Ny dator, så passar inte monitorkabeln i grafikkortet...

Permalänk

Ny dator, så passar inte monitorkabeln i grafikkortet...

Byggde ihop min första desktop på mer än 7 år nu (kört bärbart senast) och valde ett MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL) samt en Dell 24" P2414H IPS LED.

När allt var ihopsatt så visar det sig att av de kablarna som följde med skärmen så passade ingen av dem i grafikkortet. För köra HDMI till min TV nu tills jag löst det.

Hur kan det vara så? Och är det vanligt? Senast jag körde desktop så hade jag en gammal CRT skärm så man kan säga att jag inte riktigt hängt med utvecklingen. Känner inte igen någon av de kontakterna som sitter på dessa kablar.

Det konstiga är att när jag läser specen för både skärmen och grafikkortet så står det att båda ska ha DVI-anslutningar.

Antar att jag får leta adaptrar/kablar på stan imorrn.

För övrigt, spelar det någon roll om jag använder DVI eller displayport?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att skärmen har dvi och vga kontakter. Ofta har de båda men det ingår en vga sladd för att det ska vara mer bakåtkompatibelt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Ja, skärmen har VGA, DVI och displayport. Grafikkortet har dock ingen VGA-kontakt, och displayporten verkar vara ngn mini-variant. Däremot så ska båda ha DVI-uttag men ändå passar inte kabeln i grafikkortet. Finns det olika varianter av DVI?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Hedersmedlem

Det vanliga brukar vara att det inte kommer så mycket kablar med vad man än köper. Kommer ingen HDMI-kabel med Blurayspelaren, ingen USB-kabel med skrivaren osv. Ibland kommer det med kablar, men man får alltid kolla att man får med det man behöver.

Det är hugget som stucket om du väljer DisplayPort eller DVI. Båda signalerna är digitala och funkar lika bra.

Edit: Förstår inte varför DVI-kabeln inte passar. Kontakten i grafikkortet ser ut att ta de flesta kablar. Kan du specificera lite mer varför det inte funkar? Och ja, det finns olika varianter av DVI. DVI-A, DVI-D och DVI-Dual Link. Man kan begränsa med kontakten vilka som går att koppla in. Men bilder som jag hittar på ditt grafikkort så ska dess kontakt ha alla hål.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Här hittar du svar

Skrivet av CoeurCasse:

Ja, skärmen har VGA, DVI och displayport. Grafikkortet har dock ingen VGA-kontakt, och displayporten verkar vara ngn mini-variant. Däremot så ska båda ha DVI-uttag men ändå passar inte kabeln i grafikkortet. Finns det olika varianter av DVI?

Gå till Kjell o Co
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Enligt specs har ditt gfx 1st DVI, 1st HDMI och 2st mini DisplayPort, skärmen har DVI-D, VGA och Displayport.
Så om du har en DVI kabel så ska det passa.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många versioner på DVI och de är inte stiftade likadant så det är nog så att du har fel kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Antar att du syftar på att skärmkabeln är VGA? En enkel lösning är att använda VGA-DVI omvandlaren som kom med ditt grafikkort.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]