Random reboots och karschar ASUS G53 JW

Permalänk

Random reboots och karschar ASUS G53 JW

Hej Sweclockers!

Jag har en ASUS G53 JW som jag hittills har varit väldigt nöjd med. Dator har klarat av alla spel som jag har testat med medium-höga inställningar för det mesta. Efter att jag för runt en-två veckor sedan beslöt mig för att ominstallera datorn med den windows-partition som är förinstallerad så började problemen..

Det som händer är att datorn under spel slumpvis släcker skärmen som om videodrivern slutar fungera eller något och startar den igen. Oftast så kommer man tillbaka in i spelet efter någon sekunds mikrokrasch, men förr eller senare så kraschar datorn totalt och bootar om helt och hållet. Jag trodde till en början att det var något problem med DOTA 2 men efter att ha installerat och testat TERA Online och upplevt samma sak är jag inte längre säker...

I början av symptomen så kraschade inte dota helt och hållet, utan låg kvar på något sätt i bakgrunden även om det såg ut att krascha till skrivbordet. Det var en liten svart rektangel uppe i vänster hörn på skärmen och musen såg ut som cursorn gör inne i spelet.

Jag vet inte vad det beror på, men har testat alla möjliga lösningar som jag har googlat fram, så som: starta MSCONFIG och stänga av alla "icke windowstjänster", köra memtest86+, verify game cache, uppdatera/ominstallera videodrivers samt stänga av 2 cores i processorn mm.

Jag vet inte om det är helt orelaterat eller hjälper någon att komma en lösning på spåren... men jag tycker mig även ha märkt att tangentbordet ibland hoppar över en knapptryckning. Troligen har detta inget med problemet att göra, men är även det störande.

Snälla hjälp mig att hitta en lösning på detta, vet inte vad jag ska göra längre.

Mvh

Andersson9

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

om det troligen är grafikrelaterat så ska du nog köra furmark.
eller CCCP denna kan dock pressa grafiken lite för hårt. vilken temp har du i HWinfo ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om det troligen är grafikrelaterat så ska du nog köra furmark.
eller CCCP denna kan dock pressa grafiken lite för hårt. vilken temp har du i HWinfo ?

Tack för svaret! Jag skall undersöka detta. Temperaturerna under game med HWmonitor var runt 70-80 gpu o cpu i maxtemp.
Inte högre än jag upplevt tidigare...
Återkommer med furmark och/eller CCCP resultat.

Mvh
Andersson9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hittade icke nåt CCCP. Men Furmark gav följande temperaturer:

Körde furmark i ~15 min, och det stod inget på openGL errors.

När jag däremot tryckte F9 för print screen, slutade programmet att svara.

Går det att konstatera något ur detta?

Mvh
Andersson9

(Edit: Bilden kanske är lite svår att se, men CPU temps är iaf: Core#1: 81 C, Core#2: 82 C, GPU: 93 C)

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

Hittade icke nåt CCCP. Men Furmark gav följande temperaturer:
http://i.imgur.com/kc5SUwh.png

Körde furmark i ~15 min, och det stod inget på openGL errors.

När jag däremot tryckte F9 för print screen, slutade programmet att svara.

Går det att konstatera något ur detta?

Mvh
Andersson9

(Edit: Bilden kanske är lite svår att se, men CPU temps är iaf: Core#1: 81 C, Core#2: 82 C, GPU: 93 C)

sorry mit fel OCCT. http://www.ocbase.com/

kan ju lika gärna vara fel på windows .. finns stresstest som man kör från CD / usb
så slipper man problem att mjukvaran krashar

Hiren's BootCD & UBCD är dom mest kända
läs mera här https://www.google.se/#q=boot%20cd%20stress%20test&safe=off

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hej igen och tack för din feedback. Kan eventuellt ha löst problemet på annat sätt ändå :). Har kört 3 h utan krasch vilket är längre än någon annan session. Tänkte bara dela med mig av vad jag gjorde ifall att någon annan råkar ut för samma problem.

Hittade en tråd på något forum angående liknande kraschar och följande lösning föreslogs: högerklicka på volymkontrollen och gå in under uppspelning. Välj därefter avancerat och ändra från 48000 Hz 32-bit studio till 48000 Hz 16-bit dvd. Sen är problemen borta! Verkar vara problem med ljudet helt enkelt.
Mvh Andersson9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HJÄLP

Skrivet av jonatan80:

sorry mit fel OCCT. http://www.ocbase.com/

kan ju lika gärna vara fel på windows .. finns stresstest som man kör från CD / usb
så slipper man problem att mjukvaran krashar

Hiren's BootCD & UBCD är dom mest kända
läs mera här https://www.google.se/#q=boot%20cd%20stress%20test&safe=off

Min dator började rätt snart efter mitt senaste inlägg att krascha igen... Fixen som jag beskrev innan fungerade alltså inte ändå :(. Jag körde efter din rekommendation OCCT för att testa grafikkortet och datorn kraschade samt startade om inom 6 sekunder. Misstänker alltså att det har med grafikkortet att göra.

Vet du eller någon annan vad man skulle kunna göra? Är hårdvaran troligen defekt?

(Har testat att installera olika drivers, både de senaste och tidigare från när jag vet att min burk har fungerat.)

Mvh
Andersson9

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

Min dator började rätt snart efter mitt senaste inlägg att krascha igen... Fixen som jag beskrev innan fungerade alltså inte ändå :(. Jag körde efter din rekommendation OCCT för att testa grafikkortet och datorn kraschade samt startade om inom 6 sekunder. Misstänker alltså att det har med grafikkortet att göra.

Vet du eller någon annan vad man skulle kunna göra? Är hårdvaran troligen defekt?

(Har testat att installera olika drivers, både de senaste och tidigare från när jag vet att min burk har fungerat.)

Mvh
Andersson9

har du nån Windows cd eller usb-minne så borde du köra en Checkdisk...
vet du hur man startar cmd från installations cd'n ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

har du nån Windows cd eller usb-minne så borde du köra en Checkdisk...
vet du hur man startar cmd från installations cd'n ?

Ah, jag skulle absoulut kunna testa det om det blir mer problem. Nu verkar det dock vara löst för tillfället iaf. Skruvade isär burken och blåste ur den med kall hårtork och dammsugare. Tempsen har sjunkit avsevärt och än så länge inga kraschar. Kanske var det helt enkelt överhettning.

Aja, vi får se hur länge det håller.

Mvh
Andersson9

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du tittat i enhetshanteraren, ibland blir det en komponent utan drivrutin vid ominstallation. Annars kan du uppdatera chipset drivers.
Men hoppas på att det funkar för dig nu.
Kör själv övervoltad moddad G50Vt så man har ju varit med om det mesta. Det där med ljudet kommer jag ihåg gällde nåt Starwars spel som inte startade om man inte ändrade default el avaktiverade en enhet på inspelingssidan.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med samma dator. Grafik drivisarna krashade och hade sig. Var värmeproblem för mig. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Monterade isär hela burken o blåste med tryckluft/dammade med tops. Nu funkar den ok iaf, tror dock intr att alla problem är lösta. Tack för tipsen dock. Får kolla någon gång, men nu har jag iaf byggt stationärt:).
Mvh
Andersson 9

Skickades från m.sweclockers.com