Permalänk

Behöver jag PWM fläktar ?

Hej !

Har tänkt att installera totalt 5st chassi fläktar i mitt Fractal Design R4 chassi, men innan fläktarna inhandlas så är jag osäker efter all läsning om kravet är att fläktarna är av PWM typ eller inte.
Jag har ett MSI Z87 GD-65 moderkort och ett Corsair AX760i nätaggregat. Har förstått att PWM fläktar är ställbara/tillgängliga att styra, men det är väl alla fläktar via ett program i datorn ?

Mvh

EDIT : Är inte intresserad av att koppla in chassi fläktar på fläktkontrollen som sitter på framsidan på R4 chassit (5/7/12V-styrningen).

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Avstängd

PWM (Pulsbredds/tåg modulation (Fritt översatt)) kan man säga I praktiken innebär att fläkten i fråga får en dynamisk hastighetsreglering, tex styrd av temperatursensorer på moderkortet.

Utan PWM så går det bara att ställa hastigheten konstant tex genom att strypa strömmen med en resistor (tex en ställbar vridresistor, potentiometer) (Sedan finns det ju andra metoder för analog dynamisk hastighetsreglering av DC motorer men det är ovanligt på vanliga persondatorer i kommersiellt tillgängliga konstruktioner (i allafall är det ovanligt att sådana lösningar kan arbeta ihop med tex datorns moderkort med en icke PWM styrd fläkt (eller annan motor))).

Så väljer du fläktar utan PWM så får du räkna med att de måste gå på en konstant hastighet som du antingen ställer i fasta lägen med fasta motstånd eller ställer för hand steglöst med tex en potentiomter, etc. Väljer du fläktar med PWM så kan moderkortet oftast själv kontrollera hastigheten till exempel beroende av temperatur eller tex ett program där du kan ställa själv osv.

Edit, dvs har du inte PWM så måste en fläktkontroller för att kunna styra dessa först omvandla moderkortets signaler, sedan översätta dessa till fläktarna om det skall fungera, vilket i princip inga billiga kontroller (och troligen ganska få dyra) kan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

PWM (Pulsbredds/tåg modulation (Fritt översatt)) kan man säga I praktiken innebär att fläkten i fråga får en dynamisk hastighetsreglering, tex styrd av temperatursensorer på moderkortet.

Utan PWM så går det bara att ställa hastigheten konstant tex genom att strypa strömmen med en resistor (tex en ställbar vridresistor, potentiometer) (Sedan finns det ju andra metoder för analog dynamisk hastighetsreglering av DC motorer men det är ovanligt på vanliga persondatorer i kommersiellt tillgängliga konstruktioner (i allafall är det ovanligt att sådana lösningar kan arbeta ihop med tex datorns moderkort med en icke PWM styrd fläkt (eller annan motor))).

Så väljer du fläktar utan PWM så får du räkna med att de måste gå på en konstant hastighet som du antingen ställer i fasta lägen med fasta motstånd eller ställer för hand steglöst med tex en potentiomter, etc. Väljer du fläktar med PWM så kan moderkortet oftast själv kontrollera hastigheten till exempel beroende av temperatur eller tex ett program där du kan ställa själv osv.

Edit, dvs har du inte PWM så måste en fläktkontroller för att kunna styra dessa först omvandla moderkortets signaler, sedan översätta dessa till fläktarna om det skall fungera, vilket i princip inga billiga kontroller (och troligen ganska få dyra) kan.

Funkar inte Speedfan till att ställa fläktarna efter egna anpassade fläktkurvor? Har jag iallafall gjort, men mitt moderkort var verkligen onödigt dyrt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Hej !

Har tänkt att installera totalt 5st chassi fläktar i mitt Fractal Design R4 chassi, men innan fläktarna inhandlas så är jag osäker efter all läsning om kravet är att fläktarna är av PWM typ eller inte.
Jag har ett MSI Z87 GD-65 moderkort och ett Corsair AX760i nätaggregat. Har förstått att PWM fläktar är ställbara/tillgängliga att styra, men det är väl alla fläktar via ett program i datorn ?

Mvh

EDIT : Är inte intresserad av att koppla in chassi fläktar på fläktkontrollen som sitter på framsidan på R4 chassit (5/7/12V-styrningen).

