Permalänk

Tystaste chassit som finns

Hej!
Som rubriken lyder är jag på jakt efter det mest ljuddämpade chassit man kan få tag i.
Mitt grafikkort låter alldels för mycket och jag har kommit fram till att ett väl ljuddämpat chassi är ett måste.

Har kollat på http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/
Eftersom det har väldigt tjock ljuddämpning. Givetvis även kollat på Define samt NZXT chassin.
Är det någon som har några erfarenheter av ljuddämpning och eller tysta chassin?

Hade varit väldigt trevligt om alla som har komponenter som låter mycket och bytt till ljuddämpade chassin kunde skriva om hur stor skillnad det blev samt vilka chassin de bytt mellan.

En "Tysta chassin"-tråd hade kanske inte vait så dumt.

Edit: Om jag ändå ska byta chassi, vilket är tystast "från frabrik"?

MVH
Rasmus

Permalänk
Avstängd

Vad jag har upplevt så är Corsair 550D också ett riktigt bra alternativ, och kan bli väldigt tyst.

(Har haft och byggt i R2, R3, R4, NZXT H2, P280 etc..)

Silencio är inte jättebra direkt, speciellt inte jämfört med andra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att ha tysta komponenter

Jag sitter med ett r4 och en kompis med corsair 650d och hans dator är tystare

Men jag skulle rekommendera r4 riktigt bra chassi

Byte från haf 912 till ett r4 det blev mycket tystare men kanske var för att jag satt med stock kylare i mitt haf 912 som lätt som ett jetplan

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Hej!
Som rubriken lyder är jag på jakt efter det mest ljuddämpade chassit man kan få tag i.
Mitt grafikkort låter alldels för mycket och jag har kommit fram till att ett väl ljuddämpat chassi är ett måste.

Har kollat på http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/
Eftersom det har väldigt tjock ljuddämpning. Givetvis även kollat på Define samt NZXT chassin.
Är det någon som har några erfarenheter av ljuddämpning och eller tysta chassin?

Hade varit väldigt trevligt om alla som har komponenter som låter mycket och bytt till ljuddämpade chassin kunde skriva om hur stor skillnad det blev samt vilka chassin de bytt mellan.

En "Tysta chassin"-tråd hade kanske inte vait så dumt.

MVH
Rasmus

Mitt fokus är en knäpptyst dator och jag skrev ihop något som nästan blev en guide som jag Rekommenderar dig att börja med att kolla igenom #12537338

Men kort och gått så ligger det till såhär. Har du komponenter som låter mycket så hjälper det INTE att gå på ett ljuddämpat chassi. Det är inte effektivt förrän du har åtgärdat ljudkällorna i datorn redan och vill ha bort det sista oljudet.

Så det du letar efter är en ny kylare till ditt grafikkort och inte ett nytt chassi i första hand.

Permalänk
Medlem

Du gör bäst i att köpa valfritt chassi och ljuddämpa det själv, finns inget idag som är "tyst".

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Skrivet av khaine:

Du gör bäst i att köpa valfritt chassi och ljuddämpa det själv, finns inget idag som är "tyst".

Finns "inget" man kan göra själv heller som är tyst om man inte har tysta komponenter i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Finns "inget" man kan göra själv heller som är tyst om man inte har tysta komponenter i det.

Jag förstår vad du säger, rent praktiskt kan man inte bygga en tyst dator utan rätt val av komponenter. Men du kan OM du vill ljuddämpa det mesta, överdriven mängd ljuddämpning, ljudfällor och interna fläktar tar han en bra bit på vägen.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Skrivet av khaine:

Jag förstår vad du säger, rent praktiskt kan man inte bygga en tyst dator utan rätt val av komponenter. Men du kan OM du vill ljuddämpa det mesta, överdriven mängd ljuddämpning, ljudfällor och interna fläktar tar han en bra bit på vägen.

Därav "" runt inget. Klart man kan få en dator helt tyst oavsett komponenter om man bara gör chassit på rätt sätt, men det kommer inte vara litet eller smidigt på något sätt jämfört med att montera in bättre komponenter i det

Permalänk
Skrivet av ViizzlY:

Viktigaste är att ha tysta komponenter

Jag sitter med ett r4 och en kompis med corsair 650d och hans dator är tystare

Men jag skulle rekommendera r4 riktigt bra chassi

Byte från haf 912 till ett r4 det blev mycket tystare men kanske var för att jag satt med stock kylare i mitt haf 912 som lätt som ett jetplan

Men då blev det iallafall tystare vilket är precis vad jag vill åt. Bytte du kylare samtidigt som chassi?

Skrivet av lanbonden:

Mitt fokus är en knäpptyst dator och jag skrev ihop något som nästan blev en guide som jag Rekommenderar dig att börja med att kolla igenom #12537338

Men kort och gått så ligger det till såhär. Har du komponenter som låter mycket så hjälper det INTE att gå på ett ljuddämpat chassi. Det är inte effektivt förrän du har åtgärdat ljudkällorna i datorn redan och vill ha bort det sista oljudet.

Så det du letar efter är en ny kylare till ditt grafikkort och inte ett nytt chassi i första hand.

Skrivet av lanbonden:

Finns "inget" man kan göra själv heller som är tyst om man inte har tysta komponenter i det.

Den största skillnaden mot idag är om jag köper ett ljddämpat chassi typ R4 så får jag på en ljuddämpad lucka vilket jag trodde skulle göra hela skillnaden. Men jag kanske måste kolla på alternativ till att kyla mitt graffikkort istället då.
Skulle vara väldigt kul om någon hade gjort en mätning med och utan isolering men samma komponenter.

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är ju som folk redan säger; du måste tysta dina redan högljudda komponenter. Följ guiden i lanbondens signatur.

Det finns ju självfallet olika medel man kan ta till. Som du kanske vet så finns det ljuddämpningsmaterial som man klistrar på på insidorna av chassit. Det hjälper ju alltid lite, därefter kan man täppa igen alla glipor där det inte finns/ska finnas något luftflöde in eller ut ur chassit med valbart mjukt material; gärna något som går ihop med resten utav designen på chassit.

I mitt fall så använder jag 120mm fläktar där det finns 140mm hål. Jag har klippt ut "ramar" som täcker över den resterande perforerade plåten runt mina befintliga 120mm fläktar. Men det här är lite ... överkurs kanske; jag gjorde det bara för att jag hade tid över

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Därav "" runt inget. Klart man kan få en dator helt tyst oavsett komponenter om man bara gör chassit på rätt sätt, men det kommer inte vara litet eller smidigt på något sätt jämfört med att montera in bättre komponenter i det

Tyvärr är det så. Ett annat alternativ är att ta fram borrmaskin och göra ett hål i väggen till rummet brevid, absolut billigaste lösningen (om man har rätt planlösning och utrymme)

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Hej!
Som rubriken lyder är jag på jakt efter det mest ljuddämpade chassit man kan få tag i.
Mitt grafikkort låter alldels för mycket och jag har kommit fram till att ett väl ljuddämpat chassi är ett måste.

Har kollat på http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/
Eftersom det har väldigt tjock ljuddämpning. Givetvis även kollat på Define samt NZXT chassin.
Är det någon som har några erfarenheter av ljuddämpning och eller tysta chassin?

Hade varit väldigt trevligt om alla som har komponenter som låter mycket och bytt till ljuddämpade chassin kunde skriva om hur stor skillnad det blev samt vilka chassin de bytt mellan.

En "Tysta chassin"-tråd hade kanske inte vait så dumt.

MVH
Rasmus

Är du villig att investera i en riktigt vattenkylningslösning och köra överdimensionerade radiatorer så kan du få datorn nästan helt knäpptyst...

Jag kör två 280mm radiatorer och corsairs AF/silent 140mm fläktar på 5v... går aldrig över 65 grader med en 4770k och 1.35V och datorn är helt knäpptyst.. det enda som möjligtvis ger ifrån sig ljud är pumpen (Men jag har en ganska billig sådan). det är det absolut tystaste systemet.

Annars så rekommenderar jag Define R4, bra ljusisolering men fortfarande bra luftflöde. (Viktigt att balansera luftflöde med ljuddämpning, då när luftflödet styps så går grafikkortet varmare och då också fläkten på högre varv för att kyla!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Mitt grafikkort låter alldels för mycket och jag har kommit fram till att ett väl ljuddämpat chassi är ett måste.

MVH
Rasmus

Nej, du behöver en ny kylare till ditt grafikkort.
Ett ljuddämpat chassi ger en marginell förbättring om dina komponenter inte redan är tysta, med ett chassi av 3mm tjock aluminium där 90% av insidan i efterhand är täckt av 15/20mm tjock ljuddämpning kan jag fortfarande höra när twinfrozr kylaren på mitt grafikkort går över 60% och Noctua fläktarna som matas med 5 volt ger ifrån sig ett sus som hörs på ett par meters avstånd.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har ett R4 chassi mycket nöjd, bra fläktstyrning 3 olika lägen dammfilter mm
har dock tysta grafikkort två asus 760, och bequit agg Processorkylare Cooler Master Hyper 212 EVO
sätter fläktstyrningen på max när jag spelar, har ändå hörlurar då så stör mig inte

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

Finns lite saker du kan kolla på:

* Vad har du för chassifläktar? Hur många? Placering? - Ett bra flöde genom chassit är A & O om du vill få ner ljudvolymen på dina komponenter. kallare luft -> kallare komponenter -> möjlightet att ställa ner fläktar för att få en tystare dator.
* Kolla dina fläktkurvor! - Orginal så är dom långt från optimala för en tyst dator. Sen kan du ju fråga dig själv hur varma komponenter du vill ha. Kalla komponenter och en tyst dator går bara om du kör på custom vatten.
* Har du damm på dina kylflänsar?

Problemet med många ljuddämpade chassin är att dämpmattorna som sitter oftast gör mest skillnad mot vibrationer och resonans i chassit, dom sänker sällan ljudvolymen. Detta kräver oftas väldigt tjocka mattor vilket nästintill aldrig får plats i ett datorchassi.

Så förvänta dig inga mirakel med att köpa ett ljuddämpat chassi.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av khaine:

Tyvärr är det så. Ett annat alternativ är att ta fram borrmaskin och göra ett hål i väggen till rummet brevid, absolut billigaste lösningen (om man har rätt planlösning och utrymme)

Gillar idén. Går också bra att slänga in datorn i garderoben/skåp med en eller några fläktar som skyfflar ut varmluften. Kan också köra med öppet chassi då utan att störas av oljudet och ingen risk att husdjur trasslar in sig datorn.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Det viktiga är ju som folk redan säger; du måste tysta dina redan högljudda komponenter. Följ guiden i lanbondens signatur.

Jag har läst skummat igenom den och eftersom det bara är grafikkortet som "stör" tänkte jag att chassit skulle vara den sista pusselbiten.
Köpte DiretCU II kylningen för att det skulle bli tyst men det funkade ju sådär...

Skrivet av OskarW90:

Är du villig att investera i en riktigt vattenkylningslösning och köra överdimensionerade radiatorer så kan du få datorn nästan helt knäpptyst...

Jag kör två 280mm radiatorer och corsairs AF/silent 140mm fläktar på 5v... går aldrig över 65 grader med en 4770k och 1.35V och datorn är helt knäpptyst.. det enda som möjligtvis ger ifrån sig ljud är pumpen (Men jag har en ganska billig sådan). det är det absolut tystaste systemet.

Annars så rekommenderar jag Define R4, bra ljusisolering men fortfarande bra luftflöde. (Viktigt att balansera luftflöde med ljuddämpning, då när luftflödet styps så går grafikkortet varmare och då också fläkten på högre varv för att kyla!

Ja ska man har bra komponenter som ska vara tysta känns det som att det är vattenkylning som gäller. Dock är mitt största problem när jag ligger i idle då inte fläkten på grafikkoret går att sänka mer än 37%:(
När jag spelar gör det inte alls lika mycket att den låter lite då jag har headset i 9 fall av 10

Skrivet av Cruentusa:

Nej, du behöver en ny kylare till ditt grafikkort.
Ett ljuddämpat chassi ger en marginell förbättring om dina komponenter inte redan är tysta, med ett chassi av 3mm tjock aluminium där 90% av insidan i efterhand är täckt av 15/20mm tjock ljuddämpning kan jag fortfarande höra när twinfrozr kylaren på mitt grafikkort går över 60% och Noctua fläktarna som matas med 5 volt ger ifrån sig ett sus som hörs på ett par meters avstånd.

Jag känner mig väldigt överbevisad...
Men om jag ändrar riktining helt och säger att jag ändå ska köpa ett nytt chassi. Varesig jag byter till vattenkylning eller ej.
Vilka chassin anses som tystas?

Permalänk

Rekommenderar R4:an, riktigt najs enligt mig, det är PRECIS att jag över huvud taget hör det när jag har tyst i hörlurarna, vilket är grymt skönt då jag knappt vet om datorn är på eller av. Bra stabil konstruktion.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Finns lite saker du kan kolla på:

* Vad har du för chassifläktar? Hur många? Placering? - Ett bra flöde genom chassit är A & O om du vill få ner ljudvolymen på dina komponenter. kallare luft -> kallare komponenter -> möjlightet att ställa ner fläktar för att få en tystare dator.
* Kolla dina fläktkurvor! - Orginal så är dom långt från optimala för en tyst dator. Sen kan du ju fråga dig själv hur varma komponenter du vill ha. Kalla komponenter och en tyst dator går bara om du kör på custom vatten.
* Har du damm på dina kylflänsar?

Problemet med många ljuddämpade chassin är att dämpmattorna som sitter oftast gör mest skillnad mot vibrationer och resonans i chassit, dom sänker sällan ljudvolymen. Detta kräver oftas väldigt tjocka mattor vilket nästintill aldrig får plats i ett datorchassi.

Så förvänta dig inga mirakel med att köpa ett ljuddämpat chassi.

Mitt problem är mest i idle då jag inte kan sänka fläkten på graffet mer än 37%:(

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Är du villig att investera i en riktigt vattenkylningslösning och köra överdimensionerade radiatorer så kan du få datorn nästan helt knäpptyst...

Jag kör två 280mm radiatorer och corsairs AF/silent 140mm fläktar på 5v... går aldrig över 65 grader med en 4770k och 1.35V och datorn är helt knäpptyst.. det enda som möjligtvis ger ifrån sig ljud är pumpen (Men jag har en ganska billig sådan). det är det absolut tystaste systemet.

Annars så rekommenderar jag Define R4, bra ljusisolering men fortfarande bra luftflöde. (Viktigt att balansera luftflöde med ljuddämpning, då när luftflödet styps så går grafikkortet varmare och då också fläkten på högre varv för att kyla!

2x 280 lät ju rätt standard

Kör själv på två stycken zalman reserator 1 plus en 360*420 rad utan fläktar samt en undervoltad mcp350 pump som sitter monterad i en separat ljud och vibrationsdämpande låda inne i mitt ljuddämpade chassi.
Förutom det så snurrar det en 120mm fläkt i 300RPM i fronten samt ett semipassivt nätagg som går igång i ~350 RPM när jag belastar datorn tungt. Har täppt igen alla övriga hål samt klätt lådan (som är en gammal stabil stållåda) med tung dämpmatta.

Ohh vad underbart tyst det är

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Hej!
Som rubriken lyder är jag på jakt efter det mest ljuddämpade chassit man kan få tag i.
Mitt grafikkort låter alldels för mycket och jag har kommit fram till att ett väl ljuddämpat chassi är ett måste.

Har kollat på http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/
Eftersom det har väldigt tjock ljuddämpning. Givetvis även kollat på Define samt NZXT chassin.
Är det någon som har några erfarenheter av ljuddämpning och eller tysta chassin?

Hade varit väldigt trevligt om alla som har komponenter som låter mycket och bytt till ljuddämpade chassin kunde skriva om hur stor skillnad det blev samt vilka chassin de bytt mellan.

En "Tysta chassin"-tråd hade kanske inte vait så dumt.

Edit: Om jag ändå ska byta chassi, vilket är tystast "från frabrik"?

MVH
Rasmus

http://www.tomshardware.com/reviews/lian-li-pc-b12-nanoxia-de...
Having already won our Tom's Hardware Approved award yesterday in its own three-way comparison, Fractal Design’s value-oriented Define R4 graduates to a Tom's Hardware Recommended Buy award, officially concluding 2012’s nine-way quiet gaming case showdown.
nanoxia eller R4 stod det mellan för min del, börja med chassit då det är billigare än att byta alla komponenter

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

http://www.tomshardware.com/reviews/lian-li-pc-b12-nanoxia-de...
Having already won our Tom's Hardware Approved award yesterday in its own three-way comparison, Fractal Design’s value-oriented Define R4 graduates to a Tom's Hardware Recommended Buy award, officially concluding 2012’s nine-way quiet gaming case showdown.
nanoxia eller R4 stod det mellan för min del, börja med chassit då det är billigare än att byta alla komponenter

Samtidigt gör det klart mindre skillnad att byta chassit än att fixa den värsta ljudboven i datorn vilket i detta fallet verkar vara grafikkortet som behöver en tredjeparts kylare.

Att byta chassit i detta läget är bara dumt då det inte kommer ge något annat än estetisk nöjdhet om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Jag har läst skummat igenom den och eftersom det bara är grafikkortet som "stör" tänkte jag att chassit skulle vara den sista pusselbiten.
Köpte DiretCU II kylningen för att det skulle bli tyst men det funkade ju sådär...

Läste att du inte får ner fläkten under 37%. Har du prövat sänka fläkten med valbart GPU-OC program, typ MSi Afterburner, ASUS GPU-Tweak, EVGA Precision X?

Annars kan du switcha bios på kortet. Valbart skyn3t-bios som passar med din bios revision typ. Dem brukar gå att få ner till 25% och då låter det ingenting oavsett kylare. Men det kanske är lite mycket slit för att få tyst på kortet.

Hur är det med lufttillförseln i chassit? Går fläktarna i fronten på en okej rpm?

Jag tycker absolut inte att ett GTX780 med en DCII kylare ska behöva en eftermarknadskylare. Då är det något annat som står vajsing till.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Samtidigt gör det klart mindre skillnad att byta chassit än att fixa den värsta ljudboven i datorn vilket i detta fallet verkar vara grafikkortet som behöver en tredjeparts kylare.

Att byta chassit i detta läget är bara dumt då det inte kommer ge något annat än estetisk nöjdhet om ens det.

allting är ju subjektivt, jag tyckte att mitt grafikkort lät för jävligt men när jag monterade in det i en väns chassi var det knäpptyst = jag bytte chassi direkt
(hade ett HAF 912+ chassi och ett 6870) och sedan fick jag tyst på burken.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

2x 280 lät ju rätt standard

Kör själv på två stycken zalman reserator 1 plus en 360*420 rad utan fläktar samt en undervoltad mcp350 pump som sitter monterad i en separat ljud och vibrationsdämpande låda inne i mitt ljuddämpade chassi.
Förutom det så snurrar det en 120mm fläkt i 300RPM i fronten samt ett semipassivt nätagg som går igång i ~350 RPM när jag belastar datorn tungt. Har täppt igen alla övriga hål samt klätt lådan (som är en gammal stabil stållåda) med tung dämpmatta.

Ohh vad underbart tyst det är

Hej och hå men jag får inte in mer radiatorer i mitt R4a (eller jo kanske en till 120mm i bak) fick ju modda för att äns få in två

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hej och hå men jag får inte in mer radiatorer i mitt R4a (eller jo kanske en till 120mm i bak) fick ju modda för att äns få in två

Inte min bild, men det är alltså dubbla såna här torn jag kör med, tar "lite" extra plats men sambon gick med på det tillslut
Min loop innehåller ~9 liter vatten så skräcken vore ett läckage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte min bild, men det är alltså dubbla såna här torn jag kör med, tar "lite" extra plats men sambon gick med på det tillslut
Min loop innehåller ~9 liter vatten så skräcken vore ett läckage!

http://static.frazpc.pl/cms/2005/03/1109718021753126.jpg

undrar vad skillnaden på ljudnivå är på ditt och mitt då en del har ju känsligare öra för ljud, men då jag bor i staden så känner jag att när jag knappt hör datorn med örat emot den så är det ganska tyst!

har haft saltvattensakvarium på 500l + så jag känner igen nervositeten när det gäller läckage ;D

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

[QUOTE="RasmusAlb;14416482"] Men då blev det iallafall tystare vilket är precis vad jag vill åt. Bytte du kylare samtidigt som chassi?

Ja det gjorde jag

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

undrar vad skillnaden på ljudnivå är på ditt och mitt då en del har ju känsligare öra för ljud, men då jag bor i staden så känner jag att när jag knappt hör datorn med örat emot den så är det ganska tyst!

har haft saltvattensakvarium på 500l + så jag känner igen nervositeten när det gäller läckage ;D

Svårt att säga hur mycket tystare det är men två anekdoter.
Vid första provstarten när jag inte kopplat in skärm mm så trodde jag något hade gått åt skogen fram tills jag kände att extra lådan till pumpen vibrerade lite lätt. Läskigt med semipasiva nätagg då inte ens fläkten i det startar (var innan jag monterade den andra fläkten som alltid går). Blev tvungen att montera power led efter detta så jag i alla fall kan se om datorn är igång.

Jag började störa mig på kyl och frys i rummet bredvid istället på kvällarna när ljuden utomhus dämpat sig.

Jag störde mig väll egentligen inte jättemycket på ljudnivån i mitt andra vattenkylda bygge med en 360mm + 240 rad så länge jag kunde köra fläktarna i botten men det blev rätt varmt då så målet var att få det både tystare och svalare. Kommer nog aldrig få det tystare än nu men har ändå planer för ett custom bygge så jag får allt i en låda istället för externa torn. Men det kommer bli ett monster på typ 60*60*70 cm eller något liknande får att få plats med allt som ska in i det.

Permalänk

Jag måste säga att jag är grymt förvånad att du sitter på ett gtx 780 med DCII och tycker det är högljutt i idle. Antingen har du datorn uppepå skrivbordet alldeles vid örat eller så är du väldigt känslig. I sweclockers test är ju DCII bland de absolut tystaste (iofs på 780 ti, men det borde inte vara lägre ljudnivå på det).

Har du jämfört ljudet på vänners datorer? Om din dator låter mer har du fel på ditt exemplar eller så är det något annat som låter.

Vad har du för chassi idag? Jqg ser mig själv som redigt ljudkänslig men måste säga att jag är riktigt nöjd med precis samma grafikkort. Iofs har jag Define R2 som är lite ljuddämpat, men ljudet i idle störde inte när jag körde med sidopanelen borttagen heller.

EDIT: Sorry, jag är ute och cyklar. Jag blandade ihop min Twinfrozr IV och DCII, förmodligen för att jag var så övertygad att jag skulle köpa DCII innan jag sett tester
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor