Krångel med AVG och MBAM !

Permalänk
Medlem

Krångel med AVG och MBAM !

Hej!

Har som sagt krångel med både AVG och MBAM.

Använder idag min dator för första gången på flera månader, startar upp datorn, uppdaterar AVG då den sa ifrån, allting blev OK.
Då får jag upp ett meddelande att windows brandvägg inte är aktiverat. Försökte aktivera, gick inte. Tänkte då att AVG har ju firewall och har använt mig mycket utav det så jag behöver egentligen inte windows egna brandvägg.

Därefter kom AVG upp och sa att Web Browsing inte skyddade. Fick uppdatera igen ( till 2014 ), allting blev OK.
Några minuter senare kom AVG upp ytterligare en gång och nu är jag fast här där det står att COMPUTER NOT FULLY PROTECTED samt IDENTITY NOT ACTIVE.

Klickar på CLICK TO FIX IT, men får då upp en ruta som lyder COULD NOT FINISH AUTOMATIC STATE REPAIR.
Läste lite om det, men lyckas inte veta eller har ingen orkar hur jag ska göra.

Öppnar då upp mitt andra program MBAM, uppdaterar det till PRO, den ger SKYDD. Scannar och hittar först 55 infekterade filer, fixar dom. Söker igen, 2 filer denna gång. Söker igenom hela datorn nu och hittar några stycken.

Jag undrar egentligen hur jag fixar AVG problemet? Eller ska jag låta det va? Den har liksom fastnat där hur jag än gör. Funkar AVG'S brandvägg ÄNDÅ? Och det som AVG nu inte skyddar, skyddar mitt MBAM istället?

Allting var helt bra med datorn tills jag lämnade den för snart ett år sedan, då allting helt plötsligt börjat krångla!?

Ursäkta för krånglig text men är arg nu.

Vänliga sweclockare får hjärna hjälpa mig!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Keeper of Traditions

Formatera datorn och börja om, det är det absolut lättaste och snabbaste.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Formatera datorn och börja om, det är det absolut lättaste och snabbaste.

Jo min plan B var att skaffa en extern hårddisk och lägga över allt det jag behöver och köpa win7 eller win8 skiva, men det blir så mycket pengar och kommer inte riktigt ihåg vilka codecs och allt möjligt jag har i datorn nu.

Vet inte riktigt hur jag ska göra? Vet du inte ett annat sätt att lösa problemet?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EMM386:

Jo min plan B var att skaffa en extern hårddisk och lägga över allt det jag behöver och köpa win7 eller win8 skiva, men det blir så mycket pengar och kommer inte riktigt ihåg vilka codecs och allt möjligt jag har i datorn nu.

Vet inte riktigt hur jag ska göra? Vet du inte ett annat sätt att lösa problemet?

Hämta hem någon live-installation av Linux som du lägger på ett USB-minne eller bränner på CD-skiva (helst från en annan dator) och boota. Därifrån försöker du rensa upp allt det som hittas med valfritt anti-malwareprogram.

Något enklare, men mindre säkert alternativ, ta bort båda AV-programmen och börja om med installationen med ett utav dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hämta hem någon live-installation av Linux som du lägger på ett USB-minne eller bränner på CD-skiva (helst från en annan dator) och boota. Därifrån försöker du rensa upp allt det som hittas med valfritt anti-malwareprogram.

Något enklare, men mindre säkert alternativ, ta bort båda AV-programmen och börja om med installationen med ett utav dem.

Första alternativet kan jag ej göra.

Andra alternativet funderade jag på, men vet du ifall om MBAM's SKYDD "tar över/skyddar" AVG's Computer protection och Identity som inte funkar ? Isåfall kan jag låta det vara så.

Annars får jag göra andra alternativet.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EMM386:

Första alternativet kan jag ej göra.

Andra alternativet funderade jag på, men vet du ifall om MBAM's SKYDD "tar över/skyddar" AVG's Computer protection och Identity som inte funkar ? Isåfall kan jag låta det vara så.

Annars får jag göra andra alternativet.

Varför inte?

Har man två AV-program installerade brukar de "gå till anfall" mot varandra och behandla varandra som inkräktare (och då dra ner hela datorn i smeten), därav min rekommendation att ta bort båda och börja om med ett utav dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför inte?

Har man två AV-program installerade brukar de "gå till anfall" mot varandra och behandla varandra som inkräktare (och då dra ner hela datorn i smeten), därav min rekommendation att ta bort båda och börja om med ett utav dem.

Läste just om det förut idag, men har haft både MBAM och AVG sen jag köpte datorn för 3 år sedan och det har aldrig krånglat.
Det började krångla just idag efter att inte ha använt datorn på månader.

Men jag får göra som du säger och börja om med ett utav dem, men vilken isåfall?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

MBAM är inget antivirusprogram utan är gjort för att vara en komplettering till ett antivirusprogram. MBAM bryr sig t ex inte om de typer av infektioner som ändrar i befintliga filer men det gör antivirusprogram.

Går det att avinstallera AVG, i felsäkert läge om inte normalt läge fungerar?
Så att du kan installera det på nytt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EMM386:

Läste just om det förut idag, men har haft både MBAM och AVG sen jag köpte datorn för 3 år sedan och det har aldrig krånglat.
Det började krångla just idag efter att inte ha använt datorn på månader.

Men jag får göra som du säger och börja om med ett utav dem, men vilken isåfall?

Som sagt ovan borde det inte skapas såna problem med just dessa två, då MBAM (tror jag) är passivt (av avsaknad av bättre ord), och bara AVG är aktivt.

Skulle jag rekommendera ett (jag antar att du kör windows 7) så skulle jag rekommendera Avast istället, men då är det viktigt att du får bort AVG helt och hållet först, då Avast är aktivt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

MBAM är inget antivirusprogram utan är gjort för att vara en komplettering till ett antivirusprogram. MBAM bryr sig t ex inte om de typer av infektioner som ändrar i befintliga filer men det gör antivirusprogram.

Går det att avinstallera AVG, i felsäkert läge om inte normalt läge fungerar?
Så att du kan installera det på nytt.

Skrivet av DunderKlumpen:

Som sagt ovan borde det inte skapas såna problem med just dessa två, då MBAM (tror jag) är passivt (av avsaknad av bättre ord), och bara AVG är aktivt.

Skulle jag rekommendera ett (jag antar att du kör windows 7) så skulle jag rekommendera Avast istället, men då är det viktigt att du får bort AVG helt och hållet först, då Avast är aktivt.

Kan avinstallera och installera AVG i normalt läge också Hade bara ingen lust, men har nu nog inget val ändå då MBAM inte bryr sig om infektioner som ändrar i befintliga filer som du sa, då AVG inte skyddar ordentligt längre. Ackack..

Avast har jag provat och det vart inget vidare, fick virus utav det, även mina kompisar hehe.

Jag får installera om AVG på nytt och hoppas på det bästa!

Tack alla för svaren! Uppskattat.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EMM386:

Kan avinstallera och installera AVG i normalt läge också Hade bara ingen lust, men har nu nog inget val ändå då MBAM inte bryr sig om infektioner som ändrar i befintliga filer som du sa, då AVG inte skyddar ordentligt längre. Ackack..

Avast har jag provat och det vart inget vidare, fick virus utav det, även mina kompisar hehe.

Jag får installera om AVG på nytt och hoppas på det bästa!

Tack alla för svaren! Uppskattat.

Nej, ni får inte virus av Avast, det står ni för själva

Som du ser här t.ex. så skyddar det (om än lite) bättre än t.ex. AVG.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.