TNT, otroligt oseriösa?

Permalänk
Avstängd

TNT, otroligt oseriösa?

Hej!

Detta är en tråd om fraktföretaget TNT.

Jag har beställt en del grejer, och tyvärr fanns det ingen annan möjlighet att få dessa leverade till mig via TNT, vilket jag nu ångrar stort att jag ens beställde i första början.

Skulle fått grejerna i onsdags, blev försenad till torsdags och det var väl okej.
I går skulle han då ha varit här runt 12, vilket jag tvivlar väldigt starkt på, då jag tog ledigt från jobbet för att emot leveransen och var hemma mellan 08:00 och 17:00.
Nåja tänker jag, jag får väl vänta tills fredag(idag), då kundsupporten då lovade att killen som kör ut grejerna ska ringa mig innan leverans, men återigen står det att han kom prick tolv och jag blev inte uppringd.

Finns det någon här som också har upplevt något liknande med TNT?
Vad kan jag göra/kräva, om ens något?

Jag hade ju behövt grejerna i helgen, men det kan jag ju glömma.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Hej!

Detta är en tråd om fraktföretaget TNT.

Jag har beställt en del grejer, och tyvärr fanns det ingen annan möjlighet att få dessa leverade till mig via TNT, vilket jag nu ångrar stort att jag ens beställde i första början.

Skulle fått grejerna i onsdags, blev försenad till torsdags och det var väl okej.
I går skulle han då ha varit här runt 12, vilket jag tvivlar väldigt starkt på, då jag tog ledigt från jobbet för att emot leveransen och var hemma mellan 08:00 och 17:00.
Nåja tänker jag, jag får väl vänta tills fredag(idag), då kundsupporten då lovade att killen som kör ut grejerna ska ringa mig innan leverans, men återigen står det att han kom prick tolv och jag blev inte uppringd.

Finns det någon här som också har upplevt något liknande med TNT?
Vad kan jag göra/kräva, om ens något?

Jag hade ju behövt grejerna i helgen, men det kan jag ju glömma.

Jag är medveten om att det är värdelöst att man ska behöva ta ledigt från jobbet för att ta emot en leverans (nästa gång - ange jobbadressen som mottagaradress och kör hem grejerna istället så slipper du förlora en jobbdag) och sedan dyker ingen upp. Det enda jag kan råda dig till att göra är att ringa TNT och be om att få hämta den vid deras sortering/lager i närheten av där du bor. Paketet finns nog i närheten om det handlar om en utkörning.

Att försöka kräva kompensation kan du alltid försöka med, men jag tror knappast att kundtjänsten kommer att tro dig om du säger att du minsann var hemma när chauffören försökte leverera, även om du talar sanning, tyvärr.

Permalänk
Medlem

TNT, UPS och liknande fraktföretag är hopplösa att använda när det gäller leveranser till privatpersoner. Ring och ändra leveransadressen till jobbet istället så tar repan hand om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomsen:

TNT, UPS och liknande fraktföretag är hopplösa att använda när det gäller leveranser till privatpersoner. Ring och ändra leveransadressen till jobbet istället så tar repan hand om det.

UPS är ju helt värdelösa, då mina hårddiskar som varit på RMA skulle anlända så var ju lyckligtvis hemma när dom ringde pga av ryggskott. Dock så hitta han inte, och ville att jag skulle möta honom. Sagt och gjort åker jag 2 mil för att möta upp honom, eftersom han måste ha varit efterbliven och inte kunnat klara av en simpel vägbeskrivning.

Så här i efterhand/tills nästa gång så skulle jag inte göra det. Eftersom jag har beställt hemkörning och betalat extra för det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Hej!

Detta är en tråd om fraktföretaget TNT.

Jag har beställt en del grejer, och tyvärr fanns det ingen annan möjlighet att få dessa leverade till mig via TNT, vilket jag nu ångrar stort att jag ens beställde i första början.

Skulle fått grejerna i onsdags, blev försenad till torsdags och det var väl okej.
I går skulle han då ha varit här runt 12, vilket jag tvivlar väldigt starkt på, då jag tog ledigt från jobbet för att emot leveransen och var hemma mellan 08:00 och 17:00.
Nåja tänker jag, jag får väl vänta tills fredag(idag), då kundsupporten då lovade att killen som kör ut grejerna ska ringa mig innan leverans, men återigen står det att han kom prick tolv och jag blev inte uppringd.

Finns det någon här som också har upplevt något liknande med TNT?
Vad kan jag göra/kräva, om ens något?

Jag hade ju behövt grejerna i helgen, men det kan jag ju glömma.

TNT sköts av Poståkeriet AB i Sverige, dock enligt andra rutiner än vanliga paket. Även om bilarna har TNT så är det postanställda som kör dom.
Jag håller med att det är värdelöst, även UPS är sjukt dåliga. Har en polare som flera gånger fått "Kund ej hemma" som svar när han undrar varför dom inte kommit. Kan vara lata chaufförer.
Posten kör även ut FedEx, vid första påringningen kan chauffören lämna en fullmakt som tillåter chauffören att lämna paketet utan kvittens dagen efter (vid dörren).

TNT fungerar inte alls så tyvärr (iaf inte vad jag vet).

Hoppas det löser sig.

Hade själv problem med min 1337-ssd från komplett. Fick den i förrgår och beställdes den 13:e. Först skickades ett brev som mystiskt försvann. Sedan ett paket med en ny disk, denna skickades tillbaka till komplett. Sedan skickade dom det igen, samma adress och allt. Till slut kom det fram. Det går snabbare att beställa ifrån Kina än Norge(Kompletts lager) tydligen.

Blev lite långt..

Hoppas du får dina grejer snart iaf!

Permalänk
Medlem

Som nämndes i inlägget ovan körs TNT:s grejer ofta av Posten Logistik, men inte alltid. I vilket fall som helst kan du ju åka till terminalen och hämta ut paketet själv om det är viktigt.

Har du inte fått någon avi i brevlådan förresten?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Hedersmedlem

Som alltid så verkar det bero lite på var man bor. Jag har fått en hel del via TNT och aldrig haft problem, varken när de kört hem till mig i Huddinge (chaffören brukar ringa mig när han kom fram och jag inte var hemma) eller när jag styrde om det till mitt tidigare jobb inne i stan (snygg ung tjej som kom varje gång).

UPS har jag däremot haft lite problem med. FedEx har alltid fungerat klockrent och de har nu en fullmakt så de kan lägga paketet vid dörren.

Så det är lite svårt att generalisera kanske hur bra/dålig ett bolag är när det kan skilja sig mycket. Tycker det låter skit att han skulle strunta i att försöka leverera två gånger i rad? Jag skulle be om hans telefonnummer och ringa honom :).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Sådan företag är ett skämt, 2 av 10 har hittat till mig.
Men alla som inte hittar har skrivit att ingen var hemma då...
Lustigt, jag var hemma då och inte ens grannarna såg någon fraktbil åka förbi.
Dhl har dock lyckats med att levrera bildäck och en dator chassie utan problem med en långtradare.
Nu lämnar jag adressen till jobbet istället, får paketet levererad fram till maskinen jag står vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Ridder:

TNT sköts av Poståkeriet AB i Sverige, dock enligt andra rutiner än vanliga paket. Även om bilarna har TNT så är det postanställda som kör dom.
Jag håller med att det är värdelöst, även UPS är sjukt dåliga. Har en polare som flera gånger fått "Kund ej hemma" som svar när han undrar varför dom inte kommit. Kan vara lata chaufförer.
Posten kör även ut FedEx, vid första påringningen kan chauffören lämna en fullmakt som tillåter chauffören att lämna paketet utan kvittens dagen efter (vid dörren).

TNT fungerar inte alls så tyvärr (iaf inte vad jag vet).

Hoppas det löser sig.

Hade själv problem med min 1337-ssd från komplett. Fick den i förrgår och beställdes den 13:e. Först skickades ett brev som mystiskt försvann. Sedan ett paket med en ny disk, denna skickades tillbaka till komplett. Sedan skickade dom det igen, samma adress och allt. Till slut kom det fram. Det går snabbare att beställa ifrån Kina än Norge(Kompletts lager) tydligen.

Blev lite långt..

Hoppas du får dina grejer snart iaf!

Fullmakt funkar för både dhl, tnt, fedex och ups

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag har någon erfarenhet av TNT, men två av två gånger så har jag suttit hemma och väntat på att UPS ska komma med ett paket, så står det sedan "Kund ej hemma" när jag sitter 5m från dörren och väntar på att de ska knacka på.

Idioter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Konstigt att de kan ha så svårt att hitta till folk, borde de inte ha GPS i bilarna?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

"Ej anträffbar för leverans" eller "Kund ej hemma" står det även om paketet inte har kunnat levererats pga andra orsaker tex

Att det inte finns någon portkod eller telefonnummer angivet på paketet
Att huset inte är uppmärkt med gatunummer
Att ditt namn inte finns uppmärkt i trappuppgången
osv

Att det görs en del fulingar till privatpersoner betvivlar jag dock inte. Mycket pga av att folk vanligtvis inte är hemma under den tidsperiod paketen körs ut skulle jag tro.

Få som har GPS i bilen och alla har inte ens jobbtele.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

UPS var så härliga, lämnade en lapp i brevlådan "vi har försökt lämna ditt paket, men du var inte hemma" precis när jag går förbi dörren in i köket..

Dvs de hade inte orken att ringa på dörren.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag som har jobbat på kund support kan ju bara säga av erfarenhet när jag säger att UPS har ingen skyldighet att ringa innan leverans till privatpersoner, om det inte explicit finns med i kontraktet som supporterande företag i mitt fall dell inte betalar för det. Vid rma ärenden osv.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Ser att det senaste inlägget är ett antal år tillbaka. Jag beställde min första produkt från Apple store förra veckan, nu skulle jag äntligen få bli medlem i mac familjen. Apple tänkte jag, kvalité rakt igenom leverans till datorupplevelse! Efter beställning fick jag reda på att TNT har hand om transporten och levererar produkten tilll dörren. Vilken service wow! Men efter en googling fick jag chocken minst sagt!!! Googlar alltid innan jag beställer nåt men apple som är världens högst värderade företag borde väl ha rimliga krav på dem åkerier som kör deras varor. Men google ändå och har aldrig i hela mitt liv sett sämre omdöme om ett företag, jag är medveten att majoriteten som skriver är just missnöjda och kritik kan så oftast bli ganska orättvist.
Tog ledigt från jobbet, med tanke på vad jag läst att TNT inte ens åkt ut utan bara meddelat att kunden inte är hemma så hade jag fönstret öppet. Så fort jag hörde ett litet större fordon sprang jag till fönstret. Uppdaterade deras hemsida vid 15.21 och fick mycket riktigt meddelandet att jag inte var hemma, fly förbannad ringde jag deras support och undrade hur i helvete det kunde stå att jag inte var hemma när jag tagit ledigt och bara satt och väntade.
Fick till svar att dem tydligen inte hade portkoden
- Men den har jag ju anmält sa jag.
- Men dem hade inte den sa hon då.
- Men är det inte 2014 nu,
- Kunde ni inte ha ringt så kunde jag springa ner på 20 sek och öppna??
- Ja det tycker jag är konstigt sa hon.
- Roliga sa jag är att ni inte varit här ens.

Efter lite mer prat (hon var jättetrevlig så elogé till henne) fick jag besked om att jag kunde hämta den själv på ett service ställe här i stan. Gjorde det och postkillen som jobbade där frågade direkt om det var ett tnt paket? Mycket konstigt och lat bolag sa han bara och skakade på huvet.

Hur kan Apple tillåta ett Åkeri som inte ens kan ringa när dem är utanför och året är 2014??

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicexx:

Ser att det senaste inlägget är ett antal år tillbaka. Jag beställde min första produkt från Apple store förra veckan, nu skulle jag äntligen få bli medlem i mac familjen. Apple tänkte jag, kvalité rakt igenom leverans till datorupplevelse! Efter beställning fick jag reda på att TNT har hand om transporten och levererar produkten tilll dörren. Vilken service wow! Men efter en googling fick jag chocken minst sagt!!! Googlar alltid innan jag beställer nåt men apple som är världens högst värderade företag borde väl ha rimliga krav på dem åkerier som kör deras varor. Men google ändå och har aldrig i hela mitt liv sett sämre omdöme om ett företag, jag är medveten att majoriteten som skriver är just missnöjda och kritik kan så oftast bli ganska orättvist.
Tog ledigt från jobbet, med tanke på vad jag läst att TNT inte ens åkt ut utan bara meddelat att kunden inte är hemma så hade jag fönstret öppet. Så fort jag hörde ett litet större fordon sprang jag till fönstret. Uppdaterade deras hemsida vid 15.21 och fick mycket riktigt meddelandet att jag inte var hemma, fly förbannad ringde jag deras support och undrade hur i helvete det kunde stå att jag inte var hemma när jag tagit ledigt och bara satt och väntade.
Fick till svar att dem tydligen inte hade portkoden
- Men den har jag ju anmält sa jag.
- Men dem hade inte den sa hon då.
- Men är det inte 2014 nu,
- Kunde ni inte ha ringt så kunde jag springa ner på 20 sek och öppna??
- Ja det tycker jag är konstigt sa hon.
- Roliga sa jag är att ni inte varit här ens.

Efter lite mer prat (hon var jättetrevlig så elogé till henne) fick jag besked om att jag kunde hämta den själv på ett service ställe här i stan. Gjorde det och postkillen som jobbade där frågade direkt om det var ett tnt paket? Mycket konstigt och lat bolag sa han bara och skakade på huvet.

Hur kan Apple tillåta ett Åkeri som inte ens kan ringa när dem är utanför och året är 2014??

Kontakta Apple direkt.

Fick kompensation när en försändelse blivit stulen/försvunnit under leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Kontakta Apple direkt.

Fick kompensation när en försändelse blivit stulen/försvunnit under leverans.

Oja räkna med att dem ska få höra det.
Ska föreslå att det är bättre att dem meddelar alla som beställer att dem får det utkört till närmaste utkörningsställe istället för att lova att köra hem det. Man betalar liksom en tjänst man till fullt inte får, samt en dags frånvaro från jobbet d.v.s 8 arbetstimmar.
Tnt ska bort från apple punkt slut!

Permalänk

Bor man på landet så funkar allt med spedition asdåligt så länge det inte är lantbrevbäraren som kör ut (hon är fan guld alltså), Schenker, DHL, TNT, ALLA strular vansinningt.
Haft mååånga gånger dom uppgett att dom varit här men inte, ringer alltid och klagar, ber dom kolla gps-loggen för bilen och ge chauffören en åthutning.
Påpekar att han kör väl på ackord eller liknande åt er, han lurar ju er också, skit ska skit ha!
Antingen så kommer dom inte, eller så ringer dom och vill komma en annan dag/tid, eller så ringer dom och vill att jag ska köra och möta dom 1+ mil bort - har ju liksom betalat för hemleverans.
Sist ringde en från DHL och ville att jag skulle komma och möta honom 2 mil bort, sen ringde han och ville komma dagen efter, dagen efter ringde han och ville skjuta på det till måndag eller tisdag, gör som du vill svarade jag men nu ringer jag huvudkontoret och klagar, en halvtimme senare var han här och slängde av grejerna.
Riktiga muppar som kör sådana där transporter ibland. enda som är 100%ig är min lantbrevbärare, hon brukar tuta, är man inte hemma lägger hon sakerna vid garaget om dom inte går ner i brevlådan.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

UPS var så härliga, lämnade en lapp i brevlådan "vi har försökt lämna ditt paket, men du var inte hemma" precis när jag går förbi dörren in i köket..

Dvs de hade inte orken att ringa på dörren.

Då man är snabb och smäller upp dörren och säger.. Förlåt, visste inte att du stod framför dörren, jag är ju inte hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Då man är snabb och smäller upp dörren och säger.. Förlåt, visste inte att du stod framför dörren, jag är ju inte hemma.


Hade varit klockrent bortsett från att chaufförerna är så pass efterblivna att de inte fattar ironin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kent:


Hade varit klockrent bortsett från att chaufförerna är så pass efterblivna att de inte fattar ironin.

Det är ju sant..

Lite som att kunder till Arvid Nordquist kommer och säger att de ska hämta kaffe.. Ajfan, menar du det?

*Edit: För er som inte vet så sysslar AN med blandannat (mestadels utåt iaf) kaffe;)

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på scenen med kabeltvinstallatören i Grown Ups 2.
Spionerar på damen i huset, ser att hon går in på toaletten, då rusar han fram till dörren, ringer på, sätter upp lappen om att ingen hemma vid besöket och försvinner igen. Allt på några få sekunder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då man är snabb och smäller upp dörren och säger.. Förlåt, visste inte att du stod framför dörren, jag är ju inte hemma.

Tyvärr har jag en..., klädkod som inte direkt uppmuntrar till att helt plötsligt öppna dörrar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tyvärr har jag en..., klädkod som inte direkt uppmuntrar till att helt plötsligt öppna dörrar.

Man kanske ska plinga på dig helt spontat bara för att

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av oobum:

UPS var så härliga, lämnade en lapp i brevlådan "vi har försökt lämna ditt paket, men du var inte hemma" precis när jag går förbi dörren in i köket..

Dvs de hade inte orken att ringa på dörren.

Säker på att du helt enkelt inte hörde? Säger inte att så är fallet, men har varit med om flera gånger där jag ringt på samt knackat högt, minst två gånger, där personen i fråga sedan ringer upp vår kundtjänst och är påstår att jag inte ens ringt på. Finns liksom ingen anledning att inte ringa på, eftersom returer medför betydligt mer arbete än att få en signatur.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på lager så var i alla fall TNT alltid snabbast. Är väl annat med privatpersoner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DAoG:

När jag jobbade på lager så var i alla fall TNT alltid snabbast. Är väl annat med privatpersoner.

Antagligen, på företagssidan är det ett par killar som ramlar in på jobbet då och då och de är ju trevliga osv.

Permalänk
Avstängd

DHL spöar skiten ur samtliga.

Beställde paket från ett företag i USA Kl 16:00, en fredag.
DHL Chaufför ringde upp mig på måndagen & frågade om jag var hemma,
svarade att jag var på skolan så då körde han fram till klassrums dörren samma lektion som jag svarade.
Notera att min skola låg avsides ifrån Västerås på en åker i närheten utav skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Säker på att du helt enkelt inte hörde? Säger inte att så är fallet, men har varit med om flera gånger där jag ringt på samt knackat högt, minst två gånger, där personen i fråga sedan ringer upp vår kundtjänst och är påstår att jag inte ens ringt på. Finns liksom ingen anledning att inte ringa på, eftersom returer medför betydligt mer arbete än att få en signatur.

Helt säker, dörrklockan var av en sådan modell att man vaknade ur den djupaste sömn så fort någon nuddade den..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig att åkaren lagt en lapp i lådan (den vid gatan och inte i lägenhetsdörren, har båda två) utan att ringa på dörren. Har helt enkelt ringt till speditören och krävt att de ska komma tillbaka. Eftersom åkaren vet att han har gjort fel så har det inte varit ett problem att få dem att komma igen.

Skickades från m.sweclockers.com