Stockkylare eller ej i crossfire?

Permalänk
Medlem

Stockkylare eller ej i crossfire?

Hej.

Undrar lite över vad som egentligen är bäst när man kör 2 grafikkort i crossfire, stockkylare eller t.ex. windforce x3?

Vilket håll blåser stockkylaren, suger den in luft från inuti chassit mot grafikkortet eller blåser den bort från grafikkortet och tar luft från bakre delen av grafikkortet utifrån chassit?

Windforce

Stock

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Genom att kolla på "vingarna" på stock kylaren så verkar det som att kortet drar luft utifrån och in i chassit men jag kan ha fel.

I crossfire rekommenderar jag inte stockkylaren, Använd windforce eller annan eftermarknads kylare isf

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz|asus radeon hd 7950|adata ssd 120Gb|Seagate 250Gb|Gigabyte H87 mobo|custom VK|eyefinity setup|
acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem

jag har tidigare kört 2st windforce i cfx och det har funkat bra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coznaar:

Genom att kolla på "vingarna" på stock kylaren så verkar det som att kortet drar luft utifrån och in i chassit men jag kan ha fel.

I crossfire rekommenderar jag inte stockkylaren, Använd windforce eller annan eftermarknads kylare isf

Tvärtom, den blåser ut i bak på chassit och tar luft från chassi om jag inte har helt fel.
Rekommenderar stockkylaren till crossfire!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coznaar:

Genom att kolla på "vingarna" på stock kylaren så verkar det som att kortet drar luft utifrån och in i chassit men jag kan ha fel.

I crossfire rekommenderar jag inte stockkylaren, Använd windforce eller annan eftermarknads kylare isf

Nja stockkylare brukar ju dra in luft i bakkant och blåsa ut den ur chassit. Brukar ofta vara att rekommendera om man har dem tätt mot varandra.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

I teorin är det lämpligt med referenskylare i SLI/Crossfire lösningar då de skickar ut majoriteten av värmen ur chassit.

Men när det gäller R9 serien så är de kylarna alldeles för högljudda för att det skall vara värt det. Rekommenderar absolut att köra 3e-parts kylare på R9 serien och se till att ha vettigt luftflöde i chassit istället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

J g skulle köra stockkylare i cf om du kör med ett lite mindre chassie

Permalänk
Medlem

Med tanke på att windforce kylarna har större kapacitet till att få bra luft till kylaren så är det bättre att välja den kylaren i detta fallet.
Samt att windforce har en metall flens runt fläktarna som hjälper till att kyla, Och det behövs rejäl kylning vid crossfire användning.
Jag körde 2:st 6850 med stock kylare och det övre kortet låg alltid på 100-107 grader när man spelade och samtidigt hade bra luftflöde i chassit eller i vissa fall inget chassi alls.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz|asus radeon hd 7950|adata ssd 120Gb|Seagate 250Gb|Gigabyte H87 mobo|custom VK|eyefinity setup|
acrylic VK kommer snart!

Permalänk

beror på vad du har för chassi ?
Windforce vispar ju mest runt luften, har du bra genomstömning av luft så kan ju dom andra fläktarna ta bort den varma luften.
stock suger in luft i fläkten och blåser ut bakåt. problemet är att dom låter oftast mer och är inefektiva.
kan du ha en 200mm fläkt på sidan som blåser in ny luft och ha utsug längst upp,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tycker att mycket hänger på chassis.
En öppen låda ala HAF 922 med 3x 200mm fläktar, front och sida IN, toppen UT, så är det skit samma.

Lådor alla R4 etc, så måste du kanske tänka lite mer på luftflödet,, men oavsett, så hade jag aldrig tagit stock. Tycker det är stor skillnad i kylprestanda, oavsett om luften blåser ut på baksidan eller ej.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Köra 2xR9 290 i cf som jag gjorde förr med stock kylare är inte så kul. Det låter som en hö tork och blir het som lava (ca105 grader) trodde nästan moderkortet skulle smälta.

Så nu kör jag med vattenkylning på de och de ligger på 43 grader i full load så mycket bättre å sen är det tyst och skönt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Nja stockkylare brukar ju dra in luft i bakkant och blåsa ut den ur chassit. Brukar ofta vara att rekommendera om man har dem tätt mot varandra.

Tvärt om. Tar luft innifrån och blåser ut baktill.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tvärtom, den blåser ut i bak på chassit och tar luft från chassi om jag inte har helt fel.
Rekommenderar stockkylaren till crossfire!

stämmer, "turbo" fläktar suger luft ned i centrum av fläkten. den blåser ej ut ur fläktens centrum.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Hej.

Undrar lite över vad som egentligen är bäst när man kör 2 grafikkort i crossfire, stockkylare eller t.ex. windforce x3?

Vilket håll blåser stockkylaren, suger den in luft från inuti chassit mot grafikkortet eller blåser den bort från grafikkortet och tar luft från bakre delen av grafikkortet utifrån chassit?

Windforce
http://s3.pji.nu/product/standard/800/2431333.jpg

Stock
http://s3.pji.nu/product/standard/800/2333449.jpg

Kör med Windforce.

Stockkylaren låter lite som en hårfön, så två blir nog värre än en.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Discokungen

Varför i hela friden funderar folk på att köpa annat än Sapphire Tri-X? De är ju mycket bättre och kostar lika mycket??

Referenskylare är däremot inget man någonsin bör satsa på när det kommer till 290. De låter fasligt mycket och kyler uselt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för alla svar!

Så stockkylning tar luft inuti chassit och blåser ut bak på grafikkortet. Jag var mest nyfiken egentligen behöver inga nya grafikkort just nu utan det är mer lite forskning inför framtiden Jag har ju faktiskt windforce i mina 2 nuvarande 7950 men ville veta hur stock fungerar.

För min del kommer jag ha normalstora chassin med bra luftflöde i mina framtida datorer så det lär bli windforce eller annan eftermarknadskylning vid nästa köp.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5