Inlägget över förklarar bra. Om du vill pwm-styra allt:
Kolla hur många pwm kontakter du har på mobo, de flesta har lite snålt med såna. ev behöver du då en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Avstängd

Förtydligande, Om du kopplar en vanlig DC fläkt/motor till en kontroller enbart avsedd för PWM så kommer fläktarna visserligen att snurra men du kommer att uppleva kontrollern som stendöd (såtillvida den inte kan reglera resistansen direkt vilket de enklare som sagt normalt inte kan, jag vet för jag har testat några...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En grej att kolla upp är om alla fan-headers är äkta PWM på ditt moderkort, många moderkort har bara äkta PWM på CPU_FAN, medan andra uttag är 4 pin, men är ej PWM.

(Detta behöver dock inte inbära att de inte kan voltage-kontrolleras automatiskt efter temperatur)

En källa:
http://linustechtips.com/main/topic/32579-4-pin-fan-header-pw...

Permalänk

Tusen tack Mizzarrogh för ett välformulerat och förståeligt svar !

Mitt moderkort har : "3 x 4-pin system fan connectors"
Så om jag totalt skall ha 5st PWM fläktar så antar jag att adaptern du rekommenderade Robobin är nödvändig

Men om mina 3st fan-headers är äkta PWM eller inte hittar jag ingen info på :S

En fråga : Om en PWM fläkt kan styras av moderkortet, att en viss temp = ett visst varvtal, styrs då fläktarna individuellt eller regleras alla fläktar lika för att uppnå/behålla den önskade temperaturen ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

En fråga : Om en PWM fläkt kan styras av moderkortet, att en viss temp = ett visst varvtal, styrs då fläktarna individuellt eller regleras alla fläktar lika för att uppnå/behålla den önskade temperaturen ?

Det beror nog på moderkortet.

Men kör du med en "splitter"-kabel till en PWM kommer inte fläktarna styra indviduellt och du bör ha liknande typ för att de skall kontrolleras lika.

Du kan ju kolla i din bios vilka kontrollmöjligheter som finns där.

Permalänk

Efter att letat i oräkneligt många trådar/specifikationer så tror jag mig rätta mig efter denna recension : http://www.pcgameware.co.uk/reviews/motherboards/msi-z87-gd65...
Där denna rad finnes : "three System Fan headers (all with PWM support)"

En form av 4-pins adapter kommer ju att behövas, så skulle väl sådana fall kunna ansluta 2st fläktar till dom 2 utav 3st 4-pins kontakterna på moderkortet och sedan använda den sista 4-pins kontakten på moderkortet tillsammans med en adapter för att kunna koppla in ytterligare 3 fläktar, eller drar man någon fördel av att bara använda en 4-pins kontakt på moderkortet och koppla en adapter till denna och alla 5 fläktar på adaptern ?

River ut dom 2st R2 140mm fläktar som sitter i som standard och ersätter sådana fall med 5st Noctua NF-A14 PWM 140mm
Planen (datorn är fortfarande i delar och inväntar alla delar för ett färdigställande av bygget) är att ha 3st Intake och 2st Exhaust.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Avstängd

Kanske skall förtydliga att de flesta motorer i sig klarar analog pulsdelning (samt frekvensvariation om det är en AC motor, vilket det dock inte är i detta fall) och liknande (även om en del kan bli relativt varma på onormalt låga indelningar går de felsta runt ner till ganska stora pulsavstånd, uppåt begränsar det ju sig självt till när pulserna övergår i konstant ström) men om man inte har primär (aktiv) respons så behöver man någon typ av sekundär respons för att kunna köra motorn i fråga i till exempel pulsat läge.

Var ungeffär det jag ville ha sagt, med reservation för att det förmodligen saknas en del i inläggen då de är kortfattat formulerade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Mejlade MSI och frågade ang Fan Connections-PWM och fick detta som svar till moderkorter MSI Z87 GD-65 :
"Note the attached screenshot of the manual
The 2 CPUFAN headers are PWM controlled, the SYSFAN headers are voltage controlled (4th pin is not connected)."
https://register.msi.com/ocss/uploads/replies/reply1_32491_20...

Vad betyder nu detta då ? Kan jag inte dra nytta av PWM fläktar ?

EDIT : Fann precis denna tråd, skapad av en kille med samma moderkort, cpu, gpu, case fans and med en idé, nämligen denna lilla produkt, vad tros om denna ? http://www.frozencpu.com/products/20988/ele-1196/Swiftech_8-W...
Hans tråd : http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=666...

