Hur hade ni löst denna situation? (GTX 780 TI oanvänd, Alina.se)

Permalänk
Inaktiv

Hur hade ni löst denna situation? (GTX 780 TI oanvänd, Alina.se)

Hej.

Jag köpte ett GTX 780 ti för 6400kr som är helt oanvänt för 10 dagar sedan.
Betalade dock i butiken även fast jag beställde på nätet och då verkar det tyvärr inte som ångerrätten gäller på samma sätt.
Väntar just nu svar ifrån företaget ifråga gällande hur vi kan lösa detta på bästa sätt då jag behöver ångra köpet av grafikkortet eller ändra betalningsalternativ på det (betalade allt med kort direkt i butiken) då jag blev tvungen att hjälpa en familjemedlem med att betala sin hyra, vilket gjorde att ekonomin påverkades.

Eftersom grafikkortet är i helt oförändrat skick med all plast och emballage osv kvar (grafikkortet har alltså aldrig ens startats)
så vet jag med säkerhet att butiken ifråga kommer erbjuda sig att köpa tillbaka grafikkortet för ett rabatterat pris förutsatt att
de inte vill vara schysta med att man får göra ett återköp på den, så undrar jag hur ni själva hade löst situationen?

Tror ni en butik skulle gå med på att ändra betalningsalternativ för produkten annars, dvs att de går med på att göra så att det blir en ånger av produkten, förutsatt att man i samma skede sätter upp en avbetalning med ex. klarna på samma produkt och således blir det lite dyrare för mig själv då med avbetalning såklart men kan lösa min nuvarande situation.

Så som det ser ut i nuläget så skulle jag annars vara intresserad av att byta produkten mot en lite billigare och således få ca 3000kr emellan, men i ett sånt fall känns det som butiken ifråga kommer vilja köpa tillbaka produkten för ett rabatterat pris även fast skicket är oförändrat iallafall

Permalänk
Medlem

Finns väl inte så mycket att göra.. Man får väl gå in tillbaka till butiken och förklara situationen och hoppas på att dom är förstående..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qaaka:

Finns väl inte så mycket att göra.. Man får väl gå in tillbaka till butiken och förklara situationen och hoppas på att dom är förstående..

Ja och det lär dom ju vara då jag vet med säkerhet att de iallafall tidigare tagit emot produkter från andra sweclockers medlemmar till då ett rabatterat pris, men samtidigt vet jag ju inte om det är värt att lämna tillbaka ett grafikkort värt tex 6500kr, om det är i helt oförändrat skick och helt oanvänt, och få tillbaka kanske en femhundring mindre, dvs 6000kr.

Permalänk
Medlem

30 dagars öppet köp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon178309:

Hej.

Jag köpte ett GTX 780 ti för 6400kr som är helt oanvänt för 10 dagar sedan.
Betalade dock i butiken även fast jag beställde på nätet och då verkar det tyvärr inte som ångerrätten gäller på samma sätt.
Väntar just nu svar ifrån företaget ifråga gällande hur vi kan lösa detta på bästa sätt då jag behöver ångra köpet av grafikkortet eller ändra betalningsalternativ på det (betalade allt med kort direkt i butiken) då jag blev tvungen att hjälpa en familjemedlem med att betala sin hyra, vilket gjorde att ekonomin påverkades.

Eftersom grafikkortet är i helt oförändrat skick med all plast och emballage osv kvar (grafikkortet har alltså aldrig ens startats)
så vet jag med säkerhet att butiken ifråga kommer erbjuda sig att köpa tillbaka grafikkortet för ett rabatterat pris förutsatt att
de inte vill vara schysta med att man får göra ett återköp på den, så undrar jag hur ni själva hade löst situationen?

Tror ni en butik skulle gå med på att ändra betalningsalternativ för produkten annars, dvs att de går med på att göra så att det blir en ånger av produkten, förutsatt att man i samma skede sätter upp en avbetalning med ex. klarna på samma produkt och således blir det lite dyrare för mig själv då med avbetalning såklart men kan lösa min nuvarande situation.

Så som det ser ut i nuläget så skulle jag annars vara intresserad av att byta produkten mot en lite billigare och således få ca 3000kr emellan, men i ett sånt fall känns det som butiken ifråga kommer vilja köpa tillbaka produkten för ett rabatterat pris även fast skicket är oförändrat iallafall

Beror helt på vilken butik du har handlat av. Gissar på Webhallen? Om det är Webhallen har dom 14 dagars öppet köp om du inte har öppnat varan.

Skrivet av Zy77en:

30 dagars öppet köp?

Vem andra än Komplett erbjuder detta (Komplett har 45 dagar)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har du betalat med kort så kommer du få tillbaka pengarna på kortet. Om jag minns rätt så har det med lagar och regleringar från finansinspektionen.

Har de öppet köp så har de öppet köp. Bytesrätt ger dig ingen rätt till pengar tillbaka dessvärre. Allt detta brukar stå på butikens hemsida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du betalat med kort så kommer du få tillbaka pengarna på kortet. Om jag minns rätt så har det med lagar och regleringar från finansinspektionen.

Har de öppet köp så har de öppet köp. Bytesrätt ger dig ingen rätt till pengar tillbaka dessvärre. Allt detta brukar stå på butikens hemsida.

Öppet köp har de, men jag betalade ju i butiken (beställde på internet, mer specifikt hos Alina.se) och hämtade ut min beställning som gjordes via internet i butiken och betalade direkt med kortet.

Därför kan de ju då tyvärr neka att jag får lämna tillbaka grafikkortet men lär förmodligen erbjuda att köpa tillbaka det för ett lite mindre pris, men då känns det ju samtidigt lite tråkigt att förlora 500kr+ på att lämna tillbaka ett helt oanvänt,nytt grafikkort.

Det kan jag ju få sålt på blocket liksom annars för säkert inte alls för många hundringar mindre eftersom det är en helt oanvänd produkt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon178309:

Öppet köp har de, men jag betalade ju i butiken (beställde på internet, mer specifikt hos Alina.se) och hämtade ut min beställning som gjordes via internet i butiken och betalade direkt med kortet.

Därför kan de ju då tyvärr neka att jag får lämna tillbaka grafikkortet men lär förmodligen erbjuda att köpa tillbaka det för ett lite mindre pris, men då känns det ju samtidigt lite tråkigt att förlora 500kr+ på att lämna tillbaka ett helt oanvänt,nytt grafikkort.

Det kan jag ju få sålt på blocket liksom annars för säkert inte alls för många hundringar mindre eftersom det är en helt oanvänd produkt

Om kortet fortfarande är fullt emballerat så tas det på öppet köp, dock endast inom 7 faktura dagar...
Du tänker på ångerrätten men den är inte applicerbar alls.

De har ingen skyldighet att genomföra/erbjuda ett återköp om 7 fakturadagar har gått.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon178309:

Öppet köp har de, men jag betalade ju i butiken (beställde på internet, mer specifikt hos Alina.se) och hämtade ut min beställning som gjordes via internet i butiken och betalade direkt med kortet.

Därför kan de ju då tyvärr neka att jag får lämna tillbaka grafikkortet men lär förmodligen erbjuda att köpa tillbaka det för ett lite mindre pris, men då känns det ju samtidigt lite tråkigt att förlora 500kr+ på att lämna tillbaka ett helt oanvänt,nytt grafikkort.

Det kan jag ju få sålt på blocket liksom annars för säkert inte alls för många hundringar mindre eftersom det är en helt oanvänd produkt

jag tvivlar på att dom lär ha något emot att ändra till klarna om du går in och förklarar läget, för deras del blir det ju ingen större skillnad förutom att dom får en nöjd kund som talar bra om dem i framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Om kortet fortfarande är fullt emballerat så tas det på öppet köp, dock endast inom 7 faktura dagar...
Du tänker på ångerrätten men den är inte applicerbar alls.

Nej precis, och när jag pratar om att lämna tillbaka till reducerat pris så är det heller inte med ångerrätt att göra, utan då något som butiken ifråga gör för att vara schysta och då tjänar litegrann på.

Kortet har fortfarande full emballeringen, tom med sin originalplast på själva grafikkortet med osv, det har ju dock gått mer än 7 fakturadagar så de kan ju neka det om de skulle vilja det dock.

Det är därav jag ställer frågan, hur hade ni löst situationen?
Hur pass rabatterat pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten för, och hade ni då istället sålt det på blocket?

Det enklaste vore ju som sagt om de gick med på att ändra till klarna betalningen, dvs att de återbetalar det jag betalat med mitt kort till dom, och istället sätter grafikkortet på klarna konto eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon178309:

Öppet köp har de, men jag betalade ju i butiken (beställde på internet, mer specifikt hos Alina.se) och hämtade ut min beställning som gjordes via internet i butiken och betalade direkt med kortet.

Därför kan de ju då tyvärr neka att jag får lämna tillbaka grafikkortet men lär förmodligen erbjuda att köpa tillbaka det för ett lite mindre pris, men då känns det ju samtidigt lite tråkigt att förlora 500kr+ på att lämna tillbaka ett helt oanvänt,nytt grafikkort.

Det kan jag ju få sålt på blocket liksom annars för säkert inte alls för många hundringar mindre eftersom det är en helt oanvänd produkt

Har du inte 14 dagar på dig även om du köper/betalar i butik?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RSX:

Har du inte 14 dagar på dig även om du köper/betalar i butik?

Nej tyvärr inte i det här fallet nej.

Till alla er som läser i den här tråden, hur pass lågt pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten för, förutsatt att ni inte får igenom någon annan lösning.

Grafikkort som hos dom kostade 6490kr, hade ni gått med på att returnera det för en lägre summa, isåfall hur pass mkt mindre?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RSX:

Har du inte 14 dagar på dig även om du köper/betalar i butik?

Skrivet av cpunflaskareller:

Nej tyvärr inte i det här fallet nej.

Till alla er som läser i den här tråden, hur pass lågt pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten för, förutsatt att ni inte får igenom någon annan lösning.

Grafikkort som hos dom kostade 6490kr, hade ni gått med på att returnera det för en lägre summa, isåfall hur pass mkt mindre?

Alina har 7dagar.

https://www.alina.se/kopvillkor.aspx

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon178309:

Nej tyvärr inte i det här fallet nej.

Till alla er som läser i den här tråden, hur pass lågt pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten för, förutsatt att ni inte får igenom någon annan lösning.

Grafikkort som hos dom kostade 6490kr, hade ni gått med på att returnera det för en lägre summa, isåfall hur pass mkt mindre?

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja allt det vet jag ju redan, det jag frågar här i tråden hur ni andra hade försökt lösa situationen på bästa sätt.
Hur pass rabatterat pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten osv?

I värsta fall får man väl bara sälja grafikkortet på blocket, finns ju säkert ett par i Sverige som vill spara sig någon femhundring.

Skulle de på något sätt förlora/tjäna på att låta mig byta betalningssätt eller dylikt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon178309:

Ja allt det vet jag ju redan, det jag frågar här i tråden hur ni andra hade försökt lösa situationen på bästa sätt.
Hur pass rabatterat pris hade ni gått med på att lämna tillbaka produkten osv?

EDIT: Hade tydligen fel när det gäller avhämtning och ångerrätt. Tycker dock att man som nätkund bör få klar och tydlig besked om detta.

Jag hade gått in och sagt att jag hade köpt detta kort på nätet och vill lämna tillbaka det på ångerrätten. Börjar dom gnälla kan du "vara snäll" och gå med på ändrade betalningsbetingelser (Klarna). Du får som du vill och Alina tror de har "vunnit"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Ingenting då jag anser att man har 14 ångerrätt när man beställer varan via nätet, att man sedan avhämtar och betalar i butiken bör inte spela nån roll. Vet att t.ex. Webhallen inte håller med men jag är tveksam till att ARN håller med Webhallen (hade faktiskt tänkt att ringa konsumentombudsmannen och fråga men glömt bort det).

Jag hade gått in och sagt att jag hade köpt detta kort på nätet och vill lämna tillbaka det på ångerrätten. Börjar dom gnälla kan du "vara snäll" och gå med på ändrade betalningsbetingelser (Klarna). Du får som du vill och Alina tror de har "vunnit"

De har alltså möjligheten att enkelt kunna ändra betalningssätt?
Jag hade nästan till och med gått med på detta om det så innebar en "avgift" för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon178309:

De har alltså möjligheten att enkelt kunna ändra betalningssätt?
Jag hade nästan till och med gått med på detta om det så innebar en "avgift" för mig.

Självklart kan de ändra betalningssätt om de vill. Isf. är det bara att de gör en retur och sedan får du köpa kortet igen och betala via Klarna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Självklart kan de ändra betalningssätt om de vill. Isf. är det bara att de gör en retur och sedan får du köpa kortet igen och betala via Klarna.

Jo, det vore ju det absolut bästa.
Förlorar de inga pengar på att byta betalningssätt till klarna?
För i det fallet så hade man ju själv gått med på att kunden blir nöjd och får byta betalningssätt, om man själv inte förlorar något på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon178309:

Jo, det vore ju det absolut bästa.
Förlorar de inga pengar på att byta betalningssätt till klarna?
För i det fallet så hade man ju själv gått med på att kunden blir nöjd och får byta betalningssätt, om man själv inte förlorar något på det.

Ändrade mitt förre inlägg, distanslagen gäller inte vid avhämtning. Fick du klar och tydlig information om detta när du beställde? OM Alina förlorar nåt är det småpengar. Bättre att ha en nöjd kund. Jag kan inte tänka mig dom börjar bråka om detta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Ändrade mitt förre inlägg, distanslagen gäller inte vid avhämtning. Fick du klar och tydlig information om detta när du beställde? OM Alina förlorar nåt är det småpengar. Bättre att ha en nöjd kund.

