Permalänk
Medlem

1 Petabyte HD, ETA?

Skulle bara vilja veta när folk tror att dessa slags hårddiskar kommer att vara tillgängliga och vad priset kommer att vara om dom släpps?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

ska du börja spara eller vad är syftet med tråden?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

29 September 2039 för 8740kr exkl moms

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Något sånt skulle kräva en helt ny teknologi, en som vi för nuvarande inte har, räkna på att när en 1Terabyte lagringsenhet med helt nyutvecklad teknologi släpps så kan det kosta allt ifrån 10 000kr till några 100-tusentals kronor beroende på om en sådan lagringsenhet revolutionerar marknaden och därmed får upp något megaföretags intresse.

Ta ett exempel som när de första kommersiella SSD-enheterna dök upp på marknaden, kunde ju kosta över 10 000kr per enhet som hade väl en 120GB datalagrings-kapacitet.

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska många år tills vi ser petabyte-diskar, säg 15 år kanske? Och priset lär väl ligga ungefär som priset för de första terrabyte-diskarna låg på.

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om ca 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta när det är dags för så stora, så ingen vet

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

En Petabyta är ju 1000 gånger större än en Terabyte. Det är nog ett jävla tag kvar tills det kommer. Och hur ska vi vet vad det kostar?

Permalänk

Omöjligt att säga, Kanske om 10 år, Eller 20 år, Eventuellt 30 år. Först och främst måste ju efterfrågan finnas, Vilket jag inte ser att det kommer göra inom dom närmsta 10 åren.
Finns ju Hitachis 6TB hårddisk att köpa nu om du vill ha en stor disk, Kostar 7000-8000kr

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Tror det är ganska många år tills vi ser petabyte-diskar, säg 5 år kanske? Och priset lär väl ligga ungefär som priset för de första terrabyte-diskarna låg på.

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta då, så ingen vet

Freddie

5 år? Inte en chans.

Permalänk
Medlem

Min gissning är om ca 11 år - 2025.
Priset lär vara ungefär 6500kr.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Tror det är ganska många år tills vi ser petabyte-diskar, säg 5 år kanske? Och priset lär väl ligga ungefär som priset för de första terrabyte-diskarna låg på.

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta då, så ingen vet

Freddie

Sen när är 5 år många år?
Och 1 PetaByte är 1000 TeraByte, de största diskarna idag är 6TB, har svårt att se att storleken skulle hoppa så drastiskt på 5 år.
Fortsätter vi som idag så KANSKE vi ligger på 10TB om 5 år.
För att vi ska nå PetaByte diskar så måste det till att vi får fram helt ny teknik, DNA lagring kanske som det redan arbetas på men är långt ifrån färdigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Och jag tror att alla bilar drar 0.5 dl milen nästa år. Vad är det här för konstig fråga egentligen?

Permalänk
Medlem

Petabyte USB minnen för under 100 lappen vore inte fel i framtiden

Permalänk

Moores lag => 2^8 så om 16 år, vilket blir 2032! Kostnad kommer ligga på 89700 och endast släppas professionellt först.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Baserat på utvecklingen av hårddiskar enligt GaMeR2K5's post så gissar jag på 18år. Kostnad: 4690kr

Och moores lag går inte att tilllämpa på lagringsutrymme. Och om 16år så är det år 2030

Permalänk
Medlem

"Seagate believes it can produce 300 terabit (37.5 terabyte) Hard disk drives using HAMR technology."
Seagate spekulerar om gränsen för HAMR tekniken.. så får gissa på att det är HAMR+BPM som gäller för 1000 TB.

om det nu inte kommer någon annan revolutionerande teknik med superstora SSD diskar.

Permalänk
Medlem

Frågan är om ens en efterfråga på dessa kommer finnas när det redan nu diskuteras molnlagring hit och dit

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Lite fel fråga skulle jag säga, tror en bättre fråga är när mekaniska hårddiskar är helt utdaterade ? Och när SSD eller liknande teknologi tar helt över. Tror det inte är för många år, dock tycker jag att utvecklingen av SSD har haltat ganska mycket de senaste 2-3 åren.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FreddieT:

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta då, så ingen vet

Freddie

Glöm inte att en förkrossande majoritet fortfarande använder och till och med köper datorer med snigeldisk, trots att SSD har varit värt pengarna i typ två år och det är den ENDA uppgradering denna majoritet normalt behöver i sina relativt nya, för deras användningsområden i övrigt helt OK datorer.

Det är tyvärr svårt att mot den stora massan marknadsföra egenskaper som inte kan anges i giganånting (om man inte heter Apple då).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror det kommer dröja 12-15 år, sen kanske ~5-8 år innan priserna sjunker till en nivå där en normal Svensson kan köpa sig en.
Lite mer intressant är vad som egentligen kommer kräva så mycket? Jag är medveten om filmer som konstant ökar i storlek, men har ändå att se det som en drivande orsak för större lagringsmedier. Dock är det klart att det inte är vanliga Svenssons som driver fram utvecklingen Nu heller, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Tror det är ganska många år tills vi ser petabyte-diskar, säg 5 år kanske? Och priset lär väl ligga ungefär som priset för de första terrabyte-diskarna låg på.

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta då, så ingen vet

Freddie

Första Terabyte HDD'n kom ~2007 och den största som finns idag är 6TB. Tvivlar på att det kommer 1PB om 5 år.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Gissningsvis kanske storleken nästan kan överväga att dubblas vart annat år eller så. Vad är de på nu, säg 5? 5, 10, 20, 40, 80, 160. Höfta lite glatt på 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"Seagate believes it can produce 300 terabit (37.5 terabyte) Hard disk drives using HAMR technology."
Seagate spekulerar om gränsen för HAMR tekniken.. så får gissa på att det är HAMR+BPM som gäller för 1000 TB.

om det nu inte kommer någon annan revolutionerande teknik med superstora SSD diskar.

"Seagate says that it has reached the milestone of storage density that offers 1 terabit (1 trillion bits) per square inch, using Heat-Assisted Magnetic recording technology that promises a 60TB hard drive within the next decade." http://news.cnet.com/8301-21546_3-57400009-10253464/seagate-r...

Nån traditionell hdd på 1PB tror jag nog att vi aldrig kommer få se, lär nog dyka upp någon helt ny teknik innan de kommer upp i dom storlekarna (om det ens är möjligt). Men som det står ovan så lär vi få se en hyfas ökning om några år när det börjar komma diskar med HAMR. Angående behov (molnlagring etc) så kommer ju företag alltid behöva mer utrymma se klart det kommer driva utvecklingen, vi använder ju i princip samma diskar som dom gör.

Permalänk
Entusiast

Magnetlagring på 1 PB tror jag inte går eftersom fysiken kommer säga stopp. Problemet är att det inte går att göra en magnet hur liten som helst och fortfarande ha kvar det som magnet på ett vettigt sätt. Eller rättare sagt, det är svårt att ha något man kan ändra på. Men med tanke på priset lär hårddiskarna fortsätta i ett antal år till. Sen när vi börjar nå gränsen för HAMR lär de dö ut till förmån för ett annat medium. Om det är NAND eller något helt annat vågar jag dock inte sia om. Det finns ju en uppsjö andra tekniker. Blanda annat en del optiska som i teorin är väldigt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Vänta inte.
Beställ en idag.
www.petarack.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Equilibrium:

Skulle bara vilja veta när folk tror att dessa slags hårddiskar kommer att vara tillgängliga och vad priset kommer att vara om dom släpps?

FInns redan grafer med uträkningar och progonser om detta på internet. FInns även en hel teori baserad på detta

http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Tror det är ganska många år tills vi ser petabyte-diskar, säg 5 år kanske? Och priset lär väl ligga ungefär som priset för de första terrabyte-diskarna låg på.

Dock så tror jag vi helt gått ifrån dagens standard med mekanisk lagring om 5 år, antagligen så har SSD'er blivit utbytta då, så ingen vet

Freddie

Jag tror att det kommer att dröja länge till innan den mekaniska hårddisken är borta. I synnerhet i större Enterprise-lösningar. I SAN sitter diskhyllor med massor med diskar i RAID, det är mer pålitligt än flash-lagring, iallafall som tekniken ser ut just nu.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Frågan är om ens en efterfråga på dessa kommer finnas när det redan nu diskuteras molnlagring hit och dit

vad trodde du molnlagringstjänsterna använde för att lagra sakerna på då? moln?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad trodde du molnlagringstjänsterna använde för att lagra sakerna på då? moln?

Jag tror han menar att alla users inte behöver en kopia av materialet utan streamar ner det och temp lagrar det som behövs för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

En Petabyta är ju 1000 gånger större än en Terabyte. Det är nog ett jävla tag kvar tills det kommer. Och hur ska vi vet vad det kostar?

Runt 1997 så hade vi 6gb diskar, om utvecklingen är linjär så lär vi börja se petabyte diskar 16 år efter första tb diskarna.. dvs 16 år efter 2007 ~2023 och då kommer nog diskarna ligga på det normala "släppriset" för hårdiskar. dvs runt 3.000kr

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."