Lurendrejeri eller skylla sig själv?

Permalänk
Medlem

Lurendrejeri eller skylla sig själv?

Hej
Jag vet att detta inte har med datorer att göra men tänkte att jag ändå kunde fråga här.
Tidigare i år var jag i en frilusfbutik och kollade lite på ett nytt frilufskök och hittade ett optimus Nova+(kom till marknaden 2009-2010) som räknas som ett av dem bästa köken på marknaden. Jag köpte det aldrig men då jag fyllde år förra veckan önskade jag mig detta. Mina föräldrar som inte har så jättebra koll på sånna saker trodde dem köpte det jag ville ha. "Problemet" är bara att dem fick föregångaren som kom ut 2006 och jag kan inte hitta någonstans där dem säljer det jag fick.
Så frågan är då, valde mina föräldrar fel på grund av att dem inte visst att det fanns en äldre variant(inte jag heller) eller är det fel av butiken att ha en vara som inte har funnits till salu på kanske några år och det finns en nyare variant som dem har och ser nästan exakt lika dan ut?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på vad man betalar för produkten. Om de har betalt lika mycket som nyare modell så kan man kanske känna sig lurad, men det är ju också upp till kunden att veta lite vad man köper.
Sen så är det väl kanske inte lika mycket utveckling inom friluftskök som t.ex processorer, grafikkort eller mobiltelefoner. Tror inte du kommer att kunna koka din soppa mycket snabbare på en nyare modell

Permalänk
Medlem

De köpte fel av nån anledning, vad är problemet? lämna tillbaka och köp det du vill ha.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

...eller är det fel av butiken att ha en vara som inte har funnits till salu på kanske några år och det finns en nyare variant som dem har och ser nästan exakt lika dan ut?

Varför skulle det vara fel av en butik att ha en vara de inte sålt kvar i lager och försöka sälja den? Nu kan jag inget om dessa produkter, men de låter inte som något som sämre över tiden, en bra konstruktion utan förslitning är väl samma 2006 som 2014 (kanske med dammigare förpackning). Produceras kanske 06 modellen fortfarande?

Det enda sättet det kan vara lurendrejeri är om varan sålts till ett högre pris än vad som är skäligt för sin funktion jfr andra modeller, eller om dina föräldrar bett om en specifik modell och säljaren medvetet sålt en annan och ljugit om att det är den de bett om.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Har du fått ett kök som heter "Optimus Nova+"?

Är det skillnad på modellen från 2006 och 2009?
Har dina föräldrar specifikt letat efter modellen från 2009 och frågat i butiken om den?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har du fått ett kök som heter "Optimus Nova+"?

Är det skillnad på modellen från 2006 och 2009?
Har dina föräldrar specifikt letat efter modellen från 2009 och frågat i butiken om den?

Nä, jag fick ett kök som heter "Optimus Stella+" vilket bland annat inte har multifuel utan kan bara köras på gas

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Långt ifrån lurendrejeri, så länge dina föräldrar inte specifikt frågade efter det andra har jag svårt att se vad bekymmret är? Ta kontakt med butiken de köpt det ifrån och be att få byta ut/lägga pengar imellan för det du vill ha.

Permalänk

Är det denna produkt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=182626
Alltså en produkt som kostar nästan 1300kr, vilket för många är mycket pengar.

Angående bedrägeri så är det mer regel än undantag att fysiska butiker säljer gammal utgående skit, det är därför man ska vara väldigt vaksam på vad man köper.

Nå som sagt skynda dig tillbaka till affären och förklara, ju tidigare du gör detta ju större är chansen att de går med på ett återköp. Io.f.s. kan jag förstå att butiken inte vill ta tillbaka en sak som de har haft på lager i många år utan att få sålt den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Nä, jag fick ett kök som heter "Optimus Stella+" vilket bland annat inte har multifuel utan kan bara köras på gas

Som sagt, om dina föräldrar frågat efter Optimus Nova+ så är det precis den de skall få. Nu har de fått en Optimus Stella såld till sig istället, detta i sig är fel av butiken. Gå tillbaka och byt.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Så länge det står Optimus Stella+ på kvittot så tror jag inte man kan hålla butiken "ansvarig" på något sätt, annat än ur en moralisk synpunkt. Dock så borde det inte vara något problem att byta produkten, om den är oanvänd och du har kvittot. Dock så kommer du ju såklart få stå för en mellanskillnaden, då MF kök kostar betydligt mer än gaskök.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Nä, jag fick ett kök som heter "Optimus Stella+" vilket bland annat inte har multifuel utan kan bara köras på gas

Kvitto + gå till butiken brukar lösa alla såna problem av typen 'inte nöjd med min present'. Kan även funka utan kvitto om du har tur.

Klart du ska ha ett multifuelkök om det är det som du känner att du behöver, inte alltid ett gaskök räcker till!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Jag tror dom gav dina föräldrar fel produkt helt enkelt..gå tillbaka och få det utbytt

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag vet att detta inte har med datorer att göra men tänkte att jag ändå kunde fråga här.
Tidigare i år var jag i en frilusfbutik och kollade lite på ett nytt frilufskök och hittade ett optimus Nova+(kom till marknaden 2009-2010) som räknas som ett av dem bästa köken på marknaden. Jag köpte det aldrig men då jag fyllde år förra veckan önskade jag mig detta. Mina föräldrar som inte har så jättebra koll på sånna saker trodde dem köpte det jag ville ha. "Problemet" är bara att dem fick föregångaren som kom ut 2006 och jag kan inte hitta någonstans där dem säljer det jag fick.
Så frågan är då, valde mina föräldrar fel på grund av att dem inte visst att det fanns en äldre variant(inte jag heller) eller är det fel av butiken att ha en vara som inte har funnits till salu på kanske några år och det finns en nyare variant som dem har och ser nästan exakt lika dan ut?

så om en kund köper fel vara lurar butiken en? är ju kundens ansvar att se vad man har köpt.

Permalänk
Medlem

Alltså sålänge dom fick det dom betalade för så tycker jag inte det är lurendrejeri. Det är ju upp till kunden att kolla vad man köper. Att ni inte visste att det finns en nyare modell är ju erat egna fel då det tar inte mer är 5-10 minuter MAX att leta upp produkten på nätet och således se om det finns en nyare version.

Sen till alla snorungar som kommenterar du fick ju iaf något. Håll snattran eller hjälp TS. Era inlägg hjäplper inte TS ett dugg.
Det är inte så att TS är missnöjd. Utan han undrar om hans föräldrar blev lurade.

Permalänk
Medlem

Annars prata med den som gav dig det och kolla med butiken om ni kan få byta, skadar ju aldrig att fråga

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Från off-topicinlägg.