Köpt ny bärbar, fryslaggar vid nedladdning av program och spel

Permalänk
Medlem

Köpt ny bärbar, fryslaggar vid nedladdning av program och spel

Tjena!

Köpte en ny ASUS X550D med AMD A10-5750M Quad Core, 8GB 1600MHz RAM och Radeon HD8670M 2GB samt ett i moderkortet, inbyggt grafikkort, 85xx nånting.

Det jag tycker är konstigt är att så fort jag får upp Windows 8 och ska installera Steam för att dra ner CS:GO så laggar datorn fast vid nedladdningen. Hårddiskens användning ligger konstant på 100% så fort nedladdningen startar, och då fryslaggar resten av datorn, och då vägrar datorn svara på kommandon som "CTRL+ALT+DELETE" och liknande.

Sure, det är ingen värsting laptop, men CS:GO klarar min 6 år gamla Pentium 4 burk med samma operativsystem och ett 64MB grafikkort..
Sitter en 1TB HDD i datorn som kör på 5400RPM. Börjar undra ifall det är denna som är boven i dramat, alltså att den inte hinner med eller något då datorn bara krånglar när jag laddar ner saker och jag har 1Gbit uppkoppling, så det blir mycket jobb för disken.
Funderar på en SSD, men då bryter jag ju garantin då det inte finns någon "Quick-swap" lucka på baksidan..

Så är det en hårddisk av dålig kvalité som ASUS proppat i? Typ någon WD Green med energibesparing och annat bling bling som ser bra ut på pappret, men som presterar dåligt?

Har även installerat senaste AMD APU och Catalyst drivrutinerna, och efter detta vägrar datorn låta mig ändra grafikkorts inställningar, utan jag redirectas till Power options istället och det känns som om det dåliga grafikkortet inte byter över till det bra numera.. YouTube i 720p laggar något så in i skatan.

*Stavfel med mera kan finnas här och där. Jag är trött.. Så ursäkta.
Mycket tacksam för något som leder till ett svar på denna mystiska gåta..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka och häv köpet, verkar vara en dator som kommer ge dig mer problem är tillfredsställelse.

Detta är en laptop som inte varuförs utav Asus Nordic. d.v.s importerad via Asus Europe. Ska man sedan tro dessa review på youtube får man vad man betalar för.

Självklart får du byta hårddisk på din bärbara dator detta täcks av garantin. Börja med att ta bort batteriet, sedan under "täckluckan" mot dig sitter hårddisken.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Lämna tillbaka och häv köpet, verkar vara en dator som kommer ge dig mer problem är tillfredsställelse.

Detta är en laptop som inte varuförs utav Asus Nordic. d.v.s importerad via Asus Europe. Ska man sedan tro dessa review på youtube får man vad man betalar för.

Självklart får du byta hårddisk på din bärbara dator detta täcks av garantin. Börja med att ta bort batteriet, sedan under "täckluckan" mot dig sitter hårddisken.

Aha, importerad. Förklarar varför det inte finns någon svensk supportsida. :/
Batteriet är dolt under skalet om man säger så.. Det är liksom inte löstagbart förrän man är inne under skalet i datorn som jag förstår det.
Testar en SSD jag har hemma då, innan jag går tillbaks till affären.

EDIT: Verkar som att hårddisken var kass. Sitter en 500GB SSD i atm. Datorn levererar kräm! Behöver nog bara Catalyst 12.6 WHQL Mobility nu. (Nyare drivrutiner funkar inte i Windows 7)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11