Permalänk

Asus garantiärende

Jag har en Asus UX32vd, vars skärm är helsvart. Den lyser inte när man startar datorn, varken i BIOS eller när den bootat Windows/Linux.

Jag har köpt den av en medlem här på SweC, och jag har kvitto mm. Dock har den förra ägaren bytt ut HHDn till en SSD, och jag har inte originaldisken. Asus sa att jag ska skicka tillbaka den i "ursprungsskicket".

Kvittot är skrivet den 26 oktober 2012, och jag tror att UX-serien har två års garanti. Så hur ska jag göra, ska jag chansa genom att skicka in den till dom med SSDn i? Är det någon som har haft liknande erfarenheter, eller någon som helst erfarenhet av Asus support?

EDIT: Serienummret är redan registrerat på den förra ägaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Constant3831:

Jag har en Asus UX32vd, vars skärm är helsvart. Den lyser inte när man startar datorn, varken i BIOS eller när den bootat Windows/Linux.

Jag har köpt den av en medlem här på SweC, och jag har kvitto mm. Dock har den förra ägaren bytt ut HHDn till en SSD, och jag har inte originaldisken. Asus sa att jag ska skicka tillbaka den i "ursprungsskicket".

Kvittot är skrivet den 26 oktober 2012, och jag tror att UX-serien har två års garanti. Så hur ska jag göra, ska jag chansa genom att skicka in den till dom med SSDn i? Är det någon som har haft liknande erfarenheter, eller någon som helst erfarenhet av Asus support?

Jag hade problem med min gamla G73 och hade också bara SSD-disk. Skickade in datorn med en gammal skitdisk i (givetvis uppmärksammade jag detta). Fick en ny G75 istället och lösningen blev att Asus behöll den nya disken från G75:an.

Garantin ska, enligt Asus själva, gälla även om man har bytt hårddisk. Asus kan dock vara lite kinkiga när det gäller andrahandsgaranti men har för mig att det endast gäller lösa komponenter.

"På efterfrågan från våra läsare som är intresserade av UX32VD och vill byta ut hårddisken mot en SSD, kontaktade vi ASUS och frågade om garantin. Det är okej att skruva loss batteriet om det krävs för att byta ut hårddisken även minnesstickan får självklart bytas ut. Detta är på villkoret att inga Warranty Seals tas bort eller att datorn skadas i processen. Skrapar man exempelvis i moderkortet med en skruvmejsel så det blir synlig skada så har man kvar garantin. Ta det helt enkelt lugnt och använd sunt förnuft så bryts inte garantin."
Källa: http://www.nordichardware.se/Barbara...jligheter.html

Skrivet av Asus.David:

du behåller garantin. (så länge du inte har sönder något såklart )
du får byta både disk och ram fritt utan att bryta garantin.

Från denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Jag hade problem med min gamla G73 och hade också bara SSD-disk. Skickade in datorn med en gammal skitdisk i (givetvis uppmärksammade jag detta). Fick en ny G75 istället och lösningen blev att Asus behöll den nya disken från G75:an.

Garantin ska, enligt Asus själva, gälla även om man har bytt hårddisk. Asus kan dock vara lite kinkiga när det gäller andrahandsgaranti men har för mig att det endast gäller lösa komponenter.

"På efterfrågan från våra läsare som är intresserade av UX32VD och vill byta ut hårddisken mot en SSD, kontaktade vi ASUS och frågade om garantin. Det är okej att skruva loss batteriet om det krävs för att byta ut hårddisken även minnesstickan får självklart bytas ut. Detta är på villkoret att inga Warranty Seals tas bort eller att datorn skadas i processen. Skrapar man exempelvis i moderkortet med en skruvmejsel så det blir synlig skada så har man kvar garantin. Ta det helt enkelt lugnt och använd sunt förnuft så bryts inte garantin."
Källa: http://www.nordichardware.se/Barbara...jligheter.html

Från denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Det låter ju lovande! Du vet inte på rak arm om det är ett eller två års garanti som gäller för UX-serien?

Permalänk
Avstängd

Borde inte Asus själva kunna svara på frågorna?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Borde inte Asus själva kunna svara på frågorna?

Jo, det kan man självklart tycka och tro. När jag ringde senast svarade dom att jag skulle skicka tillbaka den med originalhårddisken, varpå jag svarade att jag inte hade den. Då lät han väldigt osäker och svarade att jag troligtvis skulle få stå för reparationskostnaden själv. Jag fick inte heller någon kod, vilket man behöver för att kunna skicka in den.

Jag ska slå dom en pling imorgon igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Constant3831:

Det låter ju lovande! Du vet inte på rak arm om det är ett eller två års garanti som gäller för UX-serien?

Ska stå på klisterlappen (12M, 24M eller 36M). UX ska ha 2 år från Asus.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Alla Asus bärbara har vanligtvis 2års garanti. Om jag inte minns helt galet är det ok att byta disk o UX32 utan att bryta garantin. Så om ditt fel inte är relaterat till disken ska du fortf ha rätt till garanti. Men de viktiga va som sagt om garantin förverkades eller inte när förra ägaren bytte disk, men personligen tror jag inte så är fallet på UX32.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Alla Asus bärbara har vanligtvis 2års garanti. Om jag inte minns helt galet är det ok att byta disk o UX32 utan att bryta garantin. Så om ditt fel inte är relaterat till disken ska du fortf ha rätt till garanti. Men de viktiga va som sagt om garantin förverkades eller inte när förra ägaren bytte disk, men personligen tror jag inte så är fallet på UX32.

Din kollega säger iaf. att det inte påverkar garantin.

Från Facebook:
"Vad säger garantin för Zenbook UX32VD om jag själv skulle byta RAM och HDD?
Vad jag har läst på rescensioner etc så ska det gå att göra, men att det betyder att jag måste dels skruva upp datorn och sen för HDD bytet lyfta på batteriet också då tydligen några skruvar skall täckas utav batteriet.
Är detta någon man får göra själv utan att det bryter garantin på datorn?
Eller måste dessa uppgraderingar utföras utav auktoriserade verkstäder?

ASUS Sverige Så länge man tar det lugnt och inte bryter några garantiklistermärken så har man inte förverkat garantin. MVH, ASUS Anders"

Källa: www.facebook.com/asussverige/posts/439361999431190

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Din kollega säger iaf. att det inte påverkar garantin.

Från Facebook:
"Vad säger garantin för Zenbook UX32VD om jag själv skulle byta RAM och HDD?
Vad jag har läst på rescensioner etc så ska det gå att göra, men att det betyder att jag måste dels skruva upp datorn och sen för HDD bytet lyfta på batteriet också då tydligen några skruvar skall täckas utav batteriet.
Är detta någon man får göra själv utan att det bryter garantin på datorn?
Eller måste dessa uppgraderingar utföras utav auktoriserade verkstäder?

ASUS Sverige Så länge man tar det lugnt och inte bryter några garantiklistermärken så har man inte förverkat garantin. MVH, ASUS Anders"

Källa: www.facebook.com/asussverige/posts/439361999431190

ja, de bör stämma. Har man inte brutit någon gul "Warranty Void" klisterlapp så är garantin kvar. Men eftersom det inte var du själv som bytte förmodar jag att de var svårt för dig att avgöra om personen innan såg någon klisterlapp eller inte. Men som sagt på UX32VD vill jag minnas de är lugnt att byta disk innanför garantin också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

ja, de bör stämma. Har man inte brutit någon gul "Warranty Void" klisterlapp så är garantin kvar. Men eftersom det inte var du själv som bytte förmodar jag att de var svårt för dig att avgöra om personen innan såg någon klisterlapp eller inte. Men som sagt på UX32VD vill jag minnas de är lugnt att byta disk innanför garantin också.

Det har du rätt i

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...