Sapphire R9 290x 100% GPU aktivitet

Permalänk

Sapphire R9 290x 100% GPU aktivitet

Som titeln lyder så äger jag ett Sapphire R9 290x som är väldigt bra när det fungerar, men ibland crashar diverse spel när man startar dem. Alltså när man kommer in i själva spelet (menyer går bra). När jag lyckas ta mig ur crashen med Task Manager så står GPU aktiviteten på 100%, även fast jag bara är i Windows. En omstart fixar detta, men det är väldigt irriterande.

Jag använder för nuvarande CCC 14.1 betan.

Finns det någon som har / har haft samma problem?

Permalänk
Skrivet av Biggiewiggy:

Som titeln lyder så äger jag ett Sapphire R9 290x som är väldigt bra när det fungerar, men ibland crashar diverse spel när man startar dem. Alltså när man kommer in i själva spelet (menyer går bra). När jag lyckas ta mig ur crashen med Task Manager så står GPU aktiviteten på 100%, även fast jag bara är i Windows. En omstart fixar detta, men det är väldigt irriterande.

Jag använder för nuvarande CCC 14.1 betan.

Finns det någon som har / har haft samma problem?

Hade samma problem med 14.1. Det har dock försvunnit med 14.2 drivisarna vilka verkar vara betydligt stabilare överlag.

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mitt tri-x 290. Har RMA kortet. Återförsäljaren har testat kortet i tre dagar och ej funnit något fel. Dom rekomenderade att uppdatera nätagget. Får kortet åter på torsdag och ska prova med nytt nätagg + windows 8 från start och se om det hjälper. Kan återknyta med resultat.

Permalänk
Skrivet av Calle84:

Har exakt samma problem med mitt tri-x 290. Har RMA kortet. Återförsäljaren har testat kortet i tre dagar och ej funnit något fel. Dom rekomenderade att uppdatera nätagget. Får kortet åter på torsdag och ska prova med nytt nätagg + windows 8 från start och se om det hjälper. Kan återknyta med resultat.

Jag hade bara problem med 14.1 betan. 13.12 fungerade bra. Jag tror inte det är fel på kortet, men man vet aldrig.

Visa signatur

i7 920 @3.45GHz 12GB Ram Sapphire Tri-x 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hade problem med alla drivrutiner som fanns ute under föregående vecka. I slutänden var det återförsäljaren som tyckte vi skulle RMA kortet. Men som sagt, historien är inte slut än

Permalänk

Samma problem med min 290X Windforce, men det gick över efter en boot, dock återkommer nästa gång jag startar om datorn, har bara testat med Bf4.

Kolla denna tråd, känner ni igen problemet?

http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1281229-mark...

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Var inte detta ett fel som berodde på GPU-z? Jag hade detta problem men efter att jag uppgraderade till senaste versionen så fungerade allt normalt.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av sirlen:

Var inte detta ett fel som berodde på GPU-z? Jag hade detta problem men efter att jag uppgraderade till senaste versionen så fungerade allt normalt.

GPU-z?

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

då bf4 är så pass ostabild borde man testa med annat stabilitetstest själv får jag bara 2crasher i timmen med 14.2 i bf4.. med 14.1 fick ja blåskärm av youtube osv och enorma problem.. hela tiden tvunget starta om datorn... så 13.2 skulle ja köra med om 14.2 inte funkar bra

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

Ett verktyg för att kolla bland annat lasten på ditt grafikkort. Trodde det var det du använde för att få ut info om att det låg och arbetade i 100%.
Det kan ju vara MSI afterburner du kör också och då kan samma sak med det göras. Att alltså uppgradera till senaste versionen.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av sirlen:

Ett verktyg för att kolla bland annat lasten på ditt grafikkort. Trodde det var det du använde för att få ut info om att det låg och arbetade i 100%.
Det kan ju vara MSI afterburner du kör också och då kan samma sak med det göras. Att alltså uppgradera till senaste versionen.

Ah i see, nej den bara låser sig när man spelade och jag kunde se det på afterburner och CCC men nu har jag installerat nya 14.2 beta vi få se om det funkar.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk

Löste detta med nya platschef 14.2 beta och en ny install på bf4 nu funkar flawless.!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB