Räcker 65 w psu för i3-3225 eller G3220?

Permalänk
Medlem

Räcker 65 w psu för i3-3225 eller G3220?

Har kollat på detta chassi (Linkworld LC820-01B 65W) med extern psu på 65 w. Klarar det av följande komponenter?

i3-3225 tdp 55 w (alternativt G3220 tdp 53 w)
Asrock Z77E-itx (alternativt Asrock 81M-itx)
2x4 GB DDR3 (1.5V)
2.5" SSD
DVD-station

Tacksam för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av plakat:

Har kollat på detta chassi (Linkworld LC820-01B 65W) med extern psu på 65 w. Klarar det av följande komponenter?

i3-3225 tdp 55 w (alternativt G3220 tdp 53 w)
Asrock Z77E-itx (alternativt Asrock 81M-itx)
2x4 GB DDR3 (1.5V)
2.5" SSD
DVD-station

Tacksam för svar!

Det gör den med största sannolikhet ej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara cpu tar ju 90% av kraften så nej glöm det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara cpu tar ju 90% av kraften så nej glöm det

Jo, men gör det nån skillnad om datorn kommer att användas till vanligt "kontorsarbete" (webb, streaming)? CPUn lär väl bara dra uppemot 55 w om man kör på för fullt?

Permalänk

Nej 65w är nog för lite, Kanske går men nätagget kommer att svettas rejält

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av plakat:

Jo, men gör det nån skillnad om datorn kommer att användas till vanligt "kontorsarbete" (webb, streaming)? CPUn lär väl bara dra uppemot 55 w om man kör på för fullt?

55watt är bara för cpu'n även om inte den går på fult så försvinner resten till moderkort. minne. intern grafik. hdd, ssd, fläktar. varför snåla på just nätagget ?

hitta nån på 80-90watt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej 65w är nog för lite, Kanske går men nätagget kommer att svettas rejält

(BILD)

Ursäkta, men motsvarar det diagrammet du refererar till verkligen ett system som är snarlikt det TS angav i sin ursprungstråd?

Känns som det du refererar till innehåller ett grafikkort, TS har inte angivit något = äpplen/päron...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jo, 80-90 watt borde räcka eftersom jag använder ett sådant just nu (Antec ISK-110 90 w). Min tanke är alltså skänka dessa komponenter till mina föräldrar, men byta ut chassit eftersom de gärna har en dvd-station och minneskortläsare i frontpanelen, vilket Antec ISK-110 inte har. Därför kollar jag på ovannämnda Linkworld chassi med 65 w psu. Men får försöka kolla mer.

Tips på itx-chassi med plats för optisk station, minneskortsläsare OCH extern psu?

Permalänk
Medlem

Jag kör ett asus h77 Miniitx med en Celeron G530, 2x2 GB 1,5V ram samt en 120GB SSD på ett 75W externt nätagg och det fungerar. Det är dock knappast några tyngre arbetsuppgifter för denna dator dock mest Viaplay och en och annan hd-film. Jag skulle dock säga att i3:an inte kommer att fungera däremot kan ev. en Pentium eller Celeron fungera då dessa inte når sina respektive tdp-värden utan ligger en bra bit under. På 65W är detta är dock något av en chansning. För Sandy bridge förbrukade 65W Celeron och Pentium-cpuerna bara aningen mer än en 35W i3:a.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Ursäkta, men motsvarar det diagrammet du refererar till verkligen ett system som är snarlikt det TS angav i sin ursprungstråd?

Känns som det du refererar till innehåller ett grafikkort, TS har inte angivit något = äpplen/päron...

Helt rätt, Länkade fel diagram.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.

Låt säga att adaptern på 65w som kommer med är en 19v 3.42a, går det att byta ut den till en 19v 4.74a (90w)? Jag råkar nämligen ha en sådan över. Jag förmodar att det isåfall hänger på DC-delen inuti chassit? Brukar dessa vara dimensionerade för att klara av "extra"? Hm, lite googling visar att tillverkaren säljer skilda dc-dc för 65w respektive 90w. Så det tyder kanske tyder på att den inte skulle klara av lite extra?

Permalänk
Skrivet av plakat:

Ok, tack för svaren.

Låt säga att adaptern på 65w som kommer med är en 19v 3.42a, går det att byta ut den till en 19v 4.74a (90w)? Jag råkar nämligen ha en sådan över. Jag förmodar att det isåfall hänger på DC-delen inuti chassit? Brukar dessa vara dimensionerade för att klara av "extra"? Hm, lite googling visar att tillverkaren säljer skilda dc-dc för 65w respektive 90w. Så det tyder kanske tyder på att den inte skulle klara av lite extra?

om det är som vanliga laddare till bärbara.
ja dom klarar 90W inte många agg som kan palla mer än vad dom är specade för.
ska du nu inte gräva Bitcoin eller köra BF4 på datorn så kommer den inte pressas för hårt,
vad för extra ska den klara av ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jo, det är väl i princip på samma sätt som med vanlig bärbar dator. Dvs en "laddare". Med "extra" menar jag alltså om DC-DC-kortet (min elektronikkunskap är inte den bästa, därav lite diffusa ord...) inuti chassit klarar av kopplas ihop med en 90w-laddare då den sålts med en 60w-laddare.

Men lite vidare sökningar verkar tyda på att chassit med 65w använder en 12v-laddare. Så då förmodar jag att ett byte till en 19v 4.74a inte är aktuell överhuvudtaget.(?)

Permalänk
Skrivet av plakat:

Jo, det är väl i princip på samma sätt som med vanlig bärbar dator. Dvs en "laddare". Med "extra" menar jag alltså om DC-DC-kortet (min elektronikkunskap är inte den bästa, därav lite diffusa ord...) inuti chassit klarar av kopplas ihop med en 90w-laddare då den sålts med en 60w-laddare.

Men lite vidare sökningar verkar tyda på att chassit med 65w använder en 12v-laddare. Så då förmodar jag att ett byte till en 19v 4.74a inte är aktuell överhuvudtaget.(?)

helt rätt 19V funkar inte till den datorn om det är 12V. du behöver 12V / 90W = 7.5A lite svårt att hitta såna

om du inte moddar ett vanligt nätagg till stationär

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644