Permalänk
Medlem

Digitala fotoramar?

Hej,

Jag funderar på att införskaffa en digital fotoram runt 10-15" men det verkar inte lätt att hitta info(tester) om dem. Det ser dessutom ut som att det tillkommit ett nytt format : 4:3?

Har ni några förslag? Vad bör man titta efter? Kanske rent av något speciellt märk? Eller är det bara köpa och testa som gäller?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa fotoram till mina svärföräldrar så var jag runt och kollade i fysiska butiker och valde en som jag tyckte hade vettig bildkvalitet. Det varierar en hel del, men det är ju inte superkritiskt att färgerna är 100% korrekta heller. Jag tyckte generellt att Kodak hade bra bildkvalitet för priset när jag kollade runt, men detta var några år sedan så det kan ju ha förändrats.
För egen del använder jag vår surfplatta som digital fotoram, men det blir väl kanske lite dyrare om man inte redan har en surfplatta...

4:3 är knappast ett nytt format. Detta har ju varit standard på TV, skärmar och kameror sedan urminnes tider och har ju eg ersatts av 16:9 (framför allt) de senaste åren.
4:3 är, IMO, bättre att ha på en fotoram. Visst får man sorgkanter på bilder som är 16:9 eller 3:2, men bilder i stående format nyttjar ju ramens yta bättre. Många kameror har fortfarande 4:3 som sidoförhållande åxå.

Permalänk
Medlem

Aha, ja jag var en sväng i ett par butiker men utbudet är verkligen sparsamt. Dessutom de som fanns hade stora problem med att titta från en vinkel.

Det svåra är att köper man över nätet så har man ingen aning hur den fungerar från olika vinklar. Finns ju extremt lite tester.

En surfplatta är såklart bättre och de kan man ju finna för 2000 kr men då är det bara 10" och laddkabeln sitter då också på sidan vilket inte är så snyggt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kanske en HP Slate 21-S100 kan vara ett alternativ, visst ganska stor och 3000 kr men den lär visa fina bilder med den skärmen : http://www.youtube.com/watch?v=NbsQgHtePd0

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Digital fotoram + facebook eller nätverk...

Hej,
Ny på forumet och inte säker om jag gör rätt.. Letade efter en tråd om digitala fotoramar. Kort beskrivning om mitt ärende: Min svärmor är 80 och sitter i sin lägenhet. Hon har tre barn runt om i Sverige. Vi ville ge henne en fotoram där hon kan se vad barn och barnbarn har för sig - utan att behöva öppna sin gamla trötta dator etc etc. Helt enkelt eb fotoram som uppdateras med bilder från omvärlden som vi antingen lägger upp via facebook eller om vi går in till en IP-adress och lägger till bilder.

Vanliga digitala fotoramar har i princip noll internminnen så skickar vi exempelvis USB minnen kommer hon snart ha en hel kortlek av olika minnen och förstår inte varför bild A inte finns med på minne B etc...

Alltså, finns det någån fotoram som antingen har ett inbyggt stort internminne (eller om man kan koppla en usb-hårdisk till) eller ännu hellre en nätverksansluten ram så vi kan skicka bilder "remote" till henne och bildspelet uppdateras utan att hon behöver göra någonting alls?

Vore kul att höra vad folk på detta forum har för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-O Jasslin:

Hej,
Ny på forumet och inte säker om jag gör rätt.. Letade efter en tråd om digitala fotoramar. Kort beskrivning om mitt ärende: Min svärmor är 80 och sitter i sin lägenhet. Hon har tre barn runt om i Sverige. Vi ville ge henne en fotoram där hon kan se vad barn och barnbarn har för sig - utan att behöva öppna sin gamla trötta dator etc etc. Helt enkelt eb fotoram som uppdateras med bilder från omvärlden som vi antingen lägger upp via facebook eller om vi går in till en IP-adress och lägger till bilder.

Vanliga digitala fotoramar har i princip noll internminnen så skickar vi exempelvis USB minnen kommer hon snart ha en hel kortlek av olika minnen och förstår inte varför bild A inte finns med på minne B etc...

Alltså, finns det någån fotoram som antingen har ett inbyggt stort internminne (eller om man kan koppla en usb-hårdisk till) eller ännu hellre en nätverksansluten ram så vi kan skicka bilder "remote" till henne och bildspelet uppdateras utan att hon behöver göra någonting alls?

Vore kul att höra vad folk på detta forum har för tips

En Raspberry Pi som kopplas till en datorskärm/liten TV kanske kan vara ett alternativ.
(Det är en minidator som kostar från 250kr beroende på tillval). Kan bli väldigt billigt om du får tag i en lämplig skärm.
Det finns ändlösa konfigurationsmöjligheter men troligen är det ganska enkelt att få den att automatiskt starta ett bildvisningsprogram som bläddrar igenom bilder i en förvald katalog. Katalogen kan du sedan ladda upp bilder till via exempelvis FTP.

Men det kräver ju lite jobb för att få allt att lira...

Ett annat alternativ kan vara en billig surfplatta. Det finns säkert flera bildvisningappar och det finns nog flera alternativ för att ladda in bilder till den genom internet.

Sedan finns traditionella fotoramar.
Kodak verkar ha någon variant med Wifi som kanske är mest plug-and-play av det jag föreslagit.
http://www.amazon.com/Kodak-EX-1011-Easyshare-Wireless-Capabi...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?