Handel mellan privatpersoner - kontrakt?

Permalänk
Medlem

Handel mellan privatpersoner - kontrakt?

Hej!

En liten fråga som jag funderat på ganska länge och inte får något bra svar från andra via Google:

Om man i Sverige handlar en vara från en privatperson från t.ex. Blocket och inte vill göra handeln via Tradera p.g.a. den extra kostnaden, kan ett kontrakt skrivet av köparen och signerad av båda partnerna skydda köparen om varan inte levererats eller om den inte är i samma skick som beskrivet?

Finns det någon garanti i att skriva ett kontrakt eller är det mycket säkrare att göra köpet via Tradera och PayPal? Kan man lita på att lagen skyddar en vid kontraktbrytelse?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Du kan skriva kontrakt eller köpebevis om du vill kalla det så. Vi gjorde så när vi sålda båten där hemma. Men ni träffas för att skriva kontrakt men inte för att hämta varan utan den skickas, är det så du menar?
I dessa lägen tror jag mer man mest skriver kontrakt för att köparen ska kunna bevisa var han har fått produkten ifrån.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd

Konsumentverket, Handla av privatperson

Köparens skyldigheter när du köper av en privatperson
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

Ångerrätt när du köper av en privatperson
Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt. Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären.

Permalänk
Skrivet av MhoKaY:

Konsumentverket, Handla av privatperson

Köparens skyldigheter när du köper av en privatperson
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

Ångerrätt när du köper av en privatperson
Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt. Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären.

När jag fick problem men att en dator jag sålt tydligen var sönder (fungerade perfekt när vi provade den innan affär). Så hörde jag av mig till en juristbyrå och dom sa att mellan privatpersoner gäller inget. Kvitto kan man skriva om det känns bra men är bara att riva vid ev tvist. Så han sa att jag kan ta tillbaka datorn om jag vill, annars kan dom inte göra något vare sig vi har skrivit kvitto eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Köpt är köpt gäller nog i dom flesta fall när det är mellan privatpersoner.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Hm nej jag tänkte ju mest på om kontrakt hjälper vid distansköp. Men ja, Blocketpaketet eller Tradera är ju ett säkert sätt att köra allt på Men om man inte vill det så borde väl ett välskrivet kontrakt kunna skydda köparen? Är inte ett privatskrivet kontrakt "värt" lika mycket som kontrakt som företag använder sig av för att säkerställa affärer?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm nej jag tänkte ju mest på om kontrakt hjälper vid distansköp. Men ja, Blocketpaketet eller Tradera är ju ett säkert sätt att köra allt på Men om man inte vill det så borde väl ett välskrivet kontrakt kunna skydda köparen? Är inte ett privatskrivet kontrakt "värt" lika mycket som kontrakt som företag använder sig av för att säkerställa affärer?

Nej troligtvis inte.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nej troligtvis inte.

Det verkar ju riktigt konstigt. Om man som privatperson skriver ett lika omfattande kontrakt som ett företag så borde väl avtalslagen gälla? Vad är det som ger företag "extra skydd"?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

När jag fick problem men att en dator jag sålt tydligen var sönder (fungerade perfekt när vi provade den innan affär). Så hörde jag av mig till en juristbyrå och dom sa att mellan privatpersoner gäller inget. Kvitto kan man skriva om det känns bra men är bara att riva vid ev tvist. Så han sa att jag kan ta tillbaka datorn om jag vill, annars kan dom inte göra något vare sig vi har skrivit kvitto eller inte.

Var väl ungefär samma sak som jag länkade till från Konsumentverket, det hade varit upp till köparen att ta reda på innan affären slutfördes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Det verkar ju riktigt konstigt. Om man som privatperson skriver ett lika omfattande kontrakt som ett företag så borde väl avtalslagen gälla? Vad är det som ger företag "extra skydd"?

rimligen bör det ju gå men det låter ganska köttigt att anlita någon som skriver kontraktet eller att själv sitta o klämma i 5år på hur konstigt man måste formulera sig för att du ska få det skrivet på rätt sätt i lagens ögon..

Permalänk
Avstängd

Att handla begagnat har sina risker och är väl inget fel i det, köp nytt om man är nervös

Permalänk
Medlem

Aja verkar som att Blocketpaketet/Tradera/eBay är säkrast att gå via Tack allihop!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om säljaren ljuger är det ju bedrägeri vilket är olagligt. Men är säjaren ärlig och säljer i "befintligt skick" så är det inte så mycke köparen kan göra i efterhand.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har själv skrivit kontrakt en gång när jag sålde en bil under lite speciella omständigheter. När köparen sen inte betalade så var kontraktet inte värt nånting, och då pratade jag både med Konsumentombudsman, kronofogde och polisen. Tyvärr är det inte så enkelt som att "om säljaren ljuger är det bedrägeri" utan man måste kunna bevisa att det fanns ett uppsåt från början att begå bedrägeri.
Befintligt skick är inget som man kan gömma sig bakom längre, man har alltid samma skyldigheter och rättigheter oavsett vad man skriver på kvittot.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det verkar ju riktigt konstigt. Om man som privatperson skriver ett lika omfattande kontrakt som ett företag så borde väl avtalslagen gälla? Vad är det som ger företag "extra skydd"?

Nej det gör det inte, exakt varför kan jag inte svara på.

Skrivet av aMpari:

Om säljaren ljuger är det ju bedrägeri vilket är olagligt. Men är säjaren ärlig och säljer i "befintligt skick" så är det inte så mycke köparen kan göra i efterhand.

Fortfarande upp till köparen och kontrollera produkten, sålänge köpet är mellan privatpersoner.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Om säljaren ljuger är det ju bedrägeri vilket är olagligt. Men är säjaren ärlig och säljer i "befintligt skick" så är det inte så mycke köparen kan göra i efterhand.

Befintligt skick

Många avtal om bilköp innehåller en formulering om att bilen säljs i ”befintligt skick”. För dig som säljare innebär det inte att du har friskrivit dig från allt ansvar. Om bilen du har sålt i ”befintligt skick” går sönder finns det tre situationer där bilen ändå anses felaktig enligt köplagen och där du som säljare är ansvarig för felet.
•Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris.

Källa: Konsumentverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det verkar ju riktigt konstigt. Om man som privatperson skriver ett lika omfattande kontrakt som ett företag så borde väl avtalslagen gälla? Vad är det som ger företag "extra skydd"?

Ett kontrakt är precis lika värt oavsett vem det är som skrivit det. Skillnaden är bara hur välskrivet det är, tex om det uppkommer några oklarheter om hur kontraktet skall tolkas (om det kan toldas på flera sätt).

Vid köp har du även Köplagen att stödja dig på. Observera att du via kontrakt kan förhandla bort lagarna i köplagen. I princip allti du har undrat över finns där: https://lagen.nu/1990:931

Permalänk
Inaktiv

Det gäller att ha ekonomiska muskler att driva detta till domstol.

Skickades från m.sweclockers.com