Asus: "Vi väntar oss bli tredje störst på bärbara datorer 2014"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "Vi väntar oss bli tredje störst på bärbara datorer 2014"

Trots ett dystert 2013 för persondatormarknaden ser taiwanesiska Asus ljust på framtiden, där bolaget mot slutet av 2014 hoppas bli tredje störst på bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar ASUS sälja datorer med Windows 7 kommer dom inte bli tredje störst, snarare störst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden tyckte jag asus var rätt bra. Testade en modell för ett år sedan och den var helt nerkladdad med smet. Massa program jag inte ville ha och behövde betala för om jag skulle aktivera. ~20 gig var dessutom upplåst i en separat partition för att göra en recovery ifrån så egentligen kan jag tycka att de ljög om ssd storleken. De borde lagt med ett usb minne i stället för detta. Så mitt intryck av asus gick dramatiskt ned där, har det förbättrats eller måste man fortfarande ägna tid på att ta bort deras reklamskräp? Kändes inte seriöst då.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

En gång i tiden tyckte jag asus var rätt bra. Testade en modell för ett år sedan och den var helt nerkladdad med smet. Massa program jag inte ville ha och behövde betala för om jag skulle aktivera. ~20 gig var dessutom upplåst i en separat partition för att göra en recovery ifrån så egentligen kan jag tycka att de ljög om ssd storleken. De borde lagt med ett usb minne i stället för detta. Så mitt intryck av asus gick dramatiskt ned där, har det förbättrats eller måste man fortfarande ägna tid på att ta bort deras reklamskräp? Kändes inte seriöst då.

Tycker det du beskriver är ganska generellt i datorbranschen och inte specifikt till asus...

Tycker det är dags för en 13,3 tums platta med liknande stats som T100.. Kunde tänka mig att betala en 1000 lapp extra för full hd och 4 gb ram också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Lenovo har också en fet recovery-partition.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Då kanske dom ska sluta sälja skitdatorer med VGA portar, USB 2 portar, lågupplösta skärmar, mekaniska hårddiskar, optiska enheter, förra generationens processorer, död yta runt skärmen, massa klistermärken, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Då kanske dom ska sluta sälja skitdatorer med VGA portar, USB 2 portar, lågupplösta skärmar, mekaniska hårddiskar, optiska enheter, förra generationens processorer, död yta runt skärmen, massa klistermärken, etc.

Vga och optisk enhet, är något jag gärna har på min laptop. Man vet aldrig när man ska koppla in ex en projektor om det finns displayport eller bara VGA.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vga och optisk enhet, är något jag gärna har på min laptop. Man vet aldrig när man ska koppla in ex en projektor om det finns displayport eller bara VGA.

De skulle ju kunna skicka med en "displayport till vga" sladd till datorn, skulle lösa det problemet. Fast hdmi är mer vanligt än displayport så skulle hellre se det än displayport.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Asus har alltid levererat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Då kanske dom ska sluta sälja skitdatorer med VGA portar, USB 2 portar, lågupplösta skärmar, mekaniska hårddiskar, optiska enheter, förra generationens processorer, död yta runt skärmen, massa klistermärken, etc.

Vet inte hur bra detta stämmer in på just Asus då jag inte är så insatt på bärbara men jag håller med om att tillverkare måste gå ifrån gamla standarder som bara tar upp onödig plats, till exempel CD-läsare som tar upp en tredjedel av ytan i datorn, och klumpiga portar som VGA.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Discokungen

Det blir väl inte så svårt, alla andra har snart dragit sig ur marknaden...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

De kanske skulle se till och lägga lite energi på sin mjukvara när de ändå är i gång. Kommer troligtvis inte köpa fler Asus moderkort och laptops just pga den otroligt dåliga supporten av sin mjukvara.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Tycker det du beskriver är ganska generellt i datorbranschen och inte specifikt till asus...

Tycker det är dags för en 13,3 tums platta med liknande stats som T100.. Kunde tänka mig att betala en 1000 lapp extra för full hd och 4 gb ram också...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, men ska man vara bäst kan man väl skilja sig från mängden

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Jag har ägt en Asus och aldrig mer säger jag bara. Däremot min Lenovo hade jag kunnat köpa fler av i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vga och optisk enhet, är något jag gärna har på min laptop. Man vet aldrig när man ska koppla in ex en projektor om det finns displayport eller bara VGA.

Det är nästan ingen som använder optisk enhet eller VGA portar.
Är du en av dom väldigt få individerna som gör det, så får du väl plugga in den i HDMI eller DisplayPort, vilket nästan alla projekorer har.
Eller ha med dig en adapter. En adapter brukar finnas på ställen med projektorer.
VGA är knappast något krav numera för projektorer.

Permalänk
Medlem

Låter bra men då får dom börja fixa drivrutiner till Windows 8.1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är nästan ingen som använder optisk enhet eller VGA portar.
Är du en av dom väldigt få individerna som gör det, så får du väl plugga in den i HDMI eller DisplayPort, vilket nästan alla projekorer har.
Eller ha med dig en adapter. En adapter brukar finnas på ställen med projektorer.
VGA är knappast något krav numera för projektorer.

Ja eller så fortsätter de tillverka enheter till sådana som mig. Och jag kan inte säga att jag använder en optisk enhet eller VGA ofta men när jag väl behöver det så har man ju antagligen inte med sig en extern enhet/adapter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Asus har alltid levererat.

dåliga trackpads... Tacka vet jag Trackpoint.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör bra skit och inte bara skit.
Jag har en laptop från Lenovo som jag är riktigt nöjd med. Den kostade 4000 för 3 år sen, så det är ingen värstinglaptop. Men även om den känns plastig så känns det fortfarande som om det är riktigt bra kvalité i den och jag har räknat med att behålla den ett par år till. Men just nu är det morsan som använder den då troligtvis skärmsladden i hennes laptop började glappa.

Hur som helst så kikade jag på ny laptop till henne. Jag tittade på alla möjliga märken. Antingen så var den på tok för dålig eller så var komponentmixen helt åt fanders.
Jag hade nog bara tur som lyckades hitta en bra laptop när jag letade efter en till mig själv.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Hoppas de gör bra skit och inte bara skit.
Jag har en laptop från Lenovo som jag är riktigt nöjd med. Den kostade 4000 för 3 år sen, så det är ingen värstinglaptop. Men även om den känns plastig så känns det fortfarande som om det är riktigt bra kvalité i den och jag har räknat med att behålla den ett par år till. Men just nu är det morsan som använder den då troligtvis skärmsladden i hennes laptop började glappa.

Hur som helst så kikade jag på ny laptop till henne. Jag tittade på alla möjliga märken. Antingen så var den på tok för dålig eller så var komponentmixen helt åt fanders.
Jag hade nog bara tur som lyckades hitta en bra laptop när jag letade efter en till mig själv.

Jag gjorde en sökning på prisjakt och sorterade ut datorer med 1366x768 i upplösning och max 4 GB RAM-minne. Det blev 1001 datorer av 2696 stycken. Så drygt 35% av alla datorer har "för dålig" prestanda.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

En gång i tiden tyckte jag asus var rätt bra. Testade en modell för ett år sedan och den var helt nerkladdad med smet. Massa program jag inte ville ha och behövde betala för om jag skulle aktivera. ~20 gig var dessutom upplåst i en separat partition för att göra en recovery ifrån så egentligen kan jag tycka att de ljög om ssd storleken. De borde lagt med ett usb minne i stället för detta. Så mitt intryck av asus gick dramatiskt ned där, har det förbättrats eller måste man fortfarande ägna tid på att ta bort deras reklamskräp? Kändes inte seriöst då.

Jag köpte en UX302LG för ett par veckor sedan och den innehåller faktiskt väldigt lite skit. Hade några spel i startmenyn men de visade sig bara vara länkar till att ladda ner dem. Den frågade om jag ville installera Mcafee vilket var lätt att säga nej till. Annars så har jag inte sett så mycket egenheter i den. Stor skillnad mot framförallt HP som vi har på mitt jobb. Vad sägs om en "optimerare" som slöar ner hela datorn när den körs (vilket kan ska lite slumpmässigt). De har någon oseriös lösenordshanterare, någon sorts menybar som lägger sig längst upp på skärmen, erbjudanden och andra störande saker lite här och var. Har kostat mig många timmar att ta bort sådant åt mina användare som inte riktigt vet hur de ska bemöta det själva i arbetet.

Med tanke på målet som Asus har satt nu så tror jag att man blivit ganska medvetna om vad som krävs av en seriös leverantör. Folk kommer alltid att köpa datorer så många har kommit undan med att fylla dem med skit redan från leverans, dock så blir folk mer och mer medvetna och om ett val börjar sticka ut mer än de andra så kommer de nog ha bra medvind sedan.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Tycker det du beskriver är ganska generellt i datorbranschen och inte specifikt till asus...

Tycker det är dags för en 13,3 tums platta med liknande stats som T100.. Kunde tänka mig att betala en 1000 lapp extra för full hd och 4 gb ram också...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket möjligt att det är, köper eller testar inte bärbara så ofta. Min bärbara dell på jobbet kom mycket clean och fin dock.

Skrivet av Wooe:

Jag köpte en UX302LG för ett par veckor sedan och den innehåller faktiskt väldigt lite skit. Hade några spel i startmenyn men de visade sig bara vara länkar till att ladda ner dem. Den frågade om jag ville installera Mcafee vilket var lätt att säga nej till. Annars så har jag inte sett så mycket egenheter i den. Stor skillnad mot framförallt HP som vi har på mitt jobb. Vad sägs om en "optimerare" som slöar ner hela datorn när den körs (vilket kan ska lite slumpmässigt). De har någon oseriös lösenordshanterare, någon sorts menybar som lägger sig längst upp på skärmen, erbjudanden och andra störande saker lite här och var. Har kostat mig många timmar att ta bort sådant åt mina användare som inte riktigt vet hur de ska bemöta det själva i arbetet.

Med tanke på målet som Asus har satt nu så tror jag att man blivit ganska medvetna om vad som krävs av en seriös leverantör. Folk kommer alltid att köpa datorer så många har kommit undan med att fylla dem med skit redan från leverans, dock så blir folk mer och mer medvetna och om ett val börjar sticka ut mer än de andra så kommer de nog ha bra medvind sedan.

Det är ju bra om det blir bättre, riktigt störande den maskin jag testade och skickade tillbaka vid ett tillfälle. Skickade tillbaka för att de gjort ett dåligt köp på jobbet, behövde riktig bärbar...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

ASUS UX301 köpte jag i slutet av förra året. Absolut bästa bärbara datorn jag har haft eller sett. Liten som en MBAir med prestanda som en MBPro, och lika bra trackpad faktiskt. Grym! (Men ack så dyr)