Permalänk
Medlem

Define R4 HDD bur vibrera

Hej tänkte höra om det är nån som vet eller haft liknande problem med sitt R4
Köpte Define R4 för några månader sen allt funkade och var tyst och var jätte nöjd.
Men efter att monterat in ett 140 mm fläkt till i chassit i botten så började min hårdisk bur att föra ett jävlar liv..
Den skorra och ha sig man kan flytta chassi lite så blir den tyst ett tag detta är inte hårdisken den har varit tyst i chassit innan, och ganska tyst i övrigt (5400rpm)

Värka som chassit är skevt eller att det inte står helt plant?
Är det så noga att det måste stå PRECIS plant?
Kan det vara så att det är lite klenare när man tagit bort den övre hårdiskburen som liksom håller ihop att?

Sen en annan fråga nån som upplevt sämre kylning om man har kvar den övre HDD buren.

EDIT: det blir tyst om man rör lite vid HDD buren. men vibrationerna liksom förstärks och man känner dom nästan i golvet pga av att HDD buren vibrera.
Kollade kasseten och gummi fästerna/skruvarna och allt är som det ska.
Även bytt kassett men ingen skillnad.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

R4 har det problemet och det finns otaliga trådar om det. Oftast är det en orsak av en vibrerande HDD, se till så att de sitter på gummifästen och testa att lossa lite på eller skruva åt skruvarna beroende på hur hårt dem sitter. För mig hjälpte det att lossa lite på dem. Om fläktarna går på ett ganska lågt varvtal brukar de sällan vara de som för oväsen, vilken rpm är de på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

R4 har det problemet och det finns otaliga trådar om det. Oftast är det en orsak av en vibrerande HDD, se till så att de sitter på gummifästen och testa att lossa lite på eller skruva åt skruvarna beroende på hur hårt dem sitter. För mig hjälpte det att lossa lite på dem. Om fläktarna går på ett ganska lågt varvtal brukar de sällan vara de som för oväsen, vilken rpm är de på?

Dom sitter på den inbyggda fläkt kontrollen köpte fractals egna samma som sitter i när man köpe chassit.
http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silent-series-r2
stängde av alla fläktar när jag felsökte. så dom är uteslutna.
Jag har letat lite om detta problemet och jag har inte hittat nån direkt tråd om detta.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Har nu testat att lossa skruvarna på kassetterna och försäkrat mig om att fläkt filter och allt sitter och är tyst.
dock hjälpte detta inte speciellt mycket..
Så vad jag gjort nu är att jag tog 4 st gummi pluppar som egentligen är till HDDs och satte dom under hårdiskburen.
Alltså mellan chassi botten och buren.. detta hjälpte ganska mycket!

Men inte helt borta det som jag märker av nu är om jag lyfter lite på foten till chassit den foten som är precis vid hårdisk buren så försvinner det nästan helt men hjälper inte att lägga under nått. då går vibrationerna ner i golvet igen

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Har en nära vän med exakt samma problem. Försök montera HDD:n så långt upp som möjligt i HDD-burarna och komplettera på samma sätt som du redan har gjort fast med fler gummidistanser så ska du nog se att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Har en nära vän med exakt samma problem. Försök montera HDD:n så långt upp som möjligt i HDD-burarna och komplettera på samma sätt som du redan har gjort fast med fler gummidistanser så ska du nog se att det löser sig.

hur menar du med fler gummidistanser var för nånstans? vid hårdiskarna/kassetterna eller mellan chassi och bur?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

hur menar du med fler gummidistanser var för nånstans? vid hårdiskarna/kassetterna eller mellan chassi och bur?

Överallt!

Min vän och jag körde dubbla på båda, alltså buren (mellan chassigolv och buren) och bayen (som hdd:n vilar i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Överallt!

Min vän och jag körde dubbla på båda, alltså buren (mellan chassigolv och buren) och bayen (som hdd:n vilar i).

haha okey ja jag har funderat på dubblar på kassetterna men jag vet i fan om det hjälper med fler mellan bur och chassi.
kanske fler ut spridda i kanterna men inte på höjden

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

haha okey ja jag har funderat på dubblar på kassetterna men jag vet i fan om det hjälper med fler mellan bur och chassi.
kanske fler ut spridda i kanterna men inte på höjden

Mjae, det hjälpte litegrann på min väns dator. Tror det har att göra med att den undre buren inte stabiliseras ifall den övre inte sitter fast ovanifrån och liksom bänder in emellan golv och 5,25tums bayen.

Det du kan göra är att lägga någonting emellan golvet som datorn står på och chassits undersida, och på så sätt lägga lite tryck underifrån. Då kommer det nog garanterat försvinna.

[edit]Eller så fortplantar sig vibrationerna vidare ut i hela chassit och tillslut så välter chassit - men det kan vara värt att prova iallafall [/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Mjae, det hjälpte litegrann på min väns dator. Tror det har att göra med att den undre buren inte stabiliseras ifall den övre inte sitter fast ovanifrån och liksom bänder in emellan golv och 5,25tums bayen.

Det du kan göra är att lägga någonting emellan golvet som datorn står på och chassits undersida, och på så sätt lägga lite tryck underifrån. Då kommer det nog garanterat försvinna.

[edit]Eller så fortplantar sig vibrationerna vidare ut i hela chassit och tillslut så välter chassit - men det kan vara värt att prova iallafall [/edit]

hehe jo jag har redan provat allt det där men om jag sätter dit den över buren blir det inte bättre alls.
men sen går det ett stabilisatorstag från den undra buren och in i fronten på chassit som sitter med 2 skruvar. tro att det är där nått händer bland annat eftersom ljudet/vibrationerna kan som jag har läst från vissa blir annorlunda när man öppnar luckan.

Men jag ska helt klart testa med dubbla distanser på HDD kassetterna när jag orka åter kommer med resultat senare!

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE