Fråga om tull/moms vi köp från USA.

Permalänk
Medlem

Fråga om tull/moms vi köp från USA.

Hej.

Jag har en korta fråga om vad som tullas samt hur mycket tull det kan tänkas hamna på en Pebble steel.

Sen kommer den naturliga frågan om det finns någon chans att paketet inte fastnar i tullen och om man kan slippa undan det på något vis.

En Pebble steel kostar 249usd och enligt en sida (shopusa) jag räkna på så hade tull+moms gått på 1044kr vilket känns lite extremt.
Samtidigt hörde jag från en att om varan är förbetald och hade fri frakt så skulle det inte vara några problem, men jag har lite svårt att tro att något sånt skulle påverka.

Så rakt ut. Går det att beställa en peeble steel utan att riskera att åka på straffavgiften tull+moms och om inte hur mycket extra skulle det då vara samt hur stor tror ni risken är med ett så pass litet paket?

Antar även att det inte går att beställa en steel ifrån något annat ställe än getpebble.com?

Tack för er tid

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

vilken produkt du en beställer så finns alltid risk för tull moms, även begagnat, och även om det skickas som gift och värderas över 500:- om jag inte minns fel.
data delar har ingen tull dock.

så gör det enkel lägg på 35% på ditt totala pirs inkl frakten, jo man betalar på frakten också.

du ska tänka på att frakt bolagen tar ca 100kr för utlägg också,
därför om du lägger på 35% så brukar det bli rätt,
orkar inte speca upp allt nu.

så 1044kr låter inte alls så extremt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

249*6,45*1,25+100=2100:- är vad det kommer att kosta i slutändan, om de inte skriver ner värdet så att momsen minskar.
Cirka 500:- i moms och tullhanteringsavgift inkluderat.

Nyberg skrev att det inte är tull på datordelar, detta räknas väl som en klocka så om det är tull på den får du kolla själv på tullens site.

Om den går igenom tullen eller inte är svårt att gissa på. Ungefär som min standardfråga: Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

249*6,45*1,25+100=2100:- är vad det kommer att kosta i slutändan, om de inte skriver ner värdet så att momsen minskar.
Cirka 500:- i moms och tullhanteringsavgift inkluderat.

Nyberg skrev att det inte är tull på datordelar, detta räknas väl som en klocka så om det är tull på den får du kolla själv på tullens site.

Om den går igenom tullen eller inte är svårt att gissa på. Ungefär som min standardfråga: Hur långt är ett snöre?

Hmm 500kr känns som man kan leva med om paketet fastnar.
Har vart inne på tullverkets hemsida igår redan och försökte bli klokare men det närmaste klocka dom hade var smycke oäkta eller äkta.

Förstår att det är en ganska hopplös fråga om hurvida risken är stor att den fastnar eller inte. Väntade mig inte direkt något konkret svar på den frågan.
Ville väl mest veta hur systemet fungerar efter att kollat på tullverket utan lycka.

Tack för svaren

Dock fortfarande lite snurrig över hur dom egentligen räknar ut tull samt moms :\ skillnad mellan 500 och 1000kr strots allt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Räkna med att paketet fastnar och hoppas att det inte gör det. Har du inte råd att betala moms eller inte tycker prylen är värd 500 kr extra skall du inte köpa. ShopUSA verkar lägga på en rätt saftig hanterings- och fraktavgift, en vara för $500 (3300 kr) vill de ha nära 4800 kr för (varav moms ungefär 900 kr). Tullkostnaden är sällan mer än 10%, det är momsen som är den stora utgiften.

Från USA och Japan fastnar det mesta, från Kina och HK är det mer slumpmässigt (men framförallt skriver de oftare ner värdet på paketet vilket minskar risken).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Räkna med att paketet fastnar och hoppas att det inte gör det. Har du inte råd att betala moms eller inte tycker prylen är värd 500 kr extra skall du inte köpa. ShopUSA verkar lägga på en rätt saftig hanterings- och fraktavgift, en vara för $500 (3300 kr) vill de ha nära 4800 kr för (varav moms ungefär 900 kr). Tullkostnaden är sällan mer än 10%, det är momsen som är den stora utgiften.

Från USA och Japan fastnar det mesta, från Kina och HK är det mer slumpmässigt (men framförallt skriver de oftare ner värdet på paketet vilket minskar risken).

Ah ok. Det förklarar mycket.

Brukar ofta inte beställa från annat än england så inte alls insatt i tull och moms. Men jag kan räkna med max 500kr i tull+moms och det tror jag jag kan leva med så ni skall ha tack som förklarar för en novis

Då skall jag bara bestämma mig för om jag skall beställa denna löning eller nästa ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Från USA och Japan fastnar det mesta, från Kina och HK är det mer slumpmässigt (men framförallt skriver de oftare ner värdet på paketet vilket minskar risken).

Visst dom skriver ner värdet ganska ofta men tullen vet om detta och skickar oftas mail/(snigel)brev till adressaten frö att fråga vad det är denne har köpt och att denne kan styrka värdet med tex kopia på kvitto/länk till butiken,etc.
Ska man då försöka få ner värdet på det skickade så behöver man ju veta exakt belopp som butiken skrev ner det till (vilket oftas inte går att få reda på) samt att man skickar ett förfalskat kvitto med det beloppet på och hoppas att tullen inte ändå går in på butiken och dubbelkollar artirkelnummret/namnet som står på kvittot.

Med andra ord så är det nästintill döfött att få detta att fungera då tullen är VÄLDIGT informerad om just detta för att inte tala om gift/gåva ifrån kina/HK där dom ALLTID skiter fullständigt i detta då dom vet om att i stort sett ALLA kina/HK butiker "erbjuder" detta.

Förtullnings avgift, dvs avgiften som transportören tar ut som kan vara ifrån 150:- till 300:-, har själv fått 150,200,250 beroende på fraktbolag men har hört att det kan gå på 300 med, dock så har jag aldrig sett heller läst (förutom vid generalisering som nybergs inlägg) att det "bara" kostat 100:-

Och till sist man kan mycket väl åka på moms (oftas 25%) + förtullnings avgift (tull är för det mesta bara efter 1300:- för dom flesta varor som HAR tull) på varor/paket som är värda nån enstaka kr.
Har själv fått moms/etc på ett par paket med varor som haft under 1$ värde och en gång på en vara för 90öre (NEJ jag hämtade aldrig ut dessa paket då det är billigare att beställa igen o igen MÅNGA gånger tills man får varan UTAN moms/etc).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Visst dom skriver ner värdet ganska ofta men tullen vet om detta och skickar oftas mail/(snigel)brev till adressaten frö att fråga vad det är denne har köpt och att denne kan styrka värdet med tex kopia på kvitto/länk till butiken,etc.
Ska man då försöka få ner värdet på det skickade så behöver man ju veta exakt belopp som butiken skrev ner det till (vilket oftas inte går att få reda på) samt att man skickar ett förfalskat kvitto med det beloppet på och hoppas att tullen inte ändå går in på butiken och dubbelkollar artirkelnummret/namnet som står på kvittot.

Med andra ord så är det nästintill döfött att få detta att fungera då tullen är VÄLDIGT informerad om just detta för att inte tala om gift/gåva ifrån kina/HK där dom ALLTID skiter fullständigt i detta då dom vet om att i stort sett ALLA kina/HK butiker "erbjuder" detta.

Förtullnings avgift, dvs avgiften som transportören tar ut som kan vara ifrån 150:- till 300:-, har själv fått 150,200,250 beroende på fraktbolag men har hört att det kan gå på 300 med, dock så har jag aldrig sett heller läst (förutom vid generalisering som nybergs inlägg) att det "bara" kostat 100:-

Och till sist man kan mycket väl åka på moms (oftas 25%) + förtullnings avgift (tull är för det mesta bara efter 1300:- för dom flesta varor som HAR tull) på varor/paket som är värda nån enstaka kr.
Har själv fått moms/etc på ett par paket med varor som haft under 1$ värde och en gång på en vara för 90öre (NEJ jag hämtade aldrig ut dessa paket då det är billigare att beställa igen o igen MÅNGA gånger tills man får varan UTAN moms/etc).

Ett alternativ är att bekanta sig med någon som bor i USA och beställa saker som skickas till din bekant och sedan skickar dom produkten till dig som gåva. Skickar tusentals kronor varje år i varor till Sverige utan problem

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Förtullnings avgift, dvs avgiften som transportören tar ut som kan vara ifrån 150:- till 300:-, har själv fått 150,200,250 beroende på fraktbolag men har hört att det kan gå på 300 med, dock så har jag aldrig sett heller läst (förutom vid generalisering som nybergs inlägg) att det "bara" kostat 100:-

alla paket som har kommit med posten som jag har fått tulla på har jag då betalat 100kr..

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Praktisk%20information/Tu...

det kan väl vara så att jag aldrig fått denna avgift men det känns lite långsökt med fler än 3 varukoder (antar att det är olika kategorier i tull pris)
"​Manuell registrering av
varukod om fler än 3 stycken ​
22 kr/styck"

Permalänk
Medlem

Det är just posten som även jag har mest erfarenheter av och det har alltid varit 150:- där i förtullningsavgift och oftas är det nån skitsak för 1-10$ med fri frakt från nån kina butik.
Men har även köpt vid två tillfällen en större order av (1-10$) småskitsaker från kina butik som hamnade runt 300-400:- totalt även där var det 150:-.
Har aldrig sett "​Manuell registrering av
varukod om fler än 3 stycken ​
22 kr/styck" alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om jag besöker nån bekant utanför EU, tex. Kina el. USA, och glömmer en pryl jag hade med mig in i landet, tex. en iPad, där.
Efter kontakt med min bekant så skickar denne prylen som fastnar i tullen som saftar till med sina avgifter/skatter.

Hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt grejer från kina någon gång och kan dela med mig av det. "Risken" att fastna berr på fraktbolag. Skickar du via posten (brukar heta typ land mail eller liknande, iaf från kina) så kan du komma undan, men det brukar ofta ta lång tid. Skickar du med UPS kommer du alltid åka på ev tull, moms och UPS egna hanteringsavgift då de hanterar det själva. Detta kommer som en faktura senare. Fördelen med dem är att ditt paket slipper fastna i 2 veckors limbo hos tullen. UPS gör det på någon timme. Kom ihåg att dess avgifter blir på frakten med! Och att ev tull läggs på innan momsen räknas ut. Glömmer man det kan man åka på en rätt nasty suprice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om jag besöker nån bekant utanför EU, tex. Kina el. USA, och glömmer en pryl jag hade med mig in i landet, tex. en iPad, där.
Efter kontakt med min bekant så skickar denne prylen som fastnar i tullen som saftar till med sina avgifter/skatter.

Hur gör man då?

Enkelt, man kontaktar tullen och visar inköpskvittot.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Enkelt, man kontaktar tullen och visar inköpskvittot.

OK - nu kan det va så att jag köpte den beggad eller fick den av brorsan och saknar därmed kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - nu kan det va så att jag köpte den beggad eller fick den av brorsan och saknar därmed kvitto.

Om du inte kan styrka det så kommer du att ha problem.

Visa signatur

Raid is not backup