Intel NUC med Broadwell under Q4 2014

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Broadwell under Q4 2014

Konceptet NUC har blivit ett populärt alternativ bland hembyggare på jakt efter en liten dator och nu avslöjas framtidsplanerna, där Broadwell, inbyggt nätverkskort och M.2-lagring står på menyn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med dessa små NUC-datorer. Hur löser man strömförsörjningen? Är det en extern "klump" som på bärbara datorer eller är det inbyggt nätaggregat så man ansluter 230 V direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trevligt med dessa små NUC-datorer. Hur löser man strömförsörjningen? Är det en extern "klump" som på bärbara datorer eller är det inbyggt nätaggregat så man ansluter 230 V direkt?

Extern klump har de varit hittils.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa NUC:s ger mig ett sjukt köpsug, vet dock inte vad jag ska ha den till, men ändå...

Permalänk
Medlem

Skulle inte broadwell ha DDR4 stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skulle inte broadwell ha DDR4 stöd?

Jag tror att det bara är serverversionerna av broadwell och haswell-ep som får ddr4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av henkiii:

Skulle inte broadwell ha DDR4 stöd?

DDR4-stöd kommer med Haswell-E (LGA 2011-3) som främst är avsedd för arbetsstationer men även kommer finnas som entusiastplattform. När det kommer till det ordinarie konsumentsegmentet väntas stöd för DDR4 dröja till Skylake, som är uppföljaren till Broadwell.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen NUC:arna. Har nu för tiden en stående bredvid spelmaskinen inkopplad på samma skärm och högtalare. Större delen av tiden har jag bara browser, skype, spotify och någon terminal igång och då räcker NUC:en mer än väl och man slipper ha det flåsande monstret igång. Rekommenderas starkt.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Avstängd

Intressant är att några av deras produkter på "Commercial Roadmap" har två HDMI eller två DisplayPort portar.
Så då kan man köra två skärmar på en NUC.

Anmärkningsvärt är även att vissa NUCar har NFC, även då det kan tyckas lite onödigt.
Men det kanske finns användningsområden för det också?

Jag skulle vilja se fler passivt kylda modeller, och att även de billigare Atom-baserade modellerna hade fyra stycken USB 3 portar.

Jag skulle även vilja se modeller med eSATA portar, så man kan plugga in en extern hårddisk.
Eller med två SATA portar, så man kan köra RAID för data redundans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Intressant är att några av deras produkter på "Commercial Roadmap" har två HDMI eller två DisplayPort portar.
Så då kan man köra två skärmar på en NUC.

Två skärmar kan du ha redan idag eftersom de har både DP och HDMI portar

Permalänk
Medlem

Att det blir M.2 tycker jag är väldigt bra då kommer det öka mer i tillverkningen av dessa. Kanske de likt Asus impact börjar komma fler moderkort med M.2.

Inbyggt nätverkskort är lite svårt. Kan bli bra kan bli kasst.

Broadwell är ju helt enkelt bättre än Haswell så bra bra.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Även om jag starkt gillar konceptet med NUC'ar, så tycker jag att priset blir lite väl högt när man skall köpa till lite RAM och Disk (m.2)

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lite ström dessa drar vore det kul att fimpa satellitmottagaren och köra en NUC.
Skulle den klara av att fungera som HTPC och koda av satellitsändningar, eller faller det på att det är svårt att hitta någon kortläsare? Tänkte om det t.ex. fanns kortläsare för USB?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Med tanke på hur lite ström dessa drar vore det kul att fimpa satellitmottagaren och köra en NUC.
Skulle den klara av att fungera som HTPC och koda av satellitsändningar, eller faller det på att det är svårt att hitta någon kortläsare? Tänkte om det t.ex. fanns kortläsare för USB?

NUC'ar är såpass kraftfulla att det inte skall vara några problem, dessutom sitter väl i vissa fall hårdvaran för avkodningen i det externa.

Det enda som skulle kunna krångla är väl tv-korten och medföljande/inbyggda kortläsaren, samt OM ditt kort är låst till en viss box. Vissa kan tydligen inte använda dator baserade lösningar, då deras kort inte fungerar med andra boxar än Canal Digitals egna. Vet ej om detta är även sant hos ViaSat, men kan tänka mig det. Jag har tur, och mitt kort är ej låst, och jag kan använda mig av andra boxar, som min Vu+ Duo, samt datorbaserade lösningar som FireDTV.

Jag har ett externt tvkort för det digitala marknätet av märket Hauppauge (ej kortläsare, endast gratiskanaler), det vill dock ej fungera med min laptop. Problemet är att tv-kortet har problem med USB3, samt Windows 8/8.1. Varje gång jag söker kanaler så kraschar Windows (bluescreen). Har inte hittat någon lösning på det än. I vissa forum sägs det att man kan använda någon annan USB port, men det är inte så enkelt när alla 4 på min laptop är av USB3 snitt. Ville bara nämna detta, då det kan finnas lite helt udda buggar, som man inte ser när man läser om de olika produkterna.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.