Permalänk
Medlem

Kompaktsemester kamera?

Hej!

Jag köpte en Nikon D90 förra året när jag skulle utomlands. Dock så ångrade jag mig ganska omgående (Hade med den på 2 utomlands resor). Båda gångerna blev det allt för bökigt att ha med den när man var ute och bara gick omkring.

Därav sålde jag den senare.

Dock saknar jag någon "bättre" kamera att ta bilder med än min mobil. (Har en S4 och Lumia 920). Dels när jag är utomlands och tillsammans med min sambo.

Så jag har börjat tänka på en Kompakt kamera istället.
Jag går i tankarna om att lägga omkring 2000kr. Kan köpa ifrån ebay samt beg.

Jag vet dock inte vad jag bör satsa på.
En del av mig vill ha en kamera som kan ta bilder under vattnet / i duschen osv och då har jag kollat på Nikon Coolpix AW110.

Men en annan del säger att jag ska skippa undervatten funktionen och köpa en annan kamera så jag får bättre bilder.

Kan dock inte bestämma mig. Men vad föreslår ni?
Jag tar väldigt lite bilder(Hela 2013 tog jag kanske.. 100 bilder som inte vart i fest miljö eller semester). Dock en del när jag är utomlands. Jag åker utomlands minst 2 ggr om året. Alltid till varma länder.

Jag tar fest bilder samt "privata" bilder med sambon. Så en kamera som fungerar lite bättre när det är mörkt är att föredra.

Så för att sammanfatta:
Jag söker en kompaktkamera runt 2,000kr.
Jag kommer ta semester bilder, "privata" bilder samt fest bilder.
Jag undrar ifall jag bör skaffa en undervattens kamera eller inte.

Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag köpte en Nikon D90 förra året när jag skulle utomlands. Dock så ångrade jag mig ganska omgående (Hade med den på 2 utomlands resor). Båda gångerna blev det allt för bökigt att ha med den när man var ute och bara gick omkring.

Därav sålde jag den senare.

Dock saknar jag någon "bättre" kamera att ta bilder med än min mobil. (Har en S4 och Lumia 920). Dels när jag är utomlands och tillsammans med min sambo.

Så jag har börjat tänka på en Kompakt kamera istället.
Jag går i tankarna om att lägga omkring 2000kr. Kan köpa ifrån ebay samt beg.

Jag vet dock inte vad jag bör satsa på.
En del av mig vill ha en kamera som kan ta bilder under vattnet / i duschen osv och då har jag kollat på Nikon Coolpix AW110.

Men en annan del säger att jag ska skippa undervatten funktionen och köpa en annan kamera så jag får bättre bilder.

Kan dock inte bestämma mig. Men vad föreslår ni?
Jag tar väldigt lite bilder(Hela 2013 tog jag kanske.. 100 bilder som inte vart i fest miljö eller semester). Dock en del när jag är utomlands. Jag åker utomlands minst 2 ggr om året. Alltid till varma länder.

Jag tar fest bilder samt "privata" bilder med sambon. Så en kamera som fungerar lite bättre när det är mörkt är att föredra.

Så för att sammanfatta:
Jag söker en kompaktkamera runt 2,000kr.
Jag kommer ta semester bilder, "privata" bilder samt fest bilder.
Jag undrar ifall jag bör skaffa en undervattens kamera eller inte.

Någon som kan hjälpa mig?

Finns en typ identisk tråd om samma sak.

Rekommenderar canon s110.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bildkvaliteten från AW 110 är, ärligt talat inget vidare, så är det inte superviktigt att kunna ta bilder när du tvagar dig så skulle jag hoppat den och hellre valt någon av de nedan.

Olympus XZ-2, eller om den måste vara ännu lite kompaktare Canon S110.
Eg är Sony RX100 nog bästa valet, men rätt mycket över budget.

Det finns UV-hus som tillbehör till både S110 och XZ-2, men då blir det ju, åter igen, mer att släpa på (och en rejäl bit över budget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Bildkvaliteten från AW 110 är, ärligt talat inget vidare, så är det inte superviktigt att kunna ta bilder när du tvagar dig så skulle jag hoppat den och hellre valt någon av de nedan.

Olympus XZ-2, eller om den måste vara ännu lite kompaktare Canon S110.
Eg är Sony RX100 nog bästa valet, men rätt mycket över budget.

Det finns UV-hus som tillbehör till både S110 och XZ-2, men då blir det ju, åter igen, mer att släpa på (och en rejäl bit över budget).

Tack, då skippar jag nog undervatten kamera! Inte värt allt annat man förlorar.

Kan ju leta efter en beg. RX100 på ebay eller liknande.
Jag letar dock efter en kamera jag inte behöver några några inställingar alls utan bara peka och trycka av.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag letar dock efter en kamera jag inte behöver några några inställingar alls utan bara peka och trycka av.

Alla kameror har ju autoläge som man kan använda för sikta och trycka av. Sen har ju en del möjlighet att själv ta mer kontroll, men det är ju inget man måste göra bara för att möjligheten finns.