Permalänk

Vilka noctua ska man köpa?

Som titeln, vilka noctua fläktar är det som gäller i chassi? Hade tänkt beställa 3st och byta ut mina nuvarande chassifläktar.

Permalänk
Medlem

NF-S12A är det som gäller om det är fritt blås.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

NF-S12A är det som gäller om det är fritt blås.

Okej så tre stycken sådana, vill dock höra om någon vet ad skillnaden mellan dem olika modellerna är

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Okej så tre stycken sådana, vill dock höra om någon vet ad skillnaden mellan dem olika modellerna är

NF-F12 och NF-P12 har högre statiskt tryck, som behövs för att trycka luft genom radiatorer/kylflänsar och liknande, medan NF-S12 har lägre statiskt tryck men högre luftflöde till lägre ljudnivå.

Du kan läsa en del på noctuas hemsida också, har för mig att de har skrivit lite sånt där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt be quiet! Silent Wings 2.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Rekommenderar starkt be quiet! Silent Wings 2.

Om du missat, från trådrubriken: "Vilka noctua ska man köpa?"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du missat, från trådrubriken: "Vilka noctua ska man köpa?"

Det såg jag, men om TS kan tänka sig andra märken så är be quiet! ett bra alternativ. Men men

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om du missat, från trådrubriken: "Vilka noctua ska man köpa?"

Precis! Har kollat alla andra tillverkare (eller Aa dem flesta) och noctua är det som verkar mest attraktivt just nu

Permalänk
Skrivet av Casper:

Det såg jag, men om TS kan tänka sig andra märken så är be quiet! ett bra alternativ. Men men

Fast jag har kollat tester och det verkar som att noctua är tystare och presterar mer? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Fast jag har kollat tester och det verkar som att noctua är tystare och presterar mer? Eller är jag ute och cyklar?

Fläktar är ett träsk där man kan kolla runt hur mycket som helst utan att egentligen få reda på vilken som är "bäst".
Det handlar ljudkaraktärer, statiskt tryck etc etc. Vissa fläktar kan skapa turbulens i vissa chassin men inte i andra, etc.

Noctua är dyra, men bra kvalité och man vet att de alltid presterar bra. Samma sak med Be quiet i princip, men ja.
Kör på någon utav de som är i topskiktet så lär du inte märka skillnad från fläkt till fläkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Fläktar är ett träsk där man kan kolla runt hur mycket som helst utan att egentligen få reda på vilken som är "bäst".
Det handlar ljudkaraktärer, statiskt tryck etc etc. Vissa fläktar kan skapa turbulens i vissa chassin men inte i andra, etc.

Noctua är dyra, men bra kvalité och man vet att de alltid presterar bra. Samma sak med Be quiet i princip, men ja.
Kör på någon utav de som är i topskiktet så lär du inte märka skillnad från fläkt till fläkt.

Dyra, men värda varenda krona, sen har de 6 års garanti och de är så vitt jag vet ensamma om att ha så lång, Be Quiet t.ex har 3 år, Scythe har 1 år, närmast ligger Phanteks med 5 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Dyra, men värda varenda krona, sen har de 6 års garanti och de är så vitt jag vet ensamma om att ha så lång, Be Quiet t.ex har 3 år, Scythe har 1 år osv

Absolut, därför jag skrev "bra kvalité"
Hade själv ett par Scythe Slip stream, båda började ticka inom 6 månader.
Kör på begagnade Noctua fläktar nu och de rullar på finfint.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha tryck i fläktar så kör med Delta, men då ska man helst inte befinna sig i samma rum.

Gällande Noctua dock så håller jag med om första tipset du fick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ska du ha tryck i fläktar så kör med Delta, men då ska man helst inte befinna sig i samma rum.

Gällande Noctua dock så håller jag med om första tipset du fick.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då blir det sådana :DDD Tack gottfolk :*

Permalänk

Hmm.... Finns det någon annan modell som ligger lika bra i prestanda som NF-S12A? Jag skulle precis gå in och beställa och det finns visst ingen på lager i butik och inte heller online :/

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Hmm.... Finns det någon annan modell som ligger lika bra i prestanda som NF-S12A? Jag skulle precis gå in och beställa och det finns visst ingen på lager i butik och inte heller online :/

https://www.komplett.se/search?q=NF-S12A

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Hmm.... Finns det någon annan modell som ligger lika bra i prestanda som NF-S12A? Jag skulle precis gå in och beställa och det finns visst ingen på lager i butik och inte heller online :/

Både komplett.se samt Inet.se har dem i lager

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Spara 70 kr, köp från inet. http://www.inet.se/produkt/6308828/noctua-nf-s12a-pwm-120mm

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Avstängd

Spara ytterligare 7kr och köp på CDON http://cdon.se/hemelektronik/noctua/noctua-nf-s12a-pwm-120mm-... med fri frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Spara ytterligare 7kr och köp på CDON http://cdon.se/hemelektronik/noctua/noctua-nf-s12a-pwm-120mm-... med fri frakt

Se där, ännu bättre! Kanske tillochmed beställer ett par själv...

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du missat, från trådrubriken: "Vilka noctua ska man köpa?"

Bara för att TS är ett noctua fanboy hindrar väl inte en från att rekommendera annat som också kan vara minst lika bra?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Bara för att TS är ett noctua fanboy hindrar väl inte en från att rekommendera annat som också kan vara minst lika bra?

Noctua fanboy? Det låter väldigt legit då jag endast har kollat på tester och konstaterat att noctua verkar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Noctua fanboy? Det låter väldigt legit då jag endast har kollat på tester och konstaterat att noctua verkar bättre?

Nu säger du emot dig själv till viss del. Du har alltså bestämt dig för vad du ska köpa för att noctua är bäst osv. men sedan kommer du ändå hit och frågar specifikt efter noctua fläktar, vilket jag inte förstår mig på. Hade frågan varigt: "Letar efter nya fläktar. har spanat in dess noctua fläktar, vad tycks och vad ska jag välja, varför?"
Så om man länkar en fläkt från ett annat märke, som visar sig vara bättre så går det inte ihop för dig?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Nu säger du emot dig själv till viss del. Du har alltså bestämt dig för vad du ska köpa för att noctua är bäst osv. men sedan kommer du ändå hit och frågar specifikt efter noctua fläktar, vilket jag inte förstår mig på. Hade frågan varigt: "Letar efter nya fläktar. har spanat in dess noctua fläktar, vad tycks och vad ska jag välja, varför?"
Så om man länkar en fläkt från ett annat märke, som visar sig vara bättre så går det inte ihop för dig?

Det var ju inte precis som att jag totalnobbade hans alt. Jag skrev att jag hade kollat in tester och enligt dem är noctua bäst. Jag frågade till och med om jag hade helt fel när det gäller sånt. Jag kan lugnt tänka mig andra fläktar bara dem inte låter mycket och att dem presterar bra Jag är alltid öppen för alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Nu säger du emot dig själv till viss del. Du har alltså bestämt dig för vad du ska köpa för att noctua är bäst osv. men sedan kommer du ändå hit och frågar specifikt efter noctua fläktar, vilket jag inte förstår mig på. Hade frågan varigt: "Letar efter nya fläktar. har spanat in dess noctua fläktar, vad tycks och vad ska jag välja, varför?"
Så om man länkar en fläkt från ett annat märke, som visar sig vara bättre så går det inte ihop för dig?

Ständigt detta jäkla fanboyskrikande... Man kan föredra olika märken av tusentals olika anlednignar. Man kan ogilla märken av ännu fler anledningar. Men att ha en åsikt gör en inte til en fanboy.

Eller menar du att MrMunchy är en be quiet fanboy?

Du frågar efter en time-lapse app till iPhone. Betyyder det att du är en Apple-fanboy för att du inte kan tänka dig en app för andra telefonmärken?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Ständigt detta jäkla fanboyskrikande... Man kan föredra olika märken av tusentals olika anlednignar. Man kan ogilla märken av ännu fler anledningar. Men att ha en åsikt gör en inte til en fanboy.

Eller menar du att MrMunchy är en be quiet fanboy?

Du frågar efter en time-lapse app till iPhone. Betyyder det att du är en Apple-fanboy för att du inte kan tänka dig en app för andra telefonmärken?

Nej, men att fråga specifikt efter ett märke för att det lilla man vet pekar mot att det är bäst förstår jag mig inte på. Vilket var exakt vad TS gjorde.
Du måste väl förstå att jag inte automatiskt är apple-fanboy bara för att jag frågar efter en app till en iphone för att jag råkar ha en iphone? det var bara ännu dummare....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Nej, men att fråga specifikt efter ett märke för att det lilla man vet pekar mot att det är bäst förstår jag mig inte på. Vilket var exakt vad TS gjorde.
Du måste väl förstå att jag inte automatiskt är apple-fanboy bara för att jag frågar efter en app till en iphone för att jag råkar ha en iphone? det var bara ännu dummare....

Och jag frågar ju efter fläktar för att jag råkar ha ett chassi? Det seal sa är ren logik. Det är som att säga åt någon att han är en CS fanboy för att han spelar CS?

Permalänk

Med min cm hyper 212 evo 4.2ghz kommer jag upp i 73/77/80/69, har då bara 1 fläkt och har inte klockat i bios utan har använt mig av asus suite och valt FAST. (Bios med mitt moderkort är jätteknepigt och försökte dra min till 4.3 ghz där men då sluta datan funka och boota inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Och jag frågar ju efter fläktar för att jag råkar ha ett chassi? Det seal sa är ren logik. Det är som att säga åt någon att han är en CS fanboy för att han spelar CS?

Så du menar att jag lika gärna hade kunnat fråga efter en time-lapse app till android och fått ett lika relevant svar? snälla, det skiljer åt.
Med din logik så skulle jag tro att du var ett chassi-fanboy för att du frågade efter en chassifläkt, vilket så inte var fallet.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv

Han fråga om Noctua fläktar och jag förstår honom. Mina 6 år gamla Noctua fläktar presterar lika bra nu som då de var när de var nya.