Permalänk
Medlem

Under klockade ram minnen.

Hej mina 2 "Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD" går ej att över klocka...
När jag fick hem dom och satt in dom i datorn så måste man ju ställa in dom på 1600mhz och det gjorde jag och sparade i bios. Men tyckte fortfarande den var skit seg överhuvudtaget i uppstarten för mitt gamla ram minne låg på 1333mhz och den startade snabbare med det.
Och nu när jag går in i bios så ligger båda 2 på 800mhz som innan. Vad kan felet vara ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhenaK:

Hej mina 2 "Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD" går ej att över klocka...
När jag fick hem dom och satt in dom i datorn så måste man ju ställa in dom på 1600mhz och det gjorde jag och sparade i bios. Men tyckte fortfarande den var skit seg överhuvudtaget i uppstarten för mitt gamla ram minne låg på 1333mhz och den startade snabbare med det.
Och nu när jag går in i bios så ligger båda 2 på 800mhz som innan. Vad kan felet vara ?

Innan du postar så var god läs de klistrade trådarna för där står en del matnyttigt som du kan ha nytta av.
Vad har du för rigg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hade inte en tanke på det,
Moderkort : msi 970A - G46
Cpu : AMD FX 8350 4.0ghz
Gpu : Gigabyte GT 630
Och ram minnet har jag ju redan skrivit.

Permalänk
Medlem

Hastigheten på RAM-minne borde inte påverka uppstartstiden mer än marginellt.
Är det laddningen av BIOS som tar tid eller laddningen av Windows?

Hur ditt BIOS visar hastighet vet jag inte, men om du kollar hastigheten i typ CPU-z så ska det stå 800 MHz där då det är DDR = Double Data Rate.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Rydisen : Okej, för polaren trodde att det skulle stå 1600mhz i CPU-z som jag trodde, men då är dom alltså som dom ska vara
Det kan ju beror på att jag har en gammel hårddisk som börjar ge upp därför den har blivit så seg... Då var det inte ramminnerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas det går att skaka liv i den här tråden då jag kände att jag har ett liknande problem. Jag har dessa minnena, som skall köras i 1333MHz, men till en början kördes de i 1066 när jag tittade i BIOS.

Jag har byggt datorn själv till mina föräldrar, och har sparat på t.ex. processorn från deras föregående dator då jag kände att det inte behövdes köpas nytt då deras användande inte kräver det. Processorn i datorn är den ökände Intel Core 2 Quad Q6600 som från fabrik skall ligga på 2,4GHz.

BIOSen jag har att tillgå för moderkortet jag använder är inte direkt 2014års variantens "klick-BIOS" där i princip vem som helst kan överklocka sina grejer, utan det handlar om den mer klassiska blå/gula BIOSen där du måste veta vad du gör till 110% för att allt skall bli rätt.

Efter att ha läst en del på olika forum om just det moderkortet har jag efter många om och men lyckats få minnenas MHz att faktiskt ligga på 1333MHz i BIOS och om ovannämnda stämmer angående CPU-Z mätvärden och att programmets värde skall gångras med två så verkar minnena ju faktiskt gå i 1333MHz nu då?

Efter allt detta ordbajsande kommer då slutligen vad jag faktiskt undrar, vilket är egentligen två saker.

1. Minnena jag har skall enligt både CDON och G.Skill självas info ha latens 9-9-9-24. I CPU-Z mätvärde står det ju som ovan visar 7-7-7-20? Läses dessa värden på annat sätt också eller är någonting knas här?

2. Bilden nedan visar hur Processorns värden ser ut i CPU-Z; även här blir jag fundersam... Som sagt så skall processorn köras i 2,4GHz från fabrik, men av CPU-Z att döma körs den nu i ~2GHz? Är det jag som läser av värdena fel igen, eller hur ligger det till egentligen?

Stort tack på förhand till de mer pålästa som kan tänkas hjälpa till med svar. Suttit här och pillat lite försiktigt fram och tillbaka i BIOS utan någon vidare framgång (eller??), så det hade varit till stor hjälp om någon kunde konfirmera att allt står rätt till, eller i annat fall hjälpa mig med hur jag går till väga för att lösa problemen.

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Hej,

1. Utifrån bilderna så verkar det som att dina RAM-minnen, mycket riktigt, körs i 1333 Mhz. Sen verkar det konstigt att du lyckas köra dem på 7-7-7-20 än de 9-9-9-24 som de är specade till. Men om det nu stämmer och allting är stabilt, grattis, det är mer prestanda i 7-7-7-20. Du använder 1,5volt på minnena? Högre volt leder annars till att du kan pressa minnena mer, men du riskerar samtidigt att skada dem.

2. Nu är jag ingen expert på gamla Intelprocessorer, men den lägre hastigheten beror säkert på processorns energiinställningar i BIOS. Om processorn inte är under belastning klockar den ner sig automatiskt för att spara ström. Dra igång lite program och se om hastigheten påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Hej,

1. Utifrån bilderna så verkar det som att dina RAM-minnen, mycket riktigt, körs i 1333 Mhz. Sen verkar det konstigt att du lyckas köra dem på 7-7-7-20 än de 9-9-9-24 som de är specade till. Men om det nu stämmer och allting är stabilt, grattis, det är mer prestanda i 7-7-7-20. Du använder 1,5volt på minnena? Högre volt leder annars till att du kan pressa minnena mer, men du riskerar samtidigt att skada dem.

2. Nu är jag ingen expert på gamla Intelprocessorer, men den lägre hastigheten beror säkert på processorns energiinställningar i BIOS. Om processorn inte är under belastning klockar den ner sig automatiskt för att spara ström. Dra igång lite program och se om hastigheten påverkas.

1. Jag vet inte vilken volt jag använder om jag skall vara ärlig, kan jag bara se det i BIOS eller finns det program som körs i Windows för att se det med?

Missade den här fliken "SPD" säger den någonting mer eller är det irrelevant information?

2. Jodå, mycket riktigt gick processorns klockfrekvens upp hela vägen till 3.2GHz när det verkligen begav sig. Min fråga är om jag förlorar någonting på att den ligger på 2GHz i idle jämfört med om den legat på 2.4GHz eller går den så fort den "behöver" upp högre?

Tiden det tar för datorn att starta upp påverkas inte om processorns utgångsläge är 2GHz eller?

Och sista frågan; går det att enkelt stänga av energisparfunktionen så att den alltid ligger på 2.4GHz eller skulle du hellre rekommendera att ha det som det är nu att den ligger på 2GHz men kan gå upp till 3.2GHz?

(Fråga mig inte hur jag löst detta... Följde någon killes steg för steg instruktioner för just det moderkortet (samma BIOS) jag har på hur man skulle gå till väga för att klocka upp ramen; på något annat amerikanskt forum.)

Stort tack för att du hjälper till!
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

1. Det brukar stå i BIOS vilken volt du använder. Jag vet inte exakt hur ditt BIOS ser ut, men det brukar finnas inställningar för DRAM, vilken frekvens minnena skall arbeta i och med vilka latenser (7-7-7-20 i ditt fall). Där finns även en inställning för volten. Ram-minnen brukar klara åtminstone 1,65 volt, men standard för DDR3-minnen är 1,5 volt. Observera att om du sänker volten riskerar datorn att bli instabil.

Fliken "SPD" säger egentligen inte så mycket. Den innehåller information om olika JEDEC-standarder. Dessa brukar gå att välja i BIOS. En JEDEC-standard är som en förvald inställning som minnena skall klara av. Om du inte känner dig helt säker med att ändra inställningar för RAM, så råder jag dig att välja JEDEC-standard #4 (som dessutom är 9-9-9-24, som dina minnen är klassade för).

2. Din processors "utgångsläge" är den angivna klockfrekvensen, vilket borde vara 2,4 Ghz. Om det är en låg arbetsbelastning kommer den klocka ner sig till lägre hastigheter. Detta ger endast en marginell prestandaförlust då processorn är under låg belastning. Under datorns uppstart så kommer processorn antagligen inte klocka ner sig, då det är många program som behöver startas.
Vill du korta ner tiden det tar att starta datorn borde du överväga en SSD-hårddisk, det ger stor skillnad.

Intels energisparfunktion heter Speedstep. Det borde gå att stänga av, men jag rekommenderar det inte. Den ger som sagt endast en marginell prestandaförlust, om någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

1. Det brukar stå i BIOS vilken volt du använder. Jag vet inte exakt hur ditt BIOS ser ut, men det brukar finnas inställningar för DRAM, vilken frekvens minnena skall arbeta i och med vilka latenser (7-7-7-20 i ditt fall). Där finns även en inställning för volten. Ram-minnen brukar klara åtminstone 1,65 volt, men standard för DDR3-minnen är 1,5 volt. Observera att om du sänker volten riskerar datorn att bli instabil.

Fliken "SPD" säger egentligen inte så mycket. Den innehåller information om olika JEDEC-standarder. Dessa brukar gå att välja i BIOS. En JEDEC-standard är som en förvald inställning som minnena skall klara av. Om du inte känner dig helt säker med att ändra inställningar för RAM, så råder jag dig att välja JEDEC-standard #4 (som dessutom är 9-9-9-24, som dina minnen är klassade för).

2. Din processors "utgångsläge" är den angivna klockfrekvensen, vilket borde vara 2,4 Ghz. Om det är en låg arbetsbelastning kommer den klocka ner sig till lägre hastigheter. Detta ger endast en marginell prestandaförlust då processorn är under låg belastning. Under datorns uppstart så kommer processorn antagligen inte klocka ner sig, då det är många program som behöver startas.
Vill du korta ner tiden det tar att starta datorn borde du överväga en SSD-hårddisk, det ger stor skillnad.

Intels energisparfunktion heter Speedstep. Det borde gå att stänga av, men jag rekommenderar det inte. Den ger som sagt endast en marginell prestandaförlust, om någon.

Tack för tipsen. Har SSD i datorn redan, men eftersom det bara är Sata II portar på morderkortet blir det inga drömhastigheter oavsett. Varför rekommenderar du inte att stänga av Speedstep, jag bryr mig som sagt inte hur mycket energi datorn drar, strömsnål behöver den definitivt inte vara. Vill bara ha så mycket prestanda som möjligt.

Alltså jag har ändrat MHz på minnena i min dator och den BIOSen är ju betydligt lättare, där var det i princip bara att klicka på 1600MHz istället, men här i denna BIOSen måste du typ klocka upp processorn för att kunna byta MHz på minnena. Det går liksom inte att ändra separat... Blir så jävla trött.

  • Update:

Såhär ser det alltså ut i BIOS:

Jag lyckades hitta hur jag ställde in Volten, men som det ser ut nu när allt med latens är på auto och volten likaså så verkar det som auto = 1.6V. Jag ställde som du ser ner den till 1.5V men då blev texten röd vilket enligt BIOS betyder att det var "Not recommended".

Du ser de två värdena "Adjusted CPU Frequency (MHz)" och "Adjusted DRAM Frequency (MHz)", de två kan man inte ens markera. Istället ändrar båda sig om du ändrar värdet "Adjust CPU Base Frequency (MHz)". Desto mer jag höjer den, desto mer höjs även DRAM Frequency, och för att få DRAM Frequency att bli 1366MHz, vilket minnena är, så var jag tvungen att höja "Base Frequency" till 341 och därmed få "CPU Frequency" 3069 på köpet liksom.

Vet inte om det finns något sätt att ändra på DRAM Frequency enskilt, men jag lyckas inte hitta det i alla fall; detta är liksom allt man kan göra.

Här är en bild på hur det ser ut om man skall ändra Latensen på minnena manuellt, vilket jag gärna hade velat göra så att jag kan ställa dem på 9-9-9-24, men det är som du ser lite fler än fyra olika att välja på och jag vet inte vilka som skall vara 9, vilken som skall vara 24 och vad f*n resten skall stå på?!

Haha, frustrationen är total...

  • Update 2:

Okej, nu har jag lyckats googla mig till info om vilka värden som faktiskt avser mina 9-9-9-24, men då återstår frågan, vad skall de 4 resterande värdena stå på? Alltså "tRTP tRC tWR tRRD tWTR", skall de stå på auto eller?

Snälla, kan någon riktigt påläst hitta den här tråden och ge mig svar.. Är rädd att jag förstör minnena när de nu körs i både lägre latens och högre volt än de är byggda för!

  • Update 3:

Otålig som man är; försökte jag på egen hand att klura ut detta.

Jag ställde in:

CL: 9
tRCD: 9
tRP: 9
tRAS: 24
tRC: 33

Resten av latensvärdena lät jag vara på Auto. MHz lät jag stå kvar på 1366MHz OCH jag ställde ner Volten till 1.5V.

Vad ledde då detta till?
Jovisst! Datorn stängde av sig, försökte starta upp i 2 sekunder, stängde av sig, försökte starta upp i 2 sekunder... Om och om igen ca 5 gånger innan jag fick panik och ryckte strömsladden.

Fick sedan plocka ur det lilla batteriet ur moderkortet och nu gick den då att starta som vanligt igen. Men nu står ram återigen på 1066MHz och processorn på 2.4GHz. Jag känner att jag avvaktar och låter det vara så här nu tills dess att någon mer kunnig hör av sig.

En liten notis bara är; vilket jag tycker är lite skumt, att även nu har jag 7-7-7-20 som latensvärden i CPU-Z även om jag själv inte försökt klocka någonting. Tycker det verkar mer än lite skumt om jag skall vara ärlig, nu är ändå allting på Default. Det är inte så att moderkortet i sig tvingar ner minnena eller någonting liknande? Personligen trodde jag att om man köper ett par minnen som är 1366MHz 9-9-9-24 så körs minnena i 1366MHz med 9-9-9-24 latens när du kopplar in dem. Står på förpackningen att det är den typen av minnen också, ändå körs dem i 1066MHz 7-7-7-20...

Som sagt, jag avvaktar med vidare experimentering, men är klart oroad varför minnena körs i annan latens än vad de är byggda för.

Tack för fortsatt hjälp.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Speedstep slår som sagt till först när cpu:n inte används, så om du nu inte gillar att elda för kråkorna ser jag ingen anledning att stänga av den. Men om du vill stänga av den och se om det ger någon skillnad, så är det "Intel EIST" (bild 1) som styr det.

När du ökade hastigheten på minnena låter det som att du ändrade FSB (front side bus). Denna styr även hastigheten på processorn. Det finns även en multiplikator som bestämmer hastigheten genom att multiplicera FSB med ett värde. Du borde kunna ändra multiplikatorn under alternativet "FSB/DRAM Ratio". Då borde du kunna ha den vanliga processorhastigheten och ändå 1333 Mhz på minnet.

Dina RAM verkar som du säger dra 1,6volt. Minnena är klassificerade för 1,5v. Jag tror visserligen inte det är någon större fara, men för att vara på den säkra sidan borde du försöka sänka.

Att ändra latensen på RAM kan vara knepigt, då det finns ett flertal olika alternativ att ställa in. Du bör nog läsa på mer om memory timings och vad de betyder: http://www.thinkcomputers.org/memory-timings-explained/

För att inte göra saken alltför komplicerad tycker jag dock du borde ladda ner några testprogram och se om din dator är stabil som den är nu (exempel på program: prime95, intelburntest) . Kontrollera även temperaturerna under testerna så de inte springer iväg alltför högt på cpu. Jag vet inte vilka temperaturer som är normala för din processor tyvärr. If it ain't broke, don't fix it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Speedstep slår som sagt till först när cpu:n inte används, så om du nu inte gillar att elda för kråkorna ser jag ingen anledning att stänga av den. Men om du vill stänga av den och se om det ger någon skillnad, så är det "Intel EIST" (bild 1) som styr det.

När du ökade hastigheten på minnena låter det som att du ändrade FSB (front side bus). Denna styr även hastigheten på processorn. Det finns även en multiplikator som bestämmer hastigheten genom att multiplicera FSB med ett värde. Du borde kunna ändra multiplikatorn under alternativet "FSB/DRAM Ratio". Då borde du kunna ha den vanliga processorhastigheten och ändå 1333 Mhz på minnet.

Dina RAM verkar som du säger dra 1,6volt. Minnena är klassificerade för 1,5v. Jag tror visserligen inte det är någon större fara, men för att vara på den säkra sidan borde du försöka sänka.

Att ändra latensen på RAM kan vara knepigt, då det finns ett flertal olika alternativ att ställa in. Du bör nog läsa på mer om memory timings och vad de betyder: http://www.thinkcomputers.org/memory-timings-explained/

För att inte göra saken alltför komplicerad tycker jag dock du borde ladda ner några testprogram och se om din dator är stabil som den är nu (exempel på program: prime95, intelburntest) . Kontrollera även temperaturerna under testerna så de inte springer iväg alltför högt på cpu. Jag vet inte vilka temperaturer som är normala för din processor tyvärr. If it ain't broke, don't fix it.

Det var precis det du länkade jag läste på innan jag gav mig på att ändra värdena, men som du ser i ovan uppdatering så blev det ju klart inte bättre i alla fall. Jag bryr mig egentligen inte om hastigheten så mycket när det gäller minnena, men nu när jag upptäcker att de körs i 7-7-7-20 från Default blir jag orolig över att det skall göra att de inte pallar trycket typ och går sönder.

Den där multipliern du pratar om, alla andra värden jag kan ändra den till gör bara att minnesfrekvensen sänks, det finns ingen som gör att den höjs. Därmed måste jag, om jag ändrar multipliern, höja "Adjust CPU Base Frequency (MHz)" ännu mer än vad jag tidigare hade gjort t.o.m.

Som du säger, if it ain't broken, don't fix it. Men som sagt, jag blir oroad att minnena körs i någon latens de inte klarar av... Prime95 hittar jag aldrig någon nedladdningslänk för när jag googlar efter det, allting ser så sjukt suspekt ut. Har du någon länk att bjuda på som är legit kanske?

Stort tack för den hjälp du gett mig!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz