Köpte 2 st USB-adaptrar från USA

Permalänk
Medlem

Köpte 2 st USB-adaptrar från USA

Med frakt från firefold.com i Concord, NC gick dom på ca 36:- Sek. På Dustin i Sverige för EN sådan får jag betala 69 + 59 i frakt = 128 (197 för 2). Skandal!

Ja ibland lönar det sig 197 / 36 = 5.47 ggr att gå över ån efter vatten.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vad var det du köpte. Finns en hel del webshoppar här över som säljer grejer från Alibaba. Så det är inte alls säkert att det är samma kvalitet på det du jämför. Men visst är det ofta billigare här.

Själv köpte jag mycket sladdar och sånt från dx.com när jag bodde i Sverige.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Med frakt från firefold.com i Concord, NC gick dom på ca 36:- Sek. På Dustin i Sverige för EN sådan får jag betala 69 + 59 i frakt = 128 (197 för 2). Skandal!

Ja ibland lönar det sig 197 / 36 = 5.47 ggr att gå över ån efter vatten.

Ändå är USA dyrare än HK/Kina där de hade kostat 15kr med frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Exakt vad var det du köpte. Finns en hel del webshoppar här över som säljer grejer från Alibaba. Så det är inte alls säkert att det är samma kvalitet på det du jämför. Men visst är det ofta billigare här.

Själv köpte jag mycket sladdar och sånt från dx.com när jag bodde i Sverige.

Denna:
http://www.firefold.com/usb-type-a-female-to-usb-type-b-femal...

Jag jämf med:
http://www.dustinhome.se/product/5010617100/deltaco-usb-adapt...

36 Sek för 2 ink frakt från USA, tyckte inte det var något att tramsa med Kina om, ibland kommer det på 1-2 vecka eller 1-2 månad från samma butik i Kina, när jag har skickat efter.

Permalänk
Medlem

Tillbehör är nåt som butiker har stora marginaler på.
En del lägger på mer än andra.
Den adaptern på Dustin kostar 20kr med studentrabatt.
15kr på Misco.

Här kostar 2st 41kr inkl frakt.
Så det går att köpa billigt i Sverige också.
http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/usb/adapter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tillbehör är nåt som butiker har stora marginaler på.
En del lägger på mer än andra.
Den adaptern på Dustin kostar 20kr med studentrabatt.
15kr på Misco.

Här kostar 2st 41kr inkl frakt.
Så det går att köpa billigt i Sverige också.
http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/usb/adapter...

Uff, det var snabbt hittat, jag hittade inget i Svea efter en stunds sökande. Nåja, tjänade man 5 kr iaf då. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Med frakt från firefold.com i Concord, NC gick dom på ca 36:- Sek. På Dustin i Sverige för EN sådan får jag betala 69 + 59 i frakt = 128 (197 för 2). Skandal!

Ja ibland lönar det sig 197 / 36 = 5.47 ggr att gå över ån efter vatten.

36kr inkl. frakt + exp.avgift 100kr + moms 25% = 170kr
Visst, håller man på med varusmuggling kan man säker få in saker billigare än om man köper från butiker som inte sysslar med varusmuggling.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Permalänk
Avstängd

2 små usb sladdar kommer garanterat inte fastna hos tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Uff, det var snabbt hittat, jag hittade inget i Svea efter en stunds sökande. Nåja, tjänade man 5 kr iaf då. Tack för tipset!

Du tjänade ingenting, men sparat har du gjort.

Kunde ha sparat mer på eBay. 9.76kr styck, direkt hem i brevlådan.
http://www.ebay.com/itm/USB-Type-A-Female-to-USB-Type-B-Femal...

Permalänk
Medlem

Som flera ovan skriver, en sån kostar max en guldtia från eBay/DX.com t.ex. med frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

2 små usb sladdar kommer garanterat inte fastna hos tullen.

Har haft EN kabel i ett paket som fastnat i tullen detta var en kort 10cm sata kabel som kostade under 1$ (hämtades aldrig ut då jag fick 200:- i avgift från fraktbolaget+72öre om jag minns rätt i moms).
Så JO alla paket KAN fastna i tullen och då åka på tull/moms/deklarering/hanterings avgiften som kan gå på allt ifrån 100-300:- beroende på vilket fraktbolag det handlar om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Maximal otur skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Maximal? inte direkt men otur ja.
Och det har även varit samma sak på 4-5 andra paket med små skitsaker i som haft ett värde av runt 1$.
Och jag är långt ifrån ensam om detta.

Detta säger ju tullen på denna länk.
B
. En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror.

Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.
Min fet/kursiv/understryckning!
Dvs denna regel B är i stort sett omöjlig att hålla sig till och så ledes är det nästintill omöjligt att få något avgiftsbefriat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/champion-usb-adapter-usb-a-ha...

tog mig 30 sekunder att hitta 2 stycken sådana för ~100 spänn billigare än dustin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

http://www.ljudfokus.se/produkt/champion-usb-adapter-usb-a-ha...

tog mig 30 sekunder att hitta 2 stycken sådana för ~100 spänn billigare än dustin...

LOL. Du har inte läst tråden märker jag...

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt några av den här för under 9kr styck med fri frakt.
http://www.ebay.com/itm/USB-Type-A-Female-to-USB-Type-B-Femal...

Jag har köpt tusentals adaptrar, kontakter och massor av annat via ebay från asien de senaste åren och INGA saker har någonsin fastnat i tullen för mig. Köper i stort sett allt jag behöver till lödning etc via ebay från asien.
Man lär sig snabbt vilka säljare som har bra saker för låga priser.

Edit:

Skrivet av grizzly666:

Maximal? inte direkt men otur ja.

Läs ovan, jag tycker det verkar vara som trollhatten säger maximal otur, hundratals paket har levererats till mig utan att detta hänt en enda gång, och då även större beställningar som några hundra USB kontaktdon på samma gång etc.
Nästan ALLA paket har det stått gåva på. Jag ber inte ens att det skall stå gåva utan nästan alla säljare från asien bockar i gåva. Sen om paketet mot all förmodan kommer bort så är oftast säljaren mån om omdömme och skickar ut en ny utan extra kostnad.

Citat:

Gåva från utlandet
Skicka en gåva från ett land utanför EU
Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
försändelsens värde inte överstiger 400 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 400 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att
gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 400 kronor och
det klart framgår utanpå paketen att det är gåvor till flera personer, samt vem som är givare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk

Tullen vet mycket väl om att i stort sett alla kina/hk säljare kryssar i gåva och har därmed slutat att bry sig om detta överhuvudtaget.
10$ märkning var även det väldigt populärt på alla paket (även dom som hade ett värde som var MINDRE var märkta med 10$) ifrån kina då då dom flesta länder har tull/momsfritt när värdet är runt 10$.

Ett par år sedan så stoppade tullen 3-4 containrar ifrån kina där mer än 90% av alla paket var ikryssade med gåva och även märkta med exakt 10$ i värde.
Dessa containrar skickades tillbaks till kina med anledningen att över 90% av alla paket var felmärkta kina skickade tillbaks exakt samma containrar 1-2 gånger och sverige skickade tillbaks dom med samma anledningar.
Efter ett par gånger (och 2-3 månader) så gick alla paket tillslut tillbaks till dom som sände paketen för ommärkning och efter det så skickades dom ut igen (om inte kunden redan hade fått pengar tillbaks).
Så under 2-3 månader så kom i stort sett ingen post alls in i norden ifrån kina då tullen bara skickade tillbaks allt för att det var felmärkt.
Och att jag vet om detta så pass bra är för att jag gjorde min allra första kina beställning i aug det år detta hände och det var i sep-nov som det var stopp med paket ifrån kina vilket gjorde att jag fick mitt paket i början av jan (dvs strax över 5mån tog det).
Troligen råkade väl mitt paket vara ett av dom första som vart tillbaks skickade men antagligen ett av dom sista med för i stort sett alla andra som väntade under samma tid fick sina bra mycket tidigare än jag fick mitt paket.

Efter detta så slutade dom flesta kina/hk butiker att skriva i 10$ och gåva på ALLA paket och på tex dx.com så vägrade dom att ens skriva i fel värde heller gåva under en lång tid efteråt även om kunden frågade om det (när det gällde paket till norden).
En del butiker/säljare kryssar dock fortfarande i fel värde/gåva men som sagt tullen skiter i detta och OM ett paket fastnar så antingen öppnar dom paketet och försöker fastställa värdet heller skickar ett brev till addresaten där dom frågar vad är det du beställt vilket värde har det och sen att skicka med kopia på kvitto/betalning/länk till butiken där värdet finns/etc (och JA ett par paket med gåva i kryssat har fastnat för mig).

Allt som allt värde/gåva skiter tullen fullständigt i numera då dom vet om att det är vanligt att det är felmärkt och sen tas moms ut ifrån första öret visst är risken mindre med ett 1$ litet paket än ett för 50$ stort paket.
Ca 5% av alla mina paket har tullen tittat på och då lagt på moms/avgift och hälften av dom har dom skickat brev med fråga vad det är/värde/etc om.
Med andra ord risken är ganska liten att man fastnar men den finns och återigen gåva/det ifyllda värdet spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Med frakt från firefold.com i Concord, NC gick dom på ca 36:- Sek. På Dustin i Sverige för EN sådan får jag betala 69 + 59 i frakt = 128 (197 för 2). Skandal!

Ja ibland lönar det sig 197 / 36 = 5.47 ggr att gå över ån efter vatten.

Synd att du inte kollade på misco, du hade nämlign sparat 10 kronor och hade sluppit vänta så länge.. 13kr/st fraktfritt med sweclockerskoden. USB-adapter

Webbutikerna har ändå ganska hyfsat bra pris på kablage, gå in i fysiska butiker och titta så ser man vilka påslag de har. Skule aldrig köpa något sånt här I butik i alla fall.

Permalänk
Medlem

sen ska man ju jämföra samma märke/sak, ts jämför 2 olika.
är som att jämföra en bmw coupe med en toyota coupe, dom lär kosta olika mycket .

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk

kablar och sånt är merförsäljning som alla butiker försöker ta igen maginalerna på, eftersom man inte tjänar nått på datorgrejjer försöker man ju gärna ta igen det på kablar, väskor ,antivirus och liknande genom att lägga på mer där.

jag har åf inloggning hos leverantören och priset hos för den adaptern är 4kr exkl moms..