Asus skrotar hybrid med två operativsystem efter påtryckningar från Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är sant.
Det är något som jag har tänkt på för.
Jag hoppas Samsung, HTC, LG, Sony, Huawei, Oppo, etc och snackar ihop sig och bestämmer sig för att tillsammans bilda någon grupp som utvecklar open source appar, alternativ till Googles appar.
Kalender, kalkylator, app store, kamera app, media spelare, chat (byggd på XMPP eller nåt) etc.

Fast de flesta vill nog ha tillgång till t.ex google play.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Fast de flesta vill nog ha tillgång till t.ex google play.

Sant.
Kanske skulle vissa inte bry sig om det fanns något alternativ med lika mycket appar.
Om den alternativa app storen var sämre, så skulle jag nog också vilja ha Google Play.

Men jag tycker inte ens Google Play är bra, den saknar mycket filtreringsfunktioner.
Man kan inte filtrera bort betalappar eller appar med reklam.
Man borde kunna ställa in att endast visa gratis appar och reklamfria appar.

Sen går det inte att filtrera att visa open source appar, eller ens se vilka appar som är open source, och vilka som inte är det.
Sen ges det inga incitament för utvecklare att släppa appar som open source, då det varken blir billigare att publicera eller markeras med någon ikon, symbol eller dekal.

Någon behöver sätta press på Google, och ha någon motvikt för att hålla någon slags balans.

P.S Jo jag vet att app storen F-Droid finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Någon behöver sätta press på Google, och ha någon motvikt för att hålla någon slags balans.

Då är vi inne i IT-braschens eviga dilemma, fördelen av att ha en standard men risken det medför att makten som följer med ägandet av standarden kommer att missbrukas.

På kort sikt brukar en proprietär standard vinna, på lite längre sikt när dammet lagt sig och en allmän standard utkristalliserats, brukar den bli dominerande. Men det tar sin lilla tid. Jag ser Android som i början på den resan. Operativet är lite överspelat i denna generationen, det blir AOSP som kommer att dominera. Det intressanta blir tjänsterna. Tror jag.

Microsoft är rökta, man sitter med fel affärsmodell. Det går inte att ta betalt för ett operativ längre, det partyt är över. Linux-distarna utanför Android är också rökta, för mycket fragmentering i den världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Då är vi inne i IT-braschens eviga dilemma, fördelen av att ha en standard men risken det medför att makten som följer med ägandet av standarden kommer att missbrukas.

Webben drivs av W3C, ett organ som består av 379 medlemsorganisationer.
Bland annat Mozilla, Microsoft, Google, Adobe, Opera, Apple, Facebook, Yahoo, Twitter, mfl.

Så webben är standardiserad, men ändå så medför det inte så mycket risk att ägandet missbrukas då det är så många medlemmar som har något att säga till om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Webben drivs av W3C, ett organ som består av 379 medlemsorganisationer.
Bland annat Mozilla, Microsoft, Google, Adobe, Opera, Apple, Facebook, Yahoo, Twitter, mfl.

Så webben är standardiserad, men ändå så medför det inte så mycket risk att ägandet missbrukas då det är så många medlemmar som har något att säga till om.

Flash är ett bra exempel. Det börjar med att något företag hittar på något, vilket är bra det blir något fixat på kort tid som alla kan använda. Över tiden blir nackdelarna för stora med en proprietär standard och så småningom ersätts det av en öppen standard som HTML5.

Tjänster fungerar annorlunda än format och API:er. Hur skall vi ha en server-infrastruktur ägd av ett konsortium styrt av 379 medlemsorganisationer? Hur fattas beslut om nya finesser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Sant.
Kanske skulle vissa inte bry sig om det fanns något alternativ med lika mycket appar.
Om den alternativa app storen var sämre, så skulle jag nog också vilja ha Google Play.

Men jag tycker inte ens Google Play är bra, den saknar mycket filtreringsfunktioner.
Man kan inte filtrera bort betalappar eller appar med reklam.
Man borde kunna ställa in att endast visa gratis appar och reklamfria appar.

Sen går det inte att filtrera att visa open source appar, eller ens se vilka appar som är open source, och vilka som inte är det.
Sen ges det inga incitament för utvecklare att släppa appar som open source, då det varken blir billigare att publicera eller markeras med någon ikon, symbol eller dekal.

Någon behöver sätta press på Google, och ha någon motvikt för att hålla någon slags balans.

P.S Jo jag vet att app storen F-Droid finns.

B../B
Nej det skulle nog funka utmärkt. Men det är ju i princip mission impossible.

Håller med om att appen google play lämnar en hel del att önska. Sen är ju 99% av alla appar onödigt skräp etc (det gäller apples appstore också oavsett vad fanboys säger).

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det är sant.
Det är något som jag har tänkt på för.
Jag hoppas Samsung, HTC, LG, Sony, Huawei, Oppo, etc och snackar ihop sig och bestämmer sig för att tillsammans bilda någon grupp som utvecklar open source appar, alternativ till Googles appar.
Kalender, kalkylator, app store, kamera app, media spelare, chat (byggd på XMPP eller nåt) etc.

http://jolla.com

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Det finns även Tizen och Firefox OS.
Så det är bra att det finns lite alternativ.

Det finns telefoner släppta med Firefox OS, men bara varit budget lurar.
Vore trevligt att se en high-end lur med Firefox OS.

Vore trevligt att se någon telefon skeppas med Tizen också.

Permalänk

Sailfish gillar jag bättre och den kan köra Android appar med vilket inte dom andra kan.
Sen är det ju förstås möjligt att köpa licens för det förstås.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv

Om Tizen och Firefox OS och Sailfish etc. Nej, det är inte alls bra att dessa finns. Det kan leda till fragmentering och det blir ett elände för app-utvecklare.

Ok, det kan vara kul med lite variation ur teknisk synvinkel men som app-utvecklare blir mitt liv mycket enklare om alla kör Android. Det är jobbigt nog att hantera iOS-appen och web-appen utöver Android-appen.

Se på Linux-distarna. Det finns massor att välja på. Jättebra. Bara ingen som använder dom.

Permalänk

Sailfish är mycket bättre än Android och och kräver betydligt mindre av hårdvaran så det gör att du kan köra det med bra flyt även på gamla telefoner.
Du kan också kompilera och köra linuxprogram på den med.
Valfrihet är vad som är fördelen med *nix och opensource.
Sen kan du installera Sailfish på många Android telefoner/plattor med http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTYxMTE
Bättre att Windows Phone och iOS går i graven istället då.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leatherface75:

Sailfish är mycket bättre än Android och och kräver betydligt mindre av hårdvaran så det gör att du kan köra det med bra flyt även på gamla telefoner.
Du kan också kompilera och köra linuxprogram på den med.
Valfrihet är vad som är fördelen med *nix och opensource.
Sen kan du installera Sailfish på många Android telefoner/plattor med http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTYxMTE
Bättre att Windows Phone och iOS går i graven istället då.

Windows Phone är i praktiken redan dött, om än icke begravt, Microsoft var tvungna att köpa Nokia innan Nokia övergav det. Nu är det Windows självt som är på väg ut:

http://tech.slashdot.org/story/14/02/22/1834236/microsoft-sai...

Ett operativ är ett naturligt monopol och utan en egen nisch ligger även iOS illa till allt efter marknaden mognar. Så du kan få exakt som du vill.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte ASUS skrota Windows/Android-hybriderna?
Likt förbaskat säljs dom fortfarande.
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/ASUS-TransformerBookTrio/194510.8279/
Google behöver inte göra några påtryckningar för att få bort Androidsurfplattor med för över 10 000kr från marknaden. Med eller utan tangentbord och diverse extra OS.

För 10 000-11 000kr kan man få en mycket bra Android surfplatta och en inte helt oanvändbar Windows bärbar dator (Alternativt en mycket kompetent stationär Windowsdator).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Skulle inte ASUS skrota Windows/Android-hybriderna?
Likt förbaskat säljs dom fortfarande.
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/ASUS-TransformerBookTrio/194510.8279/
Google behöver inte göra några påtryckningar för att få bort Androidsurfplattor med för över 10 000kr från marknaden. Med eller utan tangentbord och diverse extra OS.

För 10 000-11 000kr kan man få en mycket bra Android surfplatta och en inte helt oanvändbar Windows bärbar dator (Alternativt en mycket kompetent stationär Windowsdator).

Netonnet köpte in en men har inte fått den såld?