Permalänk
Medlem

SSD kablar

Jag ska köpa en SSD hårddisk och undrar vilka kablar man behöver köpa till, ska köpa denna http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Förutom en SATA 6Gb behöver man en till kabel? till nätagregatet?

Länka gärna vad det är för typ av kablar man behöver (gärna inet.se)

Permalänk
Medlem

Alla kablar som du behöver borde du redan ha.
Strömkabel sitter i nätagget och SATA kablar brukar man få med ett gäng till moderkortet.
Har du inte SATA kablar över så kan du köpa valfri, behöver INTE stå att den är specad till 6Gbps då alla är likadana, du kan köra på 10 år gamla sladdar och fortfarande få ut max av 6Gbps portarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av superali:

Jag ska köpa en SSD hårddisk och undrar vilka kablar man behöver köpa till, ska köpa denna http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Förutom en SATA 6Gb behöver man en till kabel? till nätagregatet?

Länka gärna vad det är för typ av kablar man behöver (gärna inet.se)

Kablarna borde du redan ha fått med PSU chassi Mobo osv men vad är det för chassi??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Kablarna borde du redan ha fått med PSU chassi Mobo osv men vad är det för chassi??

Har en fractal design define R4.
Använder just nu alla SATA kablar som följde med, därför behöver jag nya. Men är det samma kablar som till en mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superali:

Har en fractal design define R4.
Använder just nu alla SATA kablar som följde med, därför behöver jag nya. Men är det samma kablar som till en mekanisk hårddisk?

ja det är det (så länge det är en modern SATA håddisk)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av superali:

Har en fractal design define R4.
Använder just nu alla SATA kablar som följde med, därför behöver jag nya. Men är det samma kablar som till en mekanisk hårddisk?

Eftersom jag satte SSD:n på backplaten så var jag tvungen att ha raka kontakter vilket inte följde med. Därför gick jag till den lokala datorbutiken och frågade, och så köpte jag en Molex- power Sata. Mycket praktiskt. Till nästa SSD: blir det en sådan här då den har dubbel! Det du behöver är antingen en sådan jag länkade, om du har någon MOLEX över, annars får du lov att köpa hela sladdar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gojsenmojs:

Eftersom jag satte SSD:n på backplaten så var jag tvungen att ha raka kontakter vilket inte följde med. Därför gick jag till den lokala datorbutiken och frågade, och så köpte jag en Molex- power Sata. Mycket praktiskt. Till nästa SSD: blir det en sådan här då den har dubbel! Det du behöver är antingen en sådan jag länkade, om du har någon MOLEX över, annars får du lov att köpa hela sladdar!

Jag insåg också att jag behövde en sån till mitt R4. Sjukt smidigt att gömma undan SSD bakom moderkortsplåten. Mindre smidigt nu när en 2,5" HDD som sitter där börjar ge upp. Ser inte fram emot att behöva montera ner hela datorn för att få loss den. Så nästa gång köper jag kardborreband med dubbelhäftande tejp och monterar SSD med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hittade kablar nu till nätagregatet hade en hel del. Så behöver bara då köpa en kabel från hårddisken till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Var det någon skillnad att köpa en 3GB/s jämfört med en 6GB/s eller är det ingen större skillnad?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superali:

Var det någon skillnad att köpa en 3GB/s jämfört med en 6GB/s eller är det ingen större skillnad?

Marknadsföring. Det är exakt samma kabel elektriskt. Bara att köpa den billigaste med rätt längd och kontakter(kan vara raka och vinklade).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av superali:

Var det någon skillnad att köpa en 3GB/s jämfört med en 6GB/s eller är det ingen större skillnad?

Ingen skillnad. Vilken del av landet bor du i?