Google "Project Tango" – smart telefon med 3D-kartläggning

Permalänk
Melding Plague

Google "Project Tango" – smart telefon med 3D-kartläggning

Sökjätten Google avtäcker Project Tango, en smart telefon som med 3D-kamera och sensorer kan kartlägga omgivningen. Nu söker bolaget uppfinningsrika utvecklare till projektet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

fyfan va coolt!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Ytterligare en sak man inte riktigt vet vad man ha till men ändå känner ett ha-begär...

Permalänk
Entusiast

Me gusta!
#Framtiden så det skriker om det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Counterstrike i vardagsrummet här kommer jag ;=)

Permalänk
Avstängd

Ta 3D skanningar on the go hoppas detta blir bra! Typ så att vi kan printa ut saker vi ser på marknaden o så

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Coolt. Skulle de inte kunna ha nytta av detta också till Google Maps?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om man ska döma av kvalitén vi såg i videon så har vi långt kvar. Kul koncept dock, ge det 5-10 år så kan det bli något

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

*gäsp*

Permalänk
Medlem

Kul att Wii-mote head tracking killen fick ett sådant jobb! Men jag är lite osäker på om jag vill att Google ska veta hur min lägenhet ser ut

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Asså man kan ju inte annat än älska Googles olika projekt! Så jävla coolt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här måste finnas med på google glass, och matas direkt till google earth...på nolltid skulle större delar av världen mappas i 3d.
Som Streetview 2.0 men utan många av dess begränsningar.
Nu verkar det som det är en bit kvar innan detaljnivån är där på mobile devices, men kul att det är på gång.

Permalänk
Medlem

Klart som fan dom kommer att smygskicka all data till google, även om man skannat sin katt, flickvän eller något annat ointressant som ingen har något med att göra... sen dyker det naturligtvis upp skumma reklamskyltar på gmail, maps och alla andra google relaterade tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Nåt sånt här måste finnas med på google glass, och matas direkt till google earth...på nolltid skulle större delar av världen mappas i 3d.
Som Streetview 2.0 men utan många av dess begränsningar.
Nu verkar det som det är en bit kvar innan detaljnivån är där på mobile devices, men kul att det är på gång.

Det är helt klart en sak de kommer att göra.

Jag vet inte vad jag ska tycka. Väldigt coolt men lite läskigt också. Google kommer ha hela världen i en 3D modell. Det är ganska sjukt om man tänker efter.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Häftig teknik men onödigt i en telefon. Skulle vara skitbra till quadracopter robotar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Sjukt bra för folk med nedsatt synförmåga, skulle kunna hjälpa mycket i vardagen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sjukt bra för folk med nedsatt synförmåga, skulle kunna hjälpa mycket i vardagen.

Tror jag inte. Telefonen vet var den är och hur omgivningen ser ut men den har inget sätt att förmedla det till den synskadade. Hur skulle telefonen kunna hjälpa? Med ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Vi kan säga att de ända som va bra i videon va när en blind människa hade mobilen och gör förmodligen vardagen enklare även för dom, så låt den komma ut till de som är blinda. Självklart så hoppas man på att mobilen kommer i olika färger och inte bara i vit, plus kanske en snyggare design. Ja skulle inte ha något emot att testa mobilen, men ja skulle nog inte äga den för att ha 3D t,ex, nja då köper ja hellre 3D-glasögon o gå omkring med eller stanna kvar oss min älskade mobilen S4

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Kul att Wii-mote head tracking killen fick ett sådant jobb! Men jag är lite osäker på om jag vill att Google ska veta hur min lägenhet ser ut

Har för mig att han fick jobb hos microsofts kinectavdelning efter wii projekten. Kul att han jobbar på google nu Vad jag blev förvånad att få se hans ansikte efter alla dessa år

Permalänk
Medlem

Hade lätt velat haft ett utvecklarexemplar.. Man hade kunnat skrivit så många coola saker!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Tror jag inte. Telefonen vet var den är och hur omgivningen ser ut men den har inget sätt att förmedla det till den synskadade. Hur skulle telefonen kunna hjälpa? Med ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar ju inte en totalt blind person. Men med kraftigt nedsatt syn, kanske kan hålla skärmen / ha smarta glasögon som gör att han/hon ser tillräckligt för att kunna ta sig runt. Telefonen kanske även kan läsa av skyltar etc och spela upp det med tal.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Tror jag inte. Telefonen vet var den är och hur omgivningen ser ut men den har inget sätt att förmedla det till den synskadade. Hur skulle telefonen kunna hjälpa? Med ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Så du kan inte föreställa dig några andra sätt än bildskärmar och ljus för att förmedla information?

Det absolut enklaste vore ju att spela upp en "radar" i ett par hörlurar, som tickar snabbare om du är nära ett objekt (med stereopositionering såklart). Men jag antar att det kommer vara något mycket mer användbart än så.

Permalänk
Medlem

"en kvartsmiljon 3D-mätningar i sekunden" - och batteri tiden är vad nu igen? 20min? lite tidigt men det är väl smart av google att börja med detta nu för patienter och andra rättsliga anledningar de kan tänka sig.

Permalänk

Den här är ju lite samma lika men ändå inte...

http://structure.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

"en kvartsmiljon 3D-mätningar i sekunden" - och batteri tiden är vad nu igen? 20min? lite tidigt men det är väl smart av google att börja med detta nu för patienter och andra rättsliga anledningar de kan tänka sig.

patienter? vad har sjukvården med detta att göra?

Ärligt talat tycker jag inte detta verkar så coolt faktiskt. Mest skrämmande att Google snart har hela världen i 3D på sina servrar, inklusive insidan på alla hus.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

patienter? vad har sjukvården med detta att göra?

Ärligt talat tycker jag inte detta verkar så coolt faktiskt. Mest skrämmande att Google snart har hela världen i 3D på sina servrar, inklusive insidan på alla hus.

Finns ju hur mycket möjligheter som helst. Speciellt för navigering går det att utveckla Google maps till att visa perfekt navigering inomhus och överallt.

Så länge denna teknik inte blir speciellt dyr (vilket det inte ser ut som) så kommer det att utvecklas väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Finns ju hur mycket möjligheter som helst. Speciellt för navigering går det att utveckla Google maps till att visa perfekt navigering inomhus och överallt.

Så länge denna teknik inte blir speciellt dyr (vilket det inte ser ut som) så kommer det att utvecklas väldigt snabbt.

Det är ju just detta som inte får hända. Vad tror du händer ifall Google har alla byggnaders "blueprint" på sina servrar och dessa hamnar i fel händer? (Google kanske till och med räknas som fel händer?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt o se hur detta kommer att sluta. Vad man kommer använda det till osv.. hoppas att någon tänker utanför boxen och finner något riktigt intressant användningsområde och inte bara till kartor

Permalänk
Medlem

Borde ju kunna bygga ett spel med hjälp av detta, använda mobilen och den sensorer som ett vapen/verktyg, och sen google glasses som skärm. Och med hjälp av google map och streetview så borde man kunna springa runt o röja o leka. Eventuellt typ köra GTA IRL. Då mobilen och dennes sensor agerar som aim och vapen, och glasses är skärmen som ritar upp den virtuella världen över riktiga världen.