EDIT 2 : Förstod snabbt att trådskaparens idé på produkt är den samma som Robobin här ovan i denna tråd länkat fast av annan sort, rätta mig om jag har fel.
Nästa fråga uppstår då, om man kopplar en sådan här splitt på en utav dom två CPU-fan-headers (som är PVM styrda) hur många fläktar kan man koppla på denna ? Har läst att det är inte nyttigt för moderkortet att belastas av flera fläktar på en header...

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Avstängd

Det du länkar till verkar bara vara en ströminjektor, vilket således innebär att om du ansluter den till moderkortet, 1, konstruktionen i produkten får inte kortsluta moderkortat mot PSU enheten då blir det katts*kt av allt och moderkortet kommer sannolikt att strejka (jag skall kolla om jag kan hitta något kopplings schema för att kunna uttala mig om saken men jag kommer tyverr inte åt tunga sidor eller bilder på datorn jag sitter vid nu så jag kan för närvarande inte hjälpa dig med det i skrivandets stund tyverr)., men om det inte gör det utan fungerar såsom jag gissar att du tänkt så kommer samtliga enheter kopplade till dendär fortfarande bara att ha en gemensam styrsignal vilket innebär att hela raden med fläktar kommer att få samma varvtalsreglering och hastighet. (Dvs, bra om de sitter i rad på tex en radiator men mindre bra om de har uppgifter inom olika temperaturzooner tex om en är processor eller RAM fläkt och två andra chassifläktar osv då kommer chassifläktarna att rusa med samma hastighet som RAM fläktarna osv om förstås vad jag avser.)

Enbart spänningskontrollerad betyder sannolikt att porten i fråga inte har stöd för aktiv PWM feedback. Dvs den kan inte ta emot signaler för fysisk återkoppling, endast för hastighetsreglering via reglering av spänningen om jag tolkar saken rätt. Om du kopplar en PWM fläkt till denna port kommer den att få samma funktion som en vanlig DC fläkt utan PWM, dvs den kommer att fungera (och gå att styra med andra metoder än aktiv feeback) men den kan inte "svara" med egen röst (aktiv PWM feedback) så att säga.

"Tvingad" PWM (eller sekundära PWM applikationer) kan fungera på vissa fläktar mot (av datorn eller annan enhet) beräknad feedback, manuell feedback eller "antagen" feedback, dvs du får inget äkta live värde i absolut realtid men kan om din övriga utrustning stöder det ändå få en liknande funktion. men en del motorer gillar det inget vidare och kan ge irriterande tjutande ljud vid vissa pulsintervall. (Jag har gjort en del praktiska tester här och kommit fram till väldigt varierande resultat, men generellt tål dyrare motorer detta bättre än billiga)

Troligen är det även därför man istället valt att reglera spänningen för att kunna förändra varvtalet (vilket även medger ett teoretiskt bredare varvtals variations spektra eftersom den övre och undre gränsen inte blir lika statisk)

Spännigsreglering på vanliga standard DC motorer medger inten aktiv feedback öht från själva motorn utan detta måste då beräknas utifrån andra faktorer såsom tex ingående data från externa temperaturgivare, eventuella varvtalsräknare, strömtransformatorer (Edit, nej, inte sådana just här dock... Var stressad när jag skrev. ), etc, i detta fall vanligtvis basserat på inkommande temperaturdata från NTC motstånd som är integrerade på moderkortet.
Sedan kan man, under förutsättning att hårvaran också medger detta, dvs är konstruerad för det (eller en extern fysisk enhet som kan kontrollera fläktmotorn), applicera mjukvara för kontroll av styrsignaler till de enheter som är tekniskt möjliga att styra via mjukvara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Du måste ta reda på max ström moderkortets utgångar kan leverera (vet inte för just detdär men vi får forskalitet mer om saken och se om vi kan få ut mer exakta data här...), men på de flesta vanligt förekommande typer av fullskalekort brukar det sällan vara några problem att koppla in enstaka extrafläktar om man inte kör hela cluster av monstergrejer dvs. Men, lägg inte belastningen på max utan lägg den på kanske max 80% så har du litet mariginal för startspikar och liknande och slipper pressa moderkortets komponenter mot mariginalen (brukar slockna av sig självt pga temperaturbrytare och liknande om man ändå skulle hamna över maxtoleranser men det arbetar inte helt optimalt om man lägger sig på max då mycket värme då kommer att produceras).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number