Permalänk
Medlem

Köpråd kompaktkamera

Hej,

Jag är på jakt efter en ny bra kompaktkamera.
Nu har jag en gammal Casio Exilim EX-Z8(lanseringsår 2006) som är ganska trött av sig och tar halvtaskiga bilder (speciellt när det är lite mörkt).
Jag har även en Canon 550D systemkamera, så är inte ute efter större kompaktkamera utan en liten som är smidig och bra.

Har kikat lite på Canon PowerShot SX270 HS, mina föräldrar skaffade sig SX260 HS för ett tag sen och dom var nöjda. Antar att SX270 är ungefär samma som SX260 fast lite nyare och kanske lite bättre. Priset verkar vara ungefär samma idag.

Vad jag letar efter är:
Snabb
Relativt bra bilder när det är mörkt.
GPS (Inget krav, men ett stort plus då det är rätt nice att få positionstaggning på bilderna)
Ska kosta runt 1500:-
Den får gärna ta vanliga SD-kort. (550D tar det samt min GoPro kamera, så smidigt att ha samma typ till alla, plus att min dator har sd-läsare)

Canon Digital IXUS 255 HS verkar också vara rätt så bra.

Någon som har koll på vad det är för typ av GPS i dom kamerorna? Måste man koppla ihop dom med sin telefon eller har dom egna GPS-mottagare i sig?

Permalänk
Medlem

IXUS-kamerorna är generellt säkra kort och SX270 är nog helt okej, men jag skulle istället vilja slå ett slag för Olympus XZ-10. Det kostar visserligen 1700kr, men har ljusstarkare optik än de kameror du kollat på, vilket hjälper till att få bättre bilder i svagare ljus.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642999

Zoomomfånget är visserligen något mindre, framför allt jämfört med SX270, men jag anser att man har mer nytta av ljusstarkare objektiv än att man kan zooma in lite mer.

Annars finns även Canon S110 för runt 2000kr som har större sensor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412606

Eller Olympus XZ-2, som kostar ett par hundralappar till, som har ljusstarkare optik än S110 och lika stor sensor.

Hade jag haft pengar till XZ-2 eller haft möjlighet att spara lite till så hade jag alla gånger valt den.

Ang. GPS så är det olika. I en del kameror så sitter det en egen GPS-mottagare. Andra kameror har wifi och kommunicerar med en app som man har i sin telefon.

Edit:
Jag har själv en Canon S100, föregångaren till S110, som komplement till min systemkamera och tycker den är bra som det. Hade eg hellre velat ha en Sony RX100, men det kostar lite i mesta laget, IMO.

Permalänk
Medlem

Liksom dumbo säger är S110 riktigt nice. Har S100 själv och den är perfekt på resor. Raw gör ju inget

Kanske Sony RX100?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bra bilder när det är mörkt tar du nog bäst med en kamera som har stor sensor och givetvis använda stativ så du får så lite skakningsoskärpa och brus som möjligt,att man behöver ljusstarkt objektiv kan ju vara bra om man kör handhållet men oftast får man dra upp iso rejält så det blir brusigt och billiga kompakter har sämre isoegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bra bilder när det är mörkt tar du nog bäst med en kamera som har stor sensor och givetvis använda stativ så du får så lite skakningsoskärpa och brus som möjligt,att man behöver ljusstarkt objektiv kan ju vara bra om man kör handhållet men oftast får man dra upp iso rejält så det blir brusigt och billiga kompakter har sämre isoegenskaper.

Fast det finns ju gradskillnader mellan olika kompakter åxå. Nu vet jag inte var du räknar som "billiga kompakter", men en S110 kan man väl inte anse vara DYR iaf?
Med de lite mindre sensorerna så ser man ju redan på låga ISO-tal att man har rätt kraftig brusreducering. Detta gör man inte alls på samma sätt på de som har något större sensorer, särskilt inte om man får tillgång till RAW så att man kan brusreducera själv.
För mindre förstoringar så funkar de bättre kompakterna iaf upp till ISO1600 och ibland även ISO3200 om man inte är för petig. Visst blir det bättre med större sensor, stativ och låg-ISO, men om kameran ska vara ett komplement till en systemkamera så kanske det inte är aktuellt att släpa med stativ. I regel så är det ju så att man vill ha en liten kamera som går ner i fickan för de tillfällen då man inte vill släpa på en extra väska.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad Canon gjort med S110 men jag gav närmare 5000:- för min S100 en gång i tiden hos Cyberphoto.

Oavsett, jag ser S100/S110 etc som kompaktsystemkameraförfickan. De är riktigt nice och jag klassar detta som bland de bästa
bland som definieras som "billiga kompakter". Sen finns ju också Statoilkompakter man köper tillsammans med varmkorven när man
tankat som är OK sålänge man inte förstorar större än 10x15.

Nä, ser ingen vits med att INTE köpa S110 om man vill lägga strax runt 2k på en schysst kompakt. Vill man bara lägga 1500
så kan man offra sig 500 till för så bra anser jag att de där är. Raw, manuell kontroll är guld så fort man kommit på hur man fotar.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Blevn en S110, den verkar rätt bra:)

Permalänk

Varför blev det inte en Sony rx100? Jag själv ska välja en kompaktkamera snart och vet inte vad jag ska ha :/

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Varför blev det inte en Sony rx100? Jag själv ska välja en kompaktkamera snart och vet inte vad jag ska ha :/

Kollade inte ens på den, då den kostar nästan 2000:- mer en canon s110. Letade efter en runt 1500-2000:- så rx100 för 3800:- passade inte riktigt in.

Har bara testat min s110 lite. Men hittills är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Varför blev det inte en Sony rx100? Jag själv ska välja en kompaktkamera snart och vet inte vad jag ska ha :/

Ryms RX100 inom budget och det är en "fickkamera" man vill ha så tycker jag personligen inte att det är så mycket att fundera över. Det är en väldigt kompetent kamera med bra bildkvalitet, men i ett litet format.
Men det finns ju andra kompetenta kameror i olika storlekar som kostar både mer och mindre...