Permalänk

GDDR5 Elpida vs Hynix

Som rubriken lyder undrar jag vad det är för skillnader mellan de två olika typerna av Vram Elpida och Hynix?

Permalänk

För mining är det skillnad i timings på minnena, vilket kan fixas via flashning av bios. I övrigt vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Olika tillverkare men jag tror inte skillnaderna i prestanda är stora.
Får man fråga vad som får dej att undra?

EDIT: Verkar som Hynix är något bättre än Elpdia men jag har bara sett kommentarer om detta i mining sammanhang.
Dem verkar vara något snabbare i standard och överclockar bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hynix är bättre kvalite så dom överklockar mycket bättre än Elpida.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Elpida klockar inte lika bra samt är sämre i mining om man gör det.
http://www.overclock.net/t/1457836/determine-hynix-elpida-mem...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Elpida klockar inte lika bra samt är sämre i mining om man gör det.
http://www.overclock.net/t/1457836/determine-hynix-elpida-mem...

Det är bios på dessa som är sämre, detta går att fixa till och helt plötsligt är dom likvärdiga.

Värst för mining är Hynix MFR innan man flashat bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Det är bios på dessa som är sämre, detta går att fixa till och helt plötsligt är dom likvärdiga.

Värst för mining är Hynix MFR innan man flashat bios.

Får ut ca 805kh/s med mina 280x som har Hynix men bara 721kh/s på korten med Elpida,skulle en bios flash få upp dom andra korten till över 800 menar du?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Skrivet av Squeegie:

Får ut ca 805kh/s med mina 280x som har Hynix men bara 721kh/s på korten med Elpida,skulle en bios flash få upp dom andra korten till över 800 menar du?

Yes det borde inte vara några problem! Här kan du läsa mer om det och ladda ner fixat bios: https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Om du kör i över 800 kh/s antar jag att du kör standard voltage? Har du gratis el är det värt ifall man ändå klarar att hålla tempsen men annars är det mer värt att undervolta och gå ner mot 750-770 kh/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Yes det borde inte vara några problem! Här kan du läsa mer om det och ladda ner fixat bios: https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Om du kör i över 800 kh/s antar jag att du kör standard voltage? Har du gratis el är det värt ifall man ändå klarar att hålla tempsen men annars är det mer värt att undervolta och gå ner mot 750-770 kh/s.

Dom ligger på std volt men -20 i CGminer,håller sig mellan 70-73grader med 75% på fläkten.

ang bios kör jag över BIOS ifrån 805 kortet bara så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Dom ligger på std volt men -20 i CGminer,håller sig mellan 70-73grader med 75% på fläkten.

ang bios kör jag över BIOS ifrån 805 kortet bara så får vi se vad som händer.

Det kommer inte funkar.
Problemet är att bioset som kommer från tillverkaren, ( amd eller subvendor ) inte har lika optimerade timings för elpida minnena, det är inget som spelar roll för vanligt bruk, men just när det gäller mining så är timings livsviktiga.

Det du behöver flasha in på elpida kortet är det miningoptimerade bioset som går att få tag på hos litecointalk.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Det är bios på dessa som är sämre, detta går att fixa till och helt plötsligt är dom likvärdiga.

Värst för mining är Hynix MFR innan man flashat bios.

Nope, Elpida är av sämre kvalité än Samsung eller Hynix tyvärr. Även om custom bios fixar till timings så klockar dessa inte alls lika bra (det finns givetvis minnen av samtliga modeller som klockar bättre eller sämre än genomsnittet oavsett). Om du tar och ägnar en vecka eller två och läser igenom classified-tråden på ocn så var det ett jävla rabalder när evga bytte samsung-minnena till elpida som inte alls svarade lika bra. lite senare blev det dock hynix och nu tror jag det är tillbaka på samsung igen.

anledningen var att det helt enkelt inte fanns fler minnen att tillgå, halvfult att byta till sämre komponenter och marknadsföra det som samma utan att säga något...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nope, Elpida är av sämre kvalité än Samsung eller Hynix tyvärr. Även om custom bios fixar till timings så klockar dessa inte alls lika bra. Om du tar och ägnar en vecka eller två och läser igenom classified-tråden på ocn så var det ett jävla rabalder när evga bytte samsung-minnena till elpida som inte alls svarade lika bra. lite senare blev det dock hynix och nu tror jag det är tillbaka på samsung igen.

anledningen var att det helt enkelt inte fanns fler minnen att tillgå, halvfult att byta till sämre komponenter och marknadsföra det som samma utan att säga något...

jag får ut 970 Khash på mitt 290x orginalfrekvens med elpida efter flash, innan hade jag 870 Khash som mest oavsätt frekvens.

Pillar jag in lite överklockning så är jag uppe över 1 Mhash.
Det stämmer nog att elpida minna klockar aningen sämre, och det kommer inte åtgärdas av miningbioset.
Men som sagt är det inte frekvensen som är det viktiga när det gäller mining.
Det gäller dock dessa specifika moduler, Elpida är ju ett märke, finns säkert fall där deras andra moduler klockar bättre än t.ex Hynix.

när det gäller just 290x så kommer dock minneskontrollern att sätta stopp före minnena. runt 1500 MHz i vanliga fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Yes det borde inte vara några problem! Här kan du läsa mer om det och ladda ner fixat bios: https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Om du kör i över 800 kh/s antar jag att du kör standard voltage? Har du gratis el är det värt ifall man ändå klarar att hålla tempsen men annars är det mer värt att undervolta och gå ner mot 750-770 kh/s.

Finns det någon lista på olika bios som är modifierade? Hittar inte till mitt 7970 dcii top där och det verkar inte gå att skriva i tråden du länkade.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Squeegie:

Dom ligger på std volt men -20 i CGminer,håller sig mellan 70-73grader med 75% på fläkten.

ang bios kör jag över BIOS ifrån 805 kortet bara så får vi se vad som händer.

Inte säkert att det bioset passar, hade rekommenderat att leta upp rätt bios.

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Finns det någon lista på olika bios som är modifierade? Hittar inte till mitt 7970 dcii top där och det verkar inte gå att skriva i tråden du länkade.

Jag brukar leta runt i tråden genom att söka på till exempel asus och sen sitta och kolla tills jag hittar.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Nope, Elpida är av sämre kvalité än Samsung eller Hynix tyvärr. Även om custom bios fixar till timings så klockar dessa inte alls lika bra (det finns givetvis minnen av samtliga modeller som klockar bättre eller sämre än genomsnittet oavsett). Om du tar och ägnar en vecka eller två och läser igenom classified-tråden på ocn så var det ett jävla rabalder när evga bytte samsung-minnena till elpida som inte alls svarade lika bra. lite senare blev det dock hynix och nu tror jag det är tillbaka på samsung igen.

anledningen var att det helt enkelt inte fanns fler minnen att tillgå, halvfult att byta till sämre komponenter och marknadsföra det som samma utan att säga något...

Jaså där ser man, illa. Tur att det för mining inte gjort nån skillnad för mig i alla fall!

Permalänk
Inaktiv

Hynix är nödvändigtvis inte bättre än Elpida. Jag har ett kort med Hynix minnen och det vägrar klocka något på minnet över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Går det att få tag på Bios ändringarna som "The Stilt" har gjort på Litcointalk?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag får ut 970 Khash på mitt 290x orginalfrekvens med elpida efter flash, innan hade jag 870 Khash som mest oavsätt frekvens.

Pillar jag in lite överklockning så är jag uppe över 1 Mhash.
Det stämmer nog att elpida minna klockar aningen sämre, och det kommer inte åtgärdas av miningbioset.
Men som sagt är det inte frekvensen som är det viktiga när det gäller mining.
Det gäller dock dessa specifika moduler, Elpida är ju ett märke, finns säkert fall där deras andra moduler klockar bättre än t.ex Hynix.

när det gäller just 290x så kommer dock minneskontrollern att sätta stopp före minnena. runt 1500 MHz i vanliga fall.

Dock så kommer med största sannolikhet även minnen av sämre kvalité klocka bättre på andra bios-revisioner just pga av bättre timings

Skrivet av mackan_93:

Jaså där ser man, illa. Tur att det för mining inte gjort nån skillnad för mig i alla fall!

Ja, i regel krävs custom bios oavsett för att du ska kunna få korten att prestera på sin absoluta maxnivå. Vissa bios-revisioner har olika timings baserade på vilka minnesmoduler som fanns på kortet när det gjordes osv. Vissa fungerar bra med alla moduler, vissa enbart med t ex Samsung och Hynix osv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Hynix är nödvändigtvis inte bättre än Elpida. Jag har ett kort med Hynix minnen och det vägrar klocka något på minnet över huvud taget.

Nä, givetvis finns det sämre versioner av alla kort. Men i regel är Elpida sämre.

Skrivet av Squeegie:

Går det att få tag på Bios ändringarna som "The Stilt" har gjort på Litcointalk?

overclock.net är dit man ska vända sig för nvidia iaf, gissar på att det även finns de bästa custom vbios där för amd-kort

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Dock så kommer med största sannolikhet även minnen av sämre kvalité klocka bättre på andra bios-revisioner just pga av bättre timings

beror på vad som menas med bättre.

Jag tror snarare att minnena blir ostabila i lägre frekvens med miningbioset.
Eftersom de tightare timingsen medför högre belastning.

saker som är mer beroende på bandbredd än timings lär ta stryk av detta.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Yes det borde inte vara några problem! Här kan du läsa mer om det och ladda ner fixat bios: https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Om du kör i över 800 kh/s antar jag att du kör standard voltage? Har du gratis el är det värt ifall man ändå klarar att hålla tempsen men annars är det mer värt att undervolta och gå ner mot 750-770 kh/s.

Tråkigt att hans länkar till droppbox har slutat fungera: /

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devildoll:

beror på vad som menas med bättre.

Jag tror snarare att minnena blir ostabila i lägre frekvens med miningbioset.
Eftersom de tightare timingsen medför högre belastning.

saker som är mer beroende på bandbredd än timings lär ta stryk av detta.

Njaej. Minnena är inte problemet. Minneskontrollern är problemet! Den ger massa fel över typ 1400MHz på Hynix också. Kör man Stilts BIOS så blir dessutom VRMerna varmare vilket gör korten ännu mer instabila. Inga problem att dra upp ett 290 Tri-X i 1000kH dock. Eller ett 290X med elpida i det med stockvolt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett bios för 7970 som är moddat för högre KH/s?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jays_swe:

Är det någon som har ett bios för 7970 som är moddat för högre KH/s?

Du kan ju börja med att googla runt lite! Kolla i den här tråden: https://litecointalk.org/index.php?topic=6058.0

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du kan ju börja med att googla runt lite! Kolla i den här tråden: https://litecointalk.org/index.php?topic=6058.0

Du jag har googlat...... På tex 7970 stilt, 7970 modded osv. Tack för länken

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jays_swe:

Du jag har googlat...... På tex 7970 stilt, 7970 modded osv. Tack för länken

Ja det är lite svårt att hitta de trådarna. Du får leta igenom tråden efter ett BIOS som passar ditt kort eller ladda upp ditt korts BIOS och hoppas på att Stilt hjälper dig!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Njaej. Minnena är inte problemet. Minneskontrollern är problemet! Den ger massa fel över typ 1400MHz på Hynix också. Kör man Stilts BIOS så blir dessutom VRMerna varmare vilket gör korten ännu mer instabila. Inga problem att dra upp ett 290 Tri-X i 1000kH dock. Eller ett 290X med elpida i det med stockvolt.

min erfarenhet är att korten drar mindre med stilts bios.

förutom elpida korten då, eftersom de tidigare sov, och nu arbetar lika hårt som sina hynix-motsvarigheter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devildoll:

min erfarenhet är att korten drar mindre med stilts bios.

förutom elpida korten då, eftersom de tidigare sov, och nu arbetar lika hårt som sina hynix-motsvarigheter.

De har onekligen bättre kH/W än innan! De kan också dra fruktansvärt mycket mer än innan också! Men VRMerna belastas hårdare, som Stilt påpekade. Det gör otroligt mycket för stabilitet om de håller vettiga temperaturer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De har onekligen bättre kH/W än innan! De kan också dra fruktansvärt mycket mer än innan också! Men VRMerna belastas hårdare, som Stilt påpekade. Det gör otroligt mycket för stabilitet om de håller vettiga temperaturer.

ja alltså, elpida korten drar mer med stilts bios, eftersom de faktiskt gör något till skillnad från med orginalbios då de låg och sov.

hynix korten däremot, arbetade ganska hårt redan innan, och med stilts optimeringar drar de mindre än tidigare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |