Permalänk
Medlem

drivrutiner för mus

Har lyckats tagit bort något som gör att min laptop inte vill fungera med varken trådlösa eller trådade möss.
har gjort felsökning men den står bara och försöker identifiera problem(söker efter saknad drivrutin och kontrollerar om enheten är inaktiverad)
datorn reagerar inte på om jag försöker ansluta möss ens(ingen automatisk installation, PnP)

förslag på åtgärd?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du tagit bort usb ? Hr ser det ut i enhetshanteraren ?

Du skulle kunna köra systemåterställning till en tidpunkt före det du gjoryt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

standard enhanced PCI to USB host controller(3 st)
standard openHCD host controller(4 st)
dyker upp med en gula trianglar

osäker på när det skedde, varit utan ett tag. kan inte välja återställningspunkt annat än 3 st i februari, detta skedde säkert i nov-dec

Permalänk
Rekordmedlem

Då bör du installera om alla drivers och hoppas på att det inte beror på hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok
vad letar jag efter i drivrutinväg egentligen, han hittar ingen med automatisk onlinesökning.

tror ej på hårdvarufel, jag hade nåt virus som bråkade med min nätverksuppkoppling och på nåt vänster opererade jag bort för mycket

Permalänk
Rekordmedlem

Drivrutiner finns på datorns hemsida, men har du haft virus kan det ju vara så att du måste installera om för att få ordning på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

laptopens märke är asus
prövade använda en autoupdater och den installerade lite usbdrivers funkar ej

avinstallerade alla "!" i enhetshanteraren och väljer installera om och då dyker de tillbaka

Permalänk
Entusiast

USB är något som Windows själv har drivrutiner för. Högst sällan man behöver installera dem separat.
Har USB fungerat tidigare, och du inte har ställt till med något rejält i Windows system-mappar, är det antigen något virus som sabbat vitala dll-filer, eller så är hårddisken på väg att kasta in handduken för gott.

Oavsett vad, låter det som att formatering + ominstallation är det enda rätta.
Att manuellt försöka reparera skadade/saknade systemfiler kommer ta mycket längre tid än att bara installera om rubbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ok
kikade i händelseloggen och där handlade det om kernel pnp och det stod att drivrutinen drivers/usbfilter inte kunde laddas

men en reinstalll är väl att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foiegras:

Har lyckats tagit bort något som gör att min laptop inte vill fungera med varken trådlösa eller trådade möss.
har gjort felsökning men den står bara och försöker identifiera problem(söker efter saknad drivrutin och kontrollerar om enheten är inaktiverad)
datorn reagerar inte på om jag försöker ansluta möss ens(ingen automatisk installation, PnP)

förslag på åtgärd?

Har du provat med att trycka in något annat i usb-uttagen? Som t.ex. usbminne eller skrivare. Om de fungerar är det troligtvis inte hårdvarufel utan något med dll-filer som de andra tipsar om.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lagers:

Har du provat med att trycka in något annat i usb-uttagen? Som t.ex. usbminne eller skrivare. Om de fungerar är det troligtvis inte hårdvarufel utan något med dll-filer som de andra tipsar om.

Om det inte är USB-rutinerna i sig som laggt av på grund av skadade filer vill säga. Om EHCI/UHCI -systemet laggt ner, så slutar hela USB-systemet att fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

har lagt in nytt windows 7 nu iaf
fortfarande lite meck med att musen lägger ner , USB slutar fungera ibland ?

även generic bluetooth adapter stannad (kod 43)

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.