Samlingstråd: Strömadapter till din Raspberry PI

Permalänk
Medlem

Samlingstråd: Strömadapter till din Raspberry PI

Tänkte att detta kan bli en samlingstråd med köpråd och länkar för att hitta strömadapter till din Raspberry Pi.

Jag hade själv mycket problem med att få bukt med lagg, detta pga otillräcklig ström för RPi:n.

Skriv gärna vilken du använder, även om den drivs av en TV eller liknande.

Sony Ericsson Xperia Ray-laddare 1000mA Fungerar men inte tilläcklig ström (lagg och frysningar).
HTC Hero Laddare 1200mA Fungerar men inte tilläcklig ström (lagg och frysningar).
Noname laddare ifrån DX.com står ej vad den har för ström. Fungerar men inte tilläcklig ström (lagg och frysningar).
Apple Ipad 2-laddare 2000mA Fungerar utan problem.
Philips 42" TV Fungerar men inte tilläcklig ström (lagg och frysningar).
Andersson 32" Fungerar men inte tilläcklig ström (lagg och frysningar).

Skriv gärna vilken du använder samt vilka du provat med.

Jag har nyligen köpt två st USB-hubbar från Biltema. Trots att de kostar lika mycket och har lika många portar så ligger den ena på 800mA och den andra 1200mA.

Jag hoppas att denna tråd kan hjälpa dem som inte vet vilken strömadapter som är lämplig.

Permalänk
Medlem

ZTE Blade-laddare, 700 mA. Funkar excellent, Pi rullar på stabilt även med strömsnålare USB-grejer i stil med hub, tangentbord och mus inkopplade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ridder:
Raspberry Pi + SD kort skulle väl dra ~ 700mA ?
Eftersom du säger att 1000mA och 1200mA laddare inte räcker så misstänker jag att du har något mer än ett SD eller SDHC kort inkopplat till din Raspberry Pi ? Dessa saker kanske drar mer än 300-500mA tillsammans ?

Permalänk
Medlem

Är det 5 Volt 700mA? Låter som om det rör sig om ca 3-4 Watt då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iMatter:

Är det 5 Volt 700mA? Låter som om det rör sig om ca 3-4 Watt då.

5V DC från USB och 700mA. Stämmer bra det.
3-4W låter inte helt osannolikt i driftbehov för en hallonpaj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Formeln för Watt är:

Volt * Ampere = Watt

dvs: 5v * 0,7A = 3,5 Watt

USB-kabeln har också betydelse. Jag använder en iPhone laddare (5v, 1A) till en gammal 3GS-telefon med en 25 cm kabel utan problem (den kör som en webserver). När jag kopplar in en 2m lång USB-kabel istället startar den inte ens. Det samma gäller en 1,5m lång kabel. Jag har inte provat 0,5m och 1m eftersom jag inte har de längderna.

Permalänk
Medlem

Jag kör med:
Nokia AC-10E till mina Raspberrys, fungerar klockrent. (5V/1200 mA)

Skriv gärna vad det är för modell på laddaren också.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanted4Life:

Formeln för Watt är:

Volt * Ampere = Watt

dvs: 5v * 0,7A = 3,5 Watt

USB-kabeln har också betydelse. Jag använder en iPhone laddare (5v, 1A) till en gammal 3GS-telefon med en 25 cm kabel utan problem (den kör som en webserver). När jag kopplar in en 2m lång USB-kabel istället startar den inte ens. Det samma gäller en 1,5m lång kabel. Jag har inte provat 0,5m och 1m eftersom jag inte har de längderna.

Resistansen genom kabeln är en direkt funktion av ledarnas längd och tvärsnittsarea. Pi är helt enkelt jäkligt känslig med matningsspänningen, och långa kablar med liten ledararea ger för stort spänningsfall. Måste man använda en lång kabel kan det vara värt att försöka med en med ordentliga ledare.

Det verkar också som den är känslig för matningens kvalitet, och är dålig på att hantera rippel och transienter. Fick en massa korruption på SD-kortet när jag använde en cheapass kinaladdare som låg inom specifikationerna vad det gäller märkspänning och -ström (mätte även spänningen under drift), tog en titt på utsignalen mha oscilloskop, och det visade sig att den var jäkligt skitig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vore intressant om Swec kunde göra en adapter test likande det de gör med nätaggregat ibland.

Inte bara intressant för enkorstdatorer, man kan ju även undra hur de dåliga laddarna påverka livslängden på batteri?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Vore intressant om Swec kunde göra en adapter test.........

Nästa steg är att certifiera dem, 80+ Platinum 5V microusb adapter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag kör en sådan här sladd tillsammans med den smala iPhone-laddaren med lite kantiga sidor (konstig beskrivning jag vet).

Funkar skitbra och har aldrig haft några problem.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Vore intressant om Swec kunde göra en adapter test likande det de gör med nätaggregat ibland.

Inte bara intressant för enkorstdatorer, man kan ju även undra hur de dåliga laddarna påverka livslängden på batteri?

Faktiskt. Det är rent otrolig skillnad på laddare och laddare, har jämfört de jag har här hemma, och resultaten är minst sagt spridda.

Några oscilloskopplots och en öppning och genomgång av komponenterna i en bunte olika laddare skulle vara väldigt intressant.

Skrivet av Zhirgoyt:

Jag kör en sådan här sladd tillsammans med den smala iPhone-laddaren med lite kantiga sidor (konstig beskrivning jag vet).

Funkar skitbra och har aldrig haft några problem.

Yep, den iPhoneladdare jag testat ger en väldigt ren och fin utsignal. Säga vad man vill om Apple och deras failure rates, men laddarna verkar faktiskt hålla utmärkt kvalitet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nokia AC-10 1200mAh Fungerar utan problem RPi + SD-kort Nokia AC-16E 1000mAh Fungerar utan problem RPi + SD-kort USB3-port på Gigabyte GA-B75M-D3H Fungerar utan problem RPi + SD-kort USB3-port på Gigabyte GA-B75M-D3H Fungerar utan problem RPi + SD-kort + Huawei E220

Samtliga fungerar även med trådlös mus/tangentbord från Deltaco

Jag köper hellre Nokia-laddre än billig Deltaco/No-name, de kostar inte mycket mer men man vet att de levererar en stabil spänning. Nokia AC-10 är mitt favoritval, bra uteffekt, lång sladd och finns under hundringen på Webhallen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd

Har också problem med att hitta en bra psu till min pi. Har provat 2st, min brors galaxy s laddare, zte laddare men båda gör så att systemet fryser och jag måste dra ut strömkabel och sätta in den igen för att få den att funka.

Har ni tips på stabila psu som funkar bra med OpenELEC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag kör med en laddare till en ZTE surfplatta till den ena och: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... till den andra, båda fungerar bra. Jag kör överklockat 1 ghz på båda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon nämnde Deltaco-laddare här i tråden.. Deltaco brukar ju inte hålla världens kvalitet, men
jag har kört min raspberry pi på en deltaco laddare (tror den ska leverera 2 ampere som max)
och hade en uptime på 185 dagar på min raspberry pi. Då också överklockad till 800Mhz.
Anledningen att jag inte fick längre uptime är att jag flyttade från lägenheten jag bodde i,
så jag var tvungen att stänga av den ;P

Den deltacoladdaren fungerade alltså utmärkt iaf

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Helst inte något som kostar hälften av basenheten, runt 50-60:- då jag ska ha 2 st

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Kör just nu på en Samsung-laddare som jag fick till min S3 mini, funkar galant. Innan det körde jag på ZTE Blade-laddare.

Testade även med noname kinaladdare från Ebay, frysningar stup i kvarten.

Intressant läsning/genomgång som några begärde ovan; http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-usb-chargers-in-lab-app...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna laddare? Kommer den funka tillsammans med en Pi eller är det kanske för mycket? Vill säkerhetskolla så jag inte grillar den

http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-230v-flat-2a-tra...

Eller kanske denna? Den var bland rekommenderade tillbehör för Raspberryn på Cdon
http://cdon.se/hemelektronik/champion/champion-230v-1a-charge...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

skulle tippa att du kan mata din pi med hur möe ström som helst sålänge den håller 5V

aldrig tidigare stött på hårdvara som har gjort powersurge å suger mer ström än vad som ska behövas mer än vid hårdvarufel.

betvivlar inte att om du vill kan du säkert mata den med 10A om du vill så länge du inte överstiger 5V den drar bara den strömmen den behöver måttet på laddaren är bara ett mått på hur mycket den är garanterad att klara innan kretsarna i laddaren börjar fara illa av det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag var inne på Siba i lkpg igår och hittade Philipsladdare med dubbla USB-uttag som gav ut 2.1A i utström.
Kostade endast 79:-, så det blev köp på två sådana!
Funkar utmärkt!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag var inne på Siba i lkpg igår och hittade Philipsladdare med dubbla USB-uttag som gav ut 2.1A i utström.
Kostade endast 79:-, så det blev köp på två sådana!
Funkar utmärkt!

Nice, länka gärna för användare på jakt efter liknande!

Permalänk
Medlem

Ridder är du säker på att det inte är ditt exemplar av pajen som är kinkig? Jag har kört med diverse mobilladdare (främst till min gamla Galaxy S men även till min nuvarande S3). Har aldrig haft några som helst problem. Har mus och tangentbord inkopplat.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ridder är du säker på att det inte är ditt exemplar av pajen som är kinkig? Jag har kört med diverse mobilladdare (främst till min gamla Galaxy S men även till min nuvarande S3). Har aldrig haft några som helst problem. Har mus och tangentbord inkopplat.

Det roliga är att jag precis satt och tänkte samma sak. Jag har två st med exakt samma problem. Så det jag undrar egentligen är om jag haft sönder dom på något sätt trots försiktighet och alltid haft case på osv.

Det kan ju också vara så att mina är av en batch som varit känsligare. Har stora problem med korrumperade SD-kort också, provat fyra eller fem olika.
Trots det så kan det vara bra för nya användare att gå in och få ett hum av vad som fungerar och ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Nice, länka gärna för användare på jakt efter liknande!

Tyvärr hittade jag inte laddaren på deras hemsida. Jag var där fysiskt och köpte laddaren i butik..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Har hittat felet till varför min rpi fryste hela tiden. Den image jag hade var överklockad med force turbo på, ingen av mina psu kunde hantera överklockingen så jag tog bort OC och beställde en sån från modmypi https://www.modmypi.com/5v-2A-modmypi-raspberry-pi-power-supp...

Så fort jag får den så ska jag OC igen, verkar som de PSU jag använt är för klena för OC.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Snusfri

Fick min RPI idag och jag kör med mobilladdaren som egentligen är till min Samsung Galaxy S2, fungerar än så länge iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som har provat Nexus 7 1:gen laddare? 5V med 2A ? Rent teoretiskt vore den vara super?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.