Permalänk
Medlem

Simulera en parallellport

Är det någon som vet om det går att få datorn (win 7, 8, vista) att tro att en här usb-parallell-adaptern verkligen är en parallellport så att jag kan se en LPT-port i enhetshanteraren?

Försöker få liv i en gammal storformatskrivare, Roland FJ-50. Skrivaren har endast parallellport. Jag har skaffat en USB-parallell-adapter. För att kunna skriva ut på den måste man tydligen använda ett särskilt program, RIP. I det här programmet (Roland Colorchoice) så går det inte att välja något annat än LPT för anslutningen. Men parallellporten kallas ju USB-skrivarstöd eller liknande av systemet.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har alla adapters jag använt visats som seriella enheter i enhetshanteraren. Säker på att du installerat rätt drivrutin/programvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har provat två och de installerar sig själva så fort man pluggar in dem. De syns under USB-styrenheter och kallas USB-skrivarstöd.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja den borde dyka upp, det är inte så att skrivaren inte har nån driver som stödjer 64 bit ? Du kanske måste köra den i ett äldre os för att få fart på den ? Med tanke på vad det är för printer kan du väl skaffa ett riktigt interface eller ge den en dedikerad dator?

Det verkar finnas företag som fräschar upp dem och de köper även in gamla ex.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har provat alla datorer jag och sambon äger. Tyvärr bärbara allihop och det blir samma visa i alla. Kanske ska kolla om det går att hitta någon begagnad gammal dator med äkta parallellport bara för att se så att allt funkar som det ska. Köpte den begagnad.

Permalänk
Medlem

vissa adaptrar är just "skrivar adaptrar" som dyker upp som en universal usb printer, som sedan över typ postscript eller dylikt pratar "native" med skrivaren

du behöver en "äkta" usb till seriell adapter som rapporterar en seriellport till datorn

det är min första gissning iaf.

edit: parallell heter såklart porten, tänkte rs323

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Om någon av dina bärbara datorer är så pass gammal att den har en expansionsport PCMCIA eller de nyare express kontakterna finns det parallellkort att stoppa i där

t.ex.

http://www.ebay.com/itm/Pcmcia-card-to-LPT-parallel-port-adap...

Visa signatur