Råd om placering av chassifläktar

Permalänk
Medlem

Råd om placering av chassifläktar

Hej!

Jag kommer bygga min första dator i helgen och vill gärna ha tips och råd angående placering av chassifläktarna. Chassit är en Fractal Design Define R4 och jag tänkte använda tre Fractal Design 140mm Silent Series R2-fläktar. Var tycker ni de ska placeras?

Detta är resterande komponenter:
Nätagg: Cooler Master Power Supply V700 700W (Dimensioner B150 x L170 x H86mm)
Kylning: Noctua NH-U14S
Processor: intel core i5-4670K
Moderkort: asus z87-a
RAM: Corsair DDR3 8GB 1600MHz Low Profile
Grafik: MSI GeForce GTX 770 2GB
SSD: Crucial M500 240GB
Hårddisk: WD Desktop Blue 1TB

Jag är tacksam för all hjälp som erbjuds!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul_G:

Hej!

Jag är tacksam för all hjälp som erbjuds!

http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Läsvärt

Blir komponenterna alldeles för varma så bör du organisera om fläktarna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Två i fronten och en där bak, för övertrycket.
Alltid insug i front och botten och utblås där bak och i toppen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Läsvärt

Blir komponenterna alldeles för varma så bör du organisera om fläktarna.

Tackar för länken! Jag upptäckte att jag hade kikat på den sidan tidigare när jag försökte läsa på om kylning

Skrivet av LemonIllusion:

Två i fronten och en där bak, för övertrycket.
Alltid insug i front och botten och utblås där bak och i toppen.

Jag bugar och bockar Jag har lite koll på det mest grundläggande tankesättet när det gäller placeringen, men tänkte om nån hade "mer konkreta" tips, exempelvis "ett insug i fronten, ett insug i botten och ett utblås i toppen". Var nyfiken om det fanns en optimal placering för bäst kylning, så man slipper testa sig fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul_G:

Jag bugar och bockar Jag har lite koll på det mest grundläggande tankesättet när det gäller placeringen, men tänkte om nån hade "mer konkreta" tips, exempelvis "ett insug i fronten, ett insug i botten och ett utblås i toppen". Var nyfiken om det fanns en optimal placering för bäst kylning, så man slipper testa sig fram

Om du vill skulle du kunna köra en i botten istället för den nedre där fram, men själv ogillar jag fläktfiltret i botten och rengör hellre det där fram. Det kan eventuell vara bättre om du har många hårddiskar som blockerar luftflödet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En i fronten och en i bak - mer behövs inte. Speciellt inte om du inte tänker överklocka.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Expertgissare

Har samma chassi med samma fläktar, kan säga att fläktarna är bra, om man placerar dom ståendes (fronten och bak). Har man dom däremot liggandes (botten och toppen) så låter/vibrerar dom något alldeles otrevligt, och då är jag inte direkt känslig.
Så jag rekommenderar inte dom fläktarna till botten/toppfläktar tyvärr,hur bra dom än är annars

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du vill skulle du kunna köra en i botten istället för den nedre där fram, men själv ogillar jag fläktfiltret i botten och rengör hellre det där fram. Det kan eventuell vara bättre om du har många hårddiskar som blockerar luftflödet.

Skrivet av scienta:

En i fronten och en i bak - mer behövs inte. Speciellt inte om du inte tänker överklocka.

Skrivet av Edvin-89:

Har samma chassi med samma fläktar, kan säga att fläktarna är bra, om man placerar dom ståendes (fronten och bak). Har man dom däremot liggandes (botten och toppen) så låter/vibrerar dom något alldeles otrevligt, och då är jag inte direkt känslig.
Så jag rekommenderar inte dom fläktarna till botten/toppfläktar tyvärr,hur bra dom än är annars

Tack så mycket för era svar! Det uppskattas verkligen! Jag tror jag kommer köra på 2 insug front och ett utblås bak. Jag var "orolig" att insuget skulle vara dåligt fram, med tanke på luckan och att det därmed endast sugs in luft genom ventilationshålen på frontsidorna. Men då vet jag att det är andra som testat den uppsättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul_G:

Tack så mycket för era svar! Det uppskattas verkligen! Jag tror jag kommer köra på 2 insug front och ett utblås bak. Jag var "orolig" att insuget skulle vara dåligt fram, med tanke på luckan och att det därmed endast sugs in luft genom ventilationshålen på frontsidorna. Men då vet jag att det är andra som testat den uppsättningen

Det går att få kanonbra luftflöde på det sättet. Jag skulle råda dig att skruva bort hela hårddiskhållaren, sätta ssd bakom moderkortet (fd r4 har två såna platser) och den mekaniska disken uppe i 5,25-platserna antingen med elastiska snoddar eller adapterfäste. Så får du helt fritt flöde bakom insugsfläktarna.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Det går att få kanonbra luftflöde på det sättet. Jag skulle råda dig att skruva bort hela hårddiskhållaren, sätta ssd bakom moderkortet (fd r4 har två såna platser) och den mekaniska disken uppe i 5,25-platserna antingen med elastiska snoddar eller adapterfäste. Så får du helt fritt flöde bakom insugsfläktarna.

Onödigt arbete, räcker att plocka bort den övre så att det går att ha disken i en vagga. Samt att hdd'n också gillar lite kylning ibland.

Skrivet av Paul_G:

Tack så mycket för era svar! Det uppskattas verkligen! Jag tror jag kommer köra på 2 insug front och ett utblås bak. Jag var "orolig" att insuget skulle vara dåligt fram, med tanke på luckan och att det därmed endast sugs in luft genom ventilationshålen på frontsidorna. Men då vet jag att det är andra som testat den uppsättningen

Det räcker garanterat med 1 fläkt i fronten också. Speciellt om du, som ovan citerad nämner, plockar bort en av hållarna för vaggorna och drar kablarna på ett bra sätt. Mindre fläktar = mindre ljud (om du inte tänkt klocka är det ingen idé att överdriva med fläktar, vilket ändå alltid går att sätta i vid ett senare tillfälle).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather