"Telia vill slå tilbaka mot Google och Facebook"

Permalänk
Inaktiv

"Telia vill slå tilbaka mot Google och Facebook"

Telia verkar vara ute och vilja tjäna mera pengar, fine. Men jag vill inte ha en framtid där svenska operatörer börjar sänka hastigheter för tjänster som YouTube, Netflix osv.

http://www.dn.se/ekonomi/telia-vill-sla-tilbaka-mot-google-oc...

Tar bort fullständig artikel. Upphovsrätt, etc. Kortare utdrag är OK.
Permalänk
Entusiast

Jag tycker nog hela artikeln ger en lite mer nyanserad bild än både rubriken och första inlägget. Problematiken sammanfattas ju i ett stycke:

"Fältslaget handlar om vem som kan tjäna på all den mängd datatrafik som konsumenter och företag numera kräver i sitt dagliga liv. Operatörerna sitter i rävsaxen att de måste investera för att öka kapacitet i näten samtidigt som Google med flera tjänar stora annonspengar på konsumenternas surfande."

Att gräva ner fiber är inte billigt och någonstans måste pengarna in i andra änden. Så vi har två alternativ. Antigen går vi på den avreglerade linjen där marknadskrafter avgör och då kommer det inte byggas ut mer än det finns pengar att tjäna. Eller så gör vi om Telia till Televerket igen och skattesubventionerar utbyggnaden och ser internet som en självklar del av samhällsnyttan likt sjukvård, vägar och skola.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur stora investeringar kan man tala om i Sverige, underhåll förvisso men hur stor kapacitetsökning kommer krävas för t ex 4k streaming.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Varför är folk kunder hos dom?
Bara låta det antika skiten dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Varför är folk kunder hos dom?
Bara låta det antika skiten dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa av oss har inget direkt val. Har sökt efter en ersättare ibland när jag blivit lovade billigare abonnemang men ingen annan har kunnat utlova samma funktionalitet som Telia i flera av de orter jag besöker någorlunda reguljärt. Tror det börjar bli bättre på sina ställen men det känns som att det är en bra bit kvar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Vissa av oss har inget direkt val. Har sökt efter en ersättare ibland när jag blivit lovade billigare abonnemang men ingen annan har kunnat utlova samma funktionalitet som Telia i flera av de orter jag besöker någorlunda reguljärt. Tror det börjar bli bättre på sina ställen men det känns som att det är en bra bit kvar.

Det är nog för att Telia sätter käppar i hjulet för andra aktörer, så var det i våra håla också.
Men kabel-tv leverantören uppgradera med bredband så sen dess har vi sluppit Telia som enda leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Låter lite som detta,
http://www.usatoday.com/story/tech/2014/01/15/netflix-net-neu...

Citat:

On Tuesday, the U.S. Court of Appeals for the DC Circuit struck down FCC rules requiring Internet Service Providers, or ISPs, to be neutral in their restrictions on bandwidth. The move means ISPs will be allowed to charge content providers based on how much bandwidth they use, according to Michael Pachter, an analyst at Wedbush Securities

Permalänk
Medlem

"Kvalitet", vad menas med det? Antar att han pratar om bandbredd men är inte precis det vi betalar för nu....? Om jag vill se på HD på netflix så måste jag ha snabbare internet och därmed betala telia mer. Och skillnaden mellan USA och sverige är att det är mer eller mindre monopol på bredband i varje område. 1 max 2 val per område och mobildata är inte ett alternativ (kostar mycket om man vill ha några gb per månad). Då kan bredbandsoperatören kräva Netflix på pengar för att prioritera datatrafiken men i sverige så skulle netflix behöva betala alla olika operatörer och det skulle inte fungera.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker nätneutralitet är en bra grej och vad som hände i USA (och vad Telia vill få till här hemma) går tvärtemot den. Telia vill att Netflix ska betala för att förse mig med data som jag redan betalt för.

Permalänk
Medlem

Det känns som en extremt luddig artikel och jag tycker att det är lite oklart vad som faktiskt menas. Jag kan ju tycka att det känns ganska så självklart att de stora aktörerna som Netflix, Facebook och Google kanske ska betala sin räkning till operatörerna då de faktiskt förlitar sig kraftigt på deras tjänster. Egentligen inte mycket konstigare än att privatkunder betalar olika mycket för olika tjänster. Om det i slutändan behövs pengar för att skala ut näten så känns det ju bättre att internetjättarna drar sitt strå till stacken än att vi kunder tvingas till att betala högre räkningar.

Börjar vi däremot prata om att börja ta betalt av privatkunderna för olika "tiers", eller att man måste betala en extra kostnad direkt till ISPn för att tjänster inte ska bli throttlade för kund så blir det en helt annan sak. Det är för mig en stor skillnad på att företag köper prioriterad trafik och att vi kunder måste betala för att slippa extra begränsningar.