Permalänk
Medlem

Snyggt eller Fult?

Tänkte att det skulle vara kul med en liten opinionstråd om det här med utseende och trender hos datorer.
Upplever ni att det finns trender för hur datorer ser ut och vilka är de i så fall? Vad anser ni är snyggt, och vad är fult hos chassin, moderkort eller vilken komponent som helst?

Anledningen till att jag kom att tänka på att starta en sån här tråd är dagens nyhet om Intels nya SSD-serie, som är prydd med döskallar. Tycker ni att deras nya branding är snygg?

Jag ifrågasätter vem dom faktiskt tror att dom har som målgrupp och varför en sån kliché som en döskalle skulle vara ett dragplåster. På samma sätt tycker jag att det är ganska så fjantigt med vapen och sånt på moderkort med "military grade" grejer och liknande. Notera att det är skillnad på ett färgtema som t.ex. går i brunt/grönt för att ge en militär känsla och att smälla dit en avbild av ett vapen. Färgteman anser jag kan göra sig väldigt bra, och räcka, för att ge en viss känsla till produkten.

Själv tillhör jag skaran som gillar ett mer avskalat och enkelt utseende, och har därför ett Fractal Design R4 på bordet som jag tycker är stilrent.
Det säljs idag fortfarande många chassin med fönster på sidan vilket jag personligen känner var något som var hett på slutet av 90-talet/början 00-talet, och som jag hade trott skulle ha fallit bort ur utvecklingen vid det här laget. Samtidigt förstår jag att de som moddar använder chassin med fönster (alternativt kapar eget) för att visa upp det ni gjort på insidan, men om man inte snyggat till datorn invändigt tycker jag att det känns passé med sidofönster.

Ge gärna exempel på snygga/fula produkter eller features hos produkter som ni gillar eller ogillar och förklara varför.

Moderator får gärna flytta tråden till en annan mer passande forumdel om det behövs.

Permalänk

En döskalle med överbett? hmm...nej min röst blir på fult och löjligt, inte alls "Intel" premium känsla utan billig Taiwan "wannabee"...

Permalänk
Hedersmedlem

Less is more. Minimalistiskt och stilrent ska det vara om du frågar mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

En döskalle med överbett? hmm...nej min röst blir på fult och löjligt, inte alls "Intel" premium känsla utan billig Taiwan "wannabee"...

Precis min tanke oxå:/

Permalänk
Medlem

Döskallar överhuvudtaget får mig att tänka på småbarn eller förvuxna pojkar, kan verkligen inte förstå mig på folk som tycker det är häftigt.

Permalänk
Medlem

döskallen såg ändå helt okej ut, men dom där tänderna förstör allt

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mest barnsligt, men det gillas nog av nån fjortis som börjar tjata om pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Har Intel gått med i SS-Totenkopf?

Permalänk
Medlem

Gillar inte. Speciellt från Intel som för mig har en mer seriös image.
Men finns många som är värre än det där.

Permalänk
Medlem

Samsung Evo är mycket snyggare

Permalänk

Jag håller med om att den dödskallen var riktigt ful. Då är samsungs ssd snyggare enligt mig.

Dock skulle jag inte bry mig alls om jag satte in Intels disk i min dator, eftersom ingen skulle se den. Har man inget fönster så går det ju inte att se komponenterna. Komponenternas utseende lägger jag ingen vikt vid över huvud taget. Det verkar inte som om TS inte heller gör detta.

Det här tycker jag är en icke-fråga, eftersom den som bryr sig köper en fönsterpanel, drar kablar som matchar moderkortet och visar upp det i ljuset av led-fläktar. Den som inte bryr sig om komponenters utseende sätter på en panel av plåt, och kan ha hur många gevär på sitt moderkort som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Jag håller med om att den dödskallen var riktigt ful. Då är samsungs ssd snyggare enligt mig.

