Geforce Maxwell ska fördubbla prestanda per watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Passa dig för ord som "exakt".

Duger utmärkt med den precision vi diskuterar här. Effekten från elektromagnetisk strålning som når ur chassiet i andra spektrum är så försumbart liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mitt argument är inte att aktiva kort är snabbare än passiva. Utan att skillnaden procentuellt sett antagligen kommer vara lika stor som idag, om inte större. Därför kommer 75W-kort duga lika lite nästa generation som de duger idag. Svalt och snabbt med Keplermått kommer vara för långsamt med Maxwellmått.

Historien har upprepat varje generation, varför skulle det vara annorlunda nu?

Skärmupplösning och bilduppdateringsfrekvens förblir ju statiska. De flesta verkar sitta med 60HZ-skärm och 1920x1080. Då spelar det ingen roll om kortet sprutar ur sig 61fps eller 161fps. Om upplösning och uppdateringsfrekvens blir bätttre för varje ny generation grafikkort så hade det ju varit en annan sak, men nu är det ju inte så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Håller delvis med dig, men tittar man på CPU-marknaden så ser man att det där går mot strömsnålare över lag med minskad vinst för de CPUer med hög TDP kontra de med lägre. Nu konstrueras GPUer med större möjlighet till parallellisering i sin arkitektur men en krympning kommer sannolikt innebära stora svårigheter att kyla kraftfulla kretsar vilket kommer minska prestandaökningen med ökad förbrukning.
Däremot kan jag se framför mig fler kort som senaste Mars med flera lite lägre presterande GPUer på samma kort. Blir SLI/Crossfire mer sömlöst skulle vi kunna se quad-GPU-kort för att på så sätt ha flera små ytor att kyla istället för en supervarm.

Titta bara på hur svårkyld Hawaii verkar vara jämfört med GK110 och krymp sedan kylningsytan ytterligare.

Så jag tror på lägre TDP även i toppskiktet också just för kylningsproblemen gör att bara överklockare (och gamers utan känslighet för hög elräkning) kommer anse att prestandaökningen av de sista 50W är värt ljud, förbrukning och värmen.

Edit: La in ditt senaste inlägg i citatet också

I en CPU så blir kärnorna mindre och mindre för varje generation. Mindre och mindre yta som ska kylas. Men en GPU är ju som sagt parallelliserbar. Istället för att man försöker använda det extra termiska utrymmet med högre frekvenser men få problem med mindre kylyta som på CPU, så kan man bara utnyttja storleken till fler enheter. Bygger man ett chip på 250W och 500mm² på 20nm så kommer det inte bli mer svårkylt än 250W och 500mm² är på 28nm.

Krymper man bara dagens GK110 till 20nm och drar upp frekvenser tills man är uppe på 250W igen så kommer det så klart bli väldigt svårkylt med den mindre ytan. Men kastar man in fler enheter att sprida ut effekten på så att man har lika stor yta så är inte 250W något problem längre.

Istället för multi-GPU så löser man nog bäst problemet med anläggningsyta med att bara köra 4000-5000 eller ännu fler CUDA-kärnor i GM100, och låta bli att dra upp frekvenser.

Titta på GK107 -> GM107, 384 kärnor blir 640 i nästa generation. 66% fler kärnor på samma process, 20nm kommer nog kunna ge fler kärnor än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skärmupplösning och bilduppdateringsfrekvens förblir ju statiska. De flesta verkar sitta med 60HZ-skärm och 1920x1080. Då spelar det ingen roll om kortet sprutar ur sig 61fps eller 161fps. Om upplösning och uppdateringsfrekvens blir bätttre för varje ny generation grafikkort så hade det ju varit en annan sak, men nu är det ju inte så.

Spelen blir tyngre, och upplösningen står inför en "revolution" med 4K skärmar. Vi har suttit fast kring 1500-2000 pixlar i bredd i snart 15 år nu, men nu händer det grejer.

Kanske inte är 61 eller 161FPS det gäller heller, kanske är 21 eller 61FPS det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Spelen blir tyngre, och upplösningen står inför en "revolution" med 4K skärmar. Vi har suttit fast kring 1500-2000 pixlar i bredd i snart 15 år nu, men nu händer det grejer.

Kanske inte är 61 eller 161FPS det gäller heller, kanske är 21 eller 61FPS det gäller.

Kanske. Det återstår väl att se. Man får inte glömma bort att partnertillverkare brukar göra passiva kort av ganska många modeller som i refferensdesign är aktivt kylda, så det blir spännande att se vad det blir den här omgången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det några datum för resten av Maxwellkorten? När kan vi förvänta oss 860-880 varianter?

Permalänk
Datavetare

Nu vet jag inte hur temperaturtåligheten är i Maxwell kontra Kepler, men rent generellt så kan två kretsar som båda genererar P W vara väldigt olika svåra att kyla. Hur många W kylaren kan transportera bort är linjärt beroende av hur stor skillnaden är mellan omgivande temperatur och det man vill kyla.

En sak man kan se på moderna mobil-processorer, i all fall Intels, är att de numera tål väldigt höga temperaturer vilket betyder att man kan kyla bort relativt mycket värme med en relativt liten kylare och ett relativt lågt luftflöde.

om Maxwell-kretsarna tål högre temperatur så skulle differensen mellan topp-kretsarna (som knappast kan dra speciellt mycket mer ström då man får andra problem av det) och de bäst presterande passivt kylda modellerna minska.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har dom lödat bort 6-pins kontakten på kortet på bilden? Hmmm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, 750 Ti ser ut att ha sämre specs än både 650 Ti och 660 men förväntas prestera någonstans mittemellan dem? (Jag ser att GPU clock är ~100MHz högre, men 750Ti har färre texturenheter och CUDA-kärnor än 650Ti?) Har man mixat tabellen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

DVI?

Varför 2 stora klumpiga gammaldags DVI-kontakter?

Är det dras sätt att säga att man kan glömma 4K med detta kort?

Dom kunde ju ha stoppat in 4 st HDMI2.0/Displayport-kontakter på samma utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu vet jag inte hur temperaturtåligheten är i Maxwell kontra Kepler, men rent generellt så kan två kretsar som båda genererar P W vara väldigt olika svåra att kyla. Hur många W kylaren kan transportera bort är linjärt beroende av hur stor skillnaden är mellan omgivande temperatur och det man vill kyla.

En sak man kan se på moderna mobil-processorer, i all fall Intels, är att de numera tål väldigt höga temperaturer vilket betyder att man kan kyla bort relativt mycket värme med en relativt liten kylare och ett relativt lågt luftflöde.

om Maxwell-kretsarna tål högre temperatur så skulle differensen mellan topp-kretsarna (som knappast kan dra speciellt mycket mer ström då man får andra problem av det) och de bäst presterande passivt kylda modellerna minska.

Ja självklart så kan man köra med högre värmeutveckling på passiv kylning ifall värmetåligheten ökar. Nu har jag ju inte sett något tecken på det med Maxwell. Och mer effekt än idag lär väl inte toppkretsarna dra heller. Då får de nog köra med riktigt stor anläggningsyta på chippen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nu vet jag inte hur temperaturtåligheten är i Maxwell kontra Kepler, men rent generellt så kan två kretsar som båda genererar P W vara väldigt olika svåra att kyla. Hur många W kylaren kan transportera bort är linjärt beroende av hur stor skillnaden är mellan omgivande temperatur och det man vill kyla.

En sak man kan se på moderna mobil-processorer, i all fall Intels, är att de numera tål väldigt höga temperaturer vilket betyder att man kan kyla bort relativt mycket värme med en relativt liten kylare och ett relativt lågt luftflöde.

om Maxwell-kretsarna tål högre temperatur så skulle differensen mellan topp-kretsarna (som knappast kan dra speciellt mycket mer ström då man får andra problem av det) och de bäst presterande passivt kylda modellerna minska.

Du för ett resonemang som är baserat på att tempdiffen kan öka men att totala effekten i systemet inte kan öka. Om man vänder på det, ansätter att tempdiffen är konstant men att totala effekten *kan* öka, då *ökar* prestandaskillnaden mellan passiv och aktiv kylning.

Permalänk

Detta öppnar upp för mer prestanda i SFF utan allt för hög värmeutveckling. Kommer bli nice att bygga småa ITX system nu

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Så länge det skalar hyfsat bra så är det trevligt! Vi får väl se om Nvidia lyckas med tillgången på de nya kretsarna. Hoppas att det inte blir en ny Fermi!

Du kan nog räkna med slutet av året däremot.

Och det är ju fruktansvärt tråkigt. Som entusiast vill man förstås se flaggskeppet lanseras först. Jag kan knappast föreställa mig ett tråkigare kort än GTX 750. Behöver snarare GTX 880 SLI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Och det är ju fruktansvärt tråkigt. Som entusiast vill man förstås se flaggskeppet lanseras först. Jag kan knappast föreställa mig ett tråkigare kort än GTX 750. Behöver snarare GTX 880 SLI.

Du får klaga på TSMC för varken Nvidia eller AMD tänker släppa ett till prestandakort på 28 nm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Du får klaga på TSMC för varken Nvidia eller AMD tänker släppa ett till prestandakort på 28 nm.

Jo, jag vet, men det ändrar inte på det faktum att det hade varit mycket roligare att läsa om GTX 880 än GTX 750. Jag antar att jag inte är den enda som hoppas att riktiga Maxwell lanseras så snart som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo, jag vet, men det ändrar inte på det faktum att det hade varit mycket roligare att läsa om GTX 880 än GTX 750. Jag antar att jag inte är den enda som hoppas att riktiga Maxwell lanseras så snart som möjligt.

Jag hoppas verkligen inte på någon snar lansering. Jag ska inte uppgradera på ett par generationer nu så jag vill inte bli frestad. Maxwell ser alldeles för lovande ut.
EDIT: Men jävlar vad nyfiken man är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag hoppas verkligen inte på någon snar lansering. Jag ska inte uppgradera på ett par generationer nu så jag vill inte bli frestad. Maxwell ser alldeles för lovande ut.
EDIT: Men jävlar vad nyfiken man är.

Gå och gräv ner dig! Jag hoppas på en lansering så snart som möjligt!

Permalänk
Medlem

Hehe rolig diskussion.

Det hela handlar väl om huruvida toppkorten stannar på ca 150w eller om de ligger kvar på dagens 300w.
Ligger de kvar kommer de passiva korten vara lika långt från toppen som nu.
Halveras topp strömförbrukingen så kommer "GTX 870" kunna köras passivt utan problem.
Mitt gamla 5770 ligger på 110W passivt. Inga problem alls där inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Jag hoppas verkligen inte på någon snar lansering. Jag ska inte uppgradera på ett par generationer nu så jag vill inte bli frestad. Maxwell ser alldeles för lovande ut.
EDIT: Men jävlar vad nyfiken man är.

Lite så faktiskt! TSMC ska kunna producera Nvidias kretsar i vettiga mängder också, det var ett tag sen en krympning genomfördes utan problem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Dum fråga, och nej jag vet inte hur detta har fungerat förut, men varför heter detta 750 och inte 850?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av L'ombra:

Dum fråga, och nej jag vet inte hur detta har fungerat förut, men varför heter detta 750 och inte 850?

Jadu, för att i Japan sitter man och pekar mot väggen och skriker: KAFFE ÄR GOTT (fast på tyska), hoppar tre skutt till höger för att avsluta med en kickflipp. This makes more sense..

Namnscheman är till för att trolla/jävlas med oss. Jag håller med dig, det borde väl heta 8xx... Samma sak med R9 280x 2 står för generation vilket inte stämmer då 280x är ett 7970 (1gen) etc...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Jo, jag vet, men det ändrar inte på det faktum att det hade varit mycket roligare att läsa om GTX 880 än GTX 750. Jag antar att jag inte är den enda som hoppas att riktiga Maxwell lanseras så snart som möjligt.

Nej jag väntar på nästa generation från båda lagen men det kommer dröja till efter sommaren verkar det som. Med tanke på hur tidigare krympningar gått får vi nog vara glada om det finns kort till julhandeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Dum fråga, och nej jag vet inte hur detta har fungerat förut, men varför heter detta 750 och inte 850?

För att det är skillnad på tekniska generationer och produkter och produktnamn. Produktnamn är ett sätt att hjälpa konsumenter få en förståelig överblick över produkter. Köper man ett 750Ti så vet man att man får en produkt någonstans under 760 i pris och prestanda. Alla kan inte hålla prestandan från alla kort i huvudet, men har man lite koll på benchmarks på en del andra modeller i 700-serien så får man ett hum om hur bra ett 750Ti kan tänkas vara.

Det blir inte perfekt, men det finns ingen praktisk anledning att bara ha en krets ett år i en generation om kretsen även passar in nästa års lineup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag hoppas verkligen inte på någon snar lansering. Jag ska inte uppgradera på ett par generationer nu så jag vill inte bli frestad. Maxwell ser alldeles för lovande ut.
EDIT: Men jävlar vad nyfiken man är.

Om du ska vänta flera generationer är det väl bättre att de kommer så fort som möjligt?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Om du ska vänta flera generationer är det väl bättre att de kommer så fort som möjligt?

Inte när man väntar av ekonomiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Ja, en intressant fråga är just om dessa vinster skalar även till mer kraftfulla GPU:er. Det vore ju fenomenalt med GTX780-klassade kort som drar 40% av dagens strömförbrukning. Frågan är om det också resulterar i en markant minskning av värmeutveckling. Spännande hur som helst.

Magin med eldrivna apparater - all effekt som går in förvandlas förr eller senare till värme - och eftersom dessa apparater producerar väldigt lite radiostrålning som kan utveckla värme någon annanstans så blir elen som den drar i stort sett värme som utvecklas i datorn.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk

Var och när kan jag köpa/boka/beställa ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Och det är ju fruktansvärt tråkigt. Som entusiast vill man förstås se flaggskeppet lanseras först. Jag kan knappast föreställa mig ett tråkigare kort än GTX 750. Behöver snarare GTX 880 SLI.

Nu kanske inte alla bajsar pengar. Du måste förstå att Sverige är ett land med stora sociala klyftor och barnfattigdom. Glöm inte heller utanförskapet som de flesta har drabbats av helt plötsligt de senaste åren. Det är ju orsaken till nästan alla problem i samhället.
Men när du satt upp din SLI-rigg kommer du ju så klart bjuda in så att alla får spela på den 😄.
Själv ser jag fram emot de kort som kommer att ligga snäppet över dessa. Vad nu dessa kommer att heta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beleg:

Nu kanske inte alla bajsar pengar. Du måste förstå att Sverige är ett land med stora sociala klyftor och barnfattigdom. Glöm inte heller utanförskapet som de flesta har drabbats av helt plötsligt de senaste åren. Det är ju orsaken till nästan alla problem i samhället.
Men när du satt upp din SLI-rigg kommer du ju så klart bjuda in så att alla får spela på den 😄.
Själv ser jag fram emot de kort som kommer att ligga snäppet över dessa. Vad nu dessa kommer att heta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med honom om att det är tråkigt att det inte presenteras några nya toppmodeller än. Sitter själv och väntar på nåt att ersätta mina Titaner med, så budgetkort är sjukt ointressant att se!

Sen är de sociala klyftorna i sverige inte direkt nåt som påverkar Nvidias utbud.

Visa signatur

///M4