Recension: Compucase CI-4UT6A (4U 19"-racklåda)

Permalänk
Medlem

Recension: Compucase CI-4UT6A (4U 19"-racklåda)

Tänkte slänga upp en liten recension (även om den blev ganska stor) av ett chassi jag köpte i veckan - Compucase CI-4UT6A.
Som rubriken anger är det ett chassi som är avsett för att monteras i 19" rack, men det kan givetvis användas som desktop/tower också! Anledningen att jag köpte detta chassi var att jag ville ha en robust och slagtålig låda med bra funktion före flashig design. Eftersom jag inte har något rack att montera chassit i kommer jag använda det som ett vanligt tower och tanken är att det ska husera en filserver.
Chassit köptes via www.dustin.se och med ett inkluderat nätaggregat på 350 W kostar det i skrivande stund (050407) 1,495 kr exklusive moms. Det går bland annat också att köpa chassit utan nätdel för 1,195 kr exklusive moms.
Nåväl, till själva recensionen:

SPECIFIKATIONER
Moderkortformat: ATX, m-ATX, ATX12V, EATX, SSI EEB
Processorcertifiering: Intel P4 (Dual(?)), AMD (Ej dual)
Synliga 5,25"-platser: 6
Dolda 5,25"-platser: 0
Synliga 3,5"-platser: 3
Dolda 3,5"-platser: 2
Medföljande fläktar: 1 st 120*120 mm, 2 st 80*80 mm
Extra anslutningar: 2 st USB-portar (på frontpanel)
Expansionsplatser (PCI/AGP): 7
Medföljande nätaggregat: 1 st 350 W (Ultra Quiet, ljuddämpat och temperaturstyrt, 20-26 dB)
Färg: Svart
Dimensioner (B*H*D): 483 * 177 * 560 mm
Vikt: 17 kg
Övrigt: Fötter för towermontering medföljer.

Oki, nu tar vi lite bilder:

Här är den "lilla" lådan som chassit kom i. 330 * 710 * 580 mm (B*H*D)

Innuti lådan ligger... Ännu en låda!

Denna pappskiva låg över chassit, de pålimmade skummbitarna låg runt chassit och skyddade det utmärkt. På andra sidan pappskivan sitter likadana skummbitar och under chassit ligger en likadan pappskiva. Själva chassit var i sin tur inlindat i tjock plast - bra jobbat!

Här har jag packat upp chassit och slängt upp det på bordet. Det är en rejält tung pjäs! Allt är gjort i tjock plåt och vad man än tar i känns det som att det skulle behövas rejält med våld för att orsaka några skador. Inga plastdetaljer så långt ögat når och en gedigen kvalitetskänsla!

Här har jag öppnat frontluckan - notera det kraftiga dammfilter som sitter i den! Till vänster finns plats för 3 st 5,25"-enheter och en slimmad CD/DVD. Innanför sitter en hållare med en medföljande 120*120 mm-fläkt. I mitten finns plats för 2 st 3,5"-enheter och till höger finns plats för ytterligare 3 st 5,25"-enheter och 1 st 3,5"-enhet.

Mitt på fronten sitter power- och resetknapp, 2 st USB-portar och 4 lysdioder.

Stänger vi frontluckan ser vi vad lysdioderna vill säga oss.

Baksidan bjuder inte på några direkta överraskningar - nätaggregat, I/O-plåt, täckplåtar för instickskorten och 2 fläktplatser (80*80 mm)
Ett ordentligt handtag gör det enkelt att demontera chassisidan såfort man skruvat loss tumskruven i mitten! Ut mot kanterna sitter två styrstift som hjälper skruven att hålla locket på plats - smidigt med bara en skruv!

Detta följde med lådan: instruktionsbok, en mystisk pappkartong som skrammlade bra och vägde mycket, samt en påse med fossingar till chassit.

Öppnar vi den mystiska skrammelkartongen finner vi följande: skenor för att montera 3,5"-enheter i 5,25"-platser, två nycklar till frontluckan och sist men inte minst en påse med skruvar, distanser, buntband och självhäftande buntbandankare.

Här har vi en närbild på ett av de ordentliga bärhandtagen. Som synes sitter dessa monterade med sex skruvar.

I en handvändning är bärhandtaget borta och en chassifot sitter på plats. En nackdel (som jag ser det) är att moteringsplattan till handtaget är högre än vad foten är, så ska man använda fötterna måste man ta bort handtagen! Även om man har fötter på chassit kan det ju vara smidigt att ha handtagen kvar, inte sant? Ett litet minus för detta!

Här har vi chassit utan locket på. Chassit är väldigt djupt, annars skiljer det sig storleksmässigt inte så värst mycket från ett vanligt miditower. Här ser vi också de interna 3,5"-platserna (på "balken" till vänster om klämmorna för instickskorten) som förövrigt är gummiupphängda för att minska resonans(o)ljud.

Närbild på nätaggregatets specifikationer.

Kablaget från nätagget. Notera att 24 pins-kontakten till moderkortet är tvådelad - tryck ihop två clips och lossa den yttersta biten och vips så har vi en 20 pins-kontakt istället! Ett litet minus tycker jag är att det bara finns en SATA-strömkabel, men det är inte hela världen.

Här har vi en finurlig lösning! Extremt långa instickskort är inte så vanligt längre, då moderna kort brukar vara relativt små. Det förekommer dock fortfarande, framför allt i servervärlden. Eftersom detta är en serverlåda har man knåpat ihop en riktigt smidig lösning för detta!

Tryck helt enkelt ner armen tills den tar i kortet, sen är det bara att skruva åt tumskruven!

Här har vi en bild på en av de främre burarna. 3 st 5,25"-platser och 1 st 3,5".

Närbild på infästningen till buren. Under metallbrickan ligger ett något tjockare dito, fast i gummi.

Skruvar vi bort buren ser vi att det även på undersidan ligger gummibrickor, allt för att så effektivt som möjligt elminera resonanser. Ett litet, litet minus för att man använt vanliga skruvar här. En lösning med någon form av klämmor, eller något annat som erbjöd en verktygslös demontering skulle vara uppskattat, även om det går fort att skruva bort de fyra skruvarna. Vill man kan man ju alltid byta till tumskruvar...

På undersidan av buren sitter två gummiremsor som ligger an mot chassits botten. Vibrationsfritt? Ja, tack!

Här har vi sladdarna till knappar och lysdioder. I den svarta kabelhållaren sitter en liten pc-speaker (summer) och gömmer sig.

Här har jag börjat montera lite hårdvara. Med hjälp av de medföljande buntbanden och de självhäftande ankaren har jag (enligt mig själv iaf) fått till en rätt stilig kabeldragning från moderkortet fram till knappar och lysdioder i fronten. Notera att de bakre fläktarna inte är monterade - detta ställde till en del bekymmer senare!

Här har det filats lite (fästet på vänster sida)! När jag skulle sätta i de bakre fläktarna upptäckte jag att det helt enkelt inte gick - CPU-fläkten var i vägen. Tog då bort denna och monterade fläktarna, men då gick det inte att få dit CPU-kylaren istället. Mitt ögonmått lovade mig att det borde gå att få dit alltihopa om jag bara filade bort några millimeter på nederdelen av fläkthållaren.

Och det funkade! Tyvärr syns det inte på bilden, men marginalen är ungefär 0,5 mm!
Ser du P4-kontakten, förresten? Näe, den är nämligen gömd under den vänstra fläkten... Fläkthållarnas utformning i kombination med det slimmade moderkortet innebar en del problem, bland annat detta med fläktarna. Runt P4-kontakten var det ungefär lika trångt, men det gick till slut, det också!

Här är i princip all hårdvara installerad. Dessutom har jag som synes satt hjul på lådan! Som jag skrev ovan gick det inte att använda bärhandtagen i kombination med de medföljande fötterna, men så kom jag och tänka på dessa möbelhjul som jag hade liggandes. Till råga på allt hade jag sån tur att det på chassits undersida fanns monteringshål som passade hjulen perfekt! Bärhandtagen är inte monterade här (använde skruvarna för att fästa hjulen, så jag får fixa fler skruvar)

Bild bakifrån när allt är monterat. Hjulen sitter väldigt långt in, så jag var orolig för att det skulle bli lite väl ostadigt, men det står faktiskt väldigt stabilt!

Framifrån med luckan öppen.

Här är en liten nackdel om man har chassit som tower - ovansidan! Eftersom man brukar skruva fast racklådor är det gott om skruvhål på sidorna, vilket inte blir så snyggt när man använder lådan som tower. Detta är dock inget som stör mig, men antagligen kommer jag ändå modda lådan i framtiden och då lär det bli ny lack och överspacklade hål!

Så, det var väl allt... Ska bara ta och summera lite också:
Gillar du "gamerchassin" med massa fräcka färger, vild formgivning och epilepsiframkallande discobelysning i regnbågens alla färger är detta inget för dig!
MEN om du är ute efter en robust datorlåda som tål mycket stryk och har stilren design kan detta mycket väl vara ett bra väl. Kvalitetskänslan går igen i hela chassit, allt känns gediget och kraftigt och man är inte rädd att ha sönder något när man skruvar, vilket ofta är fallet när man arbetar med billigare lådor.
Som serverlåda är den perfekt (det är ju trots allt ett rackchassi).
Jag (som som sagt ska ha den som filserver) tycker den är perfekt - dessutom gillar jag designen - svart och stilren! Det enda som inte föll mig i smaken var fläktarna, eftersom de var ganska högljudda. I serverrum, där rackchassin i vanliga fall lever och frodas, brukar det vara väldigt varmt och då behöver man fläktar som flyttar mycket luft. Serverrum brukar dessutom inte innehålla sovande människor, så därför brukar ljudnivå sällan vara prioriterat för servermaskiner. Visserligen händer det att ibland att sysadmin somnar i serverrummet, men han sover så djupt efter att varit vaken 58 timmar i sträck, så det är inte relevant i sammanhanget. Det jag försöker säger är hursomhelst att för oss som har datorn i sovrummet kan det vara en god idé att investera i tystare kylning om man ska ha datorn på samtidigt som man sover!

Tack för mig!

Permalänk
Hjälpsam

1337!!!!!11!!oneone FÖnStEr ModDa DeN!!!!111oneone!
(sorry kunde inte låtabli)

Riktigt nice låda, gillar layouten i den, E-ATX stödet och juste genomströming av luftflöde. Kan gott tänka mig den till nästa dualcpu bygge. Bra pris för robust E-ATX och dessutom Rack chassi.

Väl genomgången och utförlig recension med en orgie av closup och översikts bilder.

Tackar så mycket för tippset.

EDIT;
Hmm lämpligt chassi för lite manlig H2O kylning...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
1337!!!!!11!!oneone FÖnStEr ModDa DeN!!!!111oneone!
(sorry kunde inte låtabli)

Riktigt nice låda, gillar layouten i den, E-ATX stödet och juste genomströming av luftflöde. Kan gott tänka mig den till nästa dualcpu bygge. Bra pris för robust E-ATX och dessutom Rack chassi.

Väl genomgången och utförlig recension med en orgie av closup och översikts bilder.

Tackar så mycket för tippset.

EDIT;
Hmm lämpligt chassi för lite manlig H2O kylning...

Tackar!
Jo, just luftgenomströmningen är lätt att få bra i lådan! Det går att köpa till en monteringsram, så man kan sätta ytterligare en 120 mm-fläkt i fronten. 2 st 80 mm-fläktar i bak, plus den i nätdelen ger ett bra flöde!
Vattenkylning blir det troligen i framtiden, går nog att få riktigt snyggt tack vare chassits smarta layout.

Permalänk
Medlem

verkar vara en rejält fin låda

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk

min skola har en...i musik salen??

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Hur många 3,5" enheter skulle det gå att klämma in alt som allt?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett.. rejält chassi :D. Tycker det verkar rätt coolt, en nackdel med 5.25platserna om det står upp då.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är verkligen ett chassi i min smak.

Får bli 19" rack till servrarna när hobbyrummet är färdigbyggt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Detta är verkligen ett chassi i min smak.

Får bli 19" rack till servrarna när hobbyrummet är färdigbyggt

Oskar, om jag inte minns fel så har du en liten förkärlek till feta biffiga hemmabyggen till chaso.. Om du skall köra rackservers, varför inte anta utmaningen och bygga egna 2U chassin till servrarna? hehe

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Rack is the shit! Bra initiativ.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Jo, jag trivs bra med den nya lådan! Dock har jag inte fått den att starta än, men å andra sidan har jag heller inte haft mer tid att felsöka, så det får helt enkelt vänta lite!

Och för att svara på Erkaa^s fråga:
Det finns färdiga platser för 11 st 3,5"-enheter (om man monterar i 5,25"-platserna också). Är man lite uppfinningsrik och bygger lite egna hållare kan man klämma in långt många fler - plats finns det gott om!
Vet att jag såg en tråd på BitTech(?) där en snubbe med ett likadant chassi (eller iaf ett liknande), med hjälp av distanser hade hängt en jäkla massa diskar i "balken" med klämmorna för instickskorten. Kolla denna bilden så förstår du:

Permalänk
Medlem

Stiligt manligt och tufft! Vill ha faktorn är rätt hög.

Btw vad sägs om en varning till den första som antyder att det blir klumpigt på lan..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brilglam

Btw vad sägs om en varning till den första som antyder att det blir klumpigt på lan..?

Haha, ja det är väl bara en tidsfråga innan det kommer, alla som lägger upp bilder på chassin större än ett miditower brukar ju få massa sånna inlägg i sina trådar...
Men det finns faktisk - tro det eller ej - folk som faktiskt aldrig besöker LAN, även om vissa här på forumet verkar ha svårt att tro det!
Och skulle det bli aktuellt ser jag det inte som ett stort problem heller. Visserligen väger den en hel del, men med både hjul och bärhandtag kan det knappast bli smidigare. Bara att rulla den till ytterdörren, bära den nerför trappan och stoppa den i bilen!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lanat ett antal gånger med en fullmatad ( = tung!) Addtronics 7890A.. den är nästa 70cm hög och väger runt 25-30 kg beroende på hårdvara. Visst.. det är lite tungt att bära den längre sträckor men annars är det knappast nåt som stör.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag har lanat ett antal gånger med en fullmatad ( = tung!) Addtronics 7890A.. den är nästa 70cm hög och väger runt 25-30 kg beroende på hårdvara. Visst.. det är lite tungt att bära den längre sträckor men annars är det knappast nåt som stör.

Näe, springer man på LAN varje helg kan det ju vara skönt med en Shuttle, men oftast är det ju inte så långa stäckor man behöver bära sin dator. Och det är väl knappast någon som GÅR till ett LAN? Finns väl alltid någon kompis eller förälder som kan ställa upp och köra om man inte har egen bil...
Kanske kan man väl göra ett undantag för Elitemodds monsterbyggen - några av dem går väl knappt igenom en normal dörröppning

Permalänk

Compucase, Finfina prylar!

Permalänk
Medlem

Så, nu har den varit i gång över 24 timmar, fick liv i den till slut!
Problemet var i grund och botten att jag klantade mig när jag köpte moderkortet. Ville ha ett med så mycket som möjligt integrerat och hade valt ut ett lämpligt kort. I sista sekund ångrade jag mig dock och när jag kollade upp sata-anslutningar, ram-stöd etc. etc. på det nya kortet jag fått span på, glömde jag helt bort den integrerade grafiken och köpte således ett kort som saknade detta Upptäckte självklart inte detta förrän jag packat upp hela kalaset!
Började så sakteliga arbeta mig igenom högen med gamla grafikkort, men inget verkade vilja fungera. Lånade till slut ett uråldrigt Matrox-kort av grannen och vips startade den! Kopplade in en gammal DVD-rom för att kunna installera OS och genast var burken stendöd igen...
Efter att ha resetat BIOS startade den, men med världens grafikbuggar som gjorde att man bara såg linjer. Ut med DVD:n igen, men resultatet blev detsamma. Reseta BIOS igen, men fortfarande detsamma.
Testade att byta pci-plats och vips så startade den igen. Efter lite trixande gick den till slut igång med både grafikkort och DVD och slutet blev därmed lyckligt - OS installerades, hårddiskar formaterades och nätverk anslöts!

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt "amatörrecensioner"

Bra jobbat !

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Jag med :), det gäller även din Frantic, för du har väl gjort en om jag inte minns fel.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Hedersmedlem

Antecs variant (se mitt galleri) är tillv av samma fabrik same shit

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har lagt upp burken i galleriet nu!
För att ta en titt och ge det en tia (snälla ):
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?rate=10&chass...
För att bara ta en titt:
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=741...

Permalänk
Medlem

finns det någon möjlighet att få tag i dessa bilder ?
värkar inte komma åt galleriet.

mvh S

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem
Skrivet av sin.swe:

finns det någon möjlighet att få tag i dessa bilder ?
värkar inte komma åt galleriet.

mvh S

Mja, tråden är 9 år gammal, så bilderna är nog borttagna.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

gissade på något sådant, kan inte hitta några recencioner eller bilder på nätet så det var värt ett försök.

Visa signatur

innocence proves nothing