Grafikkortsfläkt beter sig konstigt.

Permalänk

Grafikkortsfläkt beter sig konstigt.

Så min fläkt på grafikkortet har börjat bete sig konstigt, har inte haft något problem med den tidigare till några dagar sen.
Det spinner upp några sekunder sen stannar den helt en stund och håller på så. Jag vet inte vad som är fel, jag har gjort rent den på damm, tagit ur och gjort rent ordentligt men det håller fortfarande på.

Kortet är en AMD Radeon HD 6800 med stock fläkt.

så fort fläkten går upp lite i RPM så börjar problemet, kan det vara så att den bara har gjort sitt och det är dags att köpa en ny ?

Permalänk

Det värsta kan ju vara att fläkten är sönder.
Du kan försöka installera om drivrutin.
Om det ej fungerar borde du köpa nytt kort, säg din budget så hittar jag nåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Så min fläkt på grafikkortet har börjat bete sig konstigt, har inte haft något problem med den tidigare till några dagar sen.
Det spinner upp några sekunder sen stannar den helt en stund och håller på så. Jag vet inte vad som är fel, jag har gjort rent den på damm, tagit ur och gjort rent ordentligt men det håller fortfarande på.

Kortet är en AMD Radeon HD 6800 med stock fläkt.

så fort fläkten går upp lite i RPM så börjar problemet, kan det vara så att den bara har gjort sitt och det är dags att köpa en ny ?

Stannar den helt så att den inte spinner alls? Det låter väldigt mysko. Har du testat med olika drivrutiner till kortet? Vad har du för grejer i övrigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

I värta fall kan jag hitta ett nytt kort åt dig men du kan kanske köpa ny fläkt.

Permalänk
Skrivet av piotrokides:

Det värsta kan ju vara att fläkten är sönder.
Du kan försöka installera om drivrutin.
Om det ej fungerar borde du köpa nytt kort, säg din budget så hittar jag nåt.

Jag håller på att installera drivrutinerna nu, får se om det funkar.
Annars är min budjet ganska så mycket arbetslös Nej men kanske 2-3 tusen.

Skrivet av Jalle64:

Stannar den helt så att den inte spinner alls? Det låter väldigt mysko. Har du testat med olika drivrutiner till kortet? Vad har du för grejer i övrigt?

Yes, iaf när jag har känt så har den gjort det, den stannar helt i någon sekund sen spinner upp igen.
Jag håller på att installerar drivrutiner nu så får se om det funkar.

Intel® Core™ i7-3770K 3.50GHz
AMD Radeon HD 6800
MSI Z77A-G45 ATX
8GB CL9 1600MHz

Är väl det mest viktiga tror jag, är inte så jätte bra på datorer när det gäller delar och så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jag håller på att installera drivrutinerna nu, får se om det funkar.
Annars är min budjet ganska så mycket arbetslös Nej men kanske 2-3 tusen.

Yes, iaf när jag har känt så har den gjort det, den stannar helt i någon sekund sen spinner upp igen.
Jag håller på att installerar drivrutiner nu så får se om det funkar.

Intel® Core™ i7-3770K 3.50GHz
AMD Radeon HD 6800
MSI Z77A-G45 ATX
8GB CL9 1600MHz

Är väl det mest viktiga tror jag, är inte så jätte bra på datorer när det gäller delar och så.

Ok, men om du märker att kortet går varmt och låser datorn är det läge att se sig om en ny kylning alternativt ett nytt kort, för du har väl inte garanti kvar på kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ok, men om du märker att kortet går varmt och låser datorn är det läge att se sig om en ny kylning alternativt ett nytt kort, för du har väl inte garanti kvar på kortet?

Nej datorn låser sig inte, kortet går bara upp i 100C vilket inte är bra men inget som händer jätte ofta, fläkten går en stund sen stannar och håller på så, men jag tror det är dags för ett nytt kort, ingen verkar veta vad som är orsaken och har sökt runt väldigt mycket

Permalänk

Men då hittar vi ett nytt kort till dig.
Budget?
Vilka spel?
Önskemål?

Permalänk
Skrivet av piotrokides:

Men då hittar vi ett nytt kort till dig.
Budget?
Vilka spel?
Önskemål?

ÄR arbetslös för tillfället så inget jätte dyrt, 2-3k, jag spelar allt, streamar, spelar in gameplay for Youtube.
Har kollat lite på https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t...

Permalänk
Permalänk

Vad är idna andra komponenter??

Permalänk
Skrivet av piotrokides:

japp de är fantastiskt prisvärda, har 2 st och hade hafft ett 3:dje om det fick plats i burken!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Så min fläkt på grafikkortet har börjat bete sig konstigt, har inte haft något problem med den tidigare till några dagar sen.
Det spinner upp några sekunder sen stannar den helt en stund och håller på så. Jag vet inte vad som är fel, jag har gjort rent den på damm, tagit ur och gjort rent ordentligt men det håller fortfarande på.

Kortet är en AMD Radeon HD 6800 med stock fläkt.

så fort fläkten går upp lite i RPM så börjar problemet, kan det vara så att den bara har gjort sitt och det är dags att köpa en ny ?

Har du provat att göra din egna fläktkurva med tex MSI afterburner? Värt ett försök antar jag.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

ÄR arbetslös för tillfället så inget jätte dyrt, 2-3k, jag spelar allt, streamar, spelar in gameplay for Youtube.
Har kollat lite på https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t...

Jag kör med detta kortet och jag måste säga att det fungerar riktigt bra och är otroligt tyst så jag kan definitivt rekommendera det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av piotrokides:

Vad är idna andra komponenter??

Intel® Core™ i7-3770K 3.50GHz
AMD Radeon HD 6800
MSI Z77A-G45 ATX
8GB CL9 1600MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gigabyte kortet är lite längre så kolla hur mycket plats du har för kortet i lådan, annars är det mest kylaren som skiljer dom åt, prestandan är så gott som den samma.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

hur ser kylaren ut på nuvarande kortet ?

kanske kan byta ut fläkten och ta bort kåpan som täcker över och montera dit egen större fläkt (gjort det själv med mitt xfx hd 6870 dual fan :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Permalänk
Skrivet av piotrokides:

Nice ! Hur vet jag att den passar på mitt kort ? Sorry är rätt dålig på datorn komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Nice ! Hur vet jag att den passar på mitt kort ? Sorry är rätt dålig på datorn komponenter

Ta reda på vad för kort det är först (inte bara amd 6800 series) utan om det är t ex xfx hd 6870 dual dissipation eller asus hd 6870 Direct CU eller något annat märke eller modell...

själv så monterade jag bara bort stockkåpan och fläktarna från mitt kort och satte dit 140mm fläkt på kortet med stripes och hade tur att det höll sig på skapliga temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Ta reda på vad för kort det är först (inte bara amd 6800 series) utan om det är t ex xfx hd 6870 dual dissipation eller asus hd 6870 Direct CU eller något annat märke eller modell...

själv så monterade jag bara bort stockkåpan och fläktarna från mitt kort och satte dit 140mm fläkt på kortet med stripes och hade tur att det höll sig på skapliga temperaturer.

Okej, har kollat på kortet men vet inte riktigt vart det är jag ser det du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Okej, har kollat på kortet men vet inte riktigt vart det är jag ser det du pratar om.

Jag monterade bort hela svarta kåpan (i stort sett hela svarta delen du ser tills jag får kylaren i sig)
och fläktarna där och bytte ut med en 140mm på nästan mitten av kortet (större delen sticker ut men hjälper en del att skicka upp luften ^^)

Hur ser ditt grafikkort ut ?
Ta kort och ladda upp på typ imageshack om du inte hittar modell och namn på kylaren som ditt har...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

http://cf4.souqcdn.com/item/47/87/26/3/item_L_4787263_1427817...

Jag monterade bort hela svarta kåpan (i stort sett hela svarta delen du ser tills jag får kylaren i sig)
och fläktarna där och bytte ut med en 140mm på nästan mitten av kortet (större delen sticker ut men hjälper en del att skicka upp luften ^^)

Hur ser ditt grafikkort ut ?
Ta kort och ladda upp på typ imageshack om du inte hittar modell och namn på kylaren som ditt har...

Kan inte ta en bild för tillfället, eller ingen bra iaf, men det är en Sapphire AMD Radeon HD 6870
http://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2011/09/Sapphi...
Så där ser det ut, eller fläkten iaf.

Permalänk

Tog några bilder (http://imgur.com/a/Y5Ztt) på kortet, och försökte mäta det så jag vet hur långt kort jag kan ha.
Det jag har nu ska vara 245-250mm från vad jag har kunnat googla fram, när jag försökte mäta det kom jag upp i typ 230-240mm, skriver dom att det är längre än vad det är så man ska ha lite svängrum ?

Det kortet jag funderar på att köpa är 260mm så är lite osäker på om det kommer passa, ser det ut på bilderna som om att det kommer det om något kan se det eller vet

Permalänk
Medlem

Om kortet går upp i 100c så är det därför fläkten går igång. Sen när tempen går ner så stiger tempen och likaså fläktfarten.. Om du ändå har 2-3k att spendera som arbetslös så hade jag köpt ett nytt grafikkort skulle nog köra på 770 från MSI eller Asus

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Om kortet går upp i 100c så är det därför fläkten går igång. Sen när tempen går ner så stiger tempen och likaså fläktfarten.. Om du ändå har 2-3k att spendera som arbetslös så hade jag köpt ett nytt grafikkort skulle nog köra på 770 från MSI eller Asus

Jag kunde ha kortet på runt 40-60c när jag streamade och så, nu går den upp i 100c när jag bara har ett spel igång typ.
Nja, har och har vet jag inte, men man måste spendera lite pengar på sig själv, sen så har man lite sparat och en snäll Mor som hjälper lite ;P Haha

Men hade tänkt mig https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t..., men vet inte om den passar, den ska vara 10-15mm längre än vad mitt kort är nu, http://imgur.com/a/Y5Ztt är några bilder, vet inte hur lätt det är att se dock xD
Finns det plats för 10-15mm till tros ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jag kunde ha kortet på runt 40-60c när jag streamade och så, nu går den upp i 100c när jag bara har ett spel igång typ.
Nja, har och har vet jag inte, men man måste spendera lite pengar på sig själv, sen så har man lite sparat och en snäll Mor som hjälper lite ;P Haha

Men hade tänkt mig https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t..., men vet inte om den passar, den ska vara 10-15mm längre än vad mitt kort är nu, http://imgur.com/a/Y5Ztt är några bilder, vet inte hur lätt det är att se dock xD
Finns det plats för 10-15mm till tros ?

Det ser du ju om du mäter mellan fästet och hårddiskburen. Bilden visar lite dåligt exakt för oss hur långt du har. Om plats finns så är det ok, bara att köra på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det ser du ju om du mäter mellan fästet och hårddiskburen. Bilden visar lite dåligt exakt för oss hur långt du har. Om plats finns så är det ok, bara att köra på.

Jag mätte, fick det till 270 (tror jag, kan vara mer eller mindre). Men om jag kan få plats med 3 fingrar efter kortet borde det väl inte vara några problem Haha