Windows 8.1 anpassas för billigare hårdvara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Drar mig idag för att köpa en surfplatta/hybrid med det vanliga 2Gb RAM 64gb SSD då det är i minsta laget
Blir knappast bättre av om detta sänks.

Ursäkta? Det är precis det det blir.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ursäkta? Det är precis det det blir.

Han menar nog att det kommer inte släppas plattor med bättre specs om hårdvarukraven sänks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Han menar nog att det kommer inte släppas plattor med bättre specs om hårdvarukraven sänks.

Varför skulle det inte göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på HUR MYCKET MINDRE RAM som nya uppdateringen kommer ta. Dvs hur mycket man har över att använda när man ser startskärmen. Det är INTE samma som att man sänker kraven. Svårt att tro att nya uppdateringen skall dra 1 GB mindre RAM, i så fall drar själva OSet nästintill ingenting.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hur mycket blir kvar av 16GB? När Win 8.1 tar redan upp ca: 20GB och lämnar bara ca 12GB kvar i en 32GB tab? Måste vara rejält nedbantad win 8.1 version dom tänker proppa in i en budget platta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur mycket blir kvar av 16GB? När Win 8.1 tar redan upp ca: 20GB och lämnar bara ca 12GB kvar i en 32GB tab? Måste vara rejält nedbantad win 8.1 version dom tänker proppa in i en budget platta.

Det är knappast någon speciell "nedbantad 8.1" dom tänker slänga in i en budgetplatta. 8.1 är samma i alla enheter, så det är HELA 8.1 dom kommer banta och inte någon speciell budget-version. Det är min tolkning.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ursäkta? Det är precis det det blir.

Du drar ut texten ur sitt sammanhang lite.

Självklart ingen nackdel om Windows 8 blir lite mer resurssnålt, dock dom lite prisbilligare plattor/hybrider som är intressanta för mig, lider redan av för lite RAM och utrymme, tex Asus transformer T100, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan om det fanns med 120gb+ samt 3-4gb RAM och använda den som en ultraportabel laptop med lång batteritid när man är ute, för jobbsyften.

Som det är nu så får man titta på dom dyrare varianterna, eller traditionella mindre laptops.

Att man sänker kraven till 1gb / 16gb hjälper inte mig.
Åt andra sidan är jag inte intresserad av apps eller ens möjligheten att kunna köra dessa, utan bara av hur pass bra dessa surfplattor/hybrider går att använda med helt vanliga Windows program i desktop, inte jättebra kanske, men väldigt portabelt istället för den något klumpigare laptopen, vid småjobb som behöver fixas när man är ute tex reser/vandrar osv.

Just webbläsare kan man kanske köra som apps i metro läge, om det inte innebär någon nackdel jämte desktopvarianten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du drar ut texten ur sitt sammanhang lite.

Självklart ingen nackdel om Windows 8 blir lite mer resurssnålt, dock dom lite prisbilligare plattor/hybrider som är intressanta för mig, lider redan av för lite RAM och utrymme, tex Asus transformer T100, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan om det fanns med 120gb+ samt 3-4gb RAM och använda den som en ultraportabel laptop med lång batteritid när man är ute, för jobbsyften.

Som det är nu så får man titta på dom dyrare varianterna, eller traditionella mindre laptops.

Att man sänker kraven till 1gb / 16gb hjälper inte mig.
Åt andra sidan är jag inte intresserad av apps eller ens möjligheten att kunna köra dessa, utan bara av hur pass bra dessa surfplattor/hybrider går att använda med helt vanliga Windows program i desktop, inte jättebra kanske, men väldigt portabelt istället för den något klumpigare laptopen, vid småjobb som behöver fixas när man är ute tex reser/vandrar osv.

Just webbläsare kan man kanske köra som apps i metro läge, om det inte innebär någon nackdel jämte desktopvarianten.

Vad skall du med 4 GB RAM till i plattor?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Du drar ut texten ur sitt sammanhang lite.

Självklart ingen nackdel om Windows 8 blir lite mer resurssnålt, dock dom lite prisbilligare plattor/hybrider som är intressanta för mig, lider redan av för lite RAM och utrymme, tex Asus transformer T100, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan om det fanns med 120gb+ samt 3-4gb RAM och använda den som en ultraportabel laptop med lång batteritid när man är ute, för jobbsyften.

Som det är nu så får man titta på dom dyrare varianterna, eller traditionella mindre laptops.

Att man sänker kraven till 1gb / 16gb hjälper inte mig.
Åt andra sidan är jag inte intresserad av apps eller ens möjligheten att kunna köra dessa, utan bara av hur pass bra dessa surfplattor/hybrider går att använda med helt vanliga Windows program i desktop, inte jättebra kanske, men väldigt portabelt istället för den något klumpigare laptopen, vid småjobb som behöver fixas när man är ute tex reser/vandrar osv.

Just webbläsare kan man kanske köra som apps i metro läge, om det inte innebär någon nackdel jämte desktopvarianten.

64GB är i minsta laget när man kör Win8.1 p.g.a. möjligheten att installera och köra "vanliga" program faktiskt är något som man rätt snabbt börjar använda då Z3xxx plattformen klarar dessa program riktigt bra. Själv "löste" jag problemet genom att stoppa i ett 64GB SD-kort, inte alls lika snabbt som eMMC men tillräckligt snabbt för att lägga filmer och andra stora filer på, har även min "Steam-cache" på SD-kortet och det är helt OK laddtider på de spel som plattformen faktiskt orkar med.

2GB RAM är ett icke-problem för Modern UI appar och även för de desktop-program som plattformar orkar med. Kör man däremot flera lite tyngre desktop-program så får man "brist på RAM"-meddelande från Windows. Är däremot fullt möjligt att köra Visual Studio 2013 + Firefox + lite annat smått utan att det havererar.

4GB RAM hade definitivt varit trevligt, men man ska komma ihåg att mer RAM betyder högre strömförbrukning. Ett icke-problem på desktop-datorer och även på de flesta laptops där man har en CPU/GPU som drar betydlig mer ström. Z3xxx plattformen är så pass strömsnål att strömförbrukningen för RAM definitivt inte är försumbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skaffade just en Asus T100 för ca en vecka sedan och tycker hybridgrejen är helt underbar, känns som konceptet kan slå rejält. Underbart att Intel styrt upp Atom så att man kan få en x86 maskin i ett sådant format med fantastisk batteritid samt helt okej prestanda. Tror nog att Apple kommer att komma med något liknande inom den närmsta framtiden. MS har väl visst försprång då man kan köra RT-apps på desktop medan iOS apps inte går att köra på OSX (än).

Tycker förövrigt Win 8 fungerar alldeles utmärkt som desktop OS och jag har kört det sedan det släpptes men det är tamigfan helt underbart med touch. Hade givetvis inte sagt nej till mer RAM + HDD utrymme samt den vassaste CPU-modellen i nya bay trail serien men för priset den säljs för får det ses som acceptabelt. Använder den både som bruksdator genom att koppla in skärm + tangentbord/mus samt som surfplatta/netbook i andra fall. Har den placerad under min stationära skärm på skrivbordet när jag använder den som bruksdator och tycker det är hur grymt som helst att kunna fippla med touch och apps på lilla skärmen (mail, kalender, pdf-läsare, metro IE, eller desktop där med, etc) sedan ha desktop på stora exempelvis.