Permalänk

Corsair CX eller RM 750w?

Hejsan!

Jag funderar på att köpa nytt nät-agg eftersom mitt låter ganksa mycket under load.
Jag har:

Asus gtx 770
I5 4670k
Corsair Vengeance LP 8 gb
Ocz modxstream 700w

Jag vet inte vilken jag ska köpa och om det är värt att köpa corsiar RM 750 eller CX 750w
Det skilljer ungefär 400 kr mellan de.

Tacksam för kommentarer

Permalänk
Skrivet av Johnerlandsson:

Hejsan!

Jag funderar på att köpa nytt nät-agg eftersom mitt låter ganksa mycket under load.
Jag har:

Asus gtx 770
I5 4670k
Corsair Vengeance LP 8 gb
Ocz modxstream 700w

Jag vet inte vilken jag ska köpa och om det är värt att köpa corsiar RM 750 eller CX 750w
Det skilljer ungefär 400 kr mellan de.

Tacksam för kommentarer

CX är budget variant så det är klart värt dom 400:- extra för ett RM.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-cs650m-650w-80-g...

Köp detta istället CS650 lite billigare och Gold istället för brons. 750w behöver du bara om du tänkt köra Crossfire eller SLI i framtiden.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk

The Corsair RM Series is optimized for silence and delivers gold-rated efficiency. Fully modular low-profile black cabling helps ensure fast and neat builds.

CS-M Series is designed for basic and midrange PCs, but offers features and performance traditionally reserved for higher-end models. 80 PLUS Gold efficiency and a thermally controlled fan ensure quiet operation and lower energy use, and the modular, detachable cable set makes installations and upgrades faster and better looking.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johnerlandsson:

Hejsan!

Jag funderar på att köpa nytt nät-agg eftersom mitt låter ganksa mycket under load.
Jag har:

Asus gtx 770
I5 4670k
Corsair Vengeance LP 8 gb
Ocz modxstream 700w

Jag vet inte vilken jag ska köpa och om det är värt att köpa corsiar RM 750 eller CX 750w
Det skilljer ungefär 400 kr mellan de.

Tacksam för kommentarer

Varför inte Fractal Design Newton R3 600W? Ännu tystare, bättre kvalitet och ändå för många watt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Seasonic G450/550 eller nya S12G- som är samma agg fast med fasta kablar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg ifrån en tråd tidigare idag

Skrivet av grizzly666:

Corsairs RM serie är ett snäpp bättre än CX serien dock så finns det en hel del andra nätagg som både är billigare och bättre.
AX serien är betydligt bättre än RM serien men även här finns det andra nätagg som är både billigare och lite bättre (dock inte med mycket).

Allt som allt så är corsair idag inte värt att köpa då dom lever på sitt rykte som dom byggt upp under åren dvs att dom gör BRA nätagg vilket tyvärr inte stämmer i dagsläget längre (förutom ett fåtal av serierna dom tillverkar som tex AX men dom är då DYRA).
Dom har nu under 1-2år systematiskt försämrat sina nätagg samtidigt som dom har höjt priserna=tjäna MYCKET mer pengar (heller i alla fall legat kvar på samma pris).
Tex detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1415999,961030 CX nätagget är riktigt dåligt XFX agget för 20:- mer är bland det bästa 80+ brons nätagget du kan hitta på 450w.
Anledningen till att dom flesta corsair nättag i dag är dåliga är för att dom använder skräp kondingar som kan hålla i allt ifrån 6mån till 3+år och detta är med 90% säkerhet det som dödade det nätagg som satt i den aktuella datorn.
Så köps ett till skräp nätagg med skräp kondingar så KOMMER även det att dö frågan är bra NÄR då det kan handla om allt ifrån 6mån till många år.
Så även OM corasirs nätagg hade varit billigast (vilket dom inte är) så blir det i slutändan ett dyrare val då man behöver köpa allt ifrån 1-4 nätagg (för att dom dör) istället för att köpa ett BRA nätagg direkt som kommer hålla under dessa 1-4 skräpnätaggens livstid och det UTAN att övriga komponenter utsätts för livsfara varje gång ett nätagg dör.

Kollar du här http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx... så drar ett 660 plus swec testrigg (som har mer ström hungrig cpu än en i5:a) 310w (och 780,7970ghz drar 435watt).
Så det behövs inget monster nätagg till den datorn (finns många fläktar/hd/etc i det så drar det ju lite mer dock).

Något av dessa är ett bra köp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=961030,859137,846234,137...
Tex så är det mest prisvärda nätagget seasonics G-360 viket räcker till för den datorn men det kan ju kanske vara värt att ta ett med lite mer watt om det kan tänkas bli aktuellt med nytt grafikkort.

770 med mer ström hungrig cpu drar 395watt så det blir ju samma nätagg som dom jag länkade utom dom allra minsta jag skulle rekomendera.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Mitt inlägg ifrån en tråd tidigare idag

770 med mer ström hungrig cpu drar 395watt så det blir ju samma nätagg som dom jag länkade utom dom allra minsta jag skulle rekomendera.

Vad tycker du om detta då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092
På g-kortets låda står det att man ska ha minimum 600 w
Jag vill inte att nät-agget ska köra på fullt hela tiden, utan jag skulle vilja köpa ett som för 700/750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnerlandsson:

Vad tycker du om detta då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092
På g-kortets låda står det att man ska ha minimum 600 w
Jag vill inte att nät-agget ska köra på fullt hela tiden, utan jag skulle vilja köpa ett som för 700/750W

Cooler Master V700 är väldigt underskattad, rekommenderar den varmt. Seasonic OEM och japanska komponenter, blir typ inte bättre. Vill du ha ett semi passivt nätagg hade jag spenderat lite till för ett AX760 (utan i). Förövrigt undvik RM-serien, Corsair har gått ner sig på senare tid.

Permalänk
Medlem

Undrar när folket ska sluta köpa corsair agg när dem bara lever på sitt namn. Enda agget som jag skulle ta är deras axi serie resten finns det bättre alternativ på

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

jag har ett corsair rm 850 watt nätagg å jag e supernöjd med den och den låter ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnerlandsson:

Vad tycker du om detta då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092
På g-kortets låda står det att man ska ha minimum 600 w
Jag vill inte att nät-agget ska köra på fullt hela tiden, utan jag skulle vilja köpa ett som för 700/750W

Grafikkorts tillverkarna är mer heller mindre tvunga att skriva en betydligt högre min/rek watt siffra då det dels ska vara lite marginaler kvar (alla sitter ju inte med samma cpu och en hd i sin burk direkt).
Men den stora anledningen för detta är skräp nätagg dvs nätagg som det står att dom klarar av tex 500watt på men i verkligheten så klarar dom kanske inte ens av 400watt i 1sek (JA det finns gott om sådana exempel tyvärr), men vanligast är att dom sämre nätaggen faktiskt klarar av 500watt MEN då enbart under en kort tid (allt ifrån 1sek till några minuter) tills det blir för varmt och tex 400-450watt kan då dessa sämre nätagg klara av i kontinuerlig drift.

Nätaggen som sitter i 90+% i märkesdatorerna är av denna typ dvs det absolut billigaste dom kan trycka i den aktuella datorn så att det orkar dra runt det som finns i den plus 1-2hd till men mer är oftas vanskligt.
Detta gör att en oerhörd mängd datorer har dessa "överwattade" nätagg (troligen 90+% av dom som finns) och därmed så är det nästintill ett krav att märka med MYCKET högre watt än vad grafikkortet faktiskt drar.
Annars skulle dom få in väldigt mycket fler grafikkort på reklamation/garanti som svensson o company köpt och tryckt in sin burk och som i bästa fall funka ett litet tag tills nätagget dog (och då även riskerade att döda alla andra saker i datorn på samma gång).
Visserligen får dom nog in oerhörda mängder med sådana fall redan nu men det skulle troligen öka betydligt om dom satte lägre min/rek watt.

Fractal agget är bra men lite dyrt det finns nätagg som är bättre för mindre/samma pengar som tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 vilket är bland det mest prisvärda runt 700w.

Och att byta nätagg gör du rätt i då Ocz modxstream 700w inte är det bästa och det har funnits ett par här på swec som haft dessa som har dött
.
Några kommentarer ifrån en test är dessa

Citat:

However, once we open the unit we find that OCZ 700W ModXStream Pro looks very much like a cheap group regulated unit. This is further compounded by the fact that the unit has some questionable component selections in the mystery "Rec" capacitors.

Okända kondingar som inte går att hitta info om är i stort sett lika med att det är skräp.
Och värst av allt det klarade inte av 100% testen dvs det klarade inte av 700watt under en längre period

Citat:

The unit’s build quality was decent but the component selection was certainly questionable and in the end the unit was unable to complete our testing at full power.

Här är testen om du vill läsa http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream... dom tycker att fläkten var hyffsat tyst men då ska du tänka på att dessa test sidor lyssnar på den fläkten med en massa test utrustning igång i bakgrunden som oftas har ganska högljuda fläktar vilket betyder att OM fläkten är tyst så hör dom den aldrig.

Enda sidan som jag vet om som testar nätaggs fläktar i en tyst miljö är http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Grafikkorts tillverkarna är mer heller mindre tvunga att skriva en betydligt högre min/rek watt siffra då det dels ska vara lite marginaler kvar (alla sitter ju inte med samma cpu och en hd i sin burk direkt).
Men den stora anledningen för detta är skräp nätagg dvs nätagg som det står att dom klarar av tex 500watt på men i verkligheten så klarar dom kanske inte ens av 400watt i 1sek (JA det finns gott om sådana exempel tyvärr), men vanligast är att dom sämre nätaggen faktiskt klarar av 500watt MEN då enbart under en kort tid (allt ifrån 1sek till några minuter) tills det blir för varmt och tex 400-450watt kan då dessa sämre nätagg klara av i kontinuerlig drift.

Nätaggen som sitter i 90+% i märkesdatorerna är av denna typ dvs det absolut billigaste dom kan trycka i den aktuella datorn så att det orkar dra runt det som finns i den plus 1-2hd till men mer är oftas vanskligt.
Detta gör att en oerhörd mängd datorer har dessa "överwattade" nätagg (troligen 90+% av dom som finns) och därmed så är det nästintill ett krav att märka med MYCKET högre watt än vad grafikkortet faktiskt drar.
Annars skulle dom få in väldigt mycket fler grafikkort på reklamation/garanti som svensson o company köpt och tryckt in sin burk och som i bästa fall funka ett litet tag tills nätagget dog (och då även riskerade att döda alla andra saker i datorn på samma gång).
Visserligen får dom nog in oerhörda mängder med sådana fall redan nu men det skulle troligen öka betydligt om dom satte lägre min/rek watt.

Fractal agget är bra men lite dyrt det finns nätagg som är bättre för mindre/samma pengar som tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 vilket är bland det mest prisvärda runt 700w.

Och att byta nätagg gör du rätt i då Ocz modxstream 700w inte är det bästa och det har funnits ett par här på swec som haft dessa som har dött
.
Några kommentarer ifrån en test är dessa Okända kondingar som inte går att hitta info om är i stort sett lika med att det är skräp.
Och värst av allt det klarade inte av 100% testen dvs det klarade inte av 700watt under en längre period
Här är testen om du vill läsa http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream... dom tycker att fläkten var hyffsat tyst men då ska du tänka på att dessa test sidor lyssnar på den fläkten med en massa test utrustning igång i bakgrunden som oftas har ganska högljuda fläktar vilket betyder att OM fläkten är tyst så hör dom den aldrig.

Enda sidan som jag vet om som testar nätaggs fläktar i en tyst miljö är http://www.silentpcreview.com/

Okej, tack så jättemycket för dina råd. Jag tror att jag köper en cooler master som du länkade då men vet du ifall den är tyst eller låter mycket?

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnerlandsson:

Okej, tack så jättemycket för dina råd. Jag tror att jag köper en cooler master som du länkade då men vet du ifall den är tyst eller låter mycket?

Tack igen!

V700 är väldigt tyst, det har alla recensioner jag sett nämnt. CM V-serien anväder samma Protechnics fläkt som BeQuiet gör i sina agg (Silentwings). Den är inte semi-passiv, utan snurrar alltid, men det är ingen nackdel om den är tyst.. vilket den ska vara. Detta är ett väldigt bra och välbyggt agg. Den enda kritiken jag sett är att SATA-kablarna är i kortaste laget, så det kanske krävs förlängare om du har ett stort chassi (långt avstånd från nätagget upp till typ 5.25" sloten i övre framkant på chassit).

Här har du ett par recensioner på V700 (och en för den snarlika V850):
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/coole...
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V850/

Quote "The fan is made by Protechnic, one of the best fan manufacturers, and its model number is MGA13512XF-025. CM made an excellent choice by using this fan, which is one of the best fans for PSU usage. We can't but wonder how they managed to use such high-end components while keeping the unit's price at these levels."

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

V700 är väldigt tyst, det har alla recensioner jag sett nämnt. CM V-serien anväder samma Protechnics fläkt som BeQuiet gör i sina agg (Silentwings). Den är inte semi-passiv, utan snurrar alltid, men det är ingen nackdel om den är tyst.. vilket den ska vara. Detta är ett väldigt bra och välbyggt agg. Den enda kritiken jag sett är att SATA-kablarna är i kortaste laget, så det kanske krävs förlängare om du har ett stort chassi (långt avstånd från nätagget upp till typ 5.25" sloten i övre framkant på chassit).

Här har du ett par recensioner på V700 (och en för den snarlika V850):
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/coole...
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V850/

Quote "The fan is made by Protechnic, one of the best fan manufacturers, and its model number is MGA13512XF-025. CM made an excellent choice by using this fan, which is one of the best fans for PSU usage. We can't but wonder how they managed to use such high-end components while keeping the unit's price at these levels."

Jag kollade igenom det du har skrivit en gång till och jag såg att du hade rekommenderat fractal design newton r3 600w, och eftersom jag har fractal design r4 som chassi så skulle det vara nice att köpa det nät-agget. Men vilket skulle du rekommendera mest? cooler master v700 som för 700w eller newton r3 agget som för bara 600w? Och skulle det inte köra på max typ hela tiden vilket skulle leda till högre ljud? min processor drar max 115 w + g-kortet som drar max 400w alltså 515 w plus andra komponenter..

Jag är förvirrad!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnerlandsson:

Jag kollade igenom det du har skrivit en gång till och jag såg att du hade rekommenderat fractal design newton r3 600w, och eftersom jag har fractal design r4 som chassi så skulle det vara nice att köpa det nät-agget. Men vilket skulle du rekommendera mest? cooler master v700 som för 700w eller newton r3 agget som för bara 600w? Och skulle det inte köra på max typ hela tiden vilket skulle leda till högre ljud? min processor drar max 115 w + g-kortet som drar max 400w alltså 515 w plus andra komponenter..

Jag är förvirrad!!!

Cooleemaster agget helt klart är ett seasonic bygge med 105 c japanska och du kan till och med köra Sli på det nätagget. Då kommer det låta lite mer vid spel men är nog rätt så tyst ändå.
Med ett kort måste du nog lägga örat emot för att höra det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnerlandsson:

Jag kollade igenom det du har skrivit en gång till och jag såg att du hade rekommenderat fractal design newton r3 600w, och eftersom jag har fractal design r4 som chassi så skulle det vara nice att köpa det nät-agget. Men vilket skulle du rekommendera mest? cooler master v700 som för 700w eller newton r3 agget som för bara 600w? Och skulle det inte köra på max typ hela tiden vilket skulle leda till högre ljud? min processor drar max 115 w + g-kortet som drar max 400w alltså 515 w plus andra komponenter..

Jag är förvirrad!!!

I denna tråden har jag väl inte rekommenderat Newton R3 600.. ?
Min kommentar sist var bara på frågan om CM V700 är tyst eller inte..

Om du ska driva ett i5 4670 och GTX770 på ett i övrigt standardbygge så krävs det inte 600w eller 700W heller för den delen. Om du stressar grafikkortet i spel så kanske du kommer upp i en 350W, max 400W(!), med ditt system. Mao så klarar du dig på ett t.ex. Seasonic G550 utan problem, med överklockningsmarginal.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

I denna tråden har jag väl inte rekommenderat Newton R3 600.. ?
Min kommentar sist var bara på frågan om CM V700 är tyst eller inte..

Om du ska driva ett i5 4670 och GTX770 på ett i övrigt standardbygge så krävs det inte 600w eller 700W heller för den delen. Om du stressar grafikkortet i spel så kanske du kommer upp i en 350W, max 400W(!), med ditt system. Mao så klarar du dig på ett t.ex. Seasonic G550 utan problem, med överklockningsmarginal.

Oj! Då har någon annan gjort det. Jag ber om ursäkt!
Men då skulle jag hellre betala lite mer för v700, det känns bättre och speciellt när jag tänker köra SLI i framtiden..

Permalänk
Avstängd

Jag har själv ett Cooler Master V700, och skall sanningen fram så hörs det aldrig, ibland undrar jag om det ens är där fortfarande.

Extremt prisvärt nätagg.

MVH