Nej det är inget som jag har minne av, men det vore ju märkligt om de inte gick med på att man kunde byta betalningsmetod, bättre och ha en nöjd kund och då låta den byta betalningssätt,.

Skulle dom däremot börja bråka om detta så får jag helt enkelt sälja grafikkortet på blocket eller något, lär ju förhoppningsvis inte förlora alltför mycket på att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon178309:

Nej det är inget som jag har minne av, men det vore ju märkligt om de inte gick med på att man kunde byta betalningsmetod, bättre och ha en nöjd kund och då låta den byta betalningssätt,.

Skulle dom däremot börja bråka om detta så får jag helt enkelt sälja grafikkortet på blocket eller något, lär ju förhoppningsvis inte förlora alltför mycket på att göra det.

som jag skrev före, dom lär inte ha något emot att ändra till klarna, för din del kan det handla om en 50-lapp i fakturakostnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoz:

som jag skrev före, dom lär inte ha något emot att ändra till klarna, för din del kan det handla om en 50-lapp i fakturakostnad.

Vi får verkligen hoppas på det, men då innebär det ju för deras del att de förlorar pengarna jag betalade direkt med mitt visa kort, för att istället vänta på pengarna genom att de ska betalas via mitt klarna konto tex?

Eller har jag fel här?

Vore ju som sagt det allra bästa om de kunde återbetala mig för grafikkortet till mitt kort förslagvis som användes vid beställning, och istället bara sätta upp beställingen för grafikkortet på ett klarna konto.

Permalänk
Medlem

Fråga Alina och se vad dem säger. På blocket kan du glömma att få över 6000 kr.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas och se vad de svarar nu under dagen på om de kan ändra till Klarna eller inte, kan de inte det så får jag helt enkelt sälja kortet istället.

Men hoppas som sagt att de går med på att ändra till Klarna konto.

Jag uppdaterar er här i tråden om hur Alina löser mitt ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon178309:

Vi får verkligen hoppas på det, men då innebär det ju för deras del att de förlorar pengarna jag betalade direkt med mitt visa kort, för att istället vänta på pengarna genom att de ska betalas via mitt klarna konto tex?

Eller har jag fel här?

Vore ju som sagt det allra bästa om de kunde återbetala mig för grafikkortet till mitt kort förslagvis som användes vid beställning, och istället bara sätta upp beställingen för grafikkortet på ett klarna konto.

för deras del har det garanterat ingen större betydelse om pengarna kommer direkt från ditt kort eller när dom nu kommer från klarna, dom får dem ju hur som helst då klarna "köper ut" produkten åt dig och du sen betalar dom enligt avtal.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det ser ut för dig men bara en fundering.

Trotts att du hjälpte en familjemedlem med hyra, går det inte att leva på lite nudlar och ris i 5 dagar tills löningen kommer? Eller ångrade du köpet helt och ville köpa något annat?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Discokungen

Konstigt. Ångerrätt bör ju gälla då beställningen lades på internet. Betalningen ska inte ha någon betydelse. Har du frågat Alina om de är beredda att ta tillbaka korten för pengarna tillbaka?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carlj:

Jag vet inte hur det ser ut för dig men bara en fundering.

Trotts att du hjälpte en familjemedlem med hyra, går det inte att leva på lite nudlar och ris i 5 dagar tills löningen kommer? Eller ångrade du köpet helt och ville köpa något annat?

Pengar kommer jag ha väldigt snart men nej jag vill inte leva på några nudlar, om så bara för några dagar.
Nu har iallafall Alina gått med på att byta det till Klarna istället, och det har gått igenom, så nu ska jag bara in till butiken med mitt VISA-kort och få pengarna tillbaka för kortet där och nu är grafikkortet på klarna konto istället som jag kommer betala av hela på inom snar framtid då jag har heltidsjobb.

Känns väldigt bra att det löste sig så enkelt och så snabbt, väldigt bra av Alina.
De frågade även på supporten om jag ville lämna tillbaka grafikkortet, men det har jag inte direkt något behov av då jag kan betala av hela summan inom snar framtid bara att ekonomin blev lite förändrad just i dagsläget.

Nu känns det väldigt bra iallafall.

Tack Alina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Konstigt. Ångerrätt bör ju gälla då beställningen lades på internet. Betalningen ska inte ha någon betydelse. Har du frågat Alina om de är beredda att ta tillbaka korten för pengarna tillbaka?

Betalningen är det som gör avtalet bindande och görs den i butik så är det i butiken som avtalets sluts varav distansavtalslagen ej gäller.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tehlamah:

Betalningen är det som gör avtalet bindande och görs den i butik så är det i butiken som avtalets sluts varav distansavtalslagen ej gäller.

Ah. Intressant detalj! Tack!

Skönt att det löste sig för trådskaparen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld