MSI tillkännager stöd för Haswell Refresh med 8-serien moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI tillkännager stöd för Haswell Refresh med 8-serien moderkort

Taiwanesiska MSI avslöjar att moderkort med 8-serien styrkretsar stöder nästa generations Intel-processorer, som därmed inte behöver moderkort med de nya styrkretsarna i 9-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite bekräftelse på att det inte blir så mycket nytt i den alltså. Skönt för uppgraderare att slippa köpa nytt moderkort och det förlänger livet på min HTPC om jag kan uppgradera lite mer. FAST om det ändå inte skiljer något så behövs ju ingen uppgradering..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Blir väl som Ivy-Bridge att vissa moderkort i z77 serien hade stöd för 2500k och 2600k processorer fast tvärtemot.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då bara om man måste ha en Haswell monterat på moderkortet för att kunna uppgradera UEFI? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Blir väl som Ivy-Bridge att vissa moderkort i z77 serien hade stöd för 2500k och 2600k processorer.

Jag antar att du menar tvärtom alternativt att du tänker ifall det skulle lanseras nya moderkort så har dom stöd för original Haswell?;)

Dock så är detta inte direkt den mest spännande releasen.. well well, dom behöver väl göra något för att få lite marknadsföring.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Frågan är ju då bara om man måste ha en Haswell monterat på moderkortet för att kunna uppgradera UEFI? :/

Beror väl på vilket moderkort man har, asus rog kort går iaf att uppgradera uefi/bios utan cpu, säkert fler modeller som har sånt stöd.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det borde väl innebära att alla moderkort i 8-serienkan få stöd för detta om respektive tillverkare ordnar en mjukvaruppdatering?

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag, hoppas på att Refresh blir NEXT level.

jk

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem

Undrar dom fixar IHS på Haswell-refreshen så att dom får en lödd IHS.

Permalänk
Medlem

Refresh....boring....

Fram med Broadwell och Skylake

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag antar att du menar tvärtom alternativt att du tänker ifall det skulle lanseras nya moderkort så har dom stöd för original Haswell?;)

Dock så är detta inte direkt den mest spännande releasen.. well well, dom behöver väl göra något för att få lite marknadsföring.

Morgon trött, får skylla på det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Blir väl som Ivy-Bridge att vissa moderkort i z77 serien hade stöd för 2500k och 2600k processorer fast tvärtemot.

Nja, för mig låter det mer som om man hade en 2600k och sedan skaffade en 2700k. Det är samma arkitektur, till skillnad från sandy och ivy. Det är Broadwell som är krympningen av haswell, dvs om haswell vore sandy så vore Broadwell ivy.

Förvirringen har legat i ryktena om att Intel ville flytta ut vrm från die till moderkortet igen. Och oklarheter I huruvida det var till refresh eller krympning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gött för dem som vill fortsätta köra XP x64 fram tills EOL då om jag inte missminner mig så är 8** serien den sista kretsen från intel som stödjer XP x64. (lite udda dock att intel stödjer och skriver drivare för XP x64 men inte Vista som ändå är ett helt år nyare än xp x64 och delar i stort sett samma arkitektur som 7 och 8.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Förvirringen har legat i ryktena om att Intel ville flytta ut vrm från die till moderkortet igen. Och oklarheter I huruvida det var till refresh eller krympning.

Just vrm-ryktet har gjort att jag väntat med inköp. Men nu ser det ju ut som man lika gärna kan bygga med Haswell för det verkar inte bli några större ändringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det någon mer skillnad med den Nya Haswell än att farten har ökat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Undrar dom fixar IHS på Haswell-refreshen så att dom får en lödd IHS.

Man börjar ju undra lite hur Intel tänkte när de började använda kylpasta istället för lod, undrar om det har nåt samband med att de gick över till 22nm litografi, kanske att smält lod är för varmt?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.