Dock skulle jag inte bry mig alls om jag satte in Intels disk i min dator, eftersom ingen skulle se den. Har man inget fönster så går det ju inte att se komponenterna. Komponenternas utseende lägger jag ingen vikt vid över huvud taget. Det verkar inte som om TS inte heller gör detta.

Det här tycker jag är en icke-fråga, eftersom den som bryr sig köper en fönsterpanel, drar kablar som matchar moderkortet och visar upp det i ljuset av led-fläktar. Den som inte bryr sig om komponenters utseende sätter på en panel av plåt, och kan ha hur många gevär på sitt moderkort som helst.

Jag håller med dig om att det finns två typer av köpare, de som vill visa upp komponenter, och de som inte vill det. Och ja, det är en icke-fråga, syftet var bara att se vad folk har för åsikter kring Intels och andras produkter som är smyckade med diverse krusiduller.

Man kan ju undra hur Intel har tänkte med dessa döskallar, jag har alltid haft en bild av att Intel har varit väldigt sansade och "mogna" i sin profil, men nu helt plötsligt går dom mot något som verkar rikta sig mer mot tonåringar. Känns lite som att företaget säljer ut sin själ genom att göra på det här sättet.

Dock är det ju inte bara frågan om huruvida man vill visa upp komponenterna eller inte, köp påverkas otroligt mycket vid hyllan i butik och har man då fel budskap eller image som Intel kan anses ha i nuläget så finns risken att dom går miste om en hel del kunder.

Permalänk

Ja, Intel gör nog inte helt rätt att satsa på döskalle-imagen. Då finns det andra SSD-er som ser lite proffsigare ut. Det dom skulle kunna vinna på det är att ha den bästa SSD:n på pappret, men även kunna sälja en snygg till de som bryr sig. Jag har ingen aning om prestanda på den där disken.

Intressant hur SSD blev en design-fråga, det är ju inte direkt någon skillnad i designen på vanliga HHD:s...

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att Intel vill utöka sin målgrupp till småpojkar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Min första tanke var att Intel vill utöka sin målgrupp till småpojkar.

Troligtvis. SSD har ju blivit ett "måste" för att spela dator, och på den marknaden finns det mycket småpojkar, unga som vuxna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smygbas:

Ja, Intel gör nog inte helt rätt att satsa på döskalle-imagen. Då finns det andra SSD-er som ser lite proffsigare ut. Det dom skulle kunna vinna på det är att ha den bästa SSD:n på pappret, men även kunna sälja en snygg till de som bryr sig. Jag har ingen aning om prestanda på den där disken.

Intressant hur SSD blev en design-fråga, det är ju inte direkt någon skillnad i designen på vanliga HHD:s...

Det finns ju de med fönster så man ser hur snabba de är

Intel har dessutom riktig högpresterande ssder som inte ser ut som leksaker

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om hur saker ser ut, jag är bara ute efter bästa möjliga prestanda. Insidan av datorn syns aldrig mer än vid komponentbyte ändå.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ärligt hur tänkte dom där egentligen???

Fult och ser konstigt ut iallafall på moderkortet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intel har dessutom riktig högpresterande ssder som inte ser ut som leksaker

Är den där stora brädan nåt som motsvarar OCZ:s RevoDrive?

Permalänk
Medlem

Det blir icke godkänt på intels dödskalle.
Intel S3500 serien ska vara riktigt bra SSD.

Kingston HyperX Limited Edition NaVi. Tycker dom var snygga.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Tänkte att det skulle vara kul med en liten opinionstråd om det här med utseende och trender hos datorer.
Upplever ni att det finns trender för hur datorer ser ut och vilka är de i så fall? Vad anser ni är snyggt, och vad är fult hos chassin, moderkort eller vilken komponent som helst?

Anledningen till att jag kom att tänka på att starta en sån här tråd är dagens nyhet om Intels nya SSD-serie, som är prydd med döskallar. Tycker ni att deras nya branding är snygg?

Jag har sett denna döskalle på Intels produkter för ett par år sedan moderkort DP67, kan även ha funnits med tidigare.

Edit, hittade nu detta från 2009 moderkort DP55KG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Är den där stora brädan nåt som motsvarar OCZ:s RevoDrive?

Ja Intel har flera olika seriöst snabba ssder som ansluts via pci-e, 900 serien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Jag har sett denna döskalle på Intels produkter för ett par år sedan, kan även ha funnits med tidigare.[/IMG]

Ja det verkar som att dom har kört flera olika produkter med döskallar på, finns nog nån processor med den också.

Permalänk

Tycker döskallen ser malplacerad ut...Intel har ju grejer som ser minimalistiska och stilrena ut

Permalänk

Njaaa så stilrent och minimalistiskt som möjligt IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Tycker döskallen ser malplacerad ut...Intel har ju grejer som ser minimalistiska och stilrena ut

*Hade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Tänkte att det skulle vara kul med en liten opinionstråd om det här med utseende och trender hos datorer.
Upplever ni att det finns trender för hur datorer ser ut och vilka är de i så fall? Vad anser ni är snyggt, och vad är fult hos chassin, moderkort eller vilken komponent som helst?

Anledningen till att jag kom att tänka på att starta en sån här tråd är dagens nyhet om Intels nya SSD-serie, som är prydd med döskallar. Tycker ni att deras nya branding är snygg?

Jag ifrågasätter vem dom faktiskt tror att dom har som målgrupp och varför en sån kliché som en döskalle skulle vara ett dragplåster. På samma sätt tycker jag att det är ganska så fjantigt med vapen och sånt på moderkort med "military grade" grejer och liknande. Notera att det är skillnad på ett färgtema som t.ex. går i brunt/grönt för att ge en militär känsla och att smälla dit en avbild av ett vapen. Färgteman anser jag kan göra sig väldigt bra, och räcka, för att ge en viss känsla till produkten.

Själv tillhör jag skaran som gillar ett mer avskalat och enkelt utseende, och har därför ett Fractal Design R4 på bordet som jag tycker är stilrent.
Det säljs idag fortfarande många chassin med fönster på sidan vilket jag personligen känner var något som var hett på slutet av 90-talet/början 00-talet, och som jag hade trott skulle ha fallit bort ur utvecklingen vid det här laget. Samtidigt förstår jag att de som moddar använder chassin med fönster (alternativt kapar eget) för att visa upp det ni gjort på insidan, men om man inte snyggat till datorn invändigt tycker jag att det känns passé med sidofönster.

Ge gärna exempel på snygga/fula produkter eller features hos produkter som ni gillar eller ogillar och förklara varför.

Moderator får gärna flytta tråden till en annan mer passande forumdel om det behövs.

"Military Grade" är väl ändå för att intyga kvalité och inte för att det ska verka ballt. Personligen är jag komplett likgiltig till döskallen. Jag skulle inte köpa det för att där är en döskall, men skulle heller inte inte köpa bara för det är en bild på en döskalle. Jag menar, komponenterna sitter ju på insidan i alla fall.
Däremot hade jag hållit mig borta från ett chassi med döskallar på.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

"Military Grade" är väl ändå för att intyga kvalité och inte för att det ska verka ballt. Personligen är jag komplett likgiltig till döskallen. Jag skulle inte köpa det för att där är en döskall, men skulle heller inte inte köpa bara för det är en bild på en döskalle. Jag menar, komponenterna sitter ju på insidan i alla fall.
Däremot hade jag hållit mig borta från ett chassi med döskallar på.

Ja till störst del är det ju det, men det finns även exempel på när man tagit det steget längre:

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker så kommer det nog sälja som smör i solsken iallafall. Kvinnor, vapen, döskallar och ordet "gaming" har alltid funkat i marknadsföringen för en viss målgrupp.

Jag väntar dock på ett "Blessed by Heaton" moderkort innan jag slår till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Ja till störst del är det ju det, men det finns även exempel på när man tagit det steget längre:

Ok, nu fattar jag vad du menar.
Ganska så fjantigt med patronerna. Inget jag skulle betala extra för.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT