Canon kamera för sportfoton mestadels inomhus...

Permalänk
Medlem

Canon kamera för sportfoton mestadels inomhus...

Hej,
fotar ganska mycket sport, mest handboll i sunkiga "gula" hallar...

Undrar om nån kan ge konkreta tips på bra kamera som funkar optimalt för detta? Är ingen ren nybörjare.
Tankarna just nu går på 70d. Men filma har jag eg inte tänkt göra...

Vänligen J

Permalänk

Budget? Om jag var i din sits skulle jag nog köpa ett hyffsat billigt kamerahus och satsa på bra optik istället.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Ska du fotografera sport inomhus behöver du en fullsensor-kamera och bra optik med mycket ljusinsläpp. Jag kör en 5D mk3 med Canons 70-200mm 2.8. Bilderna blir riktigt bra och jag kan hålla bruset nere tack vare kamerans extrema ljuskänsliga sensor och objektivets låga bländartal, dvs stora bländare.

Canons 7D är också guld, men den har några år på nacken nu och jag hade väntat på mk2. Dock har den inte fullsensor, men är förmodligen bland de bättre kamerorna med APS-C.

Tips är att gå till en riktig fotobutik och prata med personalen om mål och budget. De kommmer hjälpa dig ta fram något som passar precis dig.

Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Budget är väl kanske runt 10 000 för huset.
Så de absolut bästa faller ju bort...

Kan inget om 5-och 6-serien för Canon och blir alltid lite osäker på om utvecklingen sprungit ifrån de allra senaste modellerna... Säkert lite löjligt men men...

OM det skulle bli 7serien så kanske 70d är bättre?

Intresserad av både 5 och 6 också om jag hade varit lite säkrare på deras status.

/J

Permalänk

Är begagnat aktuellt? För 10 000 får du en 5D mk2 i bra skick.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

kan vara aktuellt... Hur gammal får den vara? Hur vet man om den är i ok skick? Inte föråldrad teknik?

Permalänk
Medlem

Har själv en 70D och är jättenöjd! Men för ditt ändamål hade jag nog faktiskt tagit en 7D p.g.a. snabbare bildsekvenstagningen som kan vara väldigt trevlig att ha vid sport

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Skulle INTE satsa på en 5D mk2 för inomhussport, den klena autofokusen kommer driva dig till vansinne. 7D är definitivt bästa valet för de pengarna och crop-faktorn är dessutom oftast en bonus i sportsammanhang.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Gör det markant skillnad på antal bilder per s mellan 70d eller 7d?

Permalänk
Medlem

En 7D + en begagnad 70-200/2.8 IS är ett bra inomhus paket

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Hade satsat på en beggad 7D alt. 1D Mark IV (eller 1D mk3 (kanske t.om S-modellen)).
Har en 5D mk2 och har fotat liknande med bra resultat med 70-200 f/2.8 II.
Dock vill man gärna elda på ett gäng foton vid situationerna och där är 5D mk2 lite trött.

Som någon påpekade så är fokuseringen en mardröm, något jag vill dementera. Har ingalunda något som helst problem med detta
och jag körde både bandy och hockey, utomhus och inomhus. Även knattefotboll inomhus.
Men som sagt, fps:en är lite låg.

Jag har en 50D som jag också använt till ovanstående. Funkade ganska OK. Har en sådan till salu med batterigrepp och två batterier
för 3k.
Dock spöar ju 7D den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hade satsat på en beggad 7D alt. 1D Mark IV (eller 1D mk3 (kanske t.om S-modellen)).
Har en 5D mk2 och har fotat liknande med bra resultat med 70-200 f/2.8 II.
Dock vill man gärna elda på ett gäng foton vid situationerna och där är 5D mk2 lite trött.

Som någon påpekade så är fokuseringen en mardröm, något jag vill dementera. Har ingalunda något som helst problem med detta
och jag körde både bandy och hockey, utomhus och inomhus. Även knattefotboll inomhus.
Men som sagt, fps:en är lite låg.

Jag har en 50D som jag också använt till ovanstående. Funkade ganska OK. Har en sådan till salu med batterigrepp och två batterier
för 3k.
Dock spöar ju 7D den.

// A

1D MK IV lär du ju inte hitta för några 10000kr, men en MKIII lär ju gå. Men deras ISO-prestanda är ju inte på top direkt..
S-modellerna är anpassade för studiofotografering och inte sport. Stora filer och låg fps..

Sportfotografering i inomhushallar kräver bra ISO-egenskaper och ljusstarka objektiv, för att få snabba slutartider.

5D:n har väldigt bra ISO-prestanda, men även jag tycker fokuseringen är en mardröm. Kan tänka mig att det beror på vad för kamera man är van vid annars..
Går man från en instegskamera visst, men från en 1D så känns fokuseringssystemet som om det vore från stenåldern om man fotar sport.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Som någon påpekade så är fokuseringen en mardröm, något jag vill dementera. Har ingalunda något som helst problem med detta
och jag körde både bandy och hockey, utomhus och inomhus. Även knattefotboll inomhus.

Klart du KAN, men varför plåga sig själv? Jag har använt min Mk II i många situationer med dåligt ljus och ja, centerpunkten fungerar ok för single shot-AF, men så fort du går över på servo och försöker använda de yttre punkterna blir det enligt min erfarenhet problem med trackingen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Klart du KAN, men varför plåga sig själv? Jag har använt min Mk II i många situationer med dåligt ljus och ja, centerpunkten fungerar ok för single shot-AF, men så fort du går över på servo och försöker använda de yttre punkterna blir det enligt min erfarenhet problem med trackingen.

Har väl iofs befunnit mig på "infinity focus"-avstånden och således inte haft dessa bekymmer. Kanske därför.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Klart du KAN, men varför plåga sig själv? Jag har använt min Mk II i många situationer med dåligt ljus och ja, centerpunkten fungerar ok för single shot-AF, men så fort du går över på servo och försöker använda de yttre punkterna blir det enligt min erfarenhet problem med trackingen.

Jag har en gammal 1Ds mkII som jag brukar använda och fota hästhoppning inomhus (70-200/2.8 IS) kör ofta med följande autofokus utan problem. Men ISO egenskaperna är inget vidare på 1600 eller de 3200 som behövs i de riktigt mörka ridhusen. Sedan så är den för långsam bara 4 b/s. Men som sagt autofokusen går hur bra som helst visserligen med bara centrumpunkten aktiverad. En begagnad 1D mkIV är nog den bästa Canon som går att få tag på för rimliga pengar till detta ändamål. Men den är ju inte gratis direkt

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Jättemånga bra tips och råd! Ska kika på vad jag kan hitta!
Tidningar och tester tittar mycket på 7d och 70d för sport, kan också vara för att 70d är ganska ny så man hittar inga jämförelser med tex 5d, 6d eller andra lite "äldre" modeller...
Tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för kamera idag? Om det inte är något riktigt uråldrigt så är chansen att ge bättre prestanda förmodligen större genom att köpa ljusstarkare objektiv.

Om du inte har så flashiga objektiv till Canon och ändå måste köpa nytt objektiv så kan ju en Nikon D700 vara ett alternativ. Visst har den några år på nacken, men har bra AF-system och hyfsat snabb serietagning, 5fps, eller 8fps med batterigrepp. Den har bättre brusprestanda än 7D. Den bör gå att hitta relativt billigt begagnat.

Permalänk
Medlem

Har en gammal 1000d... Allt borde kunna bli bättre..

Dold text
Permalänk
Medlem

Ja, den ligger ju inte i toppskiktet, förstås, men rent generellt skulle jag säga att du skulle vinna betydligt mer genom att skaffa ett ljusstarkt objektiv om du inte redan har det. En Canon 70-200/2.8 får man, ny för runt 10000kr. Sigma 70-200/2.8 HSM OS ger bildstabilisering åxå, för 1500kr mindre. Mycket bra objektiv, men kanske inte riktigt lika välbyggt som Canons.
Begagnat kan du såklart hitta dem billigare och kan du tänka dig begagnat så kanske du kan få både en 70-200/2.8 och ett något vassare kamerahus. En 7D borde väl inte bara helt omöjligt att hitta för runt 5000kr kanske...
Ser man till bara kamerahuset är nog 7D en av de kameror som ger mest för pengarna för detta ändamålet, med bra AF och snabb seriebildstagning. 650D eller 700D är, för all del, inte skam heller. Typ samma sensor som 7D (fast lite tweakad) och lite enklare AF och inte lika snabb seriebildstagning.

Permalänk
Medlem

Varför gillas inte 70d? Jättefina omdömen på tester mm...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egen erfarenhet av 70D och jag har inte läst så jättemycket heller, så jag vill inte uttala mig så mycket, men det verkar vara en fin kamera. Lite uppdaterad framför allt på videofronten, jämfört med 7D. Förmodligen är den lite enklare byggd, med mindre metall och sämre/ingen vädertätning osv.
Hur som helst är det definitivt vettigare att köpa en 700D om detgör att du har råd med ett objektiv. Har du inte råd med både och är det vettigare att köpa ett bättre objektiv än att köpa nytt kamerahus. (Fast du har ju inte sagt var du har för objektiv.)

Permalänk
Skrivet av jjk127:

Varför gillas inte 70d? Jättefina omdömen på tester mm...

Om du klarar dig med iso 3200 kommer det vara svårt att komma fel med en canon 1d mkIII. Kombinera med ett canon 70-200 2.8 utan IS eftersom det är lite bortkastat när det kommer till sport ändå och du kan lägga dom extra pengarna på något annat objektiv istället. Sigma har jag inte så bra erfarenheter från med deras 70-200 objektiv när det kommer till servo fokus där kameran och objektivet inte kommer överens så bra. Kan du komma närmre är 85/1.8, 100/2 eller 135/2 alla kompetenta objektiv som ger dig ett extra stop ljus och snabb af.

En 1D har fördelar över en 7D, trevligare bilder vid hög iso, snabbare seriebildtagning, större och ljusare sökare, snabbare seriebildtagning, bättre vädertätning, mycket bättre batteri, bättre af, fler inställningsmöjligheter, stabilare iom större, två uppsättningar knappar, känns stabilare byggd, bättre avstånd mellan ögonmusslan och baksidan av kameran, snabbare blixtsync (1/400 fungerar med en manuell blixt), större buffert, folk flyttar sig för proffsfotografen, mycket trevligare raw-filer att jobba med, byggt för att hålla längre

Nackdelar finns dock, färre megapixlar, långsammare att rensa bufferten, ingen video, du kan inte använda EF-S objektiven, huset är tyngre, folk kollar konstigt på dig om du går ute på stan med en kamera i den storleken, kameran är med största sannolikhet inte använd av en amatör som är väldigt försiktig med utrustningen men av ett proffs som har sett till att den blivit servad och fungerar som den ska

Köp en beg 1D som inte var påverkad av AF problemen när dom kom eller som det finns kvitto på att det blivit åtgärdat. Fungerar det inte för dig så sälj kameran igen utan förlust. 7 fps vs 10 fps är rätt stor skillnad när det kommer till en kamera specifikt för sport. På brittiska ebay går dom för väldigt rimliga £600 i vettigt skick.

Jag vet inte vad nikon har för alternativ i den prisklassen men det kan vara värt att undersöka om inget annat.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Objektiv-vis så har jag kit objektivet 18-55, ett 70-250 f4 och ett 50 1,8.

Har verkligen fått riktigt fina tips! Ska kolla upp dem!
Är alltid lite osäker när det gäller begagnat dock - men jag har ju aldrig provat!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjk127:

Objektiv-vis så har jag kit objektivet 18-55, ett 70-250 f4 och ett 50 1,8.

Har verkligen fått riktigt fina tips! Ska kolla upp dem!
Är alltid lite osäker när det gäller begagnat dock - men jag har ju aldrig provat!

Tack!

En 1D som gått 100k exponeringar är bara inkörd..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hitta en rätt intressant artikel hur sportfotograferna för de stora bildbyråerna jobbar under OS.

Citat:

The standard kit for a Getty photographer includes four camera bodies each outfitted with different lenses: 16-35mm f/2.8, 24-70mm f/2.8, 70-200mm f/2.8mm lens, f/300mm F2.8 lens.

Citat:

Without fail, these photographers are using either Canon 1Ds or Nikon D4s. Unlike most disciplines where you could get away with something other than flagship DSLRs, sports photography requires the 10-15 fps speed that you get at the top of the line. That's a lot of gear.

http://gizmodo.com/the-inside-story-of-how-olympic-photograph...

Permalänk
Medlem

Är väl ungefär vad jag har, förutom 24-70mm då..

Nu använder nog de flesta Canonfotografer 1Dx.. som är 1D och 1Ds i samma hus.
Fullformat och 14 bilder per sekund..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror inte jag klarar mig på iso 3200 - hallarna är verkligen dunkla och "gula"... Behöver nog upp till 5-600 i alla fall.
Har lånat en 70d av en kompis - ska prova den i helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjk127:

Tror inte jag klarar mig på iso 3200 - hallarna är verkligen dunkla och "gula"... Behöver nog upp till 5-600 i alla fall.
Har lånat en 70d av en kompis - ska prova den i helgen!

Med vad för objektiv?

Om det är med kitobjektivet, som har f/5.6 på 55mm, som du behöver upp till ISO6400 eller liknande skulle du klara dig med ISO1600 med f/2.8. På ISO1600 ger även en 1000D acceptabla bilder. Tom min gamla D70 presterar bilder fullt användbara för A3-print på ISO1600.

Permalänk
Medlem

Hett tips med ISO är att ligga på native ISO värden för att få minsta brus i svärtan. Dvs 160, 320, 400, 640, 800, 1200, 1600. Skulle i de flesta lägen inte upp mer med tex 5d mkII.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blorr:

Hett tips med ISO är att ligga på native ISO värden för att få minsta brus i svärtan. Dvs 160, 320, 400, 640, 800, 1200, 1600. Skulle i de flesta lägen inte upp mer med tex 5d mkII.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta gäller väl i videoläge, right?

Fotar iofs alltid i ISO640 på min kamera.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM