Permalänk

[Vattenkylning] Har jag tänkt rätt?

Tänkte hoppa in i vattenkylnings-träsket.

Har i dagsläget en 3820 och ett 7970 som ska kylas. Planen är hyfsat tyst kylning utan överklockning (och mest för att det är skoj att testa)
För stunden sitter allt i ett R4:a, så det är ju bra om det går in där, men samtidigt lätt att byta ut. Min fundering är om jag tänkt på allt, eller något som går stick i stäv med varandra

2 st Alphacool ST30 FC 240 (top och front)
EK-BAY RES D5 Vario (incl. pump) (http://coolingstuff.se/p/1020/ek-bay-res-d5-vario--incl--pump...)
EK-FC7970 Acetal CSQ
EK LTX Acetal CSQ
2 m, 10/13 slang
10 st raka korta kopplingar, kompression-modell 10/13 G1/4
Sedan vanligt kyl-medie...

Om jag räknat rätt så har jag en tdp på 380 (250+130), vilket jag borde klämma och ändå kunna köra det relativt tyst...
(fläktar har jag sedan innan, kanske blir successiva byten med tiden)

Loop-tanken är tank --> radiator top --> cpu --> gpu --> radiator front --> tank, för smidigast dragning.

Är jag på rätt väg?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Du är på rätt väg ja. Du glömmer dock det viktigaste, fläktarna. Det är dessa som kommer att låta. Det du har plockat ut har absolut potential att gå tyst, men sätter du fläktar som för oväsen på så är det inte till någon nytta.

Det är väl framförallt 3 saker att tänka på vad gäller ljud. Pump, ha en bra pump från början där D5 är ypperlig. Fläktar, där du inte verkar ha valt några. Föreslår någon kontroller till dem, så att du kan få det riktigt tyst och ändå kyla bra. PSU, när datorn väl blir tyst så börjar dessa göra sig påminda. De låter mer än man tror när resten väl är tyst, det lättaste är att köra overkill. Pressade nätdelar låter absolut mest. 750w räcker mer än väl, kör 3770k @ 4.5ghz och 2x 7970 cf på ett corsair tx 750. Frågan är om du kommer kunna hålla fläkten på en rimlig nivå.

Jag förutsätter att du verkligen vill få det tyst. Är man inte extremt känslig är detta kanske lite överdrivna åtgärder.

Permalänk

res -> rads -> block -> res = loop

Anledningen till det är att du vill att det nerkylda vattnet som kommer från radsen går till blocken. Kör på dom absolut största/tjockaste radsen du kan få in i lådan, ju mer kylkapacitet du har ju lågvarvigare fläktar kan du ha -> tyst dator

Skulle rekommendera en lösning med en tube res och lös pump med top istället för bay-res. Bay-res kan vara knepiga att få tysta, vibrationer fortplantar sig ut i chassiet, och dom kan dra med luft ut i loopen.

tex:
http://coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

http://coolingstuff.se/p/980/phobya-balancer-150-black

Som kylvätska kan du köra batterivatten(destillerat vatten) och tillsats mot alger/korrosion. Jag kör dest. vatten och glykol personligen.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

res -> rads -> block -> res = loop

Anledningen till det är att du vill att det nerkylda vattnet som kommer från radsen går till blocken. Kör på dom absolut största/tjockaste radsen du kan få in i lådan, ju mer kylkapacitet du har ju lågvarvigare fläktar kan du ha -> tyst dator

Skulle rekommendera en lösning med en tube res och lös pump med top istället för bay-res. Bay-res kan vara knepiga att få tysta, vibrationer fortplantar sig ut i chassiet, och dom kan dra med luft ut i loopen.

Spelar ju mindre roll hur man drar loopen. Samma avledningsförmåga så det blir varken varmare eller svalare. Dock ska res -> pump, annars blir det klabb.

Reservoaren är dock en poäng. Bayres är svåra.

Permalänk
Skrivet av antonlindstrom:

Du är på rätt väg ja. Du glömmer dock det viktigaste, fläktarna. Det är dessa som kommer att låta. Det du har plockat ut har absolut potential att gå tyst, men sätter du fläktar som för oväsen på så är det inte till någon nytta.

Det är väl framförallt 3 saker att tänka på vad gäller ljud. Pump, ha en bra pump från början där D5 är ypperlig. Fläktar, där du inte verkar ha valt några. Föreslår någon kontroller till dem, så att du kan få det riktigt tyst och ändå kyla bra. PSU, när datorn väl blir tyst så börjar dessa göra sig påminda. De låter mer än man tror när resten väl är tyst, det lättaste är att köra overkill. Pressade nätdelar låter absolut mest. 750w räcker mer än väl, kör 3770k @ 4.5ghz och 2x 7970 cf på ett corsair tx 750. Frågan är om du kommer kunna hålla fläkten på en rimlig nivå.

Jag förutsätter att du verkligen vill få det tyst. Är man inte extremt känslig är detta kanske lite överdrivna åtgärder.

Det låter bra att något av det man läst gått in iallafall
PSU står dock redan på min framtida utbyteslista för tystare delar
Glömde skriva det, har högvis med fläktar, FD, GT osv, tänkte jag börjar med det jag har i blandad kvalisort och byter sedan

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

res -> rads -> block -> res = loop

Anledningen till det är att du vill att det nerkylda vattnet som kommer från radsen går till blocken. Kör på dom absolut största/tjockaste radsen du kan få in i lådan, ju mer kylkapacitet du har ju lågvarvigare fläktar kan du ha -> tyst dator

Skulle rekommendera en lösning med en tube res och lös pump med top istället för bay-res. Bay-res kan vara knepiga att få tysta, vibrationer fortplantar sig ut i chassiet, och dom kan dra med luft ut i loopen.

tex:
http://coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

http://coolingstuff.se/p/980/phobya-balancer-150-black

Som kylvätska kan du köra batterivatten(destillerat vatten) och tillsats mot alger/korrosion. Jag kör dest. vatten och glykol personligen.

Mmm, har också varit inne på detta, tanken var att bygga något som är smidigt när man sedan ska byta chassi/system utan att behöva byta allt för mycket. Men det förutsätter ju också att nästa gång man köper något så har det plats för 2*5.25 platser
Också därför jag tog dom tunnare radiatorerna, för att ha större möjlighet när man byter. Har jag 30mm radiatorer (+fläktar då) så skulle jag kunna byta till ett tajtare chassi i framtiden (kanske byta en 240 mot en 120).
Men tackar för tipset, ska kolla lite mer på olika reservoar-lösningar och kolla om något kittlar mig Kanske bay-res med lösstående pump på skumgummi...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Om du kan få plats med det så byt front varianten till en 45 eller alt. 60 tjock, och kör med gentle typhoon fläktar det går alltid att sänka varvtalet på dom om du tycker det låter för mycket
30mm FC är kanon för fläktar under 1000 varv så det blir ganska tyst (enligt martins liquid lab iaf) jag har en 30mm 280 radiator i toppen och en 60mm 240 FC i fronten, men jag har å andra sidan ett större FD chassi, men det kyler en 4770k samt ett 7970 utan större problem. för att få tyst på det så köp en fläktkontroller och en inline tempsensor också...

Permalänk
Skrivet av swetrekki:

Om du kan få plats med det så byt front varianten till en 45 eller alt. 60 tjock, och kör med gentle typhoon fläktar det går alltid att sänka varvtalet på dom om du tycker det låter för mycket
30mm FC är kanon för fläktar under 1000 varv så det blir ganska tyst (enligt martins liquid lab iaf) jag har en 30mm 280 radiator i toppen och en 60mm 240 FC i fronten, men jag har å andra sidan ett större FD chassi, men det kyler en 4770k samt ett 7970 utan större problem. för att få tyst på det så köp en fläktkontroller och en inline tempsensor också...

Får mäta lite och se vad jag får plats med. Beror lite på om jag behöver den ena hårddiskburen eller inte. Eller om man kan hitta en tunnare tyst lågvarvig fläkt. Fläktkontroll och sensor har jag liggandes för återanvändning.

Sprang över en sådan här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/install... för att få smidig hårddiskplacering. Funkar riktigt bra tillsammans med 15 cm sata-kablar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av antonlindstrom:

Spelar ju mindre roll hur man drar loopen. Samma avledningsförmåga så det blir varken varmare eller svalare. Dock ska res -> pump, annars blir det klabb.

Reservoaren är dock en poäng. Bayres är svåra.

Jo, det gör eventuellt en marginell skillnad. Men lika bra att göra det optimalt från början.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Mmm, har också varit inne på detta, tanken var att bygga något som är smidigt när man sedan ska byta chassi/system utan att behöva byta allt för mycket. Men det förutsätter ju också att nästa gång man köper något så har det plats för 2*5.25 platser
Också därför jag tog dom tunnare radiatorerna, för att ha större möjlighet när man byter. Har jag 30mm radiatorer (+fläktar då) så skulle jag kunna byta till ett tajtare chassi i framtiden (kanske byta en 240 mot en 120).
Men tackar för tipset, ska kolla lite mer på olika reservoar-lösningar och kolla om något kittlar mig Kanske bay-res med lösstående pump på skumgummi...

När du väl börjat med vattenkylning kommer det sluta med stora rads och stora rads och jätte chassie

Eller så bygger du super kompakt och kör en sånhär externt,

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

När du väl börjat med vattenkylning kommer det sluta med stora rads och stora rads och jätte chassie

Eller så bygger du super kompakt och kör en sånhär externt,

Katten skulle älska det.
Min tid med stora custom-byggen är förbi. Gips,glasfiber och spackel är i forntiden
Nu när man är gammal ska det vara tyst, diskret och bara funka utan väsen.

En lös reservoar och löst placerad pump skulle ju ge andra möjligheter också för den delen...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

res -> rads -> block -> res = loop

Anledningen till det är att du vill att det nerkylda vattnet som kommer från radsen går till blocken. Kör på dom absolut största/tjockaste radsen du kan få in i lådan, ju mer kylkapacitet du har ju lågvarvigare fläktar kan du ha -> tyst dator

Sålänge pumpen får vatten direkt från res så spelar det ingen roll i vilken ordning man har resterande komponenter, det skiljer max 1-2 grader före och efter rads/blocks eftersom vattnet rör sig så pass fort igenom loopen, bättre att satsa på kortare slangdragning.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, det gör eventuellt en marginell skillnad. Men lika bra att göra det optimalt från början.

Får jag fråga hur denna skillnad skulle uppstå? Samma värme, samma avledningsförmåga = samma temperatur, förutsatt att tempen på luften som värmen avleds till inte ändras. Vet inte vad skillnaden skulle bli, om inte pumpen avger så mycket värme att den faktiskt värmer vattnet. Dock borde pumpen må bättre av att inte få det värmda vattnet.

Permalänk

Någon som har erfarenhet av EK-BAY RES D5 Vario (incl d5 pump.....), hela pumpen ska vara gummi-upphängd i reservoaren. Har läst om många andra liknande att det är mycket vibrationer, men inget som säger om denna kombo från ek funkar bättre.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Någon som har erfarenhet av EK-BAY RES D5 Vario (incl d5 pump.....), hela pumpen ska vara gummi-upphängd i reservoaren. Har läst om många andra liknande att det är mycket vibrationer, men inget som säger om denna kombo från ek funkar bättre.

Den är helt OK och i mitt fall vibrerade den inte speciellt mycket, hörde den knappt när den var upphängd i HDDbur!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Någon som har erfarenhet av EK-BAY RES D5 Vario (incl d5 pump.....), hela pumpen ska vara gummi-upphängd i reservoaren. Har läst om många andra liknande att det är mycket vibrationer, men inget som säger om denna kombo från ek funkar bättre.

jag kör med en D5:a, bästa pumpen ja nånsin kört med, resen vet ja inte, men min sitter fastskruvad rak mot chassit, vibrerar knappt något alls enligt mig, o jag kör den på 4:an av dom 5 olika hastigheterna.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

res -> rads -> block -> res = loop

Anledningen till det är att du vill att det nerkylda vattnet som kommer från radsen går till blocken. Kör på dom absolut största/tjockaste radsen du kan få in i lådan, ju mer kylkapacitet du har ju lågvarvigare fläktar kan du ha -> tyst dator

Skulle rekommendera en lösning med en tube res och lös pump med top istället för bay-res. Bay-res kan vara knepiga att få tysta, vibrationer fortplantar sig ut i chassiet, och dom kan dra med luft ut i loopen.

tex:
http://coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

http://coolingstuff.se/p/980/phobya-balancer-150-black

Som kylvätska kan du köra batterivatten(destillerat vatten) och tillsats mot alger/korrosion. Jag kör dest. vatten och glykol personligen.

hur mycket glykol har du i din loop? idag kör jag endast med dest. vatten, vilket ja antar inte är super bra ?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lowngcawt:

Sålänge pumpen får vatten direkt från res så spelar det ingen roll i vilken ordning man har resterande komponenter, det skiljer max 1-2 grader före och efter rads/blocks eftersom vattnet rör sig så pass fort igenom loopen, bättre att satsa på kortare slangdragning.

Precis. Det är en myt att man skulle "värma upp" blocken som kommer efter i slingan. Det gör verkligen ingen större skillnad. Det viktigaste är som sagt att vattnet rinner från tanken till pumpen och det gör det automatiskt i en tank pump combo.

I övrigt ser det bra ut. Avledningsförmågan kommer räcka till, jag kör min rigg på 240+360 och det blir väl liiite snävt (typ 60c på allt under load) om jag inte kör mina Gentle Typhoon 1850 på 12V men riggen drar också drygt 1200W under full load.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielMedStortD:

vilka fläktar skulle du rekommendera? Kör även jag med vattenkylt, och mina 6 fläktar jag använder idag låter nåt fruktansvärt.. och sen kör jag även bara med dest. vatten, hur mycket glykol har du i?

Jag kör med Corsair SP 120 Quiet edt. och de är riktigt tysta även på fullt drag, hör bara luft bli flyttad

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av antonlindstrom:

Får jag fråga hur denna skillnad skulle uppstå? Samma värme, samma avledningsförmåga = samma temperatur, förutsatt att tempen på luften som värmen avleds till inte ändras. Vet inte vad skillnaden skulle bli, om inte pumpen avger så mycket värme att den faktiskt värmer vattnet. Dock borde pumpen må bättre av att inte få det värmda vattnet.

När jag kör min extern 1080 rad tex. så är det bara att känna på slangen, den in i rad är klart varmare än den andra.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thereal_twisted:

När jag kör min extern 1080 rad tex. så är det bara att känna på slangen, den in i rad är klart varmare än den andra.

Lustigt. Det där bör nämligen inte uppstå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

När jag kör min extern 1080 rad tex. så är det bara att känna på slangen, den in i rad är klart varmare än den andra.

Det är möjligt, eftersom att värmen avleds i radiatorn. Således bör vattnet i bästa fall vara rumstempererat i radiatorns utlopp, och värmen transporteras såklart in i radiatorn genom inloppet. Om du avleder värmen före eller efter reservoar och pump spelar dock ingen roll. Vattnets värme när det når blocken efter både pump, radiator och reservoar är den samma oavsett i vilken ordning de kommer, förutsatt att vattnet cirkulerar minst ett helt varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lustigt. Det där bör nämligen inte uppstå.

Klart som korvspad att vattnet in i radiator är varmare än vattnet ut, det är ju i radiator värmedumpningen sker från vätska till luft. Däremot bör skillnaden före och efter exempelvis cpu vara samma, oavsett om radiator ligger före eller efter CPU.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Discokungen
Skrivet av whisky:

Klart som korvspad att vattnet in i radiator är varmare än vattnet ut, det är ju i radiator värmedumpningen sker från vätska till luft. Däremot bör skillnaden före och efter exempelvis cpu vara samma, oavsett om radiator ligger före eller efter CPU.

Nja, inte märkbar skillnad. Flödet i loopen kan vara rätt lågt dock.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av antonlindstrom:

Det är möjligt, eftersom att värmen avleds i radiatorn. Således bör vattnet i bästa fall vara rumstempererat i radiatorns utlopp, och värmen transporteras såklart in i radiatorn genom inloppet. Om du avleder värmen före eller efter reservoar och pump spelar dock ingen roll. Vattnets värme när det når blocken efter både pump, radiator och reservoar är den samma oavsett i vilken ordning de kommer, förutsatt att vattnet cirkulerar minst ett helt varv.

Förstår principen och vet att skillnaden är om någon alls är av akademisk betydelse.

När jag kör externa 1080 radden så har jag ca 6meter slang till den(kör den på balkongen när det är kallt ute) Den långa slangen kanske bidrar till att temp skillnaden märks extra mkt. Kör dock dubbla D5 pumpar på max så det är ett jäkla flöde i loopen.

Permalänk

Tack för hjälpen, då var ett beställningen lagd och nu börjar väntan... Får skissa på dragningar under tiden

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Nu är allt på plats förutom gpu-blocket då det visade sig att det inte passade med just min revision. Får se hur jag löser det. Så för stunden så kyler 4 gt 800 rpm på 2st 240 alphacool 30mm raddar en i7 3820.

Sjukt smidigt att montera allt måste jag säga, fuskar lite nu och har igång maskinen. Det går tyst nu när luften är ur och jag sänkte d5:an från 5 --> 1 (cpu ligger kvar på 30 grader under Diablo 3).
Tack för assistans.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Liten uppdatering, har nu vattenblocket för grafik-kortet på plats. Kör gt fläktarna på 400rpm ungefär. Spelade 40 minuter Diablo 3, gpu gick upp till 45 grader, cpu stannade på 37.

Nu hör jag dock nätagget, men det var beräknat.
Tack igen för assistans

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här