Windows 7 32 eller 64 bit på ett M2N68-AM plus

Permalänk
Medlem

Windows 7 32 eller 64 bit på ett M2N68-AM plus

Jag har ett moderkort enligt rubrik, tänkte köpa Windows7 till denna gamla burk och funderar om jag vinner något på att använda 64-bit operativsystem istället för ett 32-bitars.
Jag har 4GB minne nu och det går ej att ha mera...
Som det är nu så har systemet tillgång till 3GB minne.

Tacksam för svar
Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Du vinner 1G i outnyttjat ram minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Du vinner 1G i outnyttjat ram minne

Jo så långt är jag med, men hur är det med minnesanvändningen när man kör gamla 32-bit applikationer, vinner jag något på att köra 64-bitars operativ?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Frågan är väl finns det någon vits med att köra 32-bit ?
64-bit klarar ju att köra 32-bit program + 64-bit...

Enda anledningen är väl om du ska köra riktigt gamla 16-bit program.. det kommer garanterat inte att fungera på 64-bit.

Permalänk
Medlem

Har någonstans i bakhuvudet att om man körde 32-bit program i ett 64-bit operativ så utnyttjades minnet inte så effektivt. Så om jag kör minneskrävande 32-bit program så skulle de 4GB jag får tillgängligt då fungera sämre än om jag körde 32-bit med 3GB.
Så vinner jag på att köra 64-bitars operativ?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foppson:

Har någonstans i bakhuvudet att om man körde 32-bit program i ett 64-bit operativ så utnyttjades minnet inte så effektivt. Så om jag kör minneskrävande 32-bit program så skulle de 4GB jag får tillgängligt då fungera sämre än om jag körde 32-bit med 3GB.
Så vinner jag på att köra 64-bitars operativ?

Det använder väl lite mer minne kanske...men det är väl det enda.
Tror du i allmänhet vinner på att köra 64-bit.

Permalänk
Medlem

Knappast så mycket overhead att du skulle förlora fördelen med en hel gig extra minne addresserbart av systemet.

Jag tycker inte det finns någon anledning att köra 32 bitars idag, har faktiskt inte gjort det sedan XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Har någonstans i bakhuvudet att om man körde 32-bit program i ett 64-bit operativ så utnyttjades minnet inte så effektivt. Så om jag kör minneskrävande 32-bit program så skulle de 4GB jag får tillgängligt då fungera sämre än om jag körde 32-bit med 3GB.
Så vinner jag på att köra 64-bitars operativ?

har du inga planer på mer än 4 gb ram kör 32-bit, nyttan med att köra 64-bit är just att operativsystemet kan adressera ett större minnesutrymme.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Svårt fall, hade moderkortet klarat 8GB hade det inte varit något att fundera på... Vill gärna ha fler synpunkter.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Orkar inte testa något då datorn används dagligen för en databaskörning, så skulle jag ha satt i en till hårddisk att labba med.
Jag såg nu att jag kollat på fel moderkort när det gäller specen, detta kort klarar 8GB så jag ska se vad det kostar att uppgradera, det är ju en gammal sketen AMD Athlon 64 X2 5200+ så den har väl samma prestanda som en Intel Core2 duo T8100 eller nåt. Få se om det är värt kostnaden.

Edit
2st 4GB DDR2-800 minnesmoduler verkar vara lite dyra.... 1800:- Så det går bort, då är det bättre att köpa ny dator med DDR3 minnen

text som bröt mot § 7 borttagen
Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Det var ingen piratkopia, digitalriver är det som Microsoft använder för att distribuera sina iso:s men jag tog bort länken i alla fall.

Dessutom kanske ditt fel med 3/4G beror på andra saker, inte säkert 64 bit hjälper där. Jag har i alla fall kört 64 bit Win7 på liknande specs och det funkar minst lika bra om inte bättre. Men kolla upp alla drivisar förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Det var ingen piratkopia, digitalriver är det som Microsoft använder för att distribuera sina iso:s men jag tog bort länken i alla fall.

Dessutom kanske ditt fel med 3/4G beror på andra saker, inte säkert 64 bit hjälper där. Jag har i alla fall kört 64 bit Win7 på liknande specs och det funkar minst lika bra om inte bättre. Men kolla upp alla drivisar förstås.

Jo jag vet att de där inte är några piratkopior, har själv laddat ner dessa och kört ett program som tar bort den förinställda versionen så att man under installationen får välja den version man vill installera. Men när jag installerade en sådan för några dagar sedan på en bärbar så stod det att aktiveringen skulle göras inom 3dgr och att det räcker inte för att utvärdera för min del, jag har allt för många program att installera för att hinna detta på 3 kvällar.
Drivrutinerna ska finnas med i Windows till all hårdvara jag har förutom till mitt PCI-nätverkskort, det interna har åskan tagit.

Det enda som jag är lite lur på är om windows 7 har drivrutiner för att få trim att fungera eller att Intels program hittar SSD:n (520 60GB), i XP fick jag frångå drivrutinen för nVidia nForce SATA och använda "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" för att det skulle funka, tror att hastigheten sjönk till SATA150 istället för SATA300 i och med detta men det är fortfarande ett våldsamt lyft om man jämför med en HDD.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Jo jag vet att de där inte är några piratkopior, har själv laddat ner dessa och kört ett program som tar bort den förinställda versionen så att man under installationen får välja den version man vill installera. Men när jag installerade en sådan för några dagar sedan på en bärbar så stod det att aktiveringen skulle göras inom 3dgr och att det räcker inte för att utvärdera för min del, jag har allt för många program att installera för att hinna detta på 3 kvällar.
Drivrutinerna ska finnas med i Windows till all hårdvara jag har förutom till mitt PCI-nätverkskort, det interna har åskan tagit.

Det enda som jag är lite lur på är om windows 7 har drivrutiner för att få trim att fungera eller att Intels program hittar SSD:n (520 60GB), i XP fick jag frångå drivrutinen för nVidia nForce SATA och använda "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" för att det skulle funka, tror att hastigheten sjönk till SATA150 istället för SATA300 i och med detta men det är fortfarande ett våldsamt lyft om man jämför med en HDD.

Skriver du in nyckeln så löser det sig med dom där 3 dagarna, nä men händer inte mycket efter dom dagarna gått (mer än att det kommer upp en ruta en gång i timmen):) använder nu mer USB för win installation och iso fil jag laddar hem

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

...
Det enda som jag är lite lur på är om windows 7 har drivrutiner för att få trim att fungera eller att Intels program hittar SSD:n (520 60GB), i XP fick jag frångå drivrutinen för nVidia nForce SATA och använda "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" för att det skulle funka, tror att hastigheten sjönk till SATA150 istället för SATA300 i och med detta men det är fortfarande ett våldsamt lyft om man jämför med en HDD.

Nej det blir förmodligen samma sak i Win7, tror moderkortet kan vara för gammalt där, hade liknande problem med ett asus moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt ett sådant moderkort i en av mina datorer, ett M2N68-AM plus med 4 GB RAM. Inga som helst problem att köra 64 bits Windows. Enda anledningen till att köra 32 bits OS är om du har något program som inte funkar med 64 bit, min erfarenhet av 16 bits applikationer är att de fungerar dåligt i andra system än Win9X.

Nystartat system med Win7 64 bit är ca 1 GB. Vilket innebär att du har 3 GB ledigt.
Jag har en även en betydligt äldre dator med en Sempron 64 bit med 2 GB DDR minne som jag kör Win7 64 bit. Med nystartat system är ca 600 MB använt.
Se denna tråd, det borde vara det absoluta minikravet för Win7 64 bit
#14360147

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra 32-bit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Svårt fall, hade moderkortet klarat 8GB hade det inte varit något att fundera på... Vill gärna ha fler synpunkter.

Moderkortet klarar 8GB minne enligt hemsidan
http://www.asus.com/Motherboards/M2N68AM_PLUS/#specifications

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Jag uppmärksammade det, står i inlägg nummer 10, kostar oförsvarligt mycket att köpa 8GB till detta moderkort.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Bara så du vet att det är samma nyckel för 32 eller 64bitar Windows 7. Så du kan Köpa vilket du vill och om du vill byta 32 > 64 eller 64 > 32 så kan du göra utan att köpa en ny nyckel.

ISO laddar du enligt länkar här:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Bara så du vet att det är samma nyckel för 32 eller 64bitar Windows 7. Så du kan Köpa vilket du vill och om du vill byta 32 > 64 eller 64 > 32 så kan du göra utan att köpa en ny nyckel.

ISO laddar du enligt länkar här:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Att det är samma nyckel vet jag, ISO-filer har jag, det som är grejen är att när jag väl kommer till skott att installera om datorn så vill jag inte göra om det igen när jag upptäcker att det inte blev bra, använder datorn varje dag, har installerat 64-bit på en Compaq 6710b (bärbar med C2D T8100 2,1Ghz, 4GB ram) nyss för att testa och det verkar rulla på bra, troligen kommer jag att skaffa en laglig licens till den med och sätta i min 60GB SSD som kommer att bli över.

Någon som vet om TRIM och/eller Intels SSD Toolbox funkar med Intel ICH8M controller och Win7 (och en Intel 520 SSD), verkar vara AHCI kapabel controller... ?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort en kommentar som bröt mot § 7 i reglerna. Regeln existerar av flera skäl, men främst för att piratkopiering är ett brott och att tillåta inlägg som ber om hjälp med piratkopiering kan tolkas som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. För mer information om denna regel, se denna tråd.

Permalänk
Medlem

Jag kör IDE disk i min M2N68-AM plus dator, så jag har dålig koll. Drivrutinerna till ditt nätverkskort lägger du förslagsvis på ett USB-minne innan installationen så du har det redo för att det ska gå så enkelt och smidigt som möjligt. Lägg även senaste grafikdrivrutin där, dina favoritprograms installationskandidater (libreoffice osv eller vad det nu kan vara).

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Så vad blev det för OS installerat?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Så vad blev det för OS installerat?

Blivit lite andra grejor i mellan, men det blir 64-bit när det väl blir av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Om du väljer att inte automatiskt aktivera Windows vid installationen så bör du få 30 dagar testperiod innan man måste skriva in licensnyckeln och aktivera Windows 7.

"OBS!

Om du väljer att aktivera Windows automatiskt online när du konfigurerar datorn kommer funktionen att försöka aktivera Windows tre dagar efter att du har slagit på datorn för första gången."

Läs mer om aktiveringen på denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee