Valves antifusksystem snappar upp surfhistorik

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Men bra fusk kostar pengar? I smell flawed logic.

Jag vet inte vad som klassas som bra fusk, men det var väldigt många som fuskade under den tiden jag spelade CS:S och jag tvivlar att alla dem köpte fusk, så nog tror jag att det finns gratis sådana, men fortfarande så vet jag inte vad som klassas som bra fusk så alla dem jag såg som fuskade kanske använde dåliga fusk, dock så verkade deras aimbot prick på..
Och nej jag menar inte "Han döda mig, fuskare!" Jag menar när man tittar genom spectate mode så följer de spelare genom väggen och skjuter HS den millisekund då syns på skärmen och har sedan kanske 40 eller 50 - 0 i stats och bara headshots.

Edit: Vet ej varför den tog med ett visst orelaterat citat, var inte meningen, måste ha klickat på citera flera..

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Jag vet inte vad som klassas som bra fusk, men det var väldigt många som fuskade under den tiden jag spelade CS:S och jag tvivlar att alla dem köpte fusk, så nog tror jag att det finns gratis sådana, men fortfarande så vet jag inte vad som klassas som bra fusk så alla dem jag såg som fuskade kanske använde dåliga fusk, dock så verkade deras aimbot prick på..
Och nej jag menar inte "Han döda mig, fuskare!" Jag menar när man tittar genom spectate mode så följer de spelare genom väggen och skjuter HS den millisekund då syns på skärmen och har sedan kanske 40 eller 50 - 0 i stats och bara headshots.

Edit: Vet ej varför den tog med ett visst orelaterat citat, var inte meningen, måste ha klickat på citera flera..

Bra fusk är sådana som overwatchers inte kan avgöra hurvida det är fusk eller ej när de tittar på reports och som inte VAC upptäcker automatiskt!
Eller med många snajdiga funktioner.

CS:GO och CS:S är ju väldigt olika med matchmaking 'n all that shizzle. Men visst finns det nog gratis fusk, fast sådana ska man nog möta med rätt så stor skepsis om man inte vill göra sin dator till en zombie..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mja, har lite delade känslor kring detta.
Jag skulle absolut gilla om fler fuskare åkte dit och jag bryr mig inte speciellt mycket om de kollar min sökhistorik.
Dock har jag lite farhågor om att folk kan bli bannade och stämplade som fuskare trots att de är oskyldiga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag köper det. hellre detta än att spela mot fuskare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Skuggan74:

Det här känns inte ok, Valve behöver inte veta vilka sidor folk har besökt, den informationen är privat och det känns närmast som ett olaga intrång att bara gå in och ta denna information.

Då har ju gått med på kontraktet då får du ju gå efter vad som står där och är du så känslig att du inte vill dela din historik eller andra "personliga" uppgifter LÄS KONTRAKTET, men vem orkar det...

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer blir jag väldigt besviken.

Göra det svårt för fuskare i all ära men det får inte ske med vilka metoder som helst.

Permalänk
Medlem

Visserligen är det bra att det görs saker för att få bort fuskarna från online spelen, men jag är tveksam när man börjar rota i saker som inte berör själva spelet och/eller tjänsten steam.
Beroende på hur det nu ligger till kan det i värsta fall bli att folk som faktiskt inte fuskar bli bannade pga att dom varit inne på fel sida på internet och det är lika illa.

Har spelat online sedan sent -90 tal och aldrig använt fusk vid något tillfälle, dock har man många gånger varit inne på "cheat" sidor för att se vad som finns och på så sätt upptäcka fuskarna lättare, detta gjorde man framförallt när man var serveradmin på dedikerade spelserverar och inte ville dela ut felaktiga bans.

Frågan jag också ställt mig många gånger år varför är det så svårt att göra ett spel omöjligt att fuska i ?
Visserligen har ingen aning om hur fusk fungerar men min tanke är att om ett online spel kräver att du vid varje tillfälle du går online med spelet så sker/krävs en nedladdning av ngn typ av fil som sker automatiskt, t.ex. en .ini eller vad nu fusk ändrar i för filer.
Denna nedladdningen får en checksumma eller liknande som kopplas till din online session och kollas av med jämna mellanrum, stämmer inte checksumman åker du ut från servern.
Alternativet är att de filer som fuskare ändrar är helt serverbaserade och inte tillåts editeras lokalt.
Är denna tanke/lösning omöjlig eller helt enkel för lätt att gå förbi?

Permalänk
Medlem

Detta kan bli riktigt kul. Då det bara är domänen som dom kollar kan man göra elaka saker, tex;
1. Hitta en fusk sida som steam kollar.
2. Registrera och ladda upp en egen avatar på sidan.
3. Kopiera länken till din bild och använd den på andra forum i din signatur/avatar.
4. Alla som ser din post kommer få fusk domänen i sin cache.
5. Profit?

Valve har haft många konstiga/omoraliska ideer under åren men kan inte se detta funka. Låter mer som dom inte orkar updatera VAC..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Eftersom folk verkar intresserade av integritet på nätet så får jag ta och rekommendera dessa plugins till Chrome baserade webbläsare:
www.disconnect.me (Stop unwanted tracking)
www.startpage.com (Safe search)
www.zenmate.io (Free VPN for your browsing)
https://www.eff.org/https-everywhere (what is says..)
https://adblockplus.org/en/chrome (Kör alltid Adblock Plus, inte vanliga Adblock)

:- )

Någon som är intresserad av integritet använder knappast något som kommer från Google.

Permalänk
Skrivet av GOG:

Någon som är intresserad av integritet använder knappast något som kommer från Google.

Förstår inte riktigt vad du menar nu?
Okej, jag skoja - jag vet exakt vad du menar. Fast låt mig säga så här: Du har fel.

https://www.startpage.com/sve/protect-privacy.html
https://www.european-privacy-seal.eu/ws/EPS-en/First-European...
https://www.startpage.com/sve/press/eu-privacy-seal.html
http://privacyscore.com/score_details/3fc4c98d40094bf6acb9a86...

Eller Microsoft, Yahoo, etc etc etc etc...

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

denna information kan ju lika väl säljas till 3e part för grava pengar..... tex kollar vars man surfar osv för att sedan sälja informationen till högstbjudande äger dock inte ett valve spel men har steam så är väl drabbad ja med.... men har redan origin på datorn å den kollar väl igenom hela datorn den med..... ändå kan de inte komma åt fuskarna..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Tror han menade Chrome i sig..

Skrivet av brajonk:

denna information kan ju lika väl säljas till 3e part för grava pengar..... tex kollar vars man surfar osv för att sedan sälja informationen till högstbjudande äger dock inte ett valve spel men har steam så är väl drabbad ja med.... men har redan origin på datorn å den kollar väl igenom hela datorn den med..... ändå kan de inte komma åt fuskarna..

Dock så står det i EULA att de inte delar information med tredjepart, men vem vet om de följer det. Dessutom så är det en del av VAC och inte Steam i sig, så om du inte kör ett spel med VAC så är du troligen inte påverkad(?) av detta.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Tror han menade Chrome i sig..

Blind spot. Kör ju Comodo Dragon jag.

Citat:

Comodo Dragon Security:

Has privacy enhancements that surpass those in Chromium's technology
Has Domain Validation technology that identifies and segregates superior SSL certificates from inferior ones
Stops cookies and other Web spies
Prevents all Browser download tracking to ensure your privacy

Då slipper jag Googles egna webbläsare och man får alla fördelar med Chrome i form pluginsen jag rekommenderade. Zenmate finns för tillfället endast till Chrome baserade webbläsare (dock ej Opera).

Det går ju att använda Chrome baserade webbläsare utan att logga in med ett Google konto menar jag..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Blind spot. Kör ju Comodo Dragon jag.

Då slipper jag Googles egna webbläsare och man får alla fördelar med Chrome i form pluginsen jag rekommenderade. Zenmate finns för tillfället endast till Chrome baserade webbläsare (dock ej Opera).

Det går ju att använda Chrome baserade webbläsare utan att logga in med ett Google konto menar jag..

Samma här Tycker dock de senaste uppdateringarna har varit lite problematiska. :/ Tex i 30.0 så uppdateras inte tillägg och i 31.x så är den låst till 60 FPS på min 120Hz skärm (vilket betyder lagg)

Edit: Uppdaterade citatet, btw: https://addons.opera.com/en/extensions/details/download-chrom...

Permalänk
Medlem

De säger ju att de inte kommer att dela det med någon, så lugnt för mig.

(Det NSA gjorde tycker jag inte är OK, för jag skrev aldrig på något avtal)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Samma här Tycker dock de senaste uppdateringarna har varit lite problematiska. :/ Tex i 30.0 så uppdateras inte tillägg och i 31.x så är den låst till 60 FPS på min 120Hz skärm (vilket betyder lagg)

Edit: Uppdaterade citatet, btw: https://addons.opera.com/en/extensions/details/download-chrom...

Prova bocka bort "Använd maskinvaruacceleration när det är tillgängligt" ?
Ååh, mysigt med det. Kanske kör Opera istället för Dragon på min stationära snart då..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

Då har ju gått med på kontraktet då får du ju gå efter vad som står där och är du så känslig att du inte vill dela din historik eller andra "personliga" uppgifter LÄS KONTRAKTET, men vem orkar det...

Spelar ingen roll vad som står där, det känns ändå som ett intrång för mig.

Men det finns vägar runt skiten så man måste inte dela med sig om man inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Prova bocka bort "Använd maskinvaruacceleration när det är tillgängligt" ?
Ååh, mysigt med det. Kanske kör Opera istället för Dragon på min stationära snart då..

Testat det, har också lekt runt med flags för att fixa det, detta är dock ett problem med senare versioner av Chromium och inte Comodo Dragon i sig.

Dock så är detta off-topic så fortsättning via PM om vi vill fortsätta på den linjen.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Orici:

Om detta hade varit EA, så hade det varit en helt annan ton. Detta visar hur partiska folk är mot Steam.

Yupp, Steam är ballt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bara dom ger mig en jävla kniv i en csgo låda är det ok.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Ähh går för långt. Det finns långt större problem med dagens online-spel än fuskare.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Alla som är emot det, antingen har fusk själva eller bara skiter i vilket.

Hatar fuskare, det är det absolut värsta och förstör vart enda lilla glädje moment när man spelar aktivt.
De kan kolla min historik, och för dem som orkar gråta... incongnito mode ^^

Om du har jobbat hemifrån med känslig data förstår du varför folk inte uppskattar att ip och dns skickas vidare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Men vad anser då Valve är ett fusk, är det fusk att titta på en Wiki för att få reda på vad man använder ett föremål man hittat till, eller till vilken klass det är? Är det fusk att titta på en video hur man tar sig förbi på ett visst ställe på ett plattformsspel? Över huvud taget, kommer det vara som Blizzard att du inte ens efter du blivit avstängd får veta vad det var du gjorde som orsakade denna avstängning? Är ju inte det lättaste att veta vad en godtycklig person / ett godtyckligt företag kallar fusk...
Min webbhistorik tycker jag inte har med antifusk att göra alls, ta då hellre och titta på vad folk gör i spelen eller vilka program de kör...

Det intressanta är att många bra spelare också är less på alla idioter som skriker fuskare så fort man spelar för bra. Även om man inte fuskat utan bara utnyttjat det man lärt sig om till exempel en tanks svagheter i World of Tanks. Och då menar jag inte att läsa sig till dem utan att komma fram till det genom erfarenhet.

Ta ett varv i spelet CrossFire. Där kickas i snitt en per omgång pga att spelaren råka va lite bättre.

Whiners "To complain or protest in a childish fashion."
__________________

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Fast den största frågan är .... Gör Valve det lagligt enligt mitt tycke så borde det vara totalt olagligt det de håller på med o kika efter fuskare i ens surf historik.

Permalänk
Avstängd

Den som vill hindra Steam från att samla in info från dns-cachen kan helt enkelt stänga av den genom att köra kommandona net stop dns cache och ipconfig /flushdns innan steam startas.

Med andra ord kommer alla fuskare som vill inte påverkas av detta klara sig hur fint som helst, medans alla legitima spelare får sin integritet kränkt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den som vill hindra Steam från att samla in info från dns-cachen kan helt enkelt stänga av den genom att köra kommandona net stop dns cache och ipconfig /flushdns innan steam startas.

Med andra ord kommer alla fuskare som vill inte påverkas av detta klara sig hur fint som helst, medans alla legitima spelare får sin integritet kränkt.

Fast detta körs väl när man startar ett VAC spel så spelar ingen roll om du gör det innan du startar steam vad jag förstått. Enda sättet att "skydda" sig är att inte besöka någon sida efter man flushat.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Frågan jag också ställt mig många gånger år varför är det så svårt att göra ett spel omöjligt att fuska i ?

Anledningen är att viss data alltid måste bearbetas lokalt. Bearbetas datan lokalt kan den användas till fusk.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Vi plockar undan spelare vi misstänker på våran server så de får stå i spec medans de ska scannas.

Drar de eller inte vill bli scannade så blir det automatiskt bannade, Och hittar vi filer som tyder på att de fuskar bannas de.
Det kan vara webbsideinnehåll mm.

Är en server regel vi har så alla ska trivas, Scanningen kostar givetvis pengar för oss som driver servern och inget som missbrukas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Fast detta körs väl när man startar ett VAC spel så spelar ingen roll om du gör det innan du startar steam vad jag förstått. Enda sättet att "skydda" sig är att inte besöka någon sida efter man flushat.

Hämtas det info från cachen så finns där inget att hämta, eftersom det inte finns nåt i den efter du flushat och stängt av den.
Jag vet inte om det är exakt så Steam funkar, det var bara min första tanke efter jag läste att Steam samlar data från dns-cachen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Fast detta körs väl när man startar ett VAC spel så spelar ingen roll om du gör det innan du startar steam vad jag förstått. Enda sättet att "skydda" sig är att inte besöka någon sida efter man flushat.

Annars kan man bara stänga av DNS Client (DNS Klient i Svenska Windows antar jag) i Services (Tjänster i Svenska Windows antar jag) Då stänger du av hela DNS cache funktionen och inga sidor kommer längre läggas till i cache därför finns det inget för VAC att se.

Skrivet av Decimal:

Vi plockar undan spelare vi misstänker på våran server så de får stå i spec medans de ska scannas.

Drar de eller inte vill bli scannade så blir det automatiskt bannade, Och hittar vi filer som tyder på att de fuskar bannas de.
Det kan vara webbsideinnehåll mm.

Är en server regel vi har så alla ska trivas, Scanningen kostar givetvis pengar för oss som driver servern och inget som missbrukas.

Vad händer om spelet kraschar medans skanningen är igång? o_O Vet att många spel har kraschat precis efter jag kommit in på en server för mig, ofta pga ostabil GPU överklock för det spelet, betyder det ban på en gång på eran server? Får man fråga vad det är för spel förresten?