7870 får 99% usage när datorn lämnats orörd i 2 minuter

Permalänk

7870 får 99% usage när datorn lämnats orörd i 2 minuter

Som det står i titeln så har jag fått något konstigt problem med mitt grafikkort.
Så fort jag lämnar datorn ifred i 1,5-2 minuter så börjar GPU jobba i 99%, när jag sedan bara rör på musen så går den ner till 0% igen.

Problemet uppstod först igår helt oprovocerat. Tänkte då att det kanske var 14.1 Beta drivaren som orsakade problemet. Drog hem DDU och avinstallerade drivaren för att sedan installera 13.12 igen men problemet kvarstår.
Förstår ingenting just nu.

Tacksam för alla svar.

Edit: Kan lägga till att i idle innan problemet kom och jag hade 14.1 drivaren så låg GPU på 41° vid 0% användning och nu efter jag gått tillbaka till 13.12 så ligger den på 29° med 0% användning. Kan även lägga till att kortet inte körs överklockat för tillfället.

Edit 2: Lägger till en bild om det kan hjälpa. http://i58.tinypic.com/10yl2lv.png

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat i aktivitetshanteraren vad som drar? Du kör ingen folding? Kollat efter div skräp i din installation?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat i aktivitetshanteraren vad som drar? Du kör ingen folding? Kollat efter div skräp i din installation?

Har kollat endast i afterburner och kör ingen folding.

Permalänk

Det känns som om något elakartat kanske startar en GPU miner på din dator..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albindubech:

Har kollat endast i afterburner och kör ingen folding.

Om du kolla i aktivitetshanteraren är det något som du inte känner igen som ev drar kraft i systemet? Om du inte har MSI AB igång vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av statsministern:

Det känns som om något elakartat kanske startar en GPU miner på din dator..

tänkte precis samma, låter skumt så kolla up det!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av statsministern:

Det känns som om något elakartat kanske startar en GPU miner på din dator..

Skrivet av Sneaky_rhino:

tänkte precis samma, låter skumt så kolla up det!

Ska kolla upp om det kan vara någon form av bloatware, kör en systemcheck på virus nu också.

Skrivet av Jalle64:

Om du kolla i aktivitetshanteraren är det något som du inte känner igen som ev drar kraft i systemet? Om du inte har MSI AB igång vad händer då?

Jag hör att fläkten varvar upp på GPU även utan afterburner igång medans det i aktivitetshanteraren ser det helt normalt ut.

Ska testa att ominstallera drivarna en gång till.

Permalänk

Kollade bilden nu det ser ut som en miner, spikar rakt upp nästan till 99%. Sen att den lägger ner så fort du rör musen - där ringer alla varningsklockor... Varför skulle din GPU sluta jobba för att du rör musen annars? Verkar vara en miner som går in så fort datorn är "inaktiv" mer än 90-120 sekunder. Börja med att ställa om datum/tid i datorn så du kan vara 100% på att alla andelar som minern skickar in medans du rotar runt med datorn med största sannolikhet blir värdelösa..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albindubech:

Ska kolla upp om det kan vara någon form av bloatware, kör en systemcheck på virus nu också.

Bloatware är program som är fulla till bristningsgränsen med (onödiga) funktioner som gör att det blir (onödigt) tungt att använda dom.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av statsministern:

Kollade bilden nu det ser ut som en miner, spikar rakt upp nästan till 99%. Sen att den lägger ner så fort du rör musen - där ringer alla varningsklockor... Varför skulle din GPU sluta jobba för att du rör musen annars? Verkar vara en miner som går in så fort datorn är "inaktiv" mer än 90-120 sekunder. Börja med att ställa om datum/tid i datorn så du kan vara 100% på att alla andelar som minern skickar in medans du rotar runt med datorn med största sannolikhet blir värdelösa..

Jag fattar inte, kan jag ha en miner på min dator utan att ha installerat det själv? Eller när jag hör "miner" så tänker jag typ bitcoins osv. Är det en trojan eller något som smugit sig in i datorn?

Edit: Kan berätta att just nu så händer det ingenting med datorn även fast den är för sig själv i mer än 2 min.

Permalänk

Körde precis anti-malware och såvitt jag kan se så är där ingen miner hittad, jag tänkte dock ta bort de som är markerade då de flesta .dll's och .exe's verkar vara skitgrejer.

Högerklicka och välj "öppna bild i ny flik" så ser ni bättre.

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Körde precis anti-malware och såvitt jag kan se så är där ingen miner hittad, jag tänkte dock ta bort de som är markerade då de flesta .dll's och .exe's verkar vara skitgrejer.

http://i62.tinypic.com/w21504.png

Högerklicka och välj "öppna bild i ny flik" så ser ni bättre.

"Trojan Agent Gen" är "namnet" malwarebytes ger till trojaner den hittar...
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110327134006AAA8Fv4

Du hittade kanske en miner ändå.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Testa annars om det kvarstår utan uppkoppling.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av statsministern:

"Trojan Agent Gen" är "namnet" malwarebytes ger till trojaner den hittar...
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110327134006AAA8Fv4

Du hittade kanske en miner ändå.

Åh fyfan, tog bort den direkt så får hoppas att inte fler smyger sig in i datorn.

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Testa annars om det kvarstår utan uppkoppling.

Just nu så funkar det som normalt men vi får se imorgon om det börjar igen.

Till alla som skrivit i tråden: Tack för all hjälp! Jag trodde först att mitt kort vart defekt eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Du bör dock överväga en formatering. Med en bra crypter så kan man lätt gömma diverse program för antivirus och liknande.

Permalänk
Skrivet av dozix:

Du bör dock överväga en formatering. Med en bra crypter så kan man lätt gömma diverse program för antivirus och liknande.

Mm det hade väl vart bäst egentligen
Jag förstår dock inte hur den har smugit in i datorn, jag är alltid misstänksam till gratisprogram av alla sorter och använder det inbyggda virusskyddet som finns i Windows 8.1. Blev väldigt fundersam av detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albindubech:

Mm det hade väl vart bäst egentligen
Jag förstår dock inte hur den har smugit in i datorn, jag är alltid misstänksam till gratisprogram av alla sorter och använder det inbyggda virusskyddet som finns i Windows 8.1. Blev väldigt fundersam av detta.

Conduit kommer tyvärr med som "extra" godis med en hel del gratisprogram men oftast går det att undvika om du är beredd på att bocka bort en del av dessa extrakrejjer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Conduit kommer tyvärr med som "extra" godis med en hel del gratisprogram men oftast går det att undvika om du är beredd på att bocka bort en del av dessa extrakrejjer.

Joo, jag får allt börja bli mer uppmärksam på vad jag installerar egentligen!