Permalänk
Medlem

Problem med vandalism

Idag träffade jag vår granne utanför garaget liggandes bredvid sin bil. Jag undrade om något gått sönder på bilen, han berättade då att någon skruvat bort båda hjulet på höger sida och lagt däcket bredvid. Bultarna hade de tagit och bilen hade de bara hissat ner igen på backen.

Detta är bara en av flera saker som hänt sedan förra året då vi flyttade hit. Kan väl ge lite mer bakgrund till problemen.

När jag flyttade hit hade jag precis köpt en Honda Civic Type R som jag var väldigt rädd om och skötte den pedantiskt. Jag försökte fixa garage men fanns inget ledigt alls i närheten (förstår nu varför). Så vi fick ha bilen i öppet garage med tak iaf. Det tog inte mer än 1 månad innan första incidenten hände då tanklocket var uppslitet och tanken nästan var tom.

Nästa månad, kom jag ut en morgon och skulle till jobbet. Då var det punktering på bakdäcket, man såg ganska tydligt att hålet var gjort med kniv el dylikt. Det fortsatte med fler djävulskap, inristade streck på frontspoiler m.m. Efter att området även drabbats av en bilbrand bara 50 meter ifrån vi bor + en bilstöld + en ny vit WV golf som stod några hus ifrån hade fått massa skit sprayade på motorhuven så bestämde jag mig för och sälja bilen, jag vågade inte riktigt ha den kvar.

Köpte därefter en Honda Civic igen, dock 98-års modell för 5000:- och tänkte att nu lämnar väl dom bilen ifred. Men icke det, för 3 veckor sedan kom jag ut en morgon och tanklocket var borta och tom tank igen...

Detta är bara vad som hänt bilar i området...Så ni kan ju förstå att det är mycket fler saker, värst är väl dessa hemmagjorda rörbomber som de körde friskt med i somras.

Vi vill självfallet flytta härifrån men vi har gjort om mycket i lägenheten. Vi har en relativt låg hyra för ett radhus i denna storlek med uteplats och vi bor även på hörnet så har bara en granne. Grabben har nära till dagis, och vi har ganska nära till stan så allting är ganska idealiskt. Vet inte riktigt vad man ska göra i detta läge. Polisen är här lite då och då och patrullerar men ingenting förändras ju för det. Någon kamera kan man ju inte direkt sätta upp utanför, inte heller sitta uppe och blänga i fönstret. Vi har kört iväg några gäng som stått och rökt under taket vid parkeringen (de står alltså 4 meter ifrån vårt fönster och gapar och skriker och tittar in) vilket inte är speciellt bekvämt. Frågar man vad de sysslar med i garaget får man ju bara svaret att de står där och röker. Vi funderar på om man kanske kan sätta in lampa i garaget som tänds vid rörelse, men det är redan väldigt upplyst och bilarna står bara några meter ifrån fönstret och det hindrar dem inte direkt.

Man känner sig som en gammal moraltant, visst gjorde man bus som ungdom men inte så här. Vad skulle ni göra?

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Det finns ett talesätt som lyder: -Det är aldrig för sent för att ge upp hoppet!

Angående din granne så kom det folk eller något som gjorde att de ej kunde ta med däcken.

Jag har varit i samma sits som du fast med cykel och lösningen på mina problem var att inte ha någon cykel alls. Detsamma gäller bilar, oavsett vilken bil man har så kan det finnas en hel del pengar i tanken. Det man kan göra för att undvika bli drabbad är att försöka smälta in och man då inte blir mer utsatt än någon annan.

Patrullera mitt i natten etc tar tid och kraft och även om man skulle ta någon på bar gärning så får vederbörande knappt hårdare straff än en hemkörning av polisen hem till sin mamma. men visst det är inte dumt att diskutera med grannar vad ni kan göra, för om ni är mer aktiva än andra områden plus att ni ej har något mer att stjäla så väljer de andra områden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Allvarliga hyss tas bäst upp med brottarnas familjemedlemmar, alternativt polis om de är för gamla. På sommarstället ute på en ö så har olika ungdomar temporärt gjort liknande hyss. Ioma varje plats av värde är kameraövervakat så är de oftast lättidentifierade då alla känner alla och ett snack med föräldrarna eller andra familjemedlemmar senare så görs det aldrig om igen.
Tråkigt svar kanske och inte riktigt den lösningen jag själv tycker om bäst men det har fungerat. Kamera upp, identifiera, snacka, i sista steg polis om det är absolut nödvändigt och inte löses första gången.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det finns ett talesätt som lyder: -Det är aldrig för sent för att ge upp hoppet!

Angående din granne så kom det folk eller något som gjorde att de ej kunde ta med däcken.

Jag har varit i samma sits som du fast med cykel och lösningen på mina problem var att inte ha någon cykel alls. Detsamma gäller bilar, oavsett vilken bil man har så kan det finnas en hel del pengar i tanken. Det man kan göra för att undvika bli drabbad är att försöka smälta in och man då inte blir mer utsatt än någon annan.

Patrullera mitt i natten etc tar tid och kraft och även om man skulle ta någon på bar gärning så får vederbörande knappt hårdare straff än en hemkörning av polisen hem till sin mamma. men visst det är inte dumt att diskutera med grannar vad ni kan göra, för om ni är mer aktiva än andra områden plus att ni ej har något mer att stjäla så väljer de andra områden.

Jo precis antagligen blev de störda av något under händelsen, pratade lite mer med grannen som bott här några år. Han berättade då att han har för vana att bara ha 10-20liter i tanken då det stjäls ofta. Jo det är väl så att man får hålla lite extra koll bara på kvällarna, vi bor ytterst och de enda som har koll på bilarna t ex så.

Nej inte ska man ge upp hoppet här, som tur är har inga allvarligare incidenter drabbat oss. Men man är självklart mer orolig när man har en 3-årig grabb hemma, då vi haft folk som kastat in plankor och bråte på vår uteplats och springer in där ibland på sommaren och stökar till. Vi hade inbrott i vårt hus i november förra året, 3 dörrar ifrån oss. 2st personer hade bara klivit in i lägenheten klockan 18:00 en lördagskväll och snott åt sig saker, och tyvärr är det rätt mycket inbrott i området.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta ett snack med grannar och hyresvärd om att bygga om det öppna garaget så ni kan stänga om era bilar? Låter som det kan vara värt några hundringar extra i månadshyra om problemet är såpass återkommande.
Vad gäller din uteplats så kan det kanske vara idé med lampa och rörelsedetektor där, i hopp om att skrämma bort vandalerna. Är det mycket skit som händer i området kanske ett larm inte är att utesluta heller.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Bör väl vara lagligt att ha en kamera över uteplatsen, sålänge den endast filmar eran tomt och inget annat?

Alternativ kan det vara värt att sitta uppe vid fönstret med en bra kamera någon natt eller två och ta bra bilder på dem när de utför sina illsinnesdåd. Blir betydligt lättare att konfrontera föräldrar ect med bildbevis.

Permalänk
Inaktiv

Får man fråga vart du bor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Idag träffade jag vår granne utanför garaget liggandes bredvid sin bil. Jag undrade om något gått sönder på bilen, han berättade då att någon skruvat bort båda hjulet på höger sida och lagt däcket bredvid. Bultarna hade de tagit och bilen hade de bara hissat ner igen på backen.

Detta är bara en av flera saker som hänt sedan förra året då vi flyttade hit. Kan väl ge lite mer bakgrund till problemen.

När jag flyttade hit hade jag precis köpt en Honda Civic Type R som jag var väldigt rädd om och skötte den pedantiskt. Jag försökte fixa garage men fanns inget ledigt alls i närheten (förstår nu varför). Så vi fick ha bilen i öppet garage med tak iaf. Det tog inte mer än 1 månad innan första incidenten hände då tanklocket var uppslitet och tanken nästan var tom.

Nästa månad, kom jag ut en morgon och skulle till jobbet. Då var det punktering på bakdäcket, man såg ganska tydligt att hålet var gjort med kniv el dylikt. Det fortsatte med fler djävulskap, inristade streck på frontspoiler m.m. Efter att området även drabbats av en bilbrand bara 50 meter ifrån vi bor + en bilstöld + en ny vit WV golf som stod några hus ifrån hade fått massa skit sprayade på motorhuven så bestämde jag mig för och sälja bilen, jag vågade inte riktigt ha den kvar.

Köpte därefter en Honda Civic igen, dock 98-års modell för 5000:- och tänkte att nu lämnar väl dom bilen ifred. Men icke det, för 3 veckor sedan kom jag ut en morgon och tanklocket var borta och tom tank igen...

Detta är bara vad som hänt bilar i området...Så ni kan ju förstå att det är mycket fler saker, värst är väl dessa hemmagjorda rörbomber som de körde friskt med i somras.

Vi vill självfallet flytta härifrån men vi har gjort om mycket i lägenheten. Vi har en relativt låg hyra för ett radhus i denna storlek med uteplats och vi bor även på hörnet så har bara en granne. Grabben har nära till dagis, och vi har ganska nära till stan så allting är ganska idealiskt. Vet inte riktigt vad man ska göra i detta läge. Polisen är här lite då och då och patrullerar men ingenting förändras ju för det. Någon kamera kan man ju inte direkt sätta upp utanför, inte heller sitta uppe och blänga i fönstret. Vi har kört iväg några gäng som stått och rökt under taket vid parkeringen (de står alltså 4 meter ifrån vårt fönster och gapar och skriker och tittar in) vilket inte är speciellt bekvämt. Frågar man vad de sysslar med i garaget får man ju bara svaret att de står där och röker. Vi funderar på om man kanske kan sätta in lampa i garaget som tänds vid rörelse, men det är redan väldigt upplyst och bilarna står bara några meter ifrån fönstret och det hindrar dem inte direkt.

Man känner sig som en gammal moraltant, visst gjorde man bus som ungdom men inte så här. Vad skulle ni göra?

Köp en slangningsstopp till tanken istället. Det är en sådan du skruvar ner i röret.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Scwfhu4ES-I

Enda vettiga tipset jag kan ge är att gå ihop med grannar och spana.
Och sen ge över bevis till polis eller gör som filmen ovan

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Bör väl vara lagligt att ha en kamera över uteplatsen, sålänge den endast filmar eran tomt och inget annat?

Alternativ kan det vara värt att sitta uppe vid fönstret med en bra kamera någon natt eller två och ta bra bilder på dem när de utför sina illsinnesdåd. Blir betydligt lättare att konfrontera föräldrar ect med bildbevis.

Jo vi ska kolla vilka regler som gäller för detta med hyresvärden, får nog gå ihop oss med grannar med så kanske det kan gå igenom.

Skrivet av anon142735:

Får man fråga vart du bor ?

I Norrköping

Skrivet av Sentenced:

Köp en slangningsstopp till tanken istället. Det är en sådan du skruvar ner i röret.

Köpte tanklock med lås samma dag, men händer det igen så blir det nog någon sådan lösning ^^

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Jo vi ska kolla vilka regler som gäller för detta med hyresvärden, får nog gå ihop oss med grannar med så kanske det kan gå igenom.

I Norrköping

Köpte tanklock med lås samma dag, men händer det igen så blir det nog någon sådan lösning ^^

fast ett tanklock med lås kan du öppna med en skruvmejsel på ca 1.5 minuter max.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

fast ett tanklock med lås kan du öppna med en skruvmejsel på ca 1.5 minuter max.

Mina personliga erfarenheter är att om en tjuv vill ta sig in, så tar den sig in. Frågan är bara hur lång tid det tar - ju längre tid ett brått tar, desto större är chansen att tjuven ger upp, blir avbruten eller påkommen.
Sen kan ju det bli mer åverkan på bilen om tjuven är klumpig och skadar området runt om tanklocket om man köper en sån.

Sen finns ju varianten med en tankspiralen också.
Den funkade effektivt på morfars gamla 240 när det begav sig. Morfar lämnade tanklocket olåst efter det, men ingen bensin blev slangad eftersom slangen inte når ner till bränslet. Skador på tanklocket slapp han också.
Det var väldigt längesedan han använde en sån spiral, så jag minns inget om montering och sånt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vad är det för tidsintervall vi pratar för dessa brott? Gå ihop med grannarna och skriv ihop något till länsstyrelsen så kanske ni kan få kamera tillstånd.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om vad problemen beror på Men kan enkelt säga att den här staden håller på och förfalla rejält, extremt hög arbetslöshet, mycket droger och våldsbrott. Har ökat väldigt mycket på bara 10-15 år.

Om vi flyttar senare så blir det absolut till någon annan stad, alternativt mindre samhälle/stad en bit utanför Norrköping i såna fall. ALLA lediga lägenheter med överkomlig hyra ligger i såna områden att man välja mellan pest eller kolera om man flyttar så det spelar ingen roll. Men så är det väl överallt i större städer.

Skrivet av Bebben:

Mina personliga erfarenheter är att om en tjuv vill ta sig in, så tar den sig in. Frågan är bara hur lång tid det tar - ju längre tid ett brått tar, desto större är chansen att tjuven ger upp, blir avbruten eller påkommen.
Sen kan ju det bli mer åverkan på bilen om tjuven är klumpig och skadar området runt om tanklocket om man köper en sån.

Sen finns ju varianten med en tankspiralen också.
Den funkade effektivt på morfars gamla 240 när det begav sig. Morfar lämnade tanklocket olåst efter det, men ingen bensin blev slangad eftersom slangen inte når ner till bränslet. Skador på tanklocket slapp han också.
Det var väldigt längesedan han använde en sån spiral, så jag minns inget om montering och sånt.

Tackar ska kolla upp tankspiral. Förutom att de slangar bensin verkar inte huvudsyftet vara att just stjäla saker, utan mest bara för att jävlas. När det varit inbrott i bodar och sådant, stjäls inte så mycket utan de har sönder saker istället.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd

Ja Norrköping är som det är och staden kommer förmodligen inte ändra på sig.

Vill man inte bli rånad mitt på dagen eller är rädd för skottlossningar så finns det andra ställen att bosätta sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Mina personliga erfarenheter är att om en tjuv vill ta sig in, så tar den sig in. Frågan är bara hur lång tid det tar - ju längre tid ett brått tar, desto större är chansen att tjuven ger upp, blir avbruten eller påkommen.
Sen kan ju det bli mer åverkan på bilen om tjuven är klumpig och skadar området runt om tanklocket om man köper en sån.

Sen finns ju varianten med en tankspiralen också.
Den funkade effektivt på morfars gamla 240 när det begav sig. Morfar lämnade tanklocket olåst efter det, men ingen bensin blev slangad eftersom slangen inte når ner till bränslet. Skador på tanklocket slapp han också.
Det var väldigt längesedan han använde en sån spiral, så jag minns inget om montering och sånt.

Det var ju tankspiral jag förklarade tidigare...fördjupade argumentationen att ett tanklock är meningslöst

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kan tyävrr inte hjälpa dig med lösningar eller förslag, bara dela mitt medlidande. Förstår hur du har det, kan dock inte förstå hur du vågar bo kvar med sådanna incidenter.

Inte för att ha fördomar nu, men gissar att det är Hageby du bor i, har en polare som bor där i radhusområdet, man är riktigt riktigt skraj när man vandrar där mitt i natten runt Mirium galleri och bortåt. En hel del gäng, särskilt gäng utan Svensk ursprung som härjar, även en hel sjukt skumma människor i tonade svarta bilar :S

Förmodar att du gjort allt som går att göra i rättsliga åtgärder? Ofattbart att staten tillåter Svenska samhället förfalla så som det gör. Rör mig oftast i centrum och Lindö som fortfarande är okej, men centrum blir värre och värre för varje natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Kan tyävrr inte hjälpa dig med lösningar eller förslag, bara dela mitt medlidande. Förstår hur du har det, kan dock inte förstå hur du vågar bo kvar med sådanna incidenter.

Inte för att ha fördomar nu, men gissar att det är Hageby du bor i, har en polare som bor där i radhusområdet, man är riktigt riktigt skraj när man vandrar där mitt i natten runt Mirium galleri och bortåt. En hel del gäng, särskilt gäng utan Svensk ursprung som härjar, även en hel sjukt skumma människor i tonade svarta bilar :S

Förmodar att du gjort allt som går att göra i rättsliga åtgärder? Ofattbart att staten tillåter Svenska samhället förfalla så som det gör. Rör mig oftast i centrum och Lindö som fortfarande är okej, men centrum blir värre och värre för varje natt.

Nej går inte direkt få en lösning på det kanske, det är ju inte bara 3 stycken vilseledda ungdomar som står för allt som händer. Mja jag är inte rädd på det sättet, mest bara förbannad just nu. Bott i hageby/ektorp/klockaretorpet och Alby sthlm under perioder då min far bodde där, så alltid bott i lite utsatta områden men det är skillnad nu när man har familj och barn i sin närhet. Mycket skit har man hunnit med och se, och jag vill inte se mer. Kommer väl börja söka jobb på annan ort så kanske vi kan komma bort härifrån.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Ja ett år senare, samma plats och det bara fortsätter. Träffade på grannen idag när jag kom ut på morgonen och skulle ta bilen, någon/några har repat sönder 3 bilar av de 9 som står i vår Carport. Min bil var OK men grannens hade de dragit något vasst föremål runt hela jävla bilen samt 2 bilar bredvid. Såg ut att krävas total omlackering då det var draget runt hela samt motorhuv och tak...

Bara kokar inombords, får väl gå in och kolla om min halvförsäkring täcker sånt här skit om det är min tur nästa gång.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv fått min MC vandaliserad för ett år sen ungefär. Frustrationen är total. Min kompis som hade sin hoj i samma centralgarage fick den slangad flera gånger och saker snodda. Det är ju så att man vill gå sitta vakt men inte vet man vilken kväll det kommer folk.

Skönt nu att man flyttat därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har själv fått min MC vandaliserad för ett år sen ungefär. Frustrationen är total. Min kompis som hade sin hoj i samma centralgarage fick den slangad flera gånger och saker snodda. Det är ju så att man vill gå sitta vakt men inte vet man vilken kväll det kommer folk.

Skönt nu att man flyttat därifrån.

Fyfan vad trist! Ja man kan ju inte sitta vakt i fönstret varje kväll precis :/ Har försökt få garage i närheten men det är låång kö och ganska dyrt. Samt att de verkar bryta upp garagen ändå. Tändes eld på ett garage en sommar sedan och ett par bilar strök med så det är nog ingen alternativ lösning ändå.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Strömsätt bilkarossen

Nej men allvarligt, jag skulle i första hand trycka på hos polisen tillsammans med grannar, är det tillräckligt många som säger till så kanske de agerar.

Tala med hyresvärden om de kan söka anstånd om att få garaget kameraövervakat, det har en viss avskräckande effekt. Kolla med hyresvärden om ni kan köpa in tjänst från tex Securitas som kan pattrulera området nattetid, det kommer inte kosta många hundralappar i extra hyra, kan vara värt och känns tryggare. Har själv tidigare jobbat på Securitas och kommit på endel liknande saker på bar gärning. Vi växlade om schemat ganska ofta så det var svårt att ha koll på vilka tider vi var i vilka områden, vissa har dessutom hund med sig vilket är väldigt effektivt. Rörelsebelysning som du själv nämnde är också bra, ju mer exponerad tjuven är desto bättre. Tänk er själva när man ska bryta sig in i en bil, man vill ju inte stå på en öppen upplyst yta dit alla fönster ser.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm