Asus r9 280x DC2T artifakter?

Permalänk

Asus r9 280x DC2T artifakter?

Hej,

jag köpte ett Asus r9 280x DC2T från Webbhallen för ca 3 veckor sedan. Har haft problem med det i form av vad jag tror kallas artifakter. Här är en länk med lite bilder på vad som händer: Den första bilden är när jag kollar på en stream, de andra är när jag själv spelar.

Bör jag skicka tillbaka detta kort då jag tror att det är fel på hårdvaran?
De grejer jag försökt att lösa det med är att:

1. Testa nyaste AMD drivrutiner, vanliga och beta.
2. Uppdatera vBios
3. Uppdatera vanlig Bios.

Finns det något mer jag kan testa innan jag skickar tillbaka? Misstänker att det tar ett tag att få ett ev. nytt kort då detta inte finns i lager.
Har snackat med båda Asus och Webbhallens support och de vill att jag skickar in på service, men tänkte kolla med er om det finns något mer jag
kan testa då jag gärna inte sitter utan grafikkort ett par veckor

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk

Glömde lägga dit länken..

http://imgur.com/a/NHfPd

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har du klockat kortet något?
Har du inte klockat något så är antagligen kortet defekt.
Du kan ju prova med lite inställningar i afterburner om du känner dig manad till det.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Skrivet av kimzz:

Har du klockat kortet något?
Har du inte klockat något så är antagligen kortet defekt.
Du kan ju prova med lite inställningar i afterburner om du känner dig manad till det.

Jag kör med samma inställningar som den var från början. Har testa att sänka ner ytterst lite i Afterburner men vågar inte riktigt trixa så mycket med det där då jag har noll erfaranhet av det. Känns som att kortet ska fungera på fabriksinställningar kan man tycka, kortet är "Top" så det är ju lite klockat från fabrik.

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Köpte även jag precis samma kort som du för ca 3 veckor sedan från webhallen. Upplevde samma problem, testade samma lösningar. Skicka tillbaka kortet direkt, det är defekt, du har gjort allt du kan.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av luddev:

Köpte även jag precis samma kort som du för ca 3 veckor sedan från webhallen. Upplevde samma problem, testade samma lösningar. Skicka tillbaka kortet direkt, det är defekt, du har gjort allt du kan.

Tack för svar, verkar ju vara flera som har detta problem... Hoppas nästa omgång är av bättre kvalitet. Har du skickat tillbaka ditt kort?

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer skickade mitt för en vecka sen idag, tror jag. Inte hört något ännu men dom sa flera gånger att det kan ta upp emot 2-3 veckor innan de ens hinner titta på kortet. Tydligen mycket tryck på deras service verkstad just nu.

Lycka till iaf.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av luddev:

Ja det stämmer skickade mitt för en vecka sen idag, tror jag. Inte hört något ännu men dom sa flera gånger att det kan ta upp emot 2-3 veckor innan de ens hinner titta på kortet. Tydligen mycket tryck på deras service verkstad just nu.

Lycka till iaf.

Jag skickade in mitt i torsdags, ringde idag och kollade läget. De sa att kortet hade kommit fram men det skulle ta ca 1-2 veckor, förhoppningsvis innan månadens slut. De sa även att så fort de ser att det är fel på det skickar dom nytt (om det finns i lager?), de reparerar inga kort.

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag beställde också ett Asus R9 280X DCUIITop från Webhallen för ~3 veckor sedan, även jag har problem med artifakter. Kan ju vara intressant för alla de andra stackarna där ute som har fått ett defekt kort att veta att dom inte är ensamma. Ska ringa webhallen imorn och reklamera mitt kort. Här är min tråd som jag skapade på ämnet, har även bifogat två bilder om det är någon som är intresserad.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Tjena. Jag beställde också ett Asus R9 280X DCUIITop från Webhallen för ~3 veckor sedan, även jag har problem med artifakter. Kan ju vara intressant för alla de andra stackarna där ute som har fått ett defekt kort att veta att dom inte är ensamma. Ska ringa webhallen imorn och reklamera mitt kort. Här är min tråd som jag skapade på ämnet, har även bifogat två bilder om det är någon som är intresserad.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Hoppas vi slipper vänta 1 månad på att de ska få in nya i lagret när de har konstaterat att de är trasiga!

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnurben:

Hoppas vi slipper vänta 1 månad på att de ska få in nya i lagret när de har konstaterat att de är trasiga!

Ja det hoppas jag verkligen, känns bra att kunna stå på sig lite grann nu när det uppenbarligen är fler som har samma problem. Ska nog försöka få en annan GPU så det blir ytterligare ett kort som kanske kommer hem till dig, håller tummarna. Vi med trasiga kort (eller inget kort för tillfället) lär ju iallafall ha förtur!

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Ja det hoppas jag verkligen, känns bra att kunna stå på sig lite grann nu när det uppenbarligen är fler som har samma problem. Ska nog försöka få en annan GPU så det blir ytterligare ett kort som kanske kommer hem till dig, håller tummarna. Vi med trasiga kort (eller inget kort för tillfället) lär ju iallafall ha förtur!

Något speciellt kort du tänker på då? Om jag ska gå till Nvidia så är det nog 780 som gäller, dock mycket dyrare än 280x. Ja precis, vi har ju redan stått i kön en gång!

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Ja det hoppas jag verkligen, känns bra att kunna stå på sig lite grann nu när det uppenbarligen är fler som har samma problem. Ska nog försöka få en annan GPU så det blir ytterligare ett kort som kanske kommer hem till dig, håller tummarna. Vi med trasiga kort (eller inget kort för tillfället) lär ju iallafall ha förtur!

Hur har det gått för dig? Jag var och hämtade ut mitt nya 280X idag och so far so good, men det tog ju ett tag innan jag märkte av det förra gången

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag hämtade mitt kort från Webhallen igår och även jag har samma problem som ni. Ska åka iväg till dem nu och RMA skiten. De har ju inte Asus kortet i lager men vad säger ni om detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/184600-sapphi...

Är det lika bra?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Jag RMA mitt tidigare 280x DCuII Top pga artefakter, fick tillbaka ett nytt i fredags, samma visa med det. Såg även folk på Youtube som haft problem med detta kort samt andra av Asus DCuII kort. Riktig j*vla skit alltså.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk

Polaren har samma fel samma kort., det är asus som gjort en fail antar jag.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Jag RMA mitt tidigare 280x DCuII Top pga artefakter, fick tillbaka ett nytt i fredags, samma visa med det. Såg även folk på Youtube som haft problem med detta kort samt andra av Asus DCuII kort. Riktig j*vla skit alltså.

Surt att du fick ett kasst igen, jag har lirat med mitt i några dagar nu och har inte märkt av något än så jag kanske hade tur.

Skrivet av Axan:

Jag hämtade mitt kort från Webhallen igår och även jag har samma problem som ni. Ska åka iväg till dem nu och RMA skiten. De har ju inte Asus kortet i lager men vad säger ni om detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/dator...=search:result

Är det lika bra?

Har ingen aning faktiskt, hittar inget test här på SweClockers men det finns säkert på andra sidor om du kikar runt lite.

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Polaren har samma fel samma kort., det är asus som gjort en fail antar jag.

Skulle tro det jag med, kollade på en Youtube review om Asus 280x DCUII T och där var det ett par som hade kommenterat ang artefakter och det var även någon som hade haft artefaktproblem med ett geforce kort som hade Asus DCUII kylning. Undra hur mycket pengar dom gått miste om med tanke att en ganska hög procent av deras tillverkade kort tycks vara defekta.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Skulle tro det jag med, kollade på en Youtube review om Asus 280x DCUII T och där var det ett par som hade kommenterat ang artefakter och det var även någon som hade haft artefaktproblem med ett geforce kort som hade Asus DCUII kylning. Undra hur mycket pengar dom gått miste om med tanke att en ganska hög procent av deras tillverkade kort tycks vara defekta.

Mitt första DC2 kort var det fel på, Rev v1 "problem minnes kylning"
Mitt andra DC2 Rev v2 kort gick sönder efter 9 månader, "Sten dog i idle typ satt på Swec blev bara svart,"
Polare haft problem med DC2 sedan innan.
Så min slutsats är, Det blir inga mer DC2 kort för min del, Aldrig..

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Mitt första DC2 kort var det fel på, Rev v1 "problem minnes kylning"
Mitt andra DC2 Rev v2 kort gick sönder efter 9 månader, "Sten dog i idle typ satt på Swec blev bara svart,"
Polare haft problem med DC2 sedan innan.
Så min slutsats är, Det blir inga mer DC2 kort för min del, Aldrig..

Känner lite så jag med, riktigt tråkigt med tanke på att den lösningen kyler fruktansvärt bra enl mig. BF4 ultra, mantle, framelimiter på 60, gpu usage avg. ~70% och tempen har peakat på 64 grader efter ca 2h spelandes.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk
Skrivet av EmilK:

Känner lite så jag med, riktigt tråkigt med tanke på att den lösningen kyler fruktansvärt bra enl mig. BF4 ultra, mantle, framelimiter på 60, gpu usage avg. ~70% och tempen har peakat på 64 grader efter ca 2h spelandes.

Har Windforce ifrån gigabyte 290x, 70c med egen fläktkurva i många av mina spel, har aldrig en fanspeed över 40%, tycker det duger, Men ska på med vattenblock och byte Vbios så jag får ändra volten då 1100mhz är max vad jag kan få ut utan artifakter just nu, vill ligga på 1200mhz core..

Aja lite fel att snacka om det i denna tråd, Men Asus har gjort mig ledsen den senaste tiden, Då jag ägt Asus moderkort och grafikkort de senaste 8 åren, Inte direkt fanboy, Men det har fungerat bra, nu har jag bara problem med asus så blir testa nytt i framtiden.

Ska in på MSI och deras Dragons, får la hoppas "The Dragons" skyddar min hårdvara ifrån problem.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller