Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det var därför man alltid köpte nätagg med molex utan det problemet:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/molex...

Ååååh de satans jävla 4-pins molexar som blev standard i PC-världen.... hur många gången har man inte svurit över att 1/4 honor eller hanar inte vill matcha upp ordentligt, man får ofta än idag peta ner en kulspetspenna eller annat verktyg för att räta ut dom.

(Och nej, om man jobbar med hårdvara som andra beställer har man inte lyxen att själv få välja nätagg, glöm det.)

Hur i h-vete tänkte de som satte AT/ATX-standarden? Vi väljer en leverantör Molex som har c:a 4000+ sorters kontakter och så väljer vi den i särklass SÄMSTA 4-pins de har!!
/nerdrage

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hade en gammal CD-läsare som inte hade en "tray" utan när man tryckte på eject så matade den typ ut ett CD-fodral som man skulle lägga skivan i. Fungerade inte med vår dator så testade den aldrig men det var lite skoj grej.

Någon som vet vad det kan varit för någon eller kan hitta en bild?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imaculent:

Hade en gammal CD-läsare som inte hade en "tray" utan när man tryckte på eject så matade den typ ut ett CD-fodral som man skulle lägga skivan i. Fungerade inte med vår dator så testade den aldrig men det var lite skoj grej.

Någon som vet vad det kan varit för någon eller kan hitta en bild?

Det kallades Caddy. Jag hade en gammal Siemens 2x med caddy, men tror tyvärr den är kastad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hade en gammal CD-läsare som inte hade en "tray" utan när man tryckte på eject så matade den typ ut ett CD-fodral som man skulle lägga skivan i. Fungerade inte med vår dator så testade den aldrig men det var lite skoj grej.

Någon som vet vad det kan varit för någon eller kan hitta en bild?

CDROM med caddy fanns lite grand när CD var ny till datorer, höll aldrig i längden förstås då tray-modeller var så mycket smidigare.

En intern kunde se ut såhär:

I externt chassi:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ja kanske tänkte man att eftersom det funkar med disketter så är det så här det ska se ut för att få rätta diskettkänslan i det hela. Eller så visste man inget annat sätt att lösa det på? Har för mig att CD-spelare för musik i början ofta var en lucka man öppnade ovanifrån för att sätta skivan på plats och en sådan lucka funkar inte i fronten på en dator om man vill få det att passa i en 5,25-tums plats. Eller fanns det även vanliga tray-modeller redan från början? Minns inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kallades Caddy. Jag hade en gammal Siemens 2x med caddy, men tror tyvärr den är kastad.

Skrivet av RHWarrior:

CDROM med caddy fanns lite grand när CD var ny till datorer, höll aldrig i längden förstås då tray-modeller var så mycket smidigare.

Ja just det! Tack!
Var en intern vi hade som liknade den på bilden. Själva caddyn såg nog exakt ut sådär. Måste varit himla osmidigt i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ja kanske tänkte man att eftersom det funkar med disketter så är det så här det ska se ut för att få rätta diskettkänslan i det hela. Eller så visste man inget annat sätt att lösa det på? Har för mig att CD-spelare för musik i början ofta var en lucka man öppnade ovanifrån för att sätta skivan på plats och en sådan lucka funkar inte i fronten på en dator om man vill få det att passa i en 5,25-tums plats. Eller fanns det även vanliga tray-modeller redan från början? Minns inte riktigt.

Lite ot retronostalgi om cd mekaniker:
Du har både rätt och nästan fel där, den första kommersiella cdspelaren som hann ut på marknaden, Philips CD 100 och Meridians version på den (MCD) var toppladdade.

Men det kom väldigt tätt inpå dem slädspelare, men toppladdade spelare levde kvar (lever kvar) för att de presterade bättre än slädspelarna och det plockades upp av speldatorerna, förmodligen för att det också var billigare.
Amiga cd 32 är en sån maskin, det gick även att köpa till mpg dekoder till den så den kunde spela upp vcd filmer.

Sen fanns ju Atari Jaguar

Cd 32 och Jaguar var ju de första "moderna" speldator/konsolerna.
Men det här är inga prylar jag ångrar att ha använt, tvärtom väldigt trevliga och banbrytande saker som format dagens apparater och de är snarare milstolpar i teknikutvecklingen.

Cd till pc kom på allvar några år senare och och Sony inspirerades och släppte Playstation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Min första CD var Philips 202 runt 1983-84 med vad jag tror i stort sett identisk mekanik från 100. Riktigt, riktigt kraftig laminerad metallarm som pickupen (med glasoptik) satt i, vägde multum. Armen svängde alltså ut över skivan vid läsning och utgick från en punkt, precis som en tonarm (vad heter det, pivot?).

Aldrig haft en CD som klarade så skadade skivor utan hörbar påverkan. Klistrade tejp för att testa. Det behövdes mer än 5mm bred remsa innan man kunde höra grumlighet i ljudet pga interpolationen och ännu mer för att den skulle börja hoppa. Yamaha och de andra japanerna från samtiden var rent usla i den jämförelsen. Personligen tyckte jag Philips 4x översamplade 14-bitars D/A även lät bättre än de flesta japaner med 16 bitars omvandling utan översampling. Köpte sedan 104 och 304 innan jag gick över till andra märken. Första skivorna lever än, Roxy Music's Avalon och Dire Straits Love over gold bland andra. Då fanns det enbart en fabrik som tillverkade skivor, Polygram (edit: och en i Japan väl?)

Den första i kvarteret som skaffade en CD var en gammal dam på runt 75 som skaffade just en CD100 och lyssnade på klassisk musik med. Rätt häftigt faktiskt.

Jag lånade ut den till en kompis som tyvärr förstörde den (elektroniken dog oförklarligt, kanske åska). Philips på den tiden var riktigt bra kvalitet. Den samtida Matchline VHS-spelaren använde kullager till kapstanlagringen och gjutet chassi precis som Panasonic (som vad jag vet inte hade kullager). Tyvärr lånades även den ut till samma person, som lyckades förstöra även den. För övrigt gav Philips video 2000 lika bra eller bättre bild på halva bandmängden (vändbara kassetter) jämfört med VHS. Till stor del beroende på den dynamiska huvudspårningen som VHS saknade (fanns alltså ingen "tracking"-kontroll eftersom det var inbyggt i själva systemet).

Hade lite olika av den modellen (vägde enormt mycket, som en cementsäck), tjockt gjutgods överallt. Kassettluckan öppnades precis som ett kassettdäck och man tryckte i bandet samt stängde manuellt. De senare modellerna var plastigare men gav ändå bättre bild och hade servostyrd hissmekanism. Den sista jag ägde av 2000 var även den en Matchline och den matades precis som samtida VHS via slot i fronten.

Edit 2: Och för att hålla sig någorlunda till ämnet, modern videoteknik är mycket bättre! Analoga videoband vägde multum och tog enormt med plats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Intressant byte av produkt de tillverkar då Konkurs

Haha, nu var du rolig va

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mycket intressant nostalgisk text

Blir offtopic nu, ber om ursäkt, men...

Så du hoppade på "CD-tåget" så pass tidigt, kan inte funnits allt för mycket musikutbud att välja bland?
För min del så verkade CD bli vanligt först någon gång i början av 90-talet av vad jag kan komma ihåg (är 80-talist).

Intressant och rolig läsning, ~80-talet är ju ändå rätt intressant, fanns mycket framstående teknik som kom då men som slog igenom först ~10 år senare till den stora massan. Sen finns det väl även mycket som var i framkant men som ändå inte överlevde.

Så det skulle vara intressant om du (och/eller andra erfarna) kanske skulle göra någon nostalgitråd hur eran "teknikutveckling" sett ut, och då inte om datorer (även om nu detta forum är mest för det) utan övrig teknik.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Blir offtopic nu, ber om ursäkt, men...

Så du hoppade på "CD-tåget" så pass tidigt, kan inte funnits allt för mycket musikutbud att välja bland?
För min del så verkade CD bli vanligt först någon gång i början av 90-talet av vad jag kan komma ihåg (är 80-talist).

Intressant och rolig läsning, ~80-talet är ju ändå rätt intressant, fanns mycket framstående teknik som kom då men som slog igenom först ~10 år senare till den stora massan. Sen finns det väl även mycket som var i framkant men som ändå inte överlevde.

Så det skulle vara intressant om du (och/eller andra erfarna) kanske skulle göra någon nostalgitråd hur eran "teknikutveckling" sett ut, och då inte om datorer (även om nu detta forum är mest för det) utan övrig teknik.

Vi 80-talister har en hel del intressant teknik vi med, mycket har ju nämnts redan i tråden.
Men jag håller med dig, en tråd om t.ex. 70-talsprylar skulle jag älska.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Oj vad nostalgisk tråd. Ja att pilla med config.sys och autoexec.bat med ljud och cd-drivrutiner för att frigöra konventionellt minne till krävande dosspel var ett jädra pillande. Men tänk vad man lärde sig

Hade ett S3 Trio64V+ grafikkort en gång med 1MB minne. Hittade en raritet i en datorbutik under tidigt 90-tal, lösa minnen som man kunde sätta i slots på grafikkortet! Köpte till 1MB för 500kr eller nåt. Undrar vem jag försökte lura, inte fan gjorde det någon som helst skillnad i dos-spelen (allt flöt så bra det gick ändå). Ganska ovärt såhär i efterhand kan man ju säga.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Men du kunde ha högre upplösning i ditt grafiska gränssnitt än tidigare. De där pinnarna uppe till vänster fatta jag aldrig vad man skulle ha till.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Minne på den tiden hade inget med hastighet att göra, men mängen minne tillsammans med RAMDAC'ens hastighet styrde hur stor upplösning och antal färger som grafikkortet kunde lämna ut över VGA. Eller det påverkade uppfriskningshasigheten genom att flera Hz krävde mer minne. Men knappast den upplevda hastigheten i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och den sålde ju inte så bra så de sålde antingen skalen eller formpressarna som gjorde skalen till en firma som gjorde röntgenapparater till tandläkare,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beh:

Minne på den tiden hade inget med hastighet att göra, men mängen minne tillsammans med RAMDAC'ens hastighet styrde hur stor upplösning och antal färger som grafikkortet kunde lämna ut över VGA. Eller det påverkade uppfriskningshasigheten genom att flera Hz krävde mer minne. Men knappast den upplevda hastigheten i spel.

Vad tänker du på här?

Som jag minns det har aldrig funnits så många olika minnestyper som påverkade hastigheten som på den tiden. Specialgjort WRAM gjorde Matrox Millenium snabbare än något annat grafikkort i Windows. MDRAM som bl a Tseng Labs använde gjorde det kortet betydligt snabbare än om det använt vanligt RAM.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad tänker du på här?

Som jag minns det har aldrig funnits så många olika minnestyper som påverkade hastigheten som på den tiden. Specialgjort WRAM gjorde Matrox Millenium snabbare än något annat grafikkort i Windows. MDRAM som bl a Tseng Labs använde gjorde det kortet betydligt snabbare än om det använt vanligt RAM.

Nej, jag skulle skrivit mängden minne eftersom Gling verkade tro att 1 MB extra minne skulle ge prestandaskillnad i DOS spel med CLUT coh bara använde en bråkdel av minnet i kortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imaculent:

Och den sålde ju inte så bra så de sålde antingen skalen eller formpressarna som gjorde skalen till en firma som gjorde röntgenapparater till tandläkare,
http://i.imgur.com/fnvu2vu.jpg

Tandläkarutrustning platsar under trådens rubrik även om det inte är rena datorkomponenter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tandläkarutrustning platsar under trådens rubrik även om det inte är rena datorkomponenter

Ja just det! Perfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Oj vad nostalgisk tråd. Ja att pilla med config.sys och autoexec.bat med ljud och cd-drivrutiner för att frigöra konventionellt minne till krävande dosspel var ett jädra pillande. Men tänk vad man lärde sig

Hade ett S3 Trio64V+ grafikkort en gång med 1MB minne. Hittade en raritet i en datorbutik under tidigt 90-tal, lösa minnen som man kunde sätta i slots på grafikkortet! Köpte till 1MB för 500kr eller nåt. Undrar vem jag försökte lura, inte fan gjorde det någon som helst skillnad i dos-spelen (allt flöt så bra det gick ändå). Ganska ovärt såhär i efterhand kan man ju säga.

http://gameteh.ru/wp-content/uploads/2013/10/S3-Trio64V.jpg

Har fortfarande en bunte såna hemma som jag använder för att kolla om det är fel på moderkort eller grafikkort (så länge de har PCI-slots då)

Skrivet av Imaculent:

Och den sålde ju inte så bra så de sålde antingen skalen eller formpressarna som gjorde skalen till en firma som gjorde röntgenapparater till tandläkare,
http://i.imgur.com/fnvu2vu.jpg

Åh, Jaguaren <3 Första gången jag spelade Wolfenstein 3D (tror jag) var på en Jaguar, var sjukt imponerad över pseudo-3Dn och att den hade skivläsare och allt. Hur jag kunde få plats med kontrollen i handen fattar jag dock inte

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Åh, Jaguaren <3 Första gången jag spelade Wolfenstein 3D (tror jag) var på en Jaguar, var sjukt imponerad över pseudo-3Dn och att den hade skivläsare och allt. Hur jag kunde få plats med kontrollen i handen fattar jag dock inte

Har aldrig sett kontrollen men googlade nu och den var minst sagt stor.
Jag körde Wolfenstein 3D på pc. Kommer ihåg hur mycket bättre det blev med AdLib-ljud. Eller ljud över huvud taget...

Permalänk
Medlem

Pekdon av den här typen:

Visserligen inget man använde dagligen men när det begav sig så var en där och petade på den flottiga silikon klumpen för att få sig en upplevelse i klass med stillbilds barnfilmer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

En Apple Performa 400, datorn var helt ok, men jag skyller min dåliga syn på skärmen som följde med datorn. Kunde på sin höjd sitta två - tre timmar vid datorn sen kännes det som att man hade fokuseringsfel en hel vecka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Oj vad nostalgisk tråd. Ja att pilla med config.sys och autoexec.bat med ljud och cd-drivrutiner för att frigöra konventionellt minne till krävande dosspel var ett jädra pillande. Men tänk vad man lärde sig

Hade ett S3 Trio64V+ grafikkort en gång med 1MB minne. Hittade en raritet i en datorbutik under tidigt 90-tal, lösa minnen som man kunde sätta i slots på grafikkortet! Köpte till 1MB för 500kr eller nåt. Undrar vem jag försökte lura, inte fan gjorde det någon som helst skillnad i dos-spelen (allt flöt så bra det gick ändå). Ganska ovärt såhär i efterhand kan man ju säga.

http://gameteh.ru/wp-content/uploads/2013/10/S3-Trio64V.jpg

Ha! Jag gjorde samma grej fast lite dummare ändå. Köpte ett nytt s3 Virge 3d och köpte till minne så jag hade lika mycket som första voodoo-korten. Billigare och lika bra! *pling plong* Näpp.... Till mitt försvar ska sägas att datortidningar var dyrt och internet knappt uppfunnet

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Pekdon av den här typen:
http://autism-girl.com/easyball.jpg

Visserligen inget man använde dagligen men när det begav sig så var en där och petade på den flottiga silikon klumpen för att få sig en upplevelse i klass med stillbilds barnfilmer.

Är det en trackball eller hur används den ? En äggkokare för skalade ägg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en trackball eller hur används den ? En äggkokare för skalade ägg ?

Jag gissar virtuell biljard.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en trackball eller hur används den ? En äggkokare för skalade ägg ?

En enorm trackball är det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Den här datorn där databasen över radions skivor ligger. Använder den aldrig om jag inte verkligen måste (om någon önskat en låt exempelvis) utan lobbar hårt för att skaffa ett nyare system

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffe_83:

Men du kunde ha högre upplösning i ditt grafiska gränssnitt än tidigare. De där pinnarna uppe till vänster fatta jag aldrig vad man skulle ha till.

Kallas för "VESA Advanced Feature Connector"
Man anslöt allehanda tillbehör till den kontakten. Däribland videoinspelningskort, MPEG-acceleratorer (Ja. Förr i tiden behövde man dessa, eftersom inga processorer var kraftfulla nog att hantera mpeg-video på den här tiden), dedikerade CAD-kort, videoövervaknings-kort ... med mera.
En äldre variant på den var en kretskortskontakt, och lite "modernare" version är, som visas på bilden, IDC-kontakt.
Kontakten användes för datatrafik mellan kort, oftast i grafiksammanhang, utan behov att blanda in processor och dess data-bussar.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Feature_connector

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Ett Soyo Socket A moderkort som endast förstörde ett SB Live! 5.1 ljudkort för mig. Båda hamnade i soptunnan sedan.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4