funkar SLI med kort ifrån två olika tillverkare?

Permalänk

funkar SLI med kort ifrån två olika tillverkare?

Hej, jag har ett 7870 ifrån gigabyte, jag kan inte så mycket om SLI osv, skulle det funka att köra SLI tillsammans med ett Sapphire Radeon HD 7870?

Alltså, kan man köra sli med ett ifrån gigabyte och sapphire?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Det heter crossfire om det är AMD kort. Det ska funka att köra de i crossfire om det är samma kort fast olika tillvärkare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Det heter crossfire om det är AMD kort. Det ska funka att köra de i crossfire om det är samma kort fast olika tillvärkare.

Tack, jag glömde det, jag vet att AMD är crossfire.. Hade lite brottom bara, sitter på en historia lektion ^^

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Tack, jag glömde det, jag vet att AMD är crossfire.. Hade lite brottom bara, sitter på en historia lektion ^^

Haha, sitter du på sweclockers under lektion?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Haha, sitter du på sweclockers under lektion?

Jag tycker grabben prioterar rätt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Haha, sitter du på sweclockers under lektion?

Det är klart! Satt och glodde lite på blocket och hittade ett napp Därför jag började undra

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Avstängd

För att Crossfire ska kunna köras så måste korten ha samma GPU. Skillnaden mellan tredjepartstillverkarnas kort är oftast bara kylaren och ev. PCB. Du kan blanda Gigabyte med MSI och Sapphire om du så önskar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Undra om man kan köra CF med 7870 och 7870 LE ? Eller 270/270X ? Ähh.

Kanske är en bättre ide att sälja ditt nuvarande 7870 och uppgradera till ett 280X eller liknande ? Alltid trevligare med ett grafikkort.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Undra om man kan köra CF med 7870 och 7870 LE ? Eller 270/270X ? Ähh.

Kanske är en bättre ide att sälja ditt nuvarande 7870 och uppgradera till ett 280X eller liknande ? Alltid trevligare med ett grafikkort.

Så länge det är samma GPU så funkar det.

Till TS: Kolla bara så att det inte är Sapphires XT kort då det har en annan GPU.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Så länge det är samma GPU så funkar det.

Till TS: Kolla bara så att det inte är Sapphires XT kort då det har en annan GPU.

Nog vet jag det, men med AMD's lite lulliga sätt att märka om namn och liknande så vet man aldrig innan man prövar. Och Sapphire XT är väl samma grafikkrets som Powercolor LE ? Tror att grafikkretsen heter Tahiti LE, vilket är typ en 7950 som inte riktigt klarade måttet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFalk:

Nog vet jag det, men med AMD's lite lulliga sätt att märka om namn och liknande så vet man aldrig innan man prövar. Och Sapphire XT är väl samma grafikkrets som Powercolor LE ? Tror att grafikkretsen heter Tahiti LE, vilket är typ en 7950 som inte riktigt klarade måttet.

Tittat i länken jag gav?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tittat i länken jag gav?

Har gjort det, och tack för länken. Tänkte mer på vi pratade om samma grej när han citerade mig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Tack för era svar allihopa, jag har kollat runt lite, men all info jag söker på webben står inte.

Jag körde GPU-Z för att få fram mitt GPU namn, och den heter Pitcaim, vet inte om det är den man ska kolla på precis. Men den sidan Jalle64 skickade var jätte bra. Då undrar jag.

Skulle det gå att köra Crossfire med dessa kort tillsammans? kort 1 (mitt egna), kort 2

Om det går, vad skulle jag i så fall tjäna på det för pengen?

Jag såg också att R9 270X ska också kunna stödja 7870 med Crossfire, skulle jag tjäna mycket mer på det för pengen? Självklart köper jag begagnat så billigt jag hittar det.

Har en sista fråga angående Crossfire och PSU. Rekommenderat är det ju 500W eller mer man behöver för en dator, och det står även på AMDs hemsida, det står även att 600W+ är rekommenderat för Crossfire.
Jag som nu sitter på ett 650W +80 bla bla allt det där. Är det möjligt att min maskin skulle klara av detta?

Tack som fan för er tid!

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör CF så är det alltifrån 30% till 100% beroende på spel. Lägg dock märke till att du inte får lika mycket om du går "ner" till ett HD7850 som ett 7870/R9270X då detta kort är lite sämre. Men enligt den sidan jag länkade till ska det funka iaf. Dock har du inte nytta av ditt kort med fyra GB minne då du inte kan spegla mer minne än vad det kort som har minst minne klarar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Dock har du inte nytta av ditt kort med fyra GB minne då du inte kan spegla mer minne än vad det kort som har minst minne klarar.

Okej, tack för svar, fick min hjälp Ja det va ju ganska så synd iof.. tror det får bli ett R9 270X isfåfall som är lite bättre än 7870

Visa signatur

Det finns ingen